Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hillholderit yms saatiin pois, engine light on dpf:n lämpötila-anturista, joka on rikki.
Saakohan noita antureita jostain päin Suomea?
Saakohan noita antureita jostain päin Suomea?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinka kauan vikakoodit muuten säilyvät muistissa? Check engine valo räpsähti minullakin päälle helmikuun alussa, mutta sammui muutaman seuraavan startin jälkeen, joten oletin vian olleen poistunut (jos mitään vikaa olikaan). En kuitenkaan silloin ehtinyt vikakoodeja lukea ja nyt eilen kun muiden huoltotöiden ohessa lykkäsin piuhan kiinni muistissa ei ollut ainuttakaan koodia..
Toinen ikuisuuskysymys liittyen 2.4 JTDM:ään: Mistä lähteä hakemaan savutuksen syytä? Savua (mustaa, ei sinistä, harmaata tai valkoista vaan ihan mustaa diesel-savua) tulee vaihtelevasti kaasu pohjassa tai melkein pohjassa kiihdyttäessä sekä välillä pienemmälläkin kuormalla esim. pienehkö pöllähdys juuri kun ahtopaineet nousevat. Savutus on mielestäni pahentunut pikkuhiljaa tässä kahden vuoden aikana. Eilen tarkastin imusarjan läppien ohjaustangon tilanteen, tanko oli melko löysä ja läppiä pystyi tangosta liikuttamaan vapaasti. Tämä ehkä viittaa siihen, että läppien moottori olisi irroitettu mekanismista? En myöskään saanut MESsillä läppiä liikkumaan, vaikka ääntä jostain kuuluikin (flow modification throttle solenoid valve, onko tämä edes oikea?). Lukitsin läpät nyt tangosta nippusiteellä auki-asentoon (tanko oli aluksi kuskin puoleisessa päässä eli käsittääkseni läpät kiinni) ja mielestäni kone hieman piristyi varsinkin ylärekisterissä ja savutuskin saattoi vähentyä, mikä tietysti kävisi järkeen. Kahden viimeisen savutusmittauksen arvot ovat olleet keskimäärin noin 1,4 ja 0,5.
Lista tehdyistä toimenpideistä ja muuta infoa vianhakua helpottamaan:
- 2.4 JTDM Q4, ajettu noin 182 tkm, vm. 2008.
- DPF tyhjennetty ja ohjelmoitu pois (tyhjälläkin DPF:llä savutusarvot joillain yksilöillä 0, joten en usko että tämä on savutuksen syy).
- EGR ohjelmoitu pois, MES näyttää noin 4 % auki ja EGR control "OFF". EGR nyt myös eilen vielä varmuudeksi tulpattu putken puolelta reikälevyllä (imusarjan puoleinen reikälevy putosi johonkin moottorin taakse, ilmaantunee ehkä myöhemmin).
- Jos on DPF ja EGR poiston yhteydessä ohjelmoitu lisätehoja, niin mielestäni ne ovat laukanneet jo muualle. Auto kiihtyy ja kulkee ihan OK, mutta mielestäni kuitenkin suorituskyky jättää hieman toivomisen varaa.
- MAP-anturi putsattu tasaisin väliajoin, viimeksi eilen. Anturi ei ensimmäisen itse tekemäni puhdistuksen jälkeen (kevät 2017) ole ollut kovinkaan likainen millään kerralla.
- Ahtopaineanturi vaihdettu alle 1,5 sitten, kun pimeni kokonaan. Anturin suodatin tarkastettu eilen, ei likaa tms. Letkut näyttävät ehjiltä ja ovat kiinni kunnolla.
- Imusarja on todennäköisesti melko karstainen, kuten näissä yleensä on. Ainakin kaasuläpän päästä sekä EGR:n aukosta katsottuna tilanne näyttää melko surulliselta. Autolla todennäköisesti on ajettu noin 100 - 120 tkm ennen EGR ja DPF poistoja.
- Turbo uusittu noin 150 tkm kohdalla kaksi vuotta sitten.
- Polttoaineenkulutus on lisääntynyt minun kolmivuotisen omistukseni aikana. Aluksi keskikulutus pyöri noin 7,6 - 7,8 l/100km tienoilla normaalissa ajossa ja painui 7 l/100km tienoille pidemmillä maantiepätkillä, jos marssinopeus oli 80-110 km/h. Nyt normaalissa ajossa kuluu noin litra, joskus puolitoistakin enemmän eikä maantiesiirtymilläkään alle 8 l/100km taida päästä. Toki kulutukseen voi vaikuttaa moni asia renkaista lähtien, mutta ajotapani on pysynyt kuitenkin melko vakiona eikä nyt renkaista pitäisi 1,5 l/100 km kulutuseroa tulla. Auto kulkee pääasiassa työmatkaa Turun ohitustietä pitkin noin 22 km / suunta, joten ihan pätkäajostakaan ei voida puhua.
