Perkule kun ei ilmastointi pelaa vaikka juuri täytetty ja kompurastakin ajettiin hyvät käyrät releiden toimintoineen pari viikkoa sitten ja silloin toimi hyvin. Sulakkeetkin ehjät myös konehuoneessa. Releistä en ymmärrä. Voisko olla raitisilmasuodatin tukossa? Auto 156 V6 vm -00 automaatti-ilmastoinnilla.
Yritin avata sitä muoviläpyskää oikealta puolelta. Neljä ruuvia löytyi mutta yläreunasta on kiinni kuin nenä päässä enkä uskalla sitä väkisin vääntää. Se liukuu kyllä sivuttain jo eli ei enää ruuveja. Pitääkö pissapojan suutin jotenkin irrottaa? Vai voimaa vaan ja sitten uutta ostamaan
Itse en ole vielä uutta joutunut ostamaan (koputtaa puuta), mutta yläreuna on sellaisilla perkuleen muoviklipsuilla suht lujaa kiinni. En enää jaksa muistaa, että missä kohdin ne klipsut oli. Silloinhan rikkumisriski on pienempi kun vääntää klipsun kohdalta.
e: Kannattaa muuten varmistaa kiinnilaittovaiheessa, että pissapojan letku on kiinni. Mulla ainakin irtoo helposti.
Kiitti rohkaisusta. Irti lähti ja ehjänä. Harmi tällä kertaa, että suodin oli puhdas. Mistäköhän sitä vikaa sitten etsisi? Lämpömittarikin toimii. Täytyy olla rele rikki eli ammattilaiselle vietävä tarkistettavaksi.
Onko muuten mitään keinoa millä saa selville onko ilmastoinnissa painetta? Näkeehän ne firmoissa sen kylmäaineen määrän mutta kotioloissa tuskin paljoa selviää vai? Painoin neulalla sitä venttiiliä ja hiukan pihahti mutta ei mulla ilmastointi enää inahdakaan Ainakaan siellä ei varmaan vuotoa ole.
Jos ei painetta ole niin eihän se koko tsydeemi käyntiin lähde mutta voishan tuo tietty olla releessäkin.
Itseä kiinnostaisi tietää mistä kuivain löytyy tuolta 156 V6:sta. Jos se kerran halpa on vaihtaa... Häviääkö kylmäaineet taivaan tuuliin jos sen vaihtaa? Ei myöskään minkäänlaista havaintoa miten ko. wärkki ilmastointijärjestelmässä toimii.
Vode kirjoitti:Itseä kiinnostaisi tietää mistä kuivain löytyy tuolta 156 V6:sta. Jos se kerran halpa on vaihtaa... Häviääkö kylmäaineet taivaan tuuliin jos sen vaihtaa? Ei myöskään minkäänlaista havaintoa miten ko. wärkki ilmastointijärjestelmässä toimii.
Kuivain taitaa olla siellä alhaalla, eli kun seuraat moniurahihnan yläpuolella olevia ilmastoinnin putkia alaspäin tulee sellainen pieni tölkki vastaan. Se lienee kuivain, mutta 100% varma en ole. Sen tehtävänä on kuitenkin tiivistää ilmasta ottamansa kosteus vedeksi. Eikä se hirveitä määriä sitä pysty varsastoimaan, muutaman gramman. Eli aina kun huollattaa ilmastoinnin kannattaisi sekin vaihtaa. Ja joo aineet häviää kuten "rasvanäppi" totesikin. Mut voi sen itse vaihtaa, tosin ei ehkä kannata, sillä ei sitä kuivainta paljaana (kosketuksissa suoraan ilmaan) saa kauaa pitää, sillä taitaa mennä helposti pilalle.
Itselläni on ilmastointi huoltamatta - auto vuodelta -99 ja ajettu n. 60 tkm.
Työntää kuitenkin vielä alle 8 asteista "kylmää" eli on ilmeisesti ainettakin jäljellä jonkin verran.
Onko kuka mittaillut noita puhalluskylmiä? Mikä on lämpötila silloin kun kaikki on viimeisen päälle kunnossa ja mikä esimerkiksi kun puolet aineista puuttuu.
Itse mittasin kojelauden keskituutista puhaltimen 3-nopeudella.
Niin muuten taitaakin olla, sen vuoksihan ne pitää sitä autoa siinä laitteessa kiinni 30-60min, firmasta riippuen.
Mulla ex-2.0TS:sä tuli +3C - asteista ilmaa. Ihmettelivät oikein liikkeessä, kun tulee harvinaisen kylmää. Kyllä sieltä joka tapauksessa täytyy alle +10C - asteista tulla.
Mittasin viime kesänä jotain 6 asteen luokkaa omastani. ja se oli täytetty muutamaa kk aiemmin. Varmaan yksilöerot, puhaltimien asennot yms yms vaikuttaa.
Tulin minäkin nyt mitanneeksi omastani. Ulkolämpötila oli n. 24 ja ilmastointi työnsi alimmillaan 1,8 asteista!! Tosin silloin oli puhallinnopeus lähes pienimmillään. Isommalla puhalluksella sitten muutaman asteen lämpimämpää. Ilmeisesti ei sitten tarvitse mennä huollattamaan toistaiseksi.
Senhän voi mitata ihan yksinkertaisesti työntämällä lämpömittarin anturin kojelaudan puhallussuulakkeen sisään. En tiedä millaista puhallinnopeutta mittauksessa pitäisi "virallisesti" käyttää, koska tietenkin hitaammalla nopeudella tulee kylmempää ja nopeammalla lämpimämpää. Mutta mittaapa millä nopeudella hyvänsä, niin saa siitä joka tapuksessa jonkinlaisen käsityksen, että onko ilmastointi hengissä vai ei, jos sieltä tulee selvästi ulkoilmaa kylmempää.
Jatketaampa tätä tarinaa... oisko kellään ideaa voiko ilmastointilaitteesta tulla semmosta ammoniakin oloista hajua? Epäilen että johtuu ilmastointilaitteesta kun sitä ei tule kuin hetken ajan kun koneen lyö käyntiin. Raitisilmasuodatin on vaihdettu eikä mikään vandaali pitäisi päästä kuselle... lirut pitäisi valua maahan muuta kautta kuin raitisilmakanavaa pitkin.