Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Eli Tästä ollut kaiken näköisiä keskusteluja, mutta hyviä ajatuksia mitä Seuraavaksi keksisi kokeilla.
Auto saatiin kyllä leimasta polkaistua läpi kovan moottoritieajon jälkeen ja 10polkaisua, mutta edelleen aamulla kun lähtee töihin ja hyppää moottoritielle niin kyllä pääsee sellainen pilvi tielle ettei mitään näe taakse.
Lähinnä nyt kun säät sallii niin alkaisi tutkimaan mikä siellä on vialla. Forte intake cleaner ajettu läpi, egr avattu ja putsattu sekä reikälevyllä tulpattu. Map anturi putsattu öljyt ja suodattimet vaihdettu ilmanputsari vaihdettu.
Suutin arvot pysyvät kierroksilla 2000 kaikki +- 1 suunnilleen tehot tallella ja kulutus normaali..
Dpf poistettu siis joten en odota täysin savutonta autoa mutta tuo koko tien peittävä pilvi ei taida olla normaalia.
Joten kysymys kuuluukin mitä Seuraavaksi?
Imusarjan varmasti Likainen? Onko haastava irroittaa?
Mitä muita ajatuksia?
Auto saatiin kyllä leimasta polkaistua läpi kovan moottoritieajon jälkeen ja 10polkaisua, mutta edelleen aamulla kun lähtee töihin ja hyppää moottoritielle niin kyllä pääsee sellainen pilvi tielle ettei mitään näe taakse.
Lähinnä nyt kun säät sallii niin alkaisi tutkimaan mikä siellä on vialla. Forte intake cleaner ajettu läpi, egr avattu ja putsattu sekä reikälevyllä tulpattu. Map anturi putsattu öljyt ja suodattimet vaihdettu ilmanputsari vaihdettu.
Suutin arvot pysyvät kierroksilla 2000 kaikki +- 1 suunnilleen tehot tallella ja kulutus normaali..
Dpf poistettu siis joten en odota täysin savutonta autoa mutta tuo koko tien peittävä pilvi ei taida olla normaalia.
Joten kysymys kuuluukin mitä Seuraavaksi?
Imusarjan varmasti Likainen? Onko haastava irroittaa?
Mitä muita ajatuksia?
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Vetää ylimääräistä ilmaa "ohi" jostain reilusti? Imusarjan läppäventtiilit vuotaa?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Tarkoitatko niitä imusarjan läppiä? Eikös niitä ole porukka lukinnut auki kokonaankin? Vai puhutaanko kaasuläpästä?Smacket kirjoitti:Vetää ylimääräistä ilmaa "ohi" jostain reilusti? Imusarjan läppäventtiilit vuotaa?
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Onko näiden läppien vieroitus \ lukitseminen \ huolto kuinka hankala homma? Osaako kukaan kertoa miten haastava tuo koko imusarja olisi ottaa irti ja pestä sekä tutkia nuo läpät samalla?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Käsittääkseni on hankalaa...... tästä on ollut keskustelua täällä aijemmin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Mulla oli sama,että katsastuksessa arvot tapissa. auto toimi vielä tovin normaalisti, kunnes moottorinvikavalo astui kuvioihin. Imusarjan läpät jumissa. Ihan napakka homma oli irrottaa imusarja, pestä se, poistaa läpät ja tulpata ne. Kierteet aukkoihin ja tulpat kierteille. Uudelleen ohjelmointi jne. Kyllä tuohon pari toimintayksikköä joutuu varaamaan,jos ei itse tee.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Läppien lukitus onnisttuu vaik pimeellä otsalampun valossa parkkiksella. Läppien poisto sit oma lukunsa.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Lukitus on sinällään helppoa, ohjaintanko irti ja ruuvilla läppien säätökisko auki-asentoon. Tuossa mun laitteessa on kiskon keskellä ruuvi...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Pitääpä varmaan lukita auki ne nyt alkuun ja ruveta miettimään tuota imusarjan irroitusta ja lopullista tulppausta johonkin vaiheeseen? Jostain Täältä löysin keskustelun että imusarjan saisi pienellä kikkailulla irti ilman jakopää ajoituksen sekoittamista? Onko jollain tarkempia ohjeita tähän toimenpiteeseen?
