Offtopic

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kukaan ei ole oikeutettu toiselle sanomaan miten pitää liikkua, syödä, pukeutua, elää. Koska kukaan (ellei omaa perhettä lasketa) tiedä toisen elämästä ja tarpeista mitään.
Virheät ja suvaitsevisto ovat herkät toisen puolesta valintoja tekemään.
Ja suvaitseviston suvaitsevuus loppuu kun ei ole heidän kanssaan samaa mieltä.

https://yle.fi/uutiset/3-10790606
Hassua että YLE huomauttaa syyttömän osapuolen olevan äärioikeistolainen. Huutelijoiden jotka häiritsivät kulkuetta, näiden (todennäköisesti) antifa ja virheää kantaa ei huomioitu. Erikseen YLE kertoo että rikosta ei tapahtunut.

Kun taas:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006110760.html
Poliisin mukaan kuulustelut jatkuvat maanantaina kahden muun kiinni otetun kanssa.
Poliisi tutkii tapahtunutta mellakkana, pahoinpitelyn yrityksenä ja toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapitona.
Kummasti samasta aiheesta saa näinkin erilaiset jutut. :?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

nipaka kirjoitti:Kukaan ei ole oikeutettu toiselle sanomaan miten pitää liikkua, syödä
Kyllä lääkäreillä on kuulemma oikeus sanoa, jos alkaa potilaalla olemaan ylipainoa ja/tai elintavat muuten retuperällä.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

nipaka kirjoitti:Ja suvaitseviston suvaitsevuus loppuu kun ei ole heidän kanssaan samaa mieltä.
No mutta, tuohan on kuin persujen huutama sananvapaus joka menee näin: "me sanotaan mitä halutaan, muut pitäköön turpansa kiinni".

Missä muuten sanotaan että suvaitsevaisten pitäisi suvaita kaikkea?

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja sanctus »

nipaka kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10790606
Hassua että YLE huomauttaa syyttömän osapuolen olevan äärioikeistolainen. Huutelijoiden jotka häiritsivät kulkuetta, näiden (todennäköisesti) antifa ja virheää kantaa ei huomioitu. Erikseen YLE kertoo että rikosta ei tapahtunut.
Ehkä sossumasseilla loisivia syrjäytyneitä housuunpaskojia olis ollut liian lähellä totuutta.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kertsu kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Ja suvaitseviston suvaitsevuus loppuu kun ei ole heidän kanssaan samaa mieltä.
No mutta, tuohan on kuin persujen huutama sananvapaus joka menee näin: "me sanotaan mitä halutaan, muut pitäköön turpansa kiinni".

Missä muuten sanotaan että suvaitsevaisten pitäisi suvaita kaikkea?
Esittäisitkö lähteen tuolle sitaatillesi? Itse en muista nähneeni tuonsuuntaista kommenttia missään muualla kuin juurikin tämän mainitun suvaitsevaiston kannanotoissa. Yltäen jopa siihen että esimerkiksi ihan täysin pelkkään faktaan pohjautuvia tilastoja vaikkapa maahanmuuttajien tekemistä rikoksista pitäisi jättää julkistamatta kun se olisi "vihapuhetta". En kuollaksenikaan muista kuulleeni mitään vastapuolen mielipiteiden (tai jopa ihan tilastojen esittämisen) vaientamiseen pyrkivää kommenttia mistään muualta kuin vasemmiston suunnasta?

"Kaikki jotka on kanssani eri mieltä on rasisteja ja fasisteja, ja heidät pitää vaientaa." Mitäs se fasismi nyt tarkoittikaan...

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Beta Julio kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Ja suvaitseviston suvaitsevuus loppuu kun ei ole heidän kanssaan samaa mieltä.
No mutta, tuohan on kuin persujen huutama sananvapaus joka menee näin: "me sanotaan mitä halutaan, muut pitäköön turpansa kiinni".

Missä muuten sanotaan että suvaitsevaisten pitäisi suvaita kaikkea?
Esittäisitkö lähteen tuolle sitaatillesi? Itse en muista nähneeni tuonsuuntaista kommenttia missään muualla kuin juurikin tämän mainitun suvaitsevaiston kannanotoissa. Yltäen jopa siihen että esimerkiksi ihan täysin pelkkään faktaan pohjautuvia tilastoja vaikkapa maahanmuuttajien tekemistä rikoksista pitäisi jättää julkistamatta kun se olisi "vihapuhetta". En kuollaksenikaan muista kuulleeni mitään vastapuolen mielipiteiden (tai jopa ihan tilastojen esittämisen) vaientamiseen pyrkivää kommenttia mistään muualta kuin vasemmiston suunnasta?

"Kaikki jotka on kanssani eri mieltä on rasisteja ja fasisteja, ja heidät pitää vaientaa." Mitäs se fasismi nyt tarkoittikaan...
No vaikkapa Savon Sanomien ja Ilta Sanomien uutisista häviää kommentteja jotka ei persuja miellytä. Vasemmistolaisetko ne omia mielipiteitään ilmiantavat?

Laitapa itse jotain lähdettä omille väitteillesi.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Persujen nettikirjoittelut toinen esimerkki. Kyllähän nyt kaljuuntuva syyläotsa on saanut toivoa ihmisten joutuvan raiskatuksi ja toinen yllyttää tuhoamaan vastaanottokeskuksia joissa sivulliset ovat vaarassa, koska sananvapaus. Jos minä kirjoittaisin johonkin, että persut pitäisi teloittaa aamunkoitteessa niin näinköhän enää sananvapaus maistuisi...

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kertsu kirjoitti: No vaikkapa Savon Sanomien ja Ilta Sanomien uutisista häviää kommentteja jotka ei persuja miellytä. Vasemmistolaisetko ne omia mielipiteitään ilmiantavat?

Laitapa itse jotain lähdettä omille väitteillesi.
Jospa laittaisit oman lähteen ensin. Onko Ilta- ja Savon sanomissa piilofasisteja? Lehtien kommenttikentät ovatkin hyvät tietolähteet.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

nipaka kirjoitti:
Kertsu kirjoitti: No vaikkapa Savon Sanomien ja Ilta Sanomien uutisista häviää kommentteja jotka ei persuja miellytä. Vasemmistolaisetko ne omia mielipiteitään ilmiantavat?