Kiitän jo etukäteen hyvistä neuvoista ja kokemuksista. Tämän foorumin keskusteluja sekä mm. Alfaowneria on tullut tästä aiheesta selattua, mutta tuntuu että muissa tapauksissa oireita on ollut enemmänkin, kuten esim. rajut tehojen alentumiset, limp modet ja läjät vikakoodeja, mitä minun tapauksessani ei ole. Lisäksi monissa tapauksissa syynä on ollut EGR tai DPF, jotka tässä tapauksessa ovat jo poissa pelistä.
Toinen ikuisuuskysymys liittyen 2.4 JTDM:ään: Mistä lähteä hakemaan savutuksen syytä? Savua (mustaa, ei sinistä, harmaata tai valkoista vaan ihan mustaa diesel-savua) tulee vaihtelevasti kaasu pohjassa tai melkein pohjassa kiihdyttäessä sekä välillä pienemmälläkin kuormalla esim. pienehkö pöllähdys juuri kun ahtopaineet nousevat. Savutus on mielestäni pahentunut pikkuhiljaa tässä kahden vuoden aikana. Eilen tarkastin imusarjan läppien ohjaustangon tilanteen, tanko oli melko löysä ja läppiä pystyi tangosta liikuttamaan vapaasti. Tämä ehkä viittaa siihen, että läppien moottori olisi irroitettu mekanismista? En myöskään saanut MESsillä läppiä liikkumaan, vaikka ääntä jostain kuuluikin (flow modification throttle solenoid valve, onko tämä edes oikea?). Lukitsin läpät nyt tangosta nippusiteellä auki-asentoon (tanko oli aluksi kuskin puoleisessa päässä eli käsittääkseni läpät kiinni) ja mielestäni kone hieman piristyi varsinkin ylärekisterissä ja savutuskin saattoi vähentyä, mikä tietysti kävisi järkeen. Kahden viimeisen savutusmittauksen arvot ovat olleet keskimäärin noin 1,4 ja 0,5.
Lista tehdyistä toimenpideistä ja muuta infoa vianhakua helpottamaan:
- 2.4 JTDM Q4, ajettu noin 182 tkm, vm. 2008.
- DPF tyhjennetty ja ohjelmoitu pois (tyhjälläkin DPF:llä savutusarvot joillain yksilöillä 0, joten en usko että tämä on savutuksen syy).
- EGR ohjelmoitu pois, MES näyttää noin 4 % auki ja EGR control "OFF". EGR nyt myös eilen vielä varmuudeksi tulpattu putken puolelta reikälevyllä (imusarjan puoleinen reikälevy putosi johonkin moottorin taakse, ilmaantunee ehkä myöhemmin).
- Jos on DPF ja EGR poiston yhteydessä ohjelmoitu lisätehoja, niin mielestäni ne ovat laukanneet jo muualle. Auto kiihtyy ja kulkee ihan OK, mutta mielestäni kuitenkin suorituskyky jättää hieman toivomisen varaa.
- MAP-anturi putsattu tasaisin väliajoin, viimeksi eilen. Anturi ei ensimmäisen itse tekemäni puhdistuksen jälkeen (kevät 2017) ole ollut kovinkaan likainen millään kerralla.
- Ahtopaineanturi vaihdettu alle 1,5 sitten, kun pimeni kokonaan. Anturin suodatin tarkastettu eilen, ei likaa tms. Letkut näyttävät ehjiltä ja ovat kiinni kunnolla.
- Imusarja on todennäköisesti melko karstainen, kuten näissä yleensä on. Ainakin kaasuläpän päästä sekä EGR:n aukosta katsottuna tilanne näyttää melko surulliselta. Autolla todennäköisesti on ajettu noin 100 - 120 tkm ennen EGR ja DPF poistoja.
- Turbo uusittu noin 150 tkm kohdalla kaksi vuotta sitten.
- Polttoaineenkulutus on lisääntynyt minun kolmivuotisen omistukseni aikana. Aluksi keskikulutus pyöri noin 7,6 - 7,8 l/100km tienoilla normaalissa ajossa ja painui 7 l/100km tienoille pidemmillä maantiepätkillä, jos marssinopeus oli 80-110 km/h. Nyt normaalissa ajossa kuluu noin litra, joskus puolitoistakin enemmän eikä maantiesiirtymilläkään alle 8 l/100km taida päästä. Toki kulutukseen voi vaikuttaa moni asia renkaista lähtien, mutta ajotapani on pysynyt kuitenkin melko vakiona eikä nyt renkaista pitäisi 1,5 l/100 km kulutuseroa tulla. Auto kulkee pääasiassa työmatkaa Turun ohitustietä pitkin noin 22 km / suunta, joten ihan pätkäajostakaan ei voida puhua.
