Ruokoton kirjoitti:Monet töissä käyvät, jopa perheelliset, pärjäävät ilman autoakin. Auto on mukavuusväline heille, mutta pöljää on kuvitella että tämä olisi koko kuva kansasta. Osalle ihmisistä auto on aidosti välttämätön.
Pelkän joukkoliikenteen varaan heittäytyminen vaatii kyllä sitä, että on kaupat ja työpaikat soppelisti kävely/pyörämatkan päässä tahi joukkoliikenteen reittien varrella. Lisäksi olisi kiva, että niitä joukkoliikennevälineitä kulkisi useammin kuin ruuhka-aikaan kerran puolessa tunnissa, iltaisin myös klo 19 jälkeen ja viikonloppuisin useammin kun kerran tunnissa. Käytännössä nämä kaikki yhdessä tuppaa rajaamaan mahdolliset asuinalueet niihin, joiden neliöhinnat eivät ole ihan sieltä halvimmasta päästä, mikä taas on vähän hankala yhtälö, jos pitäisi neliöitä olla enemmän kuin 40 kpl.
Olen itsekin kokeillut autotonta kautta jonkun 6-7 vuotta ja rahaahan siinä kyllä säästyi, mutta on myös tunnustettava, ettei touhusta oikein olisi tullut mitään, jos ei olisi ollut mahdollisuutta n. kerran kuukauteen lainailla autoa. Ihan nyt vaikka esimerkkinä jossain rauta- tai huonekalukaupassa piipahdus ja "käsimatkatavaraa" suuremman lootan roudaus kotiin.
Vaan se oleellisempi kysymys liittyy sitten auton käyttöön, jos lähdetään siitä ajatuksesta, että auto joka tapauksessa tarvitaan lomareissuja, satunnaisia kauppamatkoja yms. varten. Nykyinen verotusjärjestelmä antaa ihan hemmetinmoisen paljousalennuksen paljon ajaville eli ohjausvaikutus on ihan päinvastoin kuin pitäisi. Tämä johtuu siitä, että auton omistaminen on tehty kalliiksi (verot, käyttömaksut, vakuutukset) eli uudehkon auton kanssa rahaa palaa 500 €/kk vaikkei ajaisi metriäkään. Ja se ajelu sitten maksaa tyyliin 1-2 €/10 km eli on halvempaa kuin joukkoliikenteen käyttö. Ainakin sekakäyttäjälle, joka ei pysty hyödyntämään joukkoliikennettä ihan joka arkipäivä + viikonloput bonuksena päälle.
Minäkin siis pitäisin parempana, että verotuksen paino siirrettäisiin käyttöö eli polttoaineisiin. Niihin kuluihin kun pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan - silloinkin, kun auto on perusvälttämättömyys.
Samoin pitäisin parempana, että sähkön ja lämmitysenergian hintoja nostettaisiin sen sijaan, että kiinteistojen veroruuvia kierretään koko ajan tiukemmalle. Kumma kyllä lehdissä on näkynyt monet kerrat, että "asiantuntijat" pitävät kiinteistöjen verotuksen kiristämistä fiksuna ideana. Varmaan siitä syystä, että meidän ilmastossa ei puun alla tarkene = tätä veroa ei pääse pakoon. Ja onhan asuminen ollutkin ihan liian halpaa... Energiankulutukseen pystyy omilla toimillaan vaikuttamaan ja korkea hinta motivoisi tekemään remontteja juurikin eniten kuluttaviin kohtesiin. Nyt nämä eivät tartu haaviin lainkaan, kun hommaa hoidetaan ainoastaan rakentamismääräysten kautta -> vaikuttaa lähinnä uudiskohteisiin.
Kun energia on meillä (liian) halpaa, ei täällä myöskään ihmeemmin kehitellä energiaratkaisuja, jotka kelpaisivat vientituotteiksiki.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.