Laitapa itse jotain lähdettä omille väitteillesi.
Jospa laittaisit oman lähteen ensin. Onko Ilta- ja Savon sanomissa piilofasisteja? Lehtien kommenttikentät ovatkin hyvät tietolähteet.
Muodostan mielipiteeni havaintojeni perusteella. Eli mun havainnot eivät ole minkään arvoisia? No, kyllähän minä sen tiesin, ettei persuille kelpaa mikään. Hauskaa muuten kun sinä aina pyydät laittamaan faktoja tiskiin vaikket itsekään koskaan niin tee.

Oliko kysymykseni suvaitsevaisuudesta muuten liian vaikea, kun et siihen vastannut?

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:Monet töissä käyvät, jopa perheelliset, pärjäävät ilman autoakin. Auto on mukavuusväline heille, mutta pöljää on kuvitella että tämä olisi koko kuva kansasta. Osalle ihmisistä auto on aidosti välttämätön.
Pelkän joukkoliikenteen varaan heittäytyminen vaatii kyllä sitä, että on kaupat ja työpaikat soppelisti kävely/pyörämatkan päässä tahi joukkoliikenteen reittien varrella. Lisäksi olisi kiva, että niitä joukkoliikennevälineitä kulkisi useammin kuin ruuhka-aikaan kerran puolessa tunnissa, iltaisin myös klo 19 jälkeen ja viikonloppuisin useammin kun kerran tunnissa. Käytännössä nämä kaikki yhdessä tuppaa rajaamaan mahdolliset asuinalueet niihin, joiden neliöhinnat eivät ole ihan sieltä halvimmasta päästä, mikä taas on vähän hankala yhtälö, jos pitäisi neliöitä olla enemmän kuin 40 kpl.

Olen itsekin kokeillut autotonta kautta jonkun 6-7 vuotta ja rahaahan siinä kyllä säästyi, mutta on myös tunnustettava, ettei touhusta oikein olisi tullut mitään, jos ei olisi ollut mahdollisuutta n. kerran kuukauteen lainailla autoa. Ihan nyt vaikka esimerkkinä jossain rauta- tai huonekalukaupassa piipahdus ja "käsimatkatavaraa" suuremman lootan roudaus kotiin.

Vaan se oleellisempi kysymys liittyy sitten auton käyttöön, jos lähdetään siitä ajatuksesta, että auto joka tapauksessa tarvitaan lomareissuja, satunnaisia kauppamatkoja yms. varten. Nykyinen verotusjärjestelmä antaa ihan hemmetinmoisen paljousalennuksen paljon ajaville eli ohjausvaikutus on ihan päinvastoin kuin pitäisi. Tämä johtuu siitä, että auton omistaminen on tehty kalliiksi (verot, käyttömaksut, vakuutukset) eli uudehkon auton kanssa rahaa palaa 500 €/kk vaikkei ajaisi metriäkään. Ja se ajelu sitten maksaa tyyliin 1-2 €/10 km eli on halvempaa kuin joukkoliikenteen käyttö. Ainakin sekakäyttäjälle, joka ei pysty hyödyntämään joukkoliikennettä ihan joka arkipäivä + viikonloput bonuksena päälle.

Minäkin siis pitäisin parempana, että verotuksen paino siirrettäisiin käyttöö eli polttoaineisiin. Niihin kuluihin kun pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan - silloinkin, kun auto on perusvälttämättömyys.

Samoin pitäisin parempana, että sähkön ja lämmitysenergian hintoja nostettaisiin sen sijaan, että kiinteistojen veroruuvia kierretään koko ajan tiukemmalle. Kumma kyllä lehdissä on näkynyt monet kerrat, että "asiantuntijat" pitävät kiinteistöjen verotuksen kiristämistä fiksuna ideana. Varmaan siitä syystä, että meidän ilmastossa ei puun alla tarkene = tätä veroa ei pääse pakoon. Ja onhan asuminen ollutkin ihan liian halpaa... Energiankulutukseen pystyy omilla toimillaan vaikuttamaan ja korkea hinta motivoisi tekemään remontteja juurikin eniten kuluttaviin kohtesiin. Nyt nämä eivät tartu haaviin lainkaan, kun hommaa hoidetaan ainoastaan rakentamismääräysten kautta -> vaikuttaa lähinnä uudiskohteisiin.

Kun energia on meillä (liian) halpaa, ei täällä myöskään ihmeemmin kehitellä energiaratkaisuja, jotka kelpaisivat vientituotteiksiki.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

insinörtti kirjoitti:Minäkin siis pitäisin parempana, että verotuksen paino siirrettäisiin käyttöö eli polttoaineisiin.
Näinhän sitä on aina sanottu jokaisen veronkorotuksen yhteydessä 90-luvulta asti. Missä vaiheessa tämä alkaisi olemaan toteutunut? Vuosittaista veroakin maksan kolme kertaa sen, mitä samasta autosta maksaisin vaikkapa Saksassa. EU-maista tieliikenteen verotustaso on Suomessa toiseksi korkein, joten tokihan noston varaa siis on, vaikka se korkein maa onkin Tanska, jossa etäisyydet on pienempiä.
http://www.aut.fi/tieliikenne/autoilun_ ... verrattuna
Polttoaineverotus on vasta kolmanneksi kireintä, 68,1s/l (bensiini), kun EU-maiden keskimääräinen vero on 43s/l.
http://www.ostologistiikka.fi/kategoria ... ineverotus

Ennenkaikkea ihmettelen, miten ne muut maat oikein pärjää, kun niillä ei ole GPS-purkkeja liikennevälineissä raportoimassa jokaista risahdusta? Siihen joukkoon mahtuu kuitenkin maita, joissa heikompiosaisistakin kansalaisista saadaan huolehdittua, sairaat hoidettua ja lapset koulutettua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kertsu kirjoitti:Muodostan mielipiteeni havaintojeni perusteella. Eli mun havainnot eivät ole minkään arvoisia? No, kyllähän minä sen tiesin, ettei persuille kelpaa mikään. Hauskaa muuten kun sinä aina pyydät laittamaan faktoja tiskiin vaikket itsekään koskaan niin tee.

Oliko kysymykseni suvaitsevaisuudesta muuten liian vaikea, kun et siihen vastannut?
Vedä henkeä välillä.
Havainnot ovat subjektiivisia. Teet omat havainnot ja muodostat niistä mielipiteen. Mielipide ei ole oikea tai väärä. On vain mielipide.
Ja sovitaanko ettei puututa kenenkään ulkoisiin ominaisuuksiin kun asianomainen harvoin voi asialle itse mitään.
Ja kuten Beta Julio mainitsi, en minäkään muista PS:n kieltäneen ketään esittämästä kantaansa. PS esittää omansa ja pitäytyy siinä.
Hieman vaikeaa laittaa dokumenttia asiasta jota en ole havainnut.
Jonkin nuorisojärjestön huuteluille en arvoa anna. On muiltakin tullut, https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/271373 ... -mokasimme

Eikö nämä toiselle ryhmälle huutelut ja väkivaltayritykset kerro suvatsemattomuudesta, ymmärtämättömyydestä siitä että asiasta joku voi olla eri mieltä.
Huutelut eivät johda mihinkään järkevään. Asiat ratkaistaan keskustelemalla.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

nipaka kirjoitti:Asiat ratkaistaan keskustelemalla.
Näin.

Itseäni hieman pelottaa se, että täälläkin puhutaan välillä vastapuolesta jne. Historiassa tuollainen lähestymistapa elämään ja yhteiskuntaan ei yleensä ole johtanut kovin mukaviin lopputuloksiin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

nipaka kirjoitti:Eikö nämä toiselle ryhmälle huutelut ja väkivaltayritykset kerro suvatsemattomuudesta, ymmärtämättömyydestä siitä että asiasta joku voi olla eri mieltä.
Huutelut eivät johda mihinkään järkevään. Asiat ratkaistaan keskustelemalla.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Väkivallasta tulikin mieleen, että demarit saisi erottaa Näkkäläjärven.

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Erottasin mielummin Hussein al-Taeen. Valehtelu, peittelyt, kirjoitukset konfliktinratkaisujärjestö CMI:n työntekijänä. Ja nyt paetaan juttua saikulla.
Ehdottomasti Näkkäläjärjen teot ovat tuomittavia. Eläinrääkkäystä en ymmärrä yhtään. Kaikki ovat kersana koheltaneet ja tuomiot ovat kärsitty.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Eikös autoilun kustannuspuoli ole nyt juurikin oikeinpäin, jos vähän ajelevaa "rangaistaan" enemmän? Pääsääntöisesti paljon ajavat kerryttävät nuo kilometrinsä välttämättömillä kotootöihin ja päinvastoin ajoillaan, ja kyllä nämä pidemmät siirtymät tapahtuisi jollain julkisella/kimpalla jos ne olisi realistisia vaihtoehtoja. Itsellä kertyy vuodessa 30k pelkästään työmatka-ajoa, ja kyllä siinä ajellessa on ehtinyt miettiä vaihtoehtoja viiden vuoden ajan. Veikkaan etten ole ainoa näiden vaihtoehtojen etsimisten kanssa.
Jos töimatka on sen kymmenkunta kilometriä, niin vaihtoehtoja rupeaa löytymään jo ihan eri malliin. Ja se on IMO ihan oikein että sieltä päästä rokotetaan, jotta etsitään niitä liikkumistapojen muutoksia sieltä missä niille on vaihtoehtoja.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:Joku elämästä vieraantunut politikko ehdotti työmatkakulujen korvausten poistoa että väki muuttaisi lähemmäs työpaikkaa. Minulla 70km pohjoiseen ja puolisolla 20 km etelään. Pitäisikö muuttaa että molemmilla on 45km vai ostaa molemmille kämppä työpaikan naapurista?
Se on kuitenkin ihan todellisen keskustelun paikka, että onko valtion tehtävä subventoida työmatkakuluja. Täällä kun tuntuu olevan varsin oikeistolaiset talousnäkemykset vallalla, niin eikö se ole melkoista kommunismia, että valtio tukee toisten työmatkailua?

Itse en osaa ottaa vahvaa kantaa kumpaankaan suuntaan, mutta olen kyllä utelias kuulemaan, että miksi meidän pitäisi yhteisvastuullisesti tukea sinun valitsemaasi elämäntapaa?

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Elämäntapana töissä käyminen ja verojen maksaminen. :silly:

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tuomas K kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Joku elämästä vieraantunut politikko ehdotti työmatkakulujen korvausten poistoa että väki muuttaisi lähemmäs työpaikkaa. Minulla 70km pohjoiseen ja puolisolla 20 km etelään. Pitäisikö muuttaa että molemmilla on 45km vai ostaa molemmille kämppä työpaikan naapurista?
Se on kuitenkin ihan todellisen keskustelun paikka, että onko valtion tehtävä subventoida työmatkakuluja. Täällä kun tuntuu olevan varsin oikeistolaiset talousnäkemykset vallalla, niin eikö se ole melkoista kommunismia, että valtio tukee toisten työmatkailua?

Itse en osaa ottaa vahvaa kantaa kumpaankaan suuntaan, mutta olen kyllä utelias kuulemaan, että miksi meidän pitäisi yhteisvastuullisesti tukea sinun valitsemaasi elämäntapaa?
Onko sinusta mitään eroa seuraavissa toteamuksissa:
A) Tässä on sinulle 2000€ kuukausittaista käyttelyrahaa, pötköttele kotona ja ota kaljaa, olethan sen ansainnut koska olet special snowflake ja yhteiskunnan raha tulee taikaseinästä, sitä kyllä riittää, ja olisi ihmisoikeuden vastaista jos joutuisit pötköttelyn sijasta saman rahan eteen joka aamu nousemaan töihin ja tekemään jotain mahdollisesti epämieluisaa.
B) Ryöväämme kuukausittain ansaitsemastasi 6000€:stä 3000€:n sijaan vain 2900€ koska tuon rahan ansaitsemiseksi kuitenkin käytät työnteolla hankkimaasi (ja hankinnaltaan raskaasti verotettua) autoa jonka pelkästään ansiotyössä käyntiin kohdistuvat käyttökulut kuukaudessa ovat 200€. Kiittäisimme panoksestasi yhteiseen hyvään ellet olisi tuollainen riistokapitalisti ja sika, joka ei ajattele lähimmäistä.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^BAZINGA! :lol:

...Verokiilasta ja solidaarisuusverosta: meillä rouva "tienaa" bruttona yli puolitoistakiloa euroja / kk enemmän kuin minä. Haluaako joku arvata mikä on käteen jäävä ero?
- Tuloeroista kun puhutaan ansiotyöstä rahansa saavien kesken, niin vastuut kyllä työmaalla jakautuvat hyvinkin epätasaisesti, mutta käteen jäävät ansiot ovat kutakuinkin tasoissa. Sitten kun keskusteluun lisätään valtion subventoinnilla elävät, tilanne on jo absurdi - kuten yllä ehkä hieman kärjekkäästi tilannetta kuvailtiin.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ilmeisesti en ole vielä tässä elämässä päässyt käsiksi ns. kunnon tienoihin, kun verojen maksu ei erityisesti syljetä. En myöskään mieti "minun rahoilla loisivia" oikeastaan ollenkaan. Tunnen kyllä tukien varassa eläviä (ei opiskelijoita) ja kateus / viha ei ole ensimmäinen ajatus joka tulee mieleen heidän elämäntilannetta tarkastellessa. Mieluummin olen töissä ja elätän heitäkin kuin vaihtaisin paikkoja.

Jos lisätiena tekee tuon muutoksen ajattelulle, niin ehkä en halua sitä. :lol:
Töissä olen ollut keskeytyksettä koko aikuisiän, myös niissä "paskaduuneissa" kun muuta ei ollut joten kyse ei ole omien valintojen puolustelusta.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kyseessä on kokemus lypsylehmäksi joutumisesta, niin arjen työssä kuin työstä saatavassa korvauksessa. Tämä on omiaan lamaannuttamaan pyrkimyksiä työelämässä. Päinvastaisesta on tuttavapiirissä paljon esimerkkejä - miksi pyristellä kun vähemmälläkin saa kutakuinkin saman kuin rimpuilemalla? (trendikkäästi sitten kutsutaan sitä vaikka downscalingiksi)

Tämä on kansantaloudellisesti vaarallista. Kykenevät ihmiset tyytyvät vähempään - ihmiset joiden vetoapua kaivataan. Jos eivät tyydy vähempään, aivovuotavat herkästi muualle. Itsekin tuolla polulla on käyty.

Ja en ole syntynyt ns kultalusikka perberissä. Työn kautta taloudellisen aseman parantaminen tässä maassa on erittäin haastavaa, referenssiä tälle muualta ei kannata käydä vilkaisemassa - voi alkaa harmittamaan.

Mutta turha tätä on fiilistellä, aiheesta on olemassa tutkimustietoa. Kts. vaikka https://fi.wikipedia.org/wiki/Lafferin_k%C3%A4yr%C3%A4

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tuo kokemus vaikuttaa elämäntyytyväisyyttä voimakkaasti heikentävältä, joten jos se puhkeaa tutkitusti kukkaan jossain tietyssä tulotasossa, eikä siis ole henkilön persoonasta johtuva ns. sisäsyntyinen ominaisuus, niin aivan ilman vitsailuakin jättäisin mieluummin palkankorotuksen väliin.

En downshiftaile, teen täyttä työpäivää. Olenko siis kansantalouden vihollinen kun en erityisen hanakasti pyri nostamaan nykyistä tulotasoa. Nautin työstäni ja työyhteisöstä, korkeampi tulotaso edellyttäisi joko a) työpaikan vaihtoa, b) työtehtävien vaihtoa itseäni kiinnostamattomiin tai c) nykyisissä tehtävissä kehittymistä - olen valinnut c:n ja tulotason kehittymisen kannalta se on varmasti se hitain reitti, eli kansantaloudellisesti väärä?

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Palaten vielä tuohon työmatkakulujen subventoinnin demonisointiin.
Se on Tuomas K:n mielestä kumminkin ok, että valtio subventoi vr:n liikennettä verrattuna esimerkiksi bussiliikenteeseen. Ja näin edesauttaa haja-asutusalueiden joukkoliikenteen käytön muuttumista lähes mahdottomiksi?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mikä sitten olisi toimiva porkkana saada ihmisiä muuttamaan lähemmäs työpaikkojaan? Taloudellisen pakon muodostama keppi on aika ikävä tapa edistää tuota.

Huomatkaa että en ota edes kantaa onko tavoite järkevä, vaan mietin mitkä olisivat järkevimmät tavat pyrkiä siihen.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Teddy kirjoitti:
Voihan vittu. Oliko tämä autofoorumi, vai olenko eksynyt ituhippipalstalle. Eihän se menovesi niin oleellista ole, perseestähän tuo töissäkäynti onkin. :lol:
Yleistä löpinää offtopiccina toki.

Ei kai täällä palstalla olemiseen ole kuitenkaan edellytys, että kaikki toimisivat juurikin sillä tyylillä, että joka paikkaan pitäisi mennä autolla ja auto on se juttu ollakseen jutussa mukana, no auto toki löytyy, mutta yritän liikkumismuotoja kyllä soveltaa menojeni ja fiilikseni mukaan.

Oli muuten mukava aamu taasen tulla tänään kahdella pyörällä lihasvoimin ansaitsemaan elantoa ja eilen harmitti ku oli töiden jälkeen semmoista menoa, että katsoin parhaaksi olla liikenteessä neljällä pyörällä bensaa kärytellen.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ruokoton kirjoitti: Olenko siis kansantalouden vihollinen kun en erityisen hanakasti pyri nostamaan nykyistä tulotasoa.
Olen ollut mukana projekteissa joissa yritysten toimintaa tehostetaan MBO:n tai LBO:n jälkeen koska uusi pääomarakenne ja uudet omistajat vaativat korkeampaa tuottoa. Jos työskentelisit tällaisessa ympäristössä tulospalkkauksella niin sinua kutsuttaisiin "fat & happy" ja yrityksen johto motivoisi sinua nostamaan tulotasoasi.

Kun taas tarkastelemme asiaa kansantalouden kannalta "yrityksen johto" on tässä tapauksessa valtio joka pyrkii ohjaamaan taloudellista käyttäytymistäsi verojen ja tulonsiirtojen kautta. Tällä hetkellä tämä ohjaus ja nykyinen työpaikkasi on sellainen kokonaisuus joka on ilmeisen hyvä sinulle ja valtiokaan ei erityisesti kannusta sinua kovempaan tulotasoon joten itse päättelisin että toimit kansantalouden kannalta juuri niin kuin "management" haluaakin.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Suosittelen muuten jokaiselle, joka luulee että 490e työttömyystuella/kk eläminen on mukavaa, kokeilemaan. Tai ottamaan pään pois perseestä.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

FinPat kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti: Olenko siis kansantalouden vihollinen kun en erityisen hanakasti pyri nostamaan nykyistä tulotasoa.
...niin sinua kutsuttaisiin "fat & happy" ja yrityksen johto motivoisi sinua nostamaan tulotasoasi.
...
Miten ne tietää että mahaa on alkanut hieman kertymään? :shock:

Vakavasti ottaen, en allekirjoita että oikein suoritetun työelämän ohjenuora pitäisi olla ajaa itsensä mahdollisimman hyvin palkattuun positioon riippumatta kykenetkö tehtäviisi pidemmällä aikavälillä tai nautitko niistä vähän vertaa. Tietyn kuplan sisältä tässä nyt työelämääkin kommentoidaan, sillä mikä on urakehitys jos työurasi on vaikka kiinteistösiivous. Se ei todellakaan kaikille ole vain ponnistuskivi "parempiin" hommiin, vaan jopa elämänmittainen ura.

Sen verran voin valottaa omaa tilannettani, että olen softakehittäjä ja se on mistä nautin, se on missä pärjään. Vaikka näennäisesti pysyisin samassa positiossa, tarkoittaa se jatkuvaa taitojen kehittämistä ja päivittämistä. Alan luonne huomioiden työ tuskin muuttuu koskaan "opettele kerran, tienaa" tyyppiseksi ja se on osa viehätyksestä. Manageriaalinen urapolku on suljettu, kiinnostuksen puutteen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien vuoksi. Tykkään tehdä, en ohjata muiden tekemistä ja tuntuu johtotehtäviin riittävän halukkaita (kyvykkäitä?) muutenkin. Teknistä osaamista kehittämällä palkkaansa voi jonkin verran vaikuttaa, mutta suuremmat harppaukset vaativat tehtävien tai työpaikan vaihtoa. Tyydyn tähän, koska en näe että muutos parantaisi elämääni ja tässä päätöksessä palkalla on vain sivurooli. Ehkä koko keskustelu typistyy kysymykseen: Onko väärin tyytyä?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ruokoton kirjoitti:Mikä sitten olisi toimiva porkkana saada ihmisiä muuttamaan lähemmäs työpaikkojaan? Taloudellisen pakon muodostama keppi on aika ikävä tapa edistää tuota.
Perheettömyys ja kiinteän omaisuuden puuttuminen. Jotkut saattavat kutsua sitä köyhyydeksikin. Enkä puhuisi pakosta, vaan ohjauksesta, näinhän meille kaikki kepit on aina esitelty. :wink: Joka vitsaa säästää, se kansaansa vihaa.

Katsotaanpa miten menisi omalla kohdalla, jos vaikkapa menisi työpaikka alta. Mikäli uutta koulutusta ja osaamista vastaavaa paikkaa ei kotipaikkakunnalta (Varkaus) löytyisi, olisi lähimmät todennäköiset paikkakunnat Tampere ja pk-seutu. Vaimolla on täällä kuitenkin työpaikka, ja kaikki sosiaaliset verkostot on täällä. Jos lapset sairastuu, on isovanhemmat täällä, ja samoin toisen lapsen toinen vanhempi. Omakotitalo omistetaan täällä, ja omistusasumistahan on kritisoitukin työmarkkinoita jäykistävänä tekijänä. Isovanhemmille tulee ikää koko ajan, eli jossain vaiheessa alkavat tarvitsemaan enemmän ja enemmän apua.

Mahdollisesti Kuopiosta saattaisin saada töitä, joka tietäisi 80km:n työmatkaa suuntaansa.

Mikä on se elämäntapa, jota valtio subventoisi sillä, että palauttaisi osan veroista, joita maksaisin työmatkoista?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Oman hyvinvoinnin optimointi ei ole tyytymistä, se hyvinkin järkevää, pitkäkestoista hyvän elämän tavoittelua.
Ruokoton kirjoitti:Mikä sitten olisi toimiva porkkana saada ihmisiä muuttamaan lähemmäs työpaikkojaan?
Pyrkiä hajauttamaan työpaikkoja lähemmäksi ihmisiä.

Osa meistä on maalaisia, osa kaupunkilaisia, osa ehkä siltä väliltä. Ainakin oman alani ilmoituksia seuratessa huomattava osa hommista, joiden fyysisellä suoritussijainnilla ei lähtökohtaiseti ole tuon taivaallista merkitystä, keskittyy jostain syystä kaupunkeihin ja niissä vieläpä hämmentävän ankeisiin logistisiin peräpuikkoihin.

Onneksi nykyään monessa hommassa pystyy vähentämään työmatkakulkemista etätöillä. Juuri laskeskelin, että omat käyttöautokilometrini vuotta kohden ovat työpaikan vaihdon myötä tippuneet reilusta 50tkm arviolta 25tkm lukemiin - isosti siksi, että etätyömahdollisuudet paranivat merkittävästi. Tämä on etu minulle, muille saman suunnan työmatkaliikkujille (jokainen auto vähemmän tarkoittaa enemmän tilaa tiellä) sekä ympäristölle. Anttosta toki harmittaa, mutta se on pieni ja hyväksyttävä tappio.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ruokoton kirjoitti: Vakavasti ottaen, en allekirjoita että oikein suoritetun työelämän ohjenuora pitäisi olla ajaa itsensä mahdollisimman hyvin palkattuun positioon riippumatta kykenetkö tehtäviisi pidemmällä aikavälillä tai nautitko niistä vähän vertaa.
Tästä olemme 100% samaa mieltä. "Oikein suoritettu työelämä" on muutenkin varsin subjektiivinen kysymys.
Ruokoton kirjoitti: Tyydyn tähän, koska en näe että muutos parantaisi elämääni ja tässä päätöksessä palkalla on vain sivurooli. Ehkä koko keskustelu typistyy kysymykseen: Onko väärin tyytyä?
Mielestäni et ole edes "tyytymässä" mihinkään vaan olet aidosti pohtinut optioita ja valinnut sinulle tällä hetkellä parhaiten sopivan työelämän mallin. Ja ehdottomasti ei ole väärin tehdä omia valintoja. Sinun elämäsi se on!