Kiitän jo etukäteen hyvistä neuvoista ja kokemuksista. Tämän foorumin keskusteluja sekä mm. Alfaowneria on tullut tästä aiheesta selattua, mutta tuntuu että muissa tapauksissa oireita on ollut enemmänkin, kuten esim. rajut tehojen alentumiset, limp modet ja läjät vikakoodeja, mitä minun tapauksessani ei ole. Lisäksi monissa tapauksissa syynä on ollut EGR tai DPF, jotka tässä tapauksessa ovat jo poissa pelistä.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmansuodatin?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hiljalleen isommaksi kairautuva ahtovuoto voisi tehdä tuollaisia oireita.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmansuodatin on vaihdettu turbon kanssa samaan aikaan kaksi vuotta sitten. Toki voisihan senkin nyt tarkastaa tai vaikka vaihtaakin varmuudeksi.AVe kirjoitti:Ilmansuodatin?
Ahtovuotoa olen itsekin ajatellut, mutta mitään selvää paikkaa en ole löytänyt. Onko tiedossa jotain yleisimpiä vuotopaikkoja? Ilmeisesti imusarjan läppien raostakin voisi vuotaa, mutta jos vuoto olisi niin rajua että vaikuttaa tehoihin ja savutukseen niin en uskoisi että läppien päällä olisi noin paljon pölyä, lehtiä yms. mitä sieltä nyt pois imuroin..Polforea kirjoitti:Hiljalleen isommaksi kairautuva ahtovuoto voisi tehdä tuollaisia oireita.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oma vuoti läpistä, aiheutti nykimistä kiihdytyksessä. Yksi läpistä / niiden puslista superväljä. Sen kyllä erottaa, kun on ihan mustan mähmän peitossa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, läpiltä vuotaessa varmaan mähmää kun on EGR:n jälkeen. Jos on jossain ahtoputkessa vuoto ennen EGR:ää niin tuskin moista nokivinkkiä aiheeseen saa. Valitettavasti mitään potentiaalista vuotopaikkaa en osaa vinkata - joko kaveri polkee kaasua ja itse kuuntelee missä viheltää tai virittelee paineilmaa ja kuuntelee missä viheltää.
Ilmafiltterin ei mielestäni pitäisi aiheuttaa noita savutusoireita, kun imuputkessa muistaakseni on MAF vahtimassa ilmavirtaa. Mutta hyvä sekin on silti pitää kunnossa, muistaakseni huolto-ohjelma listaa sen vaihdettavaksi joka huoltoon eli 30tkm välein.
Ilmafiltterin ei mielestäni pitäisi aiheuttaa noita savutusoireita, kun imuputkessa muistaakseni on MAF vahtimassa ilmavirtaa. Mutta hyvä sekin on silti pitää kunnossa, muistaakseni huolto-ohjelma listaa sen vaihdettavaksi joka huoltoon eli 30tkm välein.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisi kryptisesti vähän korroosio iskenyt niihin mustiin pilarin 'suojiin'. Ilmeisesti ne on jollain tapaa irroitettavissa(?) Ainanki olin katsovinani.. myös takaovissa olevat 'alumiiniläpyskät' on saanut osumaa joten hiomishommiksi menee. Olisi helpompi vain irrallaan työstää. Onko kellään asiasta kokemusta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Osaisiko joku sanoa mikä tässä takajousessa tai sen asennuksessa on pielessä
- Liitteet
-
- 4BA6F1C5-E80A-488D-BCDD-A17E2F39B245.jpeg
- (93.17 KiB) Tiedosto ladattu 3903 kertaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ylätuki väärtepäin?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisko jousi katkenut yläpäästä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ymmärtääkseni ylätuki on oikein päin ainakin siltä osin kumpi puoli tulee ylös ja kumpi alas. Katkennut jousi itsellänikin tuli ensimmäisenä mieleen, vaikka vastahan se katkesi n. vuosi sitten. En silti löytänyt tällä kertaa murtumia vaikka melko tarkkaan yritin kyylätä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En nyt löydä referenssiä, mutta muistaakseni tuon efektin saa aikaan sillä, että ylätuki on Y-akselin ympäri väärinpäin, eli etupää takana ja takapää edessä ja siltähän tuo jousi näyttääkin, että yläpää on joko liian lähellä auton keulaa tai lähtee ylätuesta väärään suuntaan (vinoon keulaa kohti), kun jousi shiftaa sinnepäin yläpään lähestyessä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo kuulostaa kyllä järkeen käyvältä. No, pitää joka tapauksessa varailla aika vaihdon aikanaan tehneelle taholle. Kiitokset.