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Voikos viallinen imusarjan paineanturi vaikuttaa liialliseen polttoaineen syöttöön? Vai onko polttoaineen syötön laskenta vain ilmamäärämittarin perässä? Silloinhan siinä voisi olla häikkää? Arvailujahan nämä tosin vain ovat, kun ei tästä alueesta itsellä oikein tietoakaan ole.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Tämä savutusko ei aikaansaa mitään vikaa ecun muistiin? Imusarjaläppien lukitus auki-asentoon on varmasti hyvä lähtökohta vian haulle. Tietysti täytyy muistaa, että tukkeutunut imusarja vaikuttaa tähän voimakkaasti, samoin ilmansuodatin.
Jos tehot ovat heikot, onko ahtopaineet ok. Sen jälkeen EGR:n toiminta, esim testerillä näkee mitkä ovat ilmamassa-arvot egr avoinna ja egr suljettuna. Jos ilmamassa-arvot poikkeaa oikeista arvoista suuntaan tai toiseen, tai on kiinteesti nolla, on massamittari vaihdettava. Jos ilmamassa on sama egr suljettuna ja avoinna, merkitsee se yleensä tukkeutunutta EGR-venttiiliä, joka on hyvin yleinen vika.
Jos tehot ovat heikot, onko ahtopaineet ok. Sen jälkeen EGR:n toiminta, esim testerillä näkee mitkä ovat ilmamassa-arvot egr avoinna ja egr suljettuna. Jos ilmamassa-arvot poikkeaa oikeista arvoista suuntaan tai toiseen, tai on kiinteesti nolla, on massamittari vaihdettava. Jos ilmamassa on sama egr suljettuna ja avoinna, merkitsee se yleensä tukkeutunutta EGR-venttiiliä, joka on hyvin yleinen vika.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
seppo kirjoitti:Tämä savutusko ei aikaansaa mitään vikaa ecun muistiin? Imusarjaläppien lukitus auki-asentoon on varmasti hyvä lähtökohta vian haulle. Tietysti täytyy muistaa, että tukkeutunut imusarja vaikuttaa tähän voimakkaasti, samoin ilmansuodatin.
Jos tehot ovat heikot, onko ahtopaineet ok. Sen jälkeen EGR:n toiminta, esim testerillä näkee mitkä ovat ilmamassa-arvot egr avoinna ja egr suljettuna. Jos ilmamassa-arvot poikkeaa oikeista arvoista suuntaan tai toiseen, tai on kiinteesti nolla, on massamittari vaihdettava. Jos ilmamassa on sama egr suljettuna ja avoinna, merkitsee se yleensä tukkeutunutta EGR-venttiiliä, joka on hyvin yleinen vika.
Juu ei mitään vikakoodia kyllä Anna, egr on puhdas ja osittain tulpattu, ilmansuodatin vaihdettu. Tehot ovat hyvin tallella ja ahdot nousevat normaalisti. Imusarja varmasti aika tukossa. Ja tänään niitä läppiä ihmetellessä huomasin että ainakin yksi läpän "kanta" vuotaa aika hyvin.. Puskenut mustaa mössöä ulos juuresta.
