Vittorio Jano kirjoitti:S_A tykännee
tästä. Exige 410 Sport.
Kyllä. Lotus on periaatteessa melkeen ainoa urheiluauto tänään, reality DREAM niin sanotusti, jonka hankkiminen ei vaadi miljoonia tai niin ees päin.
Itseasiassa niin raaka ja ihana kun Exgie onkin, itselleni riittäisi tälläkin hetkellä uskomattomasti kyllä ihan perus Elise 1,6 litrasella koneella.
Tässä on viime viikkoina palattu asian ytimeen, miksi haluan urheiluauton?
Haluanko, että saan ihailua ja katseita?
Haluanko, että saan tapahtumissa mainetta ja kunniaa?
Haluanko, että autoni kuullaan 2km päästä ja kaikki katsovat?
Haluanko, että siinä on oltava V12 ja sen merkkin oltava tietty? (V12 on aina kuningas)
VAI
Haluanko auton, jonka ajaminen vie minut pois tästä arjesta sen hetkisen verran?
Haluanko auton, jonka ajaminen saa aina tuntemaan ajavansa jotain ihan muuta kuin Toiotaa?
Haluanko auton, jonka ajaminen on hauskaa vaikkei se kulje 0-200 8 sekunnissa?
Haluanko auton, jonka käyttökulut ovat asialliset, joka tarjoaa keveydellään ja racespec ajattelullaan ajamisen iloa ilman 200kmh ylityksiä?
Loputulos:
MInulel riittäisi vallan mainiosti SPort Elise S3 esimerkiksi, tai S2:nen 1,6 tai 1,8 litrasella koneella. Se on keskimoottorinen, siinä ei ole mitään liikaa, sen käyttö-ylläpitokulut ovat pienet, sen polttoainetaloudellisuus on melkeempä vähemmän kuin ison perheauton kulutuslukemat. Se kulkee silti niin paljon, että sillä ei tarvitse rutistaa. Sillä saa mutkatiellä sellaset kiksit, että ilman äärirajojakin ajaminen on palkitsevaa ja mikä parasta, 2/3 ihmisistä ei ees tiedä mikä auto se on.
Joten kyllä....McLaren F1 on kaiken yläpuolella, Lamborghin Diablo on 90 luvun sympoli brutaalisuudesta. Mutta nämä eivät ole realistisia haaveita millään tavalla. Lotus Elise on.
Ja kyllä, Lotuksen minä tässä varmasti hankkisin jos tässä olisi taloudellinen tilanne sellanen. Elise olis auto, joka antais sen mitä urheiluautolta haen. En sitä, että muut näkee ja kuuluu puolitoista kilsaa....... Vaan ihan ajamista varten. Itseäni varten.
Ja toiseksi autoksi ottaisin 1990-luvun NSX:n.