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toi ei siltä näytä, että jousulautanen olisi antautunut. Mut se tekee saman efektin, kokemusta on 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi, tietääkö joku et minkä takia ku auton nokka on alasmäkeen päin ni öljymäärä putoo alarajaan vaikka aikasemmin on ollut normimäärä öljyä. Kun laittaa auton käyntiin ni öljytikkuvarotusvalo vilkkuu. Auto 159 2.0 jtdm-11. Auto tehnyt kerran saman kun nokka ollu alamäkeen.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, lähdin ajaan autolla ja mittatikun kuva vilkku näytössä, pysäytin auton ja katoin öljymäärän ja se oli alarajassa. Auto käyntiin ja liikkeelle, mittatikun kuva ei enää vilkkunu. Pysähdyin ja hetken päästä liikkeelle ja taas tikun kuva vilkku näytössä. Ajoin kotio ja pysäköin tasasemmalle paikalle ja katoin öljyt n. 10 min päästä ja oli melkein puolivälissä mut tikun kuva vilkku edelleen näytössä ja palkkeja oli näytössä nolla. Pitää varmaan tarkistaa öljyt uusiksi aamulla kylmästä koneesta. Öljyä ei syö eikä vuoda mistään, täyskaasulla tulee vähä mustaa savua. Ajettu koneella 211000 km.hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laita puoli litraa öljyä koneeseen niin eiköhän se auta . Öljyntasomittari ei ole kovinkaan tarkka .FIALFE kirjoitti:Ok, lähdin ajaan autolla ja mittatikun kuva vilkku näytössä, pysäytin auton ja katoin öljymäärän ja se oli alarajassa. Auto käyntiin ja liikkeelle, mittatikun kuva ei enää vilkkunu. Pysähdyin ja hetken päästä liikkeelle ja taas tikun kuva vilkku näytössä. Ajoin kotio ja pysäköin tasasemmalle paikalle ja katoin öljyt n. 10 min päästä ja oli melkein puolivälissä mut tikun kuva vilkku edelleen näytössä ja palkkeja oli näytössä nolla. Pitää varmaan tarkistaa öljyt uusiksi aamulla kylmästä koneesta. Öljyä ei syö eikä vuoda mistään, täyskaasulla tulee vähä mustaa savua. Ajettu koneella 211000 km.hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niin varmaan täytyy tehdä, ajatteluttaa vaan että mihin se aamuinen yli puolenvälin ollut öljy on hävinny ku on paikallaan seissyt puolipäivää nokka alaspäin mäessä.oidipus kirjoitti:Laita puoli litraa öljyä koneeseen niin eiköhän se auta . Öljyntasomittari ei ole kovinkaan tarkka .FIALFE kirjoitti:Ok, lähdin ajaan autolla ja mittatikun kuva vilkku näytössä, pysäytin auton ja katoin öljymäärän ja se oli alarajassa. Auto käyntiin ja liikkeelle, mittatikun kuva ei enää vilkkunu. Pysähdyin ja hetken päästä liikkeelle ja taas tikun kuva vilkku näytössä. Ajoin kotio ja pysäköin tasasemmalle paikalle ja katoin öljyt n. 10 min päästä ja oli melkein puolivälissä mut tikun kuva vilkku edelleen näytössä ja palkkeja oli näytössä nolla. Pitää varmaan tarkistaa öljyt uusiksi aamulla kylmästä koneesta. Öljyä ei syö eikä vuoda mistään, täyskaasulla tulee vähä mustaa savua. Ajettu koneella 211000 km.hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämä ja...hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Öljy laajenee voimakkaasti lämmetessään. Tilavuus ja massa... Tämän takia ilmankin määrä mitataan massamittarilla, eikä määrämittarilla... Tai esim. formuloissakin polttoaineen kulutus mitataan grammoissa, eikä millilitroissa.
Jos konkreettista vertailukohtaa haetaan, niin esim Alfassakin käytettyä Aisin Warnerin TF80SC automaattivaihteiston öljymäärän tarkastusta tehdessä pitää läpötilan olla +52-62°C astetta. Ja noidenkin asteiden välillä tilavuus muuttuu vaihteistossa 0,5 litraa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
SW;n takaluukun merkki.