Henkilökohtaisesti alkaisin kyseenalaistamaan valintoja vasta jos heittäytyisi elämäntapaintiaaniksi ja yhteiskunnan elätettäväksi vapaaehtoisesti.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ruokoton kirjoitti:...ajaa itsensä mahdollisimman hyvin palkattuun positioon riippumatta kykenetkö tehtäviisi pidemmällä aikavälillä tai nautitko niistä vähän vertaa.
Tästä oli juuri töissä puhe päällikön kanssa, kun kehitimme keskustelua. Omassa duunissa seuraava palkkaa parantava pykälä olisi vaihtaa toimenkuvaa tehtävään, johon en A: itse edes haluaisi, koska B: tiedän, etten taidoiltani ja ”ominaisuuksiltani” ole ko. tehtävään sopiva. Jos pakotetaan, selviän siitä kyllä, mutta jos ei ole pakko...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Polforea kirjoitti: Pyrkiä hajauttamaan työpaikkoja lähemmäksi ihmisiä.
Tästä päästään eteenpäin, mikä olisi yrityksille toimiva porkkana toimia näin?
mutt kirjoitti: Omakotitalo omistetaan täällä, ja omistusasumistahan on kritisoitukin työmarkkinoita jäykistävänä tekijänä.
Kyllä se varmaan sitä onkin, eritoten jos talo on hankalahkosti realisoitavissa, joko kuntonsa tai sijaintinsa vuoksi. Molemmista olen nähnyt esimerkkejä ja itsekin asun talovanhuksessa jota hiljalleen kunnostetaan. Prosessin kesken myyminen rajaisi sekä ostajakuntaa että jo tehdystä työstä saatavaa taloudellista hyötyä. "Myydään melkein remontoitu talo" kun ei kovin houkuttavalta kuulosta. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti: Tästä päästään eteenpäin, mikä olisi yrityksille toimiva porkkana toimia näin?
Se se onkin hyvä ja haastava kysymys.

Olisipa sinänsä kiva päästä jotenkin testikaavoittamaan ihan uusi kaupunki ympyrämäiseksi sillai, että ihan keskelle tehtäisiin asumiskeskusta, missä olisi asuntoja, pieniä kivijalkakauppoja, puistoalueita jne. Sopivasti laajennusvaraa jättäen (tämä on kanssa haastava asia: mikä on sopivasti?) ulkopuolelle rinkimäisesti toimistotiloja ja isompia kauppoja niin, että niihin on helppo toteuttaa järkevä joukkoliikenne keskustasta ja helppo saapua ulkopuolelta töihin ja ostoksille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Beta Julio kirjoitti:Onko sinusta mitään eroa seuraavissa toteamuksissa:
Miten mitkään "taikaseinät" liittyvät keskusteluun työmatkakulujen subventoinnista?
GreenThing kirjoitti:Palaten vielä tuohon työmatkakulujen subventoinnin demonisointiin.
Se on Tuomas K:n mielestä kumminkin ok, että valtio subventoi vr:n liikennettä verrattuna esimerkiksi bussiliikenteeseen. Ja näin edesauttaa haja-asutusalueiden joukkoliikenteen käytön muuttumista lähes mahdottomiksi?
Demonisoinko minä työmatkakulujen subventointia? Ja olenko minä jotenkin erityisesti hehkuttanut junaliikenteen subventointia? Eli mitä jos pysyttäisi siinä, mitä on sanottu?

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tuomas K kirjoitti: Demonisoinko minä työmatkakulujen subventointia? Ja olenko minä jotenkin erityisesti hehkuttanut junaliikenteen subventointia? Eli mitä jos pysyttäisi siinä, mitä on sanottu?
"Itse en osaa ottaa vahvaa kantaa kumpaankaan suuntaan, mutta olen kyllä utelias kuulemaan, että miksi meidän pitäisi yhteisvastuullisesti tukea sinun valitsemaasi elämäntapaa?"
Tämähän muuten kuulostaa ihan samalta kuin: "En ole rasisti, mutta..."

Työssä käymisen kutsuminen elämäntavaksi on toki oudohko termivalinta (toki joissain piireissä se on oman elämäntavan vastakohta, että toki sen puoleen ymmärrettävä), mutta kyllähän sinä aika selkeästi asettaudut tuossa lauseessa työmatkojen subventointia vastaan toki piiloutuen yhteisvastuun taakse.
VR:n otin mukaan lähinnä siksi, että samanhenkisellä (tai itseasiassa aika paljon raskaammalla) samasta pussista maksettavalla subventoinnilla vääristetään liikenneväline todellista edullisemmaksi, niin että muut liikennemuodot kärsivät siitä. Ja samalla kärsivät ne em. yhteisvastuulliset kansalaiset jotka tuon subventoinnin kustantavat.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tuomas K kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Onko sinusta mitään eroa seuraavissa toteamuksissa:
Miten mitkään "taikaseinät" liittyvät keskusteluun työmatkakulujen subventoinnista?
Taisit missata pointin, enkä usko että teit sitä vahingossa. Mutta jatka vain samaa rataa.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Asuinpaikan valinta on kuitenkin ainakin jossain määrin myös elämäntapavalinta. Jos haluaa maaseudun / pienen paikkakunnan rauhaa, valitsee usein myös pidemmät työmatkat ja vähäisemmät palvelut. En halua tuota valintaa keneltäkään pois viedä, mutta ei nuo asuinpaikan positiiviset ja negatiiviset vaikutukset elämään kenellekään yllätyksenä pitäisi tulla. Työn vaihtuessa, kuten nykyään on tapana käydä, pitää sitten arvioida aina tilanne uusiksi - jopa hakea elämäntapamieltymysten mukaista työtä, joka on kyllä aika ylellisyys jos näin voi toimia.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

^kuulostaa melkoiselta lokeroinnilta.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Lokeroinnilta? Jokainen on tietenkin oma yksilönsä, omilla valinnoillaan - ja jos ei nyt ihan ajopuu ole, niin on siinä jotain ajatustoimintaa taustalla kun asuinpaikkaa mietitään. Kuvitellaan oma elämä tuon valinnan ympärille. Se että olosuhteet myöhemmin voivat ja todennäköisesti muuttuvatkin, on toinen juttu.

Jos valittu asuinpaikka tarjoaa muuten hyvän elämän, mutta elannon hankkiminen on hankalaa, vaikka sen pitkän työmatkan vuoksi, niin sitten punnitaan plussia ja miinuksia. Aika moni jää niille sijoilleen jos suinkin mahdollista koska elämässä on muutakin kuin työ. Siinä tapahtuu valinta jossa muu elämä ylittää helpon työssäkäynnin (joskus jopa työssäkäynnin ylipäätään) arvostuksessa.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Missä määrin työmatkakulujen vähennykset muuten on oikeata subventiota, varsinkin oman auton tapauksessa, jossa matkakustannuksista varsin reipas osa on veroa? Käykö niin, että palautuva raha on isompi, kuin matkakuluissa maksetut verot?

Entä miksi pitäisi tukea elämäntapaa, jossa halutaan asua kalliimmassa asunnossa, kuin mihin tulot riittävät? Mikä tässä on palautuvan rahamäärän suhde veroina maksettuun?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

GreenThing kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti: Demonisoinko minä työmatkakulujen subventointia? Ja olenko minä jotenkin erityisesti hehkuttanut junaliikenteen subventointia? Eli mitä jos pysyttäisi siinä, mitä on sanottu?
"Itse en osaa ottaa vahvaa kantaa kumpaankaan suuntaan, mutta olen kyllä utelias kuulemaan, että miksi meidän pitäisi yhteisvastuullisesti tukea sinun valitsemaasi elämäntapaa?"
Tämähän muuten kuulostaa ihan samalta kuin: "En ole rasisti, mutta..."
Ai? Tuo tarkoittaisi, että en ota kantaa, mutta subventio on perseestä. Kun oikeasti sanoin, että haluaisin kuulla perusteluita asian puolesta.
GreenThing kirjoitti:Työssä käymisen kutsuminen elämäntavaksi on toki oudohko termivalinta
Kai sitäkin voi kutsua elämäntavaksi jos haluaa, itse en ole kutsunut. Sitä kutsuin elämäntapavalinnaksi, että asuu kaukana työstään. Toki on tilanteita, että se on välttämätöntä, mutta aika iso osa on sitä, että halutaan tietynlaista asumista, jota ei ole mahdollista toteuttaa lähempänä työpaikkaa -> valittu elämäntapa.
GreenThing kirjoitti:kyllähän sinä aika selkeästi asettaudut tuossa lauseessa työmatkojen subventointia vastaan toki piiloutuen yhteisvastuun taakse.
Meinaatko, että hyvätuloisten tuista keskusteleminen tarkoittaa kategorisesti niiden vastustamista?
GreenThing kirjoitti:VR:n otin mukaan lähinnä siksi, että samanhenkisellä (tai itseasiassa aika paljon raskaammalla) samasta pussista maksettavalla subventoinnilla vääristetään liikenneväline todellista edullisemmaksi, niin että muut liikennemuodot kärsivät siitä. Ja samalla kärsivät ne em. yhteisvastuulliset kansalaiset jotka tuon subventoinnin kustantavat.
Eli jos jossain on mielestäsi haitallinen tuki, niin niitä tukia pitää jakaa myös muualla? Vai mikä tässä nyt on se pointti? En ole tässä puolustanut VR:n subventoimista.
Beta Julio kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Onko sinusta mitään eroa seuraavissa toteamuksissa:
Miten mitkään "taikaseinät" liittyvät keskusteluun työmatkakulujen subventoinnista?
Taisit missata pointin, enkä usko että teit sitä vahingossa. Mutta jatka vain samaa rataa.
Puheet taikaseinistä ovat jo niin vahvasti asenteellisia, että en usko sieltä löytyvän keskustelunarvoista pointtia. Mutta jos nyt välttämättä tuohon pitää ottaa kantaa, niin työttömiltäkö pitää leikata tukia ensin, ja vasta sitten työssäkäyviltä?

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

mutt kirjoitti:Missä määrin työmatkakulujen vähennykset muuten on oikeata subventiota, varsinkin oman auton tapauksessa, jossa matkakustannuksista varsin reipas osa on veroa? Käykö niin, että palautuva raha on isompi, kuin matkakuluissa maksetut verot?

Entä miksi pitäisi tukea elämäntapaa, jossa halutaan asua kalliimmassa asunnossa, kuin mihin tulot riittävät? Mikä tässä on palautuvan rahamäärän suhde veroina maksettuun?
Sitä kutsutaan ammattiliittojen varainhankinnaksi. Investoidaan verovapaat jäsenmaksut kerrostaloihin, joita vuokrataan asukkaiille joilla ei ole (koko) vuokraan varaa omilla tuloillaan, joten veronmaksajan kukkarosta rahoitetaan se loppuosa. Koska asuminenhan vain maksaa, vähintään sen asumistukiosan ellei enemmän.

...joku ilman punaviherlaseja vois miettiä että mitä se vuokrataso olisi ilman asumistukijärjestelmää. Kävisikö niin että kellään ei olisi varaa asua missään, vai pitäisikö riistokapitalisti ihan ilkeyttään sijoitusasuntonsa tyhjillään ellei "käypää" vuokraa markkinalta saisi. Ja pärjäiskö SAK ollenkaan ilman näin moninkertaista veronmaksajan kukkarolla käyntiä...

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Saattaa tuosta rikkinäisestä asumistukijärjestelmästä jokunen yksityinen asuntosijoittajakin hyötyä, mutta ei mainita niistä ideologisen puhtauden nimissä.

Ko. järjestelmän ongelmia en ole kuullut aikoihin kenenkään kieltävän, mutta ehdotuksia tilanteen purkamiseksi on kuulunut vielä harvemmin. Asuminen ei ole ylellisyystuote josta voi luopua kokonaan - ei tässä ilmastossa. Asumisen taso voidaan jossain määrin sellaiseksi nähdä. Joten miten rikkinäinen himmeli poistetaan käytöstä poistamatta sen tuella asuvia ihmisiä kadulle odottamaan markkinavoimien korjausliikettä?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ruokoton kirjoitti:Ilmeisesti en ole vielä tässä elämässä päässyt käsiksi ns. kunnon tienoihin, kun verojen maksu ei erityisesti syljetä. En myöskään mieti "minun rahoilla loisivia" oikeastaan ollenkaan. Tunnen kyllä tukien varassa eläviä (ei opiskelijoita) ja kateus / viha ei ole ensimmäinen ajatus joka tulee mieleen heidän elämäntilannetta tarkastellessa. Mieluummin olen töissä ja elätän heitäkin kuin vaihtaisin paikkoja.
Tälle +1000.

Posin kautta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ruokoton kirjoitti:Saattaa tuosta rikkinäisestä asumistukijärjestelmästä jokunen yksityinen asuntosijoittajakin hyötyä, mutta ei mainita niistä ideologisen puhtauden nimissä.

Ko. järjestelmän ongelmia en ole kuullut aikoihin kenenkään kieltävän, mutta ehdotuksia tilanteen purkamiseksi on kuulunut vielä harvemmin. Asuminen ei ole ylellisyystuote josta voi luopua kokonaan - ei tässä ilmastossa. Asumisen taso voidaan jossain määrin sellaiseksi nähdä. Joten miten rikkinäinen himmeli poistetaan käytöstä poistamatta sen tuella asuvia ihmisiä kadulle odottamaan markkinavoimien korjausliikettä?
No, ruuhka-Suomen ulkopuolella on runsaasti tilaa ja edullisia asuntoja. Tietysti tämä tarkoittaa sitä, että lähtöpään paikkakuntien yritykset menettävät pienipalkkaista työvoimaa, mutta sehän hoituisi sillä, että maksaisivat työstä palkkaa, jolla voi tulla toimeen. Vastaavastihan yleisten asumiskulujen pienentyessä voidaan leikata myös korkeamman pään palkkakuluja. Toki tämä rytinä kirpaisisi kalliiden hintojen aikaan asunnon ostaneita, mutta sama tilannehan se on nytkin ruuhka-Suomen ulkopuolella, jossa asuntosijoituksen arvonkehitys tahtoo mennä jopa miinusmerkkiseksi.
Eli tässäpä resepti kaikkien aikojen poliittiseen harakiriin: Asumistuet ja työmatkakuluvähennykset pois. :drinking: Samalla saadaan hallinnostakin leikattua työvoimakuluja, kun ei enää tarvita niin paljoa porukkaa käsittelemässä tukihimmeleitä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mutt kirjoitti:Tietysti tämä tarkoittaa sitä, että lähtöpään paikkakuntien yritykset menettävät pienipalkkaista työvoimaa, mutta sehän hoituisi sillä, että maksaisivat työstä palkkaa, jolla voi tulla toimeen.
Myös esim. siirtämällä toimintoja alueelle, missä sillä pienemmällä palkalla voi tulla toimeen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:Ilmeisesti en ole vielä tässä elämässä päässyt käsiksi ns. kunnon tienoihin, kun verojen maksu ei erityisesti syljetä. En myöskään mieti "minun rahoilla loisivia" oikeastaan ollenkaan. Tunnen kyllä tukien varassa eläviä (ei opiskelijoita) ja kateus / viha ei ole ensimmäinen ajatus joka tulee mieleen heidän elämäntilannetta tarkastellessa. Mieluummin olen töissä ja elätän heitäkin kuin vaihtaisin paikkoja.
Tälle +1000.

Posin kautta.
Jos nämä oli vastineita kommentilleni siitä, miten verotus ei kannusta ottamaan vastuuta, niin pieni tarkennus lienee aiheen:
- Sinänsä siitä on helppo olla yhtä mieltä, että veroja joko väliaikaisesti ansiotyöstä tipahtaneen hyväksi tai kokonaan rattaista pudonnelle on asiallista kerätä. Kenenkään ei pidä kärsiä, jaloilleen pitää auttaa. Ja tietenkin opiskelun pitää olla mahdollista niin monelle kuin se sitä voi olla. Mutta samalla pitää voida myös työllä menestyä. Se työ tuottaa muutakin lisäarvoa kuin vain osakkeenomistajalle. Oikein pätevä voi tuoda mukanaan lisätyöpaikkoja. (Puhumattakaan yrittäjistä - hattu päästä heille.)
- Verotuksella ei saa jakaa raippaa joka tuo mukanaan sekä katkeruutta että tyytymistä "suorittamiseen", ei oikeaa halua viedä asioita eteenpäin.

Tulkintoja kateudesta tai vihasta en ymmärrä, mutta kai niillekin jokin lähtöpiste löytyy - pahoittelut jos näkökulmani ansiotulon verotukseen herättää inhoa.

Valtion tehtävänä saisi olla taata mahdollisimman tasavertaiset lähtökohdat onnellisuuden tavoittelemiseen, markkinasektorin tehtävänä olisi tunnistaa kyvykkyys ja valita parhaiten sopivat oikeisiin tehtäviin (tässä järjestäytynyt yhteiskunta voisi valvoa sisään rakennettua korruptiota), valtion ei pidä rangaista vapaan markkinan palkitsemia ihmisiä - se ei ole fiksua millään asteella. Ansioihin ei tarvita tuloeroja nykyistä enempää, mutta veroprogressiossa olisi tarkasteltavaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Ei ollut sinulle osoitettu, lähinnä tykkäsin Ruokottoman/Ruokotonin/whatever tavasta ajatella. Itse en koe tarpeelliseksi murehtia omaa veroastetta, vaikka maksumiehen roolissa tässä yhteiskunnassa ollaankin. "Ylimääräisiä" hommiakin teen duunissa aika tavalla, vaikka progressio niistä lisätienesteistä kohtuullisesti haukkaakin.

Hyvin tässä pärjätään. Ei ole mökkiä Umbriassa tai Ferraria tallissa, mutta olen silti hyvin onnellinen ihminen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin