raitisilmasuodatin ja ilmastointi
Valvoja: Moderators
raitisilmasuodatin ja ilmastointi
Perkule kun ei ilmastointi pelaa vaikka juuri täytetty ja kompurastakin ajettiin hyvät käyrät releiden toimintoineen pari viikkoa sitten ja silloin toimi hyvin. Sulakkeetkin ehjät myös konehuoneessa. Releistä en ymmärrä. Voisko olla raitisilmasuodatin tukossa? Auto 156 V6 vm -00 automaatti-ilmastoinnilla.
Yritin avata sitä muoviläpyskää oikealta puolelta. Neljä ruuvia löytyi mutta yläreunasta on kiinni kuin nenä päässä enkä uskalla sitä väkisin vääntää. Se liukuu kyllä sivuttain jo eli ei enää ruuveja. Pitääkö pissapojan suutin jotenkin irrottaa? Vai voimaa vaan ja sitten uutta ostamaan
Yritin avata sitä muoviläpyskää oikealta puolelta. Neljä ruuvia löytyi mutta yläreunasta on kiinni kuin nenä päässä enkä uskalla sitä väkisin vääntää. Se liukuu kyllä sivuttain jo eli ei enää ruuveja. Pitääkö pissapojan suutin jotenkin irrottaa? Vai voimaa vaan ja sitten uutta ostamaan
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Itse en ole vielä uutta joutunut ostamaan (koputtaa puuta), mutta yläreuna on sellaisilla perkuleen muoviklipsuilla suht lujaa kiinni. En enää jaksa muistaa, että missä kohdin ne klipsut oli. Silloinhan rikkumisriski on pienempi kun vääntää klipsun kohdalta.
e: Kannattaa muuten varmistaa kiinnilaittovaiheessa, että pissapojan letku on kiinni. Mulla ainakin irtoo helposti.
e: Kannattaa muuten varmistaa kiinnilaittovaiheessa, että pissapojan letku on kiinni. Mulla ainakin irtoo helposti.
Alfaholismia vuodesta 2001
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Onko muuten mitään keinoa millä saa selville onko ilmastoinnissa painetta? Näkeehän ne firmoissa sen kylmäaineen määrän mutta kotioloissa tuskin paljoa selviää vai? Painoin neulalla sitä venttiiliä ja hiukan pihahti mutta ei mulla ilmastointi enää inahdakaan Ainakaan siellä ei varmaan vuotoa ole.
Jos ei painetta ole niin eihän se koko tsydeemi käyntiin lähde mutta voishan tuo tietty olla releessäkin.
Jos ei painetta ole niin eihän se koko tsydeemi käyntiin lähde mutta voishan tuo tietty olla releessäkin.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Kuivain taitaa olla siellä alhaalla, eli kun seuraat moniurahihnan yläpuolella olevia ilmastoinnin putkia alaspäin tulee sellainen pieni tölkki vastaan. Se lienee kuivain, mutta 100% varma en ole. Sen tehtävänä on kuitenkin tiivistää ilmasta ottamansa kosteus vedeksi. Eikä se hirveitä määriä sitä pysty varsastoimaan, muutaman gramman. Eli aina kun huollattaa ilmastoinnin kannattaisi sekin vaihtaa. Ja joo aineet häviää kuten "rasvanäppi" totesikin. Mut voi sen itse vaihtaa, tosin ei ehkä kannata, sillä ei sitä kuivainta paljaana (kosketuksissa suoraan ilmaan) saa kauaa pitää, sillä taitaa mennä helposti pilalle.Vode kirjoitti:Itseä kiinnostaisi tietää mistä kuivain löytyy tuolta 156 V6:sta. Jos se kerran halpa on vaihtaa... Häviääkö kylmäaineet taivaan tuuliin jos sen vaihtaa? Ei myöskään minkäänlaista havaintoa miten ko. wärkki ilmastointijärjestelmässä toimii.
Abarth 500 Esseesse
Itselläni on ilmastointi huoltamatta - auto vuodelta -99 ja ajettu n. 60 tkm.
Työntää kuitenkin vielä alle 8 asteista "kylmää" eli on ilmeisesti ainettakin jäljellä jonkin verran.
Onko kuka mittaillut noita puhalluskylmiä? Mikä on lämpötila silloin kun kaikki on viimeisen päälle kunnossa ja mikä esimerkiksi kun puolet aineista puuttuu.
Itse mittasin kojelauden keskituutista puhaltimen 3-nopeudella.
Työntää kuitenkin vielä alle 8 asteista "kylmää" eli on ilmeisesti ainettakin jäljellä jonkin verran.
Onko kuka mittaillut noita puhalluskylmiä? Mikä on lämpötila silloin kun kaikki on viimeisen päälle kunnossa ja mikä esimerkiksi kun puolet aineista puuttuu.
Itse mittasin kojelauden keskituutista puhaltimen 3-nopeudella.
Käsittääkseni kuivaimeen menee n. 5g vettä.m.sa kirjoitti: Eikä se hirveitä määriä sitä pysty varsastoimaan, muutaman gramman. Eli aina kun huollattaa ilmastoinnin kannattaisi sekin vaihtaa.
Nykyään on sellaisia ilmastointihuolto koneita mitkä kuivaa kuivaimen, eli uutta ei tarvitse asentaa.
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Niin muuten taitaakin olla, sen vuoksihan ne pitää sitä autoa siinä laitteessa kiinni 30-60min, firmasta riippuen.
Mulla ex-2.0TS:sä tuli +3C - asteista ilmaa. Ihmettelivät oikein liikkeessä, kun tulee harvinaisen kylmää. Kyllä sieltä joka tapauksessa täytyy alle +10C - asteista tulla.
Mulla ex-2.0TS:sä tuli +3C - asteista ilmaa. Ihmettelivät oikein liikkeessä, kun tulee harvinaisen kylmää. Kyllä sieltä joka tapauksessa täytyy alle +10C - asteista tulla.
Abarth 500 Esseesse
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Senhän voi mitata ihan yksinkertaisesti työntämällä lämpömittarin anturin kojelaudan puhallussuulakkeen sisään. En tiedä millaista puhallinnopeutta mittauksessa pitäisi "virallisesti" käyttää, koska tietenkin hitaammalla nopeudella tulee kylmempää ja nopeammalla lämpimämpää. Mutta mittaapa millä nopeudella hyvänsä, niin saa siitä joka tapuksessa jonkinlaisen käsityksen, että onko ilmastointi hengissä vai ei, jos sieltä tulee selvästi ulkoilmaa kylmempää.
Jatketaampa tätä tarinaa... oisko kellään ideaa voiko ilmastointilaitteesta tulla semmosta ammoniakin oloista hajua? Epäilen että johtuu ilmastointilaitteesta kun sitä ei tule kuin hetken ajan kun koneen lyö käyntiin. Raitisilmasuodatin on vaihdettu eikä mikään vandaali pitäisi päästä kuselle... lirut pitäisi valua maahan muuta kautta kuin raitisilmakanavaa pitkin.