En tosin keksinyt miten saisin läppien ohjaustangon irrotettua? En millään päässyt imusarjan alle käsiksi.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Muistaakseni välitangon pallotapin sai väännettyä irti reilumman pituisella ruuvarilla, ja läppien yhdystangossa on paikka ruuville (reikä), jolla lukitaan vivusto auki asentoon. Irrallaan oleva käyttölaite pääsee tällöin elämään omaa elämäänsä eikä aiheuta vikakoodia. Jos epäilet milloin läpät ovat kiinni ja auki, niin joutokäynnillä ja keskikierroksilla ne ovat kiinni ja yläkierroksilla auki.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Eli kyllä siellä imusarjan läpät falskaa ja on aika täynnä bashaa, joten oliko Täällä jollain kokemuksia siitä imusarjan irroituksesta niin että lukitsee sen jakopään siitä pumpulta niin ettei tarvitse konetta / jakopäätä purkaa?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 03 Huhti 2015, 08:49
- Car(s): Alfa romeo 159 2.4 jtdm
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Se imusarjan irrotus on jo itsessään aika iso projekti. Vaatii jakopään purkamisen ja korkeapaine pumpun irroituksen, että imusarja mahtuu pois paikoiltaan. Omassa autossa oli erittäin pahasti likaantunut ja läpät vuotivat, muttei kuitenkaan savuttanut ollenkaan vaikka oli dpf tyhjennetty ja moottorin ohjausta hieman muutettu.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Jep, mä irroitin imusarjan jakopäätä purkamatta. Korkeapainepumpun rattaassa on kaksi reikää ja pumpun kannakkeessa on kierteet suunnilleen kello yhdentoista ja kello kolmen kohdalla. Pyörittelee konetta vähän niin reiät osuu kierteiden kanssa kohdilleen. Sitten lukitsee rattaan paikoilleen parilla lyhyellä, muistaakseni kutosen pultilla kannakkeeseen. Käytin siinä muistaakseni löpön paluupuolen jakotukin kiinnityspultteja. Sitten voikin napata korkeapainepumpun irti. Siinä on akselilla kartiosovitus, otin vähän ratasta lämmittämällä auki.nisse kirjoitti:Eli kyllä siellä imusarjan läpät falskaa ja on aika täynnä bashaa, joten oliko Täällä jollain kokemuksia siitä imusarjan irroituksesta niin että lukitsee sen jakopään siitä pumpulta niin ettei tarvitse konetta / jakopäätä purkaa?
Myös pumpun kannake pitää ottaa irti ja siirtää reilu sentti sivuun, imusarja ei mahdu muuten tulemaan ulos. Vaikein homma tuossa on, kun pitäisi saada kannake takaisin paikoilleen. Jakohihnan kiristin vetää sitä sen verran ulospäin, ettei pultinreikiä meinaa saada kohdilleen. Kampesin sen parilla sopivalla puukapulalla suunnilleen paikoileen ja vedätin loput pulteilla. Muuten se on pelkkää purkamista ja kasaamista. Mulla meni suunnilleen 20 tuntia tuohon hommaan.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Itsekin huomasin kunnon mustaa pilveä auton takana viikonloppuna kiihdytettäessä ja tehotkin olivat oudon laimeat.
Läppien yhdystanko oli irrallaan ja väljä kuin mikä.. ykkösen läpästä oli myös se alapallo irronnut ettei tarvinnut sitäkään irroittaa..
Läpät kun liikkuivat vapaasti niin siellä tuli vaikka mitä seoksia ja paineet humppasivat. Pahasti eivät olleet vuotaneet eivätkä olleet mitenkään jumissakaan.
Laitoin ne auki asentoon, sikonilla jumiin ja odottamaan seuraavaa hihnanvaihtoa poistuakseen lopullisesti. Niissä on onneksi läpän suuntainen merkkikin päällä niin tietää oikean asennon.
Läppien yhdystanko oli irrallaan ja väljä kuin mikä.. ykkösen läpästä oli myös se alapallo irronnut ettei tarvinnut sitäkään irroittaa..
Läpät kun liikkuivat vapaasti niin siellä tuli vaikka mitä seoksia ja paineet humppasivat. Pahasti eivät olleet vuotaneet eivätkä olleet mitenkään jumissakaan.
Laitoin ne auki asentoon, sikonilla jumiin ja odottamaan seuraavaa hihnanvaihtoa poistuakseen lopullisesti. Niissä on onneksi läpän suuntainen merkkikin päällä niin tietää oikean asennon.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
En huomannutkaan mitään merkkiä kyllä, kokeilemalla huomasin ensin mikä oli väärä suunta
nyt ovat toistaiseksi auki, pitää vielä päästä painamaan kunnon Pätkä moottoritielle ja katsoa miten auttoi vai auttoiko mitenkään.

-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Mitenkäs tämän kanssa käytiin?
Mulla nyt samat ongelmat. Auto savutti katsastuksessa parhaimmillaan lukeman 2.4, vaikka olin taaskin käynyt ennen katsastusta huudattamassa 4000 rpm. Aina on kaikki dieselit menneet ekalla läpi päästöistä (n. 20v), mutta nyt tämä Alfa sitten pomppasi, vaikka on kaikkein vähiten ajettu auto minkä oon omistanut
Sitten auto paikalliselle viripajalle ja siellä säädettiin syöttöjä pienemmälle. Savutusarvo tipahti 1,7 lukemiin. Kun tuokaan ei riittänyt, niin puoleen tankkiin Forte Injector Cleaner ja 450km kovaa ajoa. Tankkiin vielä Nesteen Pro Dieseliä (
) ja sitten taas mittauksiin, mutta tuloksena edelleen samat 1,7, joten suuttimissa ei liene vikaa. Ja tuskin on mitään karstaakaan kertynyt, olisi se tuolla ajotavalla kyllä ainaki njonkin verran vähentynyt.
Hiukkassuodatin on poistettu jo edellisen omistajan toimesta, mutta kai tämänkin nyt pitäisi ehjänä alittaa 1,5 arvo helposti? Edellinen Pösö 2.2HDi päästeli ilman hiukkassuodatinta hienot 0,3 lukemat ja mittarissa oli sentään 200tkm enemmän.
Myytyäkään tuota ei nyt saa, ennenkuin saa katsastettua. Alkaa vähän huumori loppua, kun justiin meni tonni pakosarjan oikomiseen ja laturin ja kitinän kanssa on askarreltu useampi satanen ja toistakymmentä tuntia omia töitä.
Mutta sitte kun tuossa on leima papereissa, niin myyntiin lähtee hienokuntoinen ja konjakin värisellä nahkasisustalla oleva SW.
Mulla nyt samat ongelmat. Auto savutti katsastuksessa parhaimmillaan lukeman 2.4, vaikka olin taaskin käynyt ennen katsastusta huudattamassa 4000 rpm. Aina on kaikki dieselit menneet ekalla läpi päästöistä (n. 20v), mutta nyt tämä Alfa sitten pomppasi, vaikka on kaikkein vähiten ajettu auto minkä oon omistanut

Sitten auto paikalliselle viripajalle ja siellä säädettiin syöttöjä pienemmälle. Savutusarvo tipahti 1,7 lukemiin. Kun tuokaan ei riittänyt, niin puoleen tankkiin Forte Injector Cleaner ja 450km kovaa ajoa. Tankkiin vielä Nesteen Pro Dieseliä (

Hiukkassuodatin on poistettu jo edellisen omistajan toimesta, mutta kai tämänkin nyt pitäisi ehjänä alittaa 1,5 arvo helposti? Edellinen Pösö 2.2HDi päästeli ilman hiukkassuodatinta hienot 0,3 lukemat ja mittarissa oli sentään 200tkm enemmän.
Myytyäkään tuota ei nyt saa, ennenkuin saa katsastettua. Alkaa vähän huumori loppua, kun justiin meni tonni pakosarjan oikomiseen ja laturin ja kitinän kanssa on askarreltu useampi satanen ja toistakymmentä tuntia omia töitä.
Mutta sitte kun tuossa on leima papereissa, niin myyntiin lähtee hienokuntoinen ja konjakin värisellä nahkasisustalla oleva SW.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Mitenkäs tuo läppien lukitus, mitä on mainittu aika moneenkin kertaan? Minkä voi kaiketi tehdä "Pimeällä otsalampun valossa", kuten about kolmas tms. viesti kertoi?
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Ei ole vielä lukittu, siksi kyselinkin vähän nimimerkki nissen kokemuksia asiasta. Itsellä on onneksi lämmin ja valaistu talli, mutta motivaatio on nyt aika heikko, kun tuntuu että koko kesä on mennyt jonkin ongelman selvittelyssä.Aquatica kirjoitti:Mitenkäs tuo läppien lukitus, mitä on mainittu aika moneenkin kertaan? Minkä voi kaiketi tehdä "Pimeällä otsalampun valossa", kuten about kolmas tms. viesti kertoi?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Omissa autoissani, tosin perinteisiä dieseleitä olleet, savutusarvo on tippunut hyväksyttävälle tasolle öljynvaihdolla. Siis samaa öljyä, mutta uuttaKevinCo kirjoitti:Mitenkäs tämän kanssa käytiin?
Mulla nyt samat ongelmat. Auto savutti katsastuksessa parhaimmillaan lukeman 2.4, vaikka olin taaskin käynyt ennen katsastusta huudattamassa 4000 rpm. Aina on kaikki dieselit menneet ekalla läpi päästöistä (n. 20v), mutta nyt tämä Alfa sitten pomppasi, vaikka on kaikkein vähiten ajettu auto minkä oon omistanut![]()

Sama konttori, pari päivää mittausten väliä, muuta ei autoille tehty (2 kpl otanta).
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
No nyt on läpät lukittu aukiasentoon. Muille vinkkinä: Auton ollessa sammuksissa, läpätkin ovat auki. Vipu on silloin mahdollisimman oikealla (jakopään puolella). Käyttömoottorin pallonivelen saa noin 30cm talttapäämeisselillä kammettua irti. Se on siellä mustan alipaineboksin ja moottorin välissä, näkyy parhaiten sammuksissa. Itse käytin lattaviilaa, kun niin pitkää meisseliä ei löytynyt ja vääntörauta taivutetulla päällä ei sopinut väliin. Putsailin samalla MAF-anturin elektroniikan puhdistussprayllä (lähinnä isopropanolia).KevinCo kirjoitti:Ei ole vielä lukittu, siksi kyselinkin vähän nimimerkki nissen kokemuksia asiasta.Aquatica kirjoitti:Mitenkäs tuo läppien lukitus, mitä on mainittu aika moneenkin kertaan?
Mutta kyllä se vain aikamoisen pilven tupsauttaa edelleen, en lähde edes kokeilemaan uudestaan.
Nyt on vähän mietteissä, josko tilaisi tarvike DPF:n ja tunkisi hiukkassuodattimen takaisin paikoilleen ja ohjelmoisi vakioksi. Pääsisi tästäkin vitutuksesta 500€:lla. Imusarjaa ei nyt kyllä kiinnostanut lähteä tutkimaan, kun puimuriakin pitäis jo kovaa olla huoltamassa.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Jumittaako egr?
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Olettaisin, että se on DPF:n poiston yhteydessä otettu ohjelmallisesti pois käytöstä. Ainakin AlfaOBD:llä seuratessa EGR:n avautuma on koko ajan 4%, eikä yritäkään avata sitä.karikunn kirjoitti:Jumittaako egr?
Eilen sinnekin suuntaan kattelin, mutta oli niin hankalan näköisesti, etten jaksanut lähteä purkamaan.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Nyt on auto pajalla ja laitetaan hiukkassuodatin takaisin, tarvikemallia BM Catalysts. Tai lähinnä se on ohjelmoitavana, mutta pöntön asennus siinä samalla, kun siellä on kerran nosturi. Kotona lattialla ryömien ei kiinnostanut 
Luultavasti varsinainen syy on vuoto jossakin ahtopuolella, mutta ei ole paikkaa löytynyt. Nyt ei jäänyt enää aikaa etsiä, kun auto menee lauantaina ajokieltoon, jos ei käy katsastamassa ennen sitä.
Ahtovuodon etsintään kuulin kyllä hyvän neuvon. Turbon imuputki irti ja siihen kehittelee jonkun ison kumitulpan, jossa reikä keskellä ja jolla saa työnnettyä kompressorilla painetta 1,5 - 2 bar putkistoon. Sitten vain kuuntelee rauhassa, mistä ilma vuotaa pihalle. Läpivirtausta ei pitäisi mistään päästä tulemaan, joten paineen pitäisi ehjässä autossa pysyä sisällä. Eipä tullut itsellä mieleen.

Luultavasti varsinainen syy on vuoto jossakin ahtopuolella, mutta ei ole paikkaa löytynyt. Nyt ei jäänyt enää aikaa etsiä, kun auto menee lauantaina ajokieltoon, jos ei käy katsastamassa ennen sitä.
Ahtovuodon etsintään kuulin kyllä hyvän neuvon. Turbon imuputki irti ja siihen kehittelee jonkun ison kumitulpan, jossa reikä keskellä ja jolla saa työnnettyä kompressorilla painetta 1,5 - 2 bar putkistoon. Sitten vain kuuntelee rauhassa, mistä ilma vuotaa pihalle. Läpivirtausta ei pitäisi mistään päästä tulemaan, joten paineen pitäisi ehjässä autossa pysyä sisällä. Eipä tullut itsellä mieleen.

Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Moi!
Omassa kärryssä samaa vikaa. Kylmänä savuttaa niin maan perusteelisesti.. Ensimmäinen järkevä toimenpide on siis imusarjan puhdistaminen/ puhdistuttaminen? Vai uusi dpf?

Omassa kärryssä samaa vikaa. Kylmänä savuttaa niin maan perusteelisesti.. Ensimmäinen järkevä toimenpide on siis imusarjan puhdistaminen/ puhdistuttaminen? Vai uusi dpf?

Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Tämmöinen ongelma tuli mullakin katsastuksessa...
Eli savutus (k-arvo) on 4,47 peräti kun sallittu on kuulemma 1,5. Autoa ei kyllä oo ajettu mitenkään säästellen, vaan kenkää olen antanut ihan pohjaan asti usein ohitellessa. Katsurikin selvästi kaasutteli useampaan otteeseen, mutta ei arvo laskenut tarpeeksi. Mikähän neuvoksi? Kyseinen yksilö on käsittääkseni Ikatechillä lastutettu ja egr & dpf poistettu käytöstä... Ei kai vain ole niin, että joutuu saastelaitteita ruuvailemaan takaisin?
Beehooyy-yksnollayks on reknro, jos tuon joku tunnistaa vanhakseen. Mulla ollut vuoden ja eka kerta mun toimesta katsastusasemalla...

Eli savutus (k-arvo) on 4,47 peräti kun sallittu on kuulemma 1,5. Autoa ei kyllä oo ajettu mitenkään säästellen, vaan kenkää olen antanut ihan pohjaan asti usein ohitellessa. Katsurikin selvästi kaasutteli useampaan otteeseen, mutta ei arvo laskenut tarpeeksi. Mikähän neuvoksi? Kyseinen yksilö on käsittääkseni Ikatechillä lastutettu ja egr & dpf poistettu käytöstä... Ei kai vain ole niin, että joutuu saastelaitteita ruuvailemaan takaisin?

Beehooyy-yksnollayks on reknro, jos tuon joku tunnistaa vanhakseen. Mulla ollut vuoden ja eka kerta mun toimesta katsastusasemalla...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Eihän oo vaan imu/ahtovuotoja? Samoten jumittavat läpät lie voi aiheuttaa ongelmia...
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
No enpä tuota tiedä... itellä ei ole oikein aikaa eikä paikkaa asiaa tonkia, joten pakko se on johonkin pajalle viedä. Carpojilla Järvenpäässä kävi just jakohihnan vaihdossa, että sinne voisin ehkä ekana aikaa kysellä... vai onko muita suosituksia Alfaperehtyneistä pajoista tässä Keski-Uudenmaan haminoilla?
Mut ekaks koetan saada tuota Ikatechiä kiinni ja varmistaa, että mitäs sille autolle aikoinaan on tehty.
