Jouset sanoo boing! (156 Super SW 2002)
Valvoja: Moderators
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Jouset sanoo boing! (156 Super SW 2002)
Jouset siis bongahtelevat ihan milloin sattuu, varsinkin reilummassa ajossa. Ne saattavat tehdä sen kyllä ihan milloin vaan ja minusta tuntuu, että ne tekevät sen myös missä nurkassa tahansa vuorollaan. Jollain ihmeen keinolla ne siis jäävät jännitykseen (kanittamaan) ja tuo jännitys sitten laukeaa jossain ihmeellisessä tilanteessa äänekkääseen boing-tyyliin. Tuo ääni ei kuulosta kovin "uskottavalta", eli se häiritsee ja hävettää hemmetisti. En varmaan ole ainoa uhri?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Olisiko niin, että jouseen ei varsinaisesti jää jännitystä, koska se nyt on jokseenkin, (yleisen)rakeenteen huomioon ottaen, mahdotonta, vaan se liikkuu suhteessa jousilautaseen. Ainakin ne jousisysteemit joihin olen törmännyt ovat olleet sellaisia, että jousi pysyy paikallaan lautasen nähden. Jousi saattaa kiertyä koriin nähden (esim. Sierra) tai pysyä paikallaan ja iskari kiertyy (Alfa 33).
Tuota liikehdintää aiheuttaa ainakin yleensä viallinen jousilautasen laaketi.
Tuota liikehdintää aiheuttaa ainakin yleensä viallinen jousilautasen laaketi.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Tuo jousenpään/lautasen rasvaaminen kuulostaa ihan järjelliseltä korjaukselta. Tosin puutarhaletku viimeisellä jousen kierroksella olisi varmaankin pysyvämpi ratkaisu. En usko tuon äänen johtuvan viallisesta laakerista, vaan pikemminkin suunnitteluviasta, sillä ääni voi tulla mistä nurkasta tahansa (en suostu uskomaan, että jokaisen tolpan ylälaakeri olisi rikki
). Jousi nousee lautasella jonkin olkapään yli tai jotain. Rasva voisi helpottaa liikettä ja tehdä siitä äänettömän.

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Rasvaa en lähtisi levittelemään.
Se poing ääni tulee siitä kun jousi hakee uuden asennon. Auton kulkiessa ja kaartaessa jousi elää jousijalassa jonkinverran. Ottaen huomiion että jousi on "melko" piukassa puristuksessa niin sen eläessä syntyy väkisin erillaisia jännityksiä. Ne muodostavat äänen.
Ei vaarallista.
Puutarhaletku on orggis jousissakin. Se kannattaa siirtää madallusjousiin myös. Alakieppiin ainakin mahtuu. Omassa ei yläkiepille mahtunut.
Se poing ääni tulee siitä kun jousi hakee uuden asennon. Auton kulkiessa ja kaartaessa jousi elää jousijalassa jonkinverran. Ottaen huomiion että jousi on "melko" piukassa puristuksessa niin sen eläessä syntyy väkisin erillaisia jännityksiä. Ne muodostavat äänen.
Ei vaarallista.
Puutarhaletku on orggis jousissakin. Se kannattaa siirtää madallusjousiin myös. Alakieppiin ainakin mahtuu. Omassa ei yläkiepille mahtunut.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori