Peugeot Rifter 1.5 diesel 100hp-versio
- "muotoilun juhlaa"
- vaihdekepin seudun "patti" suhteettoman iso haitaten oikean koiven lepuutusta. Sai kikkailla istuinkorkeutta ja -etäisyyttä, jotta vaivasta pääsi. Mm. Renu Scenicin II-sukupolvessa asia ei kiusannut yhtään.
+/- ohjaus etenkin parkkipaikkapyörittelyssä synteettinsen tuntuinen. Mutta jos tuohon alle puolen tunnin tottui ja maantiellä ei koko asiaa ajatellut, ei se huono voi olla. Erään Toyotan tuntumaan ei tottunut 1½ vuoteen.
+/- "laatuvaikutelma" - no ei ole kauhean kaksinen, mutta sentään peruspakua parempi etenkin tekstiilien ja yleisen fiiliksen osalta. Ämpärimuovikin on pehmeää verrattuna joihinkin materiaaleihin ja osassa kohtaa suunnittelija on ollut ihan kahvilla. Joku vaihdekepin ympäristö on niin aneeminen, että vaikea ymmärtää. Toisaalta on panostettu kaikenmaailman säilytysratkaisuihin, mitä ei rahallakaan saa moneen, ja ne on toteutettu hyvin.
+ liukuovet ne vaan on kätevät
+ julmetusti tilaa takana. Kolme erillistä ja erikseen säädettävää istuinta takaa loistavan matkustusmukavuuden. Lattia tasainen, joten jalatkin saa ottaa mukaan.
+ 1.5-litrainen diesel kuljettaa sitkeästi, vaikka tehoilla ei juhlita. Kuulostaa enempi dieseliltä kuin BMW:n puolitoistalitrainen. Toisaalta rehellinen raksutus auttaa sopivien välitysten valinnassa. Pykäliä on viisi ja kolme pisintä on todella pitkiä. Kaupungissa pirteä, maantiellä aika kesy menijä. Kiihtyy kuitenkin kun satasessa antaa kaasua toisin kuin 500L Firellä.
+ ajoasento toimii pl. oikean jalan osuus. I-Cockpit toimii, ratti on just oikeassa paikassa ja oikean kokoinen. Vain nahka puuttuu, jos se nyt autoilua paremmaksi muuttaa. Vaihteisto pelaa kevyesti, vain polkimet ovat Ranskaa aidoimmillaan. Outo asento haittasi vähemmän kuin muissa ajamissani PSA-tuotteissa.
+ todella rauhallinen, vakaa, mukava ja hiljainen maantiellä. Eipä olisi uskonut ennen koeajoa. Pakettiautomaista olemustaan paljon parempi ajaa, vaikka itse pa-fiilistä ei korkealla istuessa pääse karkuun. Enemmänkin katumaasturimainen fiilis kuitenkin kuin Hiacen puikoissa olo. Istuin on mitä yksinkertaisin, mutta toimii vissiin kun asiaa ei ajossa ajatellut. Käsinojat on vain tehty vaahtomuovista ja puukepistä. Halvempaa ja oletettavasti hajoavampaa ei ole koskaan vastaan tullut.
Liekö vika BMW:ssä vai kuskissa, mutta allekirjoittanut piti enemmän Rifteristä kuin Gran Tourerista. Liekö enemmänkin epäusko siihen, että se premiummerkki tarjoaisi lopulta yhtään enempää tai edes vastinetta rahalle, vaikka BMW:n tyyli puree ja kaikki näyttää harkitulta eikä ole halvimmasta mahdollisesta matskusta tehty. Näitä Combo/Berlingo/Rifter-autoja saa kaksi yhden Biimerin hinnalla. Uskon vakaasti, että niillä kahdella ajaa pidemmälle ja halvemmalla kuin BMW:llä

Oiskohan nyt pahakin rasti ostaa uusi tällainen...? Mites tää 1.5 diesel odotettavasti käy ja kukkuu jatkossa, tietääkö kukaan?