Onko tossa nappia myös, vai ainoastaan avaimesta tai katosta auki? Oma merkki vähän tuntuu liikkuvan niin kuin nappi, mutta todella heikosti...
Onko tossa nappia myös, vai ainoastaan avaimesta tai katosta auki? Oma merkki vähän tuntuu liikkuvan niin kuin nappi, mutta todella heikosti...
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oiskohan ollut molempia, oma on ilman nappia. Tai sitten en tiedä paremmasta. 

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Takavasemmalta muistelee, että logosta avaus tuli -08 eteenpäin
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakin Berlinaan logoavaus tuli legendaarisen faceliftin myötä. Liekö missään mallissa ikinä ollut tehtaalta nappia sekä katossa että logossa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä se merkki selvästi liikkuu jos on luukussa avaus. Jäätyneenä vähän heikommin, mutta ne ajat on jo tältä vuodelta ohi. 

- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei ole. Tänäkin aamuna piti käsijarruvaijereita sulatella.Ruokoton kirjoitti:Kyllä se merkki selvästi liikkuu jos on luukussa avaus. Jäätyneenä vähän heikommin, mutta ne ajat on jo tältä vuodelta ohi.
08-rekisteröidyssä ei ole logonappiavausta. Autohan voi olla edellisen vuoden tuotantoa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kyllä meikäläisen marraskuussa 2008 rekisteröidyssä sedanissa oli takaluukun avaus logoa painamalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmastoinnin kompurasta kuuluu sirinää, mitä en muista viime kesänä kuulleeni lainkaan. Olisiko kylmäaineet päässeet hupenemaan?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
nipaka kirjoitti:08-rekisteröidyssä ei ole logonappiavausta. Autohan voi olla edellisen vuoden tuotantoa.
Mun edellisessä 31.12.2008 rekatussa ei ollut. Nykyisessä 11.7.2008 rekatussa on. Riippuu tosiaan siitä, onko auto facelift-mallia (X9, 2008-2010) jolloin logossa on nappi vai vanhempaa painosta (X3, 2005-2008), jolloin katossa on nappi (näin siis ainakin Berlinassa, en tiedä eroaako SW) eli käytännössä tosiaan valmistuspäivästä. Runkonumerolla näkee ePeristä, kumpaa versiota auto edustaa.Cloverleaf kirjoitti:^Kyllä meikäläisen marraskuussa 2008 rekisteröidyssä sedanissa oli takaluukun avaus logoa painamalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Perkkeles. Ei tullut tuon huolto-operaation jälkeen autolla ajettua ku pihassa kun piti lähtä pistäytymään sumujen saarella, ja sit ottaa kesäpelit ajoon. Niin nyt tänään kun kävin sillä kärryä kiskomassa niin vitunmoinen narina taas. Eli, kysymys kuuluu että voiko se vaseliini sieltä oikeasta paikastansa poistua noin nopeasti ja narina palata, vai oliko tässä testaaminen huolimatonta ja optimistista, ja narina kuuluu sittenkin jostain muualta?Beta Julio kirjoitti:Kiitokset, otin tälle päivää operaatioksi tuon rasvauksen niin saa ainakin lopullisen varmuuden diagnoosiin. Kun sain auton tunkattua ylös ja renkaan pois, niin totesin että taitaisi olla liian työlästä alkaa tuon alapallon kumia purkamaan ja rautalankaa vetämään niin päätin hyödyntää tuota ostamaani injektioruiskua ja isoa neulaa. Tosissaan kun puristi, niin tuostakin sai vaseliinia menemään läpi, niin puristelin jonkun 15ml vaseliinia tuosta kumista sisään. Tämän jälkeen putsasin isopropanolilla ja pyyhkäisin päälle Supra black -silikonia, liekö tuolla sitten muuta kuin psykologinen vaikutus. Mutta onpahan vähän hiljaisempi siihen saakka kunnes ehtii tukivartta ostamaan ja vaihtamaan.oidipus kirjoitti:Selvä tapaus , rasvaus auttaa vain jonkin aikaa eli tukivarsi kannattanee vaihtaa eikä kannata tyytyä 100:n euron halpisosaan .Beta Julio kirjoitti:Aika paljon samalta kuulostaa tuo narina tuolla Vainion videolla kuin omassani. Tässä äsken ottamani ääninäyte omasta:
https://youtu.be/iTLKzjyXqjY
Oma halpisosa olkoi narista jo puolen vuoden jälkeen .
Mikäs olisi suositeltu merkki alatukivarrelle? Näyttää melko montaa merkkiä kuitenkin olevan tarjolla.
Millä tuon nyt sitten varmaksi testaa, työntää kumin väliin WD40-pullon ja ruutaa sellaista ainetta joka ruostuneessakin pallonivelessä varmasti tunkeutuu väliin hetkeksi voitelemaan narinan pois?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taas tuli oire jostain eli kun kakkosella kiihdyttää ni jossain kohtaa kuuluu pari kertaa "tsup, tsup" ääni nykäsee parikertaa ja ahtopaineet putoo pari pykälää ja sen jälkeen nousee ja vetää taas normisti. Tehny näin muutaman kerran lähiaikana. Sit taas pitkänaikaa pelaa normisti. Toinen asia, pakoputkenpää on kokoajan nokinen vaikka käytän kierroksilla niin usein ku järkevää on, ei vie öljyä, polttelee normivälein mutta putkenpää ei vaan vaalene, ehkä normaalia ehkä ei.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000018564Beta Julio kirjoitti:Perkkeles. Ei tullut tuon huolto-operaation jälkeen autolla ajettua ku pihassa kun piti lähtä pistäytymään sumujen saarella, ja sit ottaa kesäpelit ajoon. Niin nyt tänään kun kävin sillä kärryä kiskomassa niin vitunmoinen narina taas. Eli, kysymys kuuluu että voiko se vaseliini sieltä oikeasta paikastansa poistua noin nopeasti ja narina palata, vai oliko tässä testaaminen huolimatonta ja optimistista, ja narina kuuluu sittenkin jostain muualta?Beta Julio kirjoitti: Kiitokset, otin tälle päivää operaatioksi tuon rasvauksen niin saa ainakin lopullisen varmuuden diagnoosiin. Kun sain auton tunkattua ylös ja renkaan pois, niin totesin että taitaisi olla liian työlästä alkaa tuon alapallon kumia purkamaan ja rautalankaa vetämään niin päätin hyödyntää tuota ostamaani injektioruiskua ja isoa neulaa. Tosissaan kun puristi, niin tuostakin sai vaseliinia menemään läpi, niin puristelin jonkun 15ml vaseliinia tuosta kumista sisään. Tämän jälkeen putsasin isopropanolilla ja pyyhkäisin päälle Supra black -silikonia, liekö tuolla sitten muuta kuin psykologinen vaikutus. Mutta onpahan vähän hiljaisempi siihen saakka kunnes ehtii tukivartta ostamaan ja vaihtamaan.
Mikäs olisi suositeltu merkki alatukivarrelle? Näyttää melko montaa merkkiä kuitenkin olevan tarjolla.
Millä tuon nyt sitten varmaksi testaa, työntää kumin väliin WD40-pullon ja ruutaa sellaista ainetta joka ruostuneessakin pallonivelessä varmasti tunkeutuu väliin hetkeksi voitelemaan narinan pois?
Jos haluat rasvailla, ruuttaa vaikka moottoriöljyä sisään. Leviää niveleen paremmin kuin rasva, voitelee paremmin kuin Dick Steele.
Operating at the speed of dark
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
- Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hei!
159 alfaan pitää todennäköisesti ohjaustehostimen pumppu vaihtaa. Onko kenelläkään tietoa General Rigambin laadusta?
159 alfaan pitää todennäköisesti ohjaustehostimen pumppu vaihtaa. Onko kenelläkään tietoa General Rigambin laadusta?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ Irrotin alapallon olkavarresta jotta suojakumin sai ehjänä pois. Kumin sisältä löyty semmonen kivettynyt ruostepaskamähmä tiivisteenä ettei sen läpi varmaan ois saanut mitään voiteluainetta pallonivelelle saakka uimaan.
Mut nythän toi alko jo kolisemaan parin tuhannen kilsan jälkeen. Tais olla aika lyhyt ilo rasvailusta
Mut nythän toi alko jo kolisemaan parin tuhannen kilsan jälkeen. Tais olla aika lyhyt ilo rasvailusta

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, jos merkissä ei ole avausta niin sitten ei ole.
Seuraava kyssäri:
Oliko niin, että ohjaustehostinnestesäiliössä EI saisi olla selkeää näkyvää virtausta (kuvittele hana, joka työntää vettä vaikka ämpäriin minkä pinta on yli hanan)? Muistelen ex-viisysissä olleen niin, että taso kyllä nousi mut tollaista selvästi nähtävää virtausta ei ollut.
Ei vaahtoa, sentään. Mutta oudon voimakas tuntuu paluuvirtaus olevan?
Sitä vaan, että onko tuossa nyt se kuristin lähtenyt liposkaan vai jotain muuta...
Seuraava kyssäri:
Oliko niin, että ohjaustehostinnestesäiliössä EI saisi olla selkeää näkyvää virtausta (kuvittele hana, joka työntää vettä vaikka ämpäriin minkä pinta on yli hanan)? Muistelen ex-viisysissä olleen niin, että taso kyllä nousi mut tollaista selvästi nähtävää virtausta ei ollut.
Ei vaahtoa, sentään. Mutta oudon voimakas tuntuu paluuvirtaus olevan?
Sitä vaan, että onko tuossa nyt se kuristin lähtenyt liposkaan vai jotain muuta...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikäs olisi hyvä puolamerkki 3,2 JTS:ään? Valikoimaa on, mutta itse taitaisin kallistua NGK:n puoleen, onko muita suosituksia? Vitospytystä oli häröjä MSE:n mukaan, ja huomaa sen kiihdytyksessäkin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla ainakin sirinä katosi viime kesänä kun ilmastointi "täytettiin". Nyt on lievänä palannut. Täytyy tarkistuttaa.Mikael J kirjoitti:Ilmastoinnin kompurasta kuuluu sirinää, mitä en muista viime kesänä kuulleeni lainkaan. Olisiko kylmäaineet päässeet hupenemaan?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla oli neloskoneisessa NGK :n puola, kesti 10tkm kunnes hajos kolmospytyn kohalta.dnapekko kirjoitti:Mikäs olisi hyvä puolamerkki 3,2 JTS:ään? Valikoimaa on, mutta itse taitaisin kallistua NGK:n puoleen, onko muita suosituksia? Vitospytystä oli häröjä MSE:n mukaan, ja huomaa sen kiihdytyksessäkin.
Taitaa olla jotain perus kiinan sontaa mitä myydän laadukkaalla nimellä.
Boschia vaan jos on saatavilla
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Bosch 0 221 604 112 taitaa olla oikea valinta sitten, pitääpä etsiä, seitsemänkympin huitteilla ovat hinnat, halpiksia saa jo ale kolmenkympinkovan onnen soturi kirjoitti:Mulla oli neloskoneisessa NGK :n puola, kesti 10tkm kunnes hajos kolmospytyn kohalta.dnapekko kirjoitti:Mikäs olisi hyvä puolamerkki 3,2 JTS:ään? Valikoimaa on, mutta itse taitaisin kallistua NGK:n puoleen, onko muita suosituksia? Vitospytystä oli häröjä MSE:n mukaan, ja huomaa sen kiihdytyksessäkin.
Taitaa olla jotain perus kiinan sontaa mitä myydän laadukkaalla nimellä.
Boschia vaan jos on saatavilla
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hello!
Oma 159:ni tekee sitä, että auto kiihtyy ihan hyvin, mutta aivan pienen marginaalista "täristystä" on tarjolla.
Kun tarkemmin katsoin, niin niin se ahtopaine mittari menee kyllä melkein tappiin saakka mutta nyt värisee siellä edestakaisin (ylös, alas, ylös...).
Turbo hajoamassa?
Oma 159:ni tekee sitä, että auto kiihtyy ihan hyvin, mutta aivan pienen marginaalista "täristystä" on tarjolla.
Kun tarkemmin katsoin, niin niin se ahtopaine mittari menee kyllä melkein tappiin saakka mutta nyt värisee siellä edestakaisin (ylös, alas, ylös...).
Turbo hajoamassa?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Loggeri ja erillinen (luotettava) painemittari kiinni ja kattomaan, mitä sanoo:
-Pyydetty ilmamassa
-Toteutunut ilmamassa
-MAP-anturin lukema (imusarjan paine ECU:n mielestä)
-Se erillinen ahtomittari (imusarjan paine oikeasti)
Tuloksista näkee, kumpi heijaa syynä ja kumpi seurauksena, massa vai paine. Siitä sitten jatkopäättelemään, meneekö vaihtoon jompikumpi anturi vai pitääkö etsiä vuotoja tms.
-Pyydetty ilmamassa
-Toteutunut ilmamassa
-MAP-anturin lukema (imusarjan paine ECU:n mielestä)
-Se erillinen ahtomittari (imusarjan paine oikeasti)
Tuloksista näkee, kumpi heijaa syynä ja kumpi seurauksena, massa vai paine. Siitä sitten jatkopäättelemään, meneekö vaihtoon jompikumpi anturi vai pitääkö etsiä vuotoja tms.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ 2.4 JTDm?
Itsellä teki talvella tuota samaa. Ilmamassa-anturin vikakoodi päällä.
Ilmeisesti virheellinen ilmamäärän mittaustulos ja turbo pudottaa painetta, kunnes heti tulee oikea mittaus.
Putsauslitkua on hyllyssä, en ole saanut itseäni innostettua remonttiin kun nyt ei ole nypytellyt.
Itsellä teki talvella tuota samaa. Ilmamassa-anturin vikakoodi päällä.
Ilmeisesti virheellinen ilmamäärän mittaustulos ja turbo pudottaa painetta, kunnes heti tulee oikea mittaus.
Putsauslitkua on hyllyssä, en ole saanut itseäni innostettua remonttiin kun nyt ei ole nypytellyt.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Turbon alipainesäädin tai sen kumiletkut voivat olla rikki.
Omassa autossa ainakin teki nykimistä esimerkiksi ylämäessä isolla vaihteella.
Ebaystä uusi maksaa about 30e.
Sijainti kuskinpuolen etu-umpion vieressä lukkopellissä.
Omassa autossa ainakin teki nykimistä esimerkiksi ylämäessä isolla vaihteella.
Ebaystä uusi maksaa about 30e.
Sijainti kuskinpuolen etu-umpion vieressä lukkopellissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 1.9 JTDM 16V Jakohihna sanoi sopimuksen irti eilen ja nyt mietin että onko venttiilit samalla kertaa entiset vai voisko hyvällä tuurilla selvitä pienemmällä remontilla?
Ja onko muilla katkennut remmiä ennen vaihtoväliä?
Remmillä oli ajettu 80tkm ja 2vuotta
Ja noin 60kmh oli tasaista nopeutta kun hyytyi tienvarteen
Ja onko muilla katkennut remmiä ennen vaihtoväliä?
Remmillä oli ajettu 80tkm ja 2vuotta
Ja noin 60kmh oli tasaista nopeutta kun hyytyi tienvarteen
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvällä säkällä pelkästään keinuvivut poikki ja venat ok. Mutta onko se hatunnosto enää kovin ihmeellinen lisä muutenkin ko. tilanteessa tehtävään remppaan? Saisi tarkistettua kunnolla tilanteen ja voisi ainakin olla varma lopputuloksesta.
Mikä kohta porsi ekana? Vesipumppu?
Mikä kohta porsi ekana? Vesipumppu?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ Aika vähän taitaa noissa olla remmivaivoja. Edellisellä hihnalla ajoin 150 tkm ja nykyisessäkin taitaa olla jo 130 tkm.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olis kokonainen ehjä ja vähän ajettu moottori ylimääräsenä https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2719332vellura kirjoitti:159 1.9 JTDM 16V Jakohihna sanoi sopimuksen irti eilen ja nyt mietin että onko venttiilit samalla kertaa entiset vai voisko hyvällä tuurilla selvitä pienemmällä remontilla?
Ja onko muilla katkennut remmiä ennen vaihtoväliä?
Remmillä oli ajettu 80tkm ja 2vuotta
Ja noin 60kmh oli tasaista nopeutta kun hyytyi tienvarteen

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Auto-Milanossa sanottiin, että TBissä porsisi ensin vesipumppu. Vaihdatin sitten vuoden etuajassa.hjpp kirjoitti:^^ Aika vähän taitaa noissa olla remmivaivoja. Edellisellä hihnalla ajoin 150 tkm ja nykyisessäkin taitaa olla jo 130 tkm.

- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos pyöräkulmien säätö epäonnistui syistä :
"Raidetangon lukitusmutterit / säätö jumissa. Sisemmän pään suojakumi rikki vasemmalla puolen."
...niin tuskin on mitään järkevää syytä nuukailla ja olla vaihtamatta sekä ulko että sisäpäitä ja suojakumeja molemmille puolen kun osien hintataso on: raidetangon sisäpää alkaen 14€, ulkopää alkaen 9,50€ - suojakumit molemmille puolen 12€. Tuskin tuohon työkään paljoa maksaa jos ei halua tällä kertaa harrastaa? Toki fiksumpaa on ottaa jotain muuta kuin noita hinnat alkaen pingpong palikoita osiksi, joten osakustannus nousee hieman tuosta.
"Raidetangon lukitusmutterit / säätö jumissa. Sisemmän pään suojakumi rikki vasemmalla puolen."
...niin tuskin on mitään järkevää syytä nuukailla ja olla vaihtamatta sekä ulko että sisäpäitä ja suojakumeja molemmille puolen kun osien hintataso on: raidetangon sisäpää alkaen 14€, ulkopää alkaen 9,50€ - suojakumit molemmille puolen 12€. Tuskin tuohon työkään paljoa maksaa jos ei halua tällä kertaa harrastaa? Toki fiksumpaa on ottaa jotain muuta kuin noita hinnat alkaen pingpong palikoita osiksi, joten osakustannus nousee hieman tuosta.