Mut ekaks koetan saada tuota Ikatechiä kiinni ja varmistaa, että mitäs sille autolle aikoinaan on tehty.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Itse kokeilisin Nesteen uutta.
https://www.neste.com/fi/puhtaammat-rat ... uva-diesel
Tuossa videolla palaa ihan noetta.
https://www.neste.com/fi/puhtaammat-rat ... uva-diesel
Tuossa videolla palaa ihan noetta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Mulla on ikatechin ohjelma ja egr ja dpf poissa.
Ongelmia ollut monena viimevuotena saada katsastuksesta läpi savujen takia.... Pomppineet n. 2 tuntumassa.
Ongelma ratkesi kun hihnanvaihdon yhteydessä ruuvasin imusarjan irti ja putsasin helvetin paksun kerroksen karstaa pois, sekä poistin imuläpät.
Aikaisempiin katsastuksiin olen varmuudeksi ruuvannut vielä täyden DPF:n kiinni....
Tulos viimekatsastuksessa tyhällä DPF:llä 0,10
Imusarjan irrotus vaan on sit aika paskamainen homma, kun vaatii jakohihnan irrotuksen että saa löpöpumpun pois edestä.
Ongelmia ollut monena viimevuotena saada katsastuksesta läpi savujen takia.... Pomppineet n. 2 tuntumassa.
Ongelma ratkesi kun hihnanvaihdon yhteydessä ruuvasin imusarjan irti ja putsasin helvetin paksun kerroksen karstaa pois, sekä poistin imuläpät.
Aikaisempiin katsastuksiin olen varmuudeksi ruuvannut vielä täyden DPF:n kiinni....
Tulos viimekatsastuksessa tyhällä DPF:llä 0,10
Imusarjan irrotus vaan on sit aika paskamainen homma, kun vaatii jakohihnan irrotuksen että saa löpöpumpun pois edestä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Ok. No ajattelin nyt alkuun kokeilla helpommat konstit pois lojumasta, eli uusi ilmansuodatin, putsausaineet tankkiin, seuraavat tankkaukset Nesteen MYytä ja sit runtua.
Eiks toi imusarjan karstaantuminen johdu hyvin pitkälti EGRstä? Silloin tuntuisi loogiselta, että karstat eivät sen poistamisen jälkeen olisi pahemmin lisääntyneet ja olisi pompannut myös aiemmissa katsastuksissa EGRn poiston (2014?) ja nykyhetken välissä.
Eiks toi imusarjan karstaantuminen johdu hyvin pitkälti EGRstä? Silloin tuntuisi loogiselta, että karstat eivät sen poistamisen jälkeen olisi pahemmin lisääntyneet ja olisi pompannut myös aiemmissa katsastuksissa EGRn poiston (2014?) ja nykyhetken välissä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Onko se EGR poistettu vain softasta vai tulpattu myös fyysisesti? Softasta poistettukin voi vuotaa fyysisesti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Jaa-a... Ikatechiltä sen voisi varmaan varmistaa, jos saisin nuo puhelimen päähän, mutta enpä ole saanut.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159 2.4jtdm savutus
Tää on sit varmaan samassa kimppatilauksessa softattu kuin minun. Veikkaan vahvasti että ikatech ei osaa auttaa.... muutaku tosiaan kertoa mitä siellä on tehty.... Fyysisiä EGR tulppauksia tai DPF tyhjennyksiä siellä ei sillon tehty vaan ne piti hoitaa itse.wekkuli kirjoitti:Ok. No ajattelin nyt alkuun kokeilla helpommat konstit pois lojumasta, eli uusi ilmansuodatin, putsausaineet tankkiin, seuraavat tankkaukset Nesteen MYytä ja sit runtua.
Eiks toi imusarjan karstaantuminen johdu hyvin pitkälti EGRstä? Silloin tuntuisi loogiselta, että karstat eivät sen poistamisen jälkeen olisi pahemmin lisääntyneet ja olisi pompannut myös aiemmissa katsastuksissa EGRn poiston (2014?) ja nykyhetken välissä.
Mulla EGR tulpattu pakosarjsta heti softaamisen jälkeen, mut silti päästöt kasvo vuosivuodelta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4