Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juuri noin minäkin olen ne vilkkuvat luvut tulkinnut: viestittävät että haluttua lämpöä ei voida saavuttaa kompuraa päälle kytkemättä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sitähän se nimenomaan tarkoittaa, että lämpötilapyynti on kylmempi kuin on mahdollista toimittaa. Rtfm 

- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei tässä vielä niin heikosti mene että manuaalia lukisi. 
Varmaan puoli vuotta mietin että miksi joskus harvoin valot jää päälle autosta noustessa ja sitten "huomasin" että valoviiksestä vetämällä tulee Follow me home - toiminto. Tästä vielä hieman iisää eteenpäin huomasin, että nykimällä viikseä uudestaan tulee aina +30sek lisää valoa. Jännempää tutkia autoa ilman manuaalia

Varmaan puoli vuotta mietin että miksi joskus harvoin valot jää päälle autosta noustessa ja sitten "huomasin" että valoviiksestä vetämällä tulee Follow me home - toiminto. Tästä vielä hieman iisää eteenpäin huomasin, että nykimällä viikseä uudestaan tulee aina +30sek lisää valoa. Jännempää tutkia autoa ilman manuaalia

- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vastaus osoittaa että kysymys sopi otsikkoon.Tuomas K kirjoitti:Rtfm
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minkähän se nyt teki...
Ajoin nopeudella noin 100km/h loivaa kaarretta. Moottorijarrutuksella hidastin risteykseen ja lopuksi jarrulla. Kääntyessä hävisi ohjaustehostimen avustus. Oli mennä kääntyminen pitkäksi, ohjaus oli todella raskas. Kun sain käännettyä, tehostus palautui. Mitään ilmoitusta asiasta ei ollut.
Kylmästöinti oli päällä ja puhallin täysillä.
Oikeasti säikäytti.
Ajoin nopeudella noin 100km/h loivaa kaarretta. Moottorijarrutuksella hidastin risteykseen ja lopuksi jarrulla. Kääntyessä hävisi ohjaustehostimen avustus. Oli mennä kääntyminen pitkäksi, ohjaus oli todella raskas. Kun sain käännettyä, tehostus palautui. Mitään ilmoitusta asiasta ei ollut.
Kylmästöinti oli päällä ja puhallin täysillä.
Oikeasti säikäytti.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huh. Vähän turhan jännää elämä Alfan kanssa välillä.nipaka kirjoitti:Minkähän se nyt teki...
Ajoin nopeudella noin 100km/h loivaa kaarretta. Moottorijarrutuksella hidastin risteykseen ja lopuksi jarrulla. Kääntyessä hävisi ohjaustehostimen avustus. Oli mennä kääntyminen pitkäksi, ohjaus oli todella raskas. Kun sain käännettyä, tehostus palautui. Mitään ilmoitusta asiasta ei ollut.
Kylmästöinti oli päällä ja puhallin täysillä.
Oikeasti säikäytti.
Itellä lähti ohjaustehostinhihna irti kesken ajon vuosia sitten. Hihna varmaan paikallaan, jos tehostin palautui?
Onko ohjaustehostinöljyjä vaihdettu milloin viimeksi. Säiliössä oleva suodatin tukossa?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaihdoitko vaihdetta samalla kun käänsit? 156:nen teki tolleen ex-rouvalle, kun moottori sammahteli joskus vaihtaessa käynnistyen uudestaan kun kytkimen nostaa. Vikakuvaus oli "ohjaus menee jumiin yllättäin" - melko pitkään piti parkkiksella kurvailla ennen kuin sain vian "ulos" ja moottori sammahti mullakin.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taisin vaihtaa vaihdetta. Muistan mielessäni arvuutelleen että meneekö kolmosella, vaihdoin kakkosen. Olisiko niin että laturin ja kompuran kuormitus oli liikaa ja tyhjäkäynti meni niin alas että kierroksia ei tehostukselle riittänyt. Uudelleen käynnistymisen nykäystä en huomannut.
Vastedes kääntyminen aloitetaan vaihde päällä ja kytkin ylhäällä.
Tehostinöljyistä en osaa sanoa. Auto on ollut Alfa-harrastajalla ennen minua, joten uskoisin asian olevan kunnossa.
Vastedes kääntyminen aloitetaan vaihde päällä ja kytkin ylhäällä.
Tehostinöljyistä en osaa sanoa. Auto on ollut Alfa-harrastajalla ennen minua, joten uskoisin asian olevan kunnossa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihan fiksu menettely tehdä noin. Itsekin yritän noudattaa kun huomasi kuinka mahdottoman raskaaksi ohjaus muuttuu. Kieltämättä äkkiä tuntui kuin se lukittuisi, vaikka toki hartiavoimin sai kääntymään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri 

Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tulipellin puolella lähinnä vaihdelaatikkoa. Menee siis imusarjan irroitukseksi. Kuva sylinterien numeroinnista:dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=606989#p606989
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tiige jo kertoi olennaisen, mutta muistamista varten se sylinterijärkkä on oikeastaan hyvinkin looginen: kampuralta katsottuna jakopäästä aloittaen 1-2-3-4-5-6.dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ohhoh, kuulostaa melko työläältä puolanvaihdolta. Alkaa mersun V12TT:hen tuntua tuohon verrattuna jo helpolta.Tiige kirjoitti:Tulipellin puolella lähinnä vaihdelaatikkoa. Menee siis imusarjan irroitukseksi. Kuva sylinterien numeroinnista:dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=606989#p606989

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katsoin eLearnista, kuulostaa pahemmalta kuin on, toivottavastiBeta Julio kirjoitti:Ohhoh, kuulostaa melko työläältä puolanvaihdolta. Alkaa mersun V12TT:hen tuntua tuohon verrattuna jo helpolta.Tiige kirjoitti:Tulipellin puolella lähinnä vaihdelaatikkoa. Menee siis imusarjan irroitukseksi. Kuva sylinterien numeroinnista:dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=606989#p606989

Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei se mikään kovin horrorioperaatio ole, menee yllättävän nopeesti kun vaan rohkee avata pellin ja tehdä. Jos viittit ja on mahdollisuus, niin punnitte se samalla se imusarja 

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jo vain, ihan alkoi kiinnostamaan, että kuis varten?Polforea kirjoitti:Ei se mikään kovin horrorioperaatio ole, menee yllättävän nopeesti kun vaan rohkee avata pellin ja tehdä. Jos viittit ja on mahdollisuus, niin punnitte se samalla se imusarja
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siitä uteliaisuudesta, että mitä se paino on lukuina
. Kourassa se nimittäin tuntuu halvatun painavalta.

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kumpi apulaitehihna siis on se riskimpi menemään jakopäähän? Otin tänään apulaitehihnat pois. Kiristin tuntui yllättävän löysältä. Venyvää oli nähtävästi asentaessa saatu hieman reunasta murtumaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Molemmat sinne voi päätyä yhtä lailla katketessaan, mutta mutuna heittäisin, että lyhyt laturin remmi on se todennäköisempi katkeamaan. Ensinnäkin homma on v-mäinen ja kallis, eli vaihtoa saatetaan lykätä pidemmälle kuin on turvallista. Toisekseen sen laturin hihnan asentaminen niin, että se ei alkaisi suurin piirtein välittömästi luistamaan vaikuttaa olevan melko mahdotonta, eli se remmi helposti myös kuluu ennenaikaisesti.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä 
Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon

- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On kyllä mahdoton kulutus. 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Normaalista en tiedä. Mutta itselläni 159 2.4 Q4 SW vie sen ~8litraa seka-ajossa, maantiellä pääsee 7 nurkille kuormattuna. Ja omani ei ainakaan ole ihan priimassa hapessa...
Ahtojen humppaus voi viitata sitten nimenomaa vääntöhävikkiin ja se nostaa kulutusta.
Ahtojen humppaus voi viitata sitten nimenomaa vääntöhävikkiin ja se nostaa kulutusta.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Palattu reissulta samaa reittiä ja vielä enemmän kusi sukassa kuin mitä menomatkalla. Keskikulutus mittarin mukaan 8.8 ja tankkauksista laskettuna 9.1 eli harmillisen hyvin pitää kutinsa.alfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä
Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon
Paluumatkalla kulutusmittari alkoi näyttää järkevämpiä lukemia, itse asiassa yhdellä 100km pätkällä ei saanut lappu lattiassakaan kulumaan yli 8.1 ja auto kulki tuolloin ylämäkeen huimaa 50 kilometritunnin vauhtia (100 rajoitus). Ensimmäinen kerta kun ei ahdot humpanneet kaasu pohjassa. Vikavalot ei tietenkään ilmaisseet minkään olevan vialla.
Kotiin päästyä katsoin vikakoodit ja ainoa koodi oli P010F "Air mass/air flow meter incongruence" eli lienee signaali epäjohdonmukainen tuon perusteella. Logitin haluttua ja mitattua ilmamassaa ja niissä on kyllä melko lailla ero isommalla kaasulla, n. 50%... MAF vaihtoon siis..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmastointi on ruvennut pitämään semmosto metallista sirkkelin ääntä. Jos kytken ilmastoinnin pois niin tuo sirkkeli häviää, mutta semmonen hento linnunlaulu jää. Onko kellään ollut vastaavaa?
Tässä yritin saada ääntä nauhalle:
https://youtu.be/fA3v9fe-KOU
Tässä yritin saada ääntä nauhalle:
https://youtu.be/fA3v9fe-KOU
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Käyppä huollossa säätämässä kylmäainemäärä kohdalleen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?Polforea kirjoitti:Käyppä huollossa säätämässä kylmäainemäärä kohdalleen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lisätty liikaa sitten... osaa ääntää silloinkin.FInestC kirjoitti:Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?Polforea kirjoitti:Käyppä huollossa säätämässä kylmäainemäärä kohdalleen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voi olla myös vuoto järjestelmässä ja aineet sen takia vähissä. Mulla rupesi sirkkelöimään viime kesänä pari kuukautta huollosta ja kennolle tulevan letkun tiiviste oli vuotanut.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kylmäaineita ei lisätä kun ei ole tietoa kuinka paljon litkua on.FInestC kirjoitti: Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?
Vanhat otetaan pois ja laitetaan uudestaan oikea määrä.
Viimeksi muokannut nipaka, 27 Touko 2019, 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja autodata esim voi näyttää ihan väärän määrän... 

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja korjaamon laitteet voivat laittaa ihan väärän määrän ainetta autoon.... ERITTÄIN usein ovat huoltamattomia ja kalibroimattomia kapistuksia mitä työnnellään sekä hallissa että korjaamon pihalla laittamatta kuljetuslukkoja päälle. venymäliuska-anturit mihin kylmäaineen määrämittaus noissa perustuu ei oikein tykkää tärinästä...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onneksi ei ole niin kuuma, että tarvitsis ilmastointia käyttää, mutta voiko tuo pumppu levitä/aiheuttaa muuta haittaa samalla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No joo siis toki vanhat otettiin pois, tehtiin tyhjiö/tiiviystestit jne.nipaka kirjoitti:Kylmäaineita ei lisätä kun ei ole tietoa kuinka paljon litkua on.FInestC kirjoitti: Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?
Vanhat otetaan pois ja laitetaan uudestaan oikea määrä.
Kylmää tulee, mutta pitää vaan tuota ääntä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyl näin o! Lisäksi täytetään vuotava järjestelmä ilman vianmääritystä / koeponnistusta, joka on jo itsessään rangaistava ympäristörikos. Voisin heittää hattuvakiona, että kesäaikana vähintään kerran viikossa tulee diagnosoitua auton ilmastointijärjestelmä, jonka ilmastointi ei toimi ja joka on muualla ensin täytetty vaikka kylmäainepiiri on ollut tyhjä tai hävikki on ollut merkittävä.alfa 156 v6 kirjoitti:Ja korjaamon laitteet voivat laittaa ihan väärän määrän ainetta autoon.... ERITTÄIN usein ovat huoltamattomia ja kalibroimattomia kapistuksia mitä työnnellään sekä hallissa että korjaamon pihalla laittamatta kuljetuslukkoja päälle. venymäliuska-anturit mihin kylmäaineen määrämittaus noissa perustuu ei oikein tykkää tärinästä...
Sirkkeliääni voi tosiaan johtua väärästä kylmäaineen määrästä tai sitten laakeroinnista.
Edit: Kirjoituserhe.
Viimeksi muokannut Jarsan, 29 Touko 2019, 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alfasta jatkuu edelleen autojen humppaaminen, joten Arvelin jo muutenkin että hommaan jonkinlaisen testerin vikakoodin lukuun ja huoltojen nollaamiseen. Myös talon naisen Baijerilaisen voi samalla tutkia ja nollata huollot yms. No Alfasta ei ollut vikakoodeja mutta testerillä taisi airbagin valo syttyä. Ei aluksi löytynyt siihenkään mitään vikakoodia. Testerin päivitys auttoi asiaa ja nyt on koodit B1005 passenger airbag w lamp
. Apukuskin airbagin varoitus valo joka on kattopaneelissa, ei kylläkään toimi. Nyt myös ilmoittaa B1014 edellisen katkaisinta jota käännetään avaimella ja jota tietenkin kokeilin. Sekavaa vai
Ja olisikohan täällä taas hienoja neuvoja jota kokeilla
. Apukuskin airbagin varoitus valo joka on kattopaneelissa, ei kylläkään toimi. Nyt myös ilmoittaa B1014 edellisen katkaisinta jota käännetään avaimella ja jota tietenkin kokeilin. Sekavaa vai

Ja olisikohan täällä taas hienoja neuvoja jota kokeilla

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulla Motonetin testeri sytytti myös airbagin valon, ja Multiecuscanilla sain sen sammutettua. Brittifoorumi kyllä kertoi, että sammuu itsekseen jonkin ajan kuluttua.Silver kirjoitti:Alfasta jatkuu edelleen autojen humppaaminen, joten Arvelin jo muutenkin että hommaan jonkinlaisen testerin vikakoodin lukuun ja huoltojen nollaamiseen. Myös talon naisen Baijerilaisen voi samalla tutkia ja nollata huollot yms. No Alfasta ei ollut vikakoodeja mutta testerillä taisi airbagin valo syttyä. Ei aluksi löytynyt siihenkään mitään vikakoodia. Testerin päivitys auttoi asiaa ja nyt on koodit B1005 passenger airbag w lamp
. Apukuskin airbagin varoitus valo joka on kattopaneelissa, ei kylläkään toimi. Nyt myös ilmoittaa B1014 edellisen katkaisinta jota käännetään avaimella ja jota tietenkin kokeilin. Sekavaa vai![]()
Ja olisikohan täällä taas hienoja neuvoja jota kokeilla
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
kun irrottaa oven ulkokahvan niin paljonko sisältäpäin tarvii purkaa?
pitääkö lasikin ottaa pois?
pitääkö lasikin ottaa pois?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100kmalfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä
Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon

-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ooho, meneepä nykybensat jo pienellä, tolla 2.2JTS:llä tuntuu menevän matka-ajossakin 8-9l/100km..alfa 156 v6 kirjoitti:Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100kmalfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä
Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoonja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...

-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja sinällään jännä: mulla oli aiemmin 159 2.2 JTS manuaali ja se vei juuri mainitsemasi määrän.. Nyt 3.2 JTS Q4 ja menee aikalailla samalla matka-ajossa, kaupungissa sitten reilusti enemmänBeta Julio kirjoitti:Ooho, meneepä nykybensat jo pienellä, tolla 2.2JTS:llä tuntuu menevän matka-ajossakin 8-9l/100km..alfa 156 v6 kirjoitti:Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100kmalfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä
Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoonja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
eLearn antaa imusarjan pulttien momentiksi 2,3 Nm, eikös tuon pitäisi olla 23 ?Polforea kirjoitti:Ei se mikään kovin horrorioperaatio ole, menee yllättävän nopeesti kun vaan rohkee avata pellin ja tehdä. Jos viittit ja on mahdollisuus, niin punnitte se samalla se imusarja
Missähän kohtaa sijaitsee öljynpaineen varoitusvalon anturi, pitäisi sekin vaihtaa, kun pellin alla puuhaan.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Öljynpaineanturi asuu ~etummaisen pakosarjan vieressä jakopään puolella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitoksia. Imusarja jäi punnitsematta, takimmainen letku oli niin hiton lujassa. Puola vaihtuii kuitenkinPolforea kirjoitti:Öljynpaineanturi asuu ~etummaisen pakosarjan vieressä jakopään puolella.

23 Nm on brittifoorumin mukaan oikea momentti, eLearn antaa momentit kummallisesti.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikös eLearn anna dAneja (deka-newtonmetri), eli 2,3 on siis 23Nm?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
tulipa kokeiltua vielä D-N-A kytkimen vaikutusta samalla pätkällä kun tuota joutu nyt sahaamaan eestaas. 5.1 kulutus Giulialla tuli A:lla, sama pätkä N:llä nosti kulutuksen 5,5:een minkään muun muuttumatta. Kyllä tuossa joku taika lienee kun pikkuvaihteella jyrryyttää tuo A-Moodi.alfa 156 v6 kirjoitti:Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100kmalfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä
Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.
Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoonja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niinpä, en ole tuohon tapaan ennen törmännytAquatica kirjoitti:Eikös eLearn anna dAneja (deka-newtonmetri), eli 2,3 on siis 23Nm?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Perjantaina kävin katsastamassa 159:n, joka pomppasi aika perinteisistä syistä eli yläpallonivel väljä sekä ruostetta helmassa takana (katsurin rauta meni läpi).
Yläpallonivel vaatii ylätukivarren vaihdon ja varaosaa on saatavilla kahdella eri pallonivelen kartiolla, 1:6 ja 1:10. Ilmeisesti rautaiseen olka-akseliin käy tuo 1:10? Auto on vm. 2008 ja ainakin magneetti tarttui olka-akseliin, kun eilen kokeilin.
Jos Turun alueella on tiedossa joku sopiva paja ruosteen korjaukseen niin sellaistakin voi ehdottaa..

Yläpallonivel vaatii ylätukivarren vaihdon ja varaosaa on saatavilla kahdella eri pallonivelen kartiolla, 1:6 ja 1:10. Ilmeisesti rautaiseen olka-akseliin käy tuo 1:10? Auto on vm. 2008 ja ainakin magneetti tarttui olka-akseliin, kun eilen kokeilin.
Jos Turun alueella on tiedossa joku sopiva paja ruosteen korjaukseen niin sellaistakin voi ehdottaa..
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sattumalta täälläkin on kiinnostusta 2008 (facelift) 159:n yläpalloihin. Jos oikein ePeriä tulkkaan, niin 1:10 on tosiaan se vanhempi kartio ja muutos on tehty helmikuussa 2009.
Edit: vanhemmat OEM-tuotenumerot:
51817623
51817624
Uudemmat OEM-tuotenumerot:
51835397
51835398
Ajattelin itse lähteä kokeilemaan tässä(kin) kohtaa Meylen HD-versioita, niiden numerot:
15-16 050 0014/HD
15-16 050 0015/HD
Nää seuraa varmasti toisiaan, joten tilaan molemmat enkä jaksanut laittaa ylös mikä numero osuu kummallekin puolelle, sori siitä.
Edit: näköjään perseilin kuitenkin tekstissä sen verran, että jollekulle voi olla epäselvää, että nuo Meylen osanumerot täsmää vanhempiin olkiin, ei uudempiin. Smiik kuitenkin toivottavasti tämän ymmärsi ja tilasi itselleen oikeat osat
Edit: vanhemmat OEM-tuotenumerot:
51817623
51817624
Uudemmat OEM-tuotenumerot:
51835397
51835398
Ajattelin itse lähteä kokeilemaan tässä(kin) kohtaa Meylen HD-versioita, niiden numerot:
15-16 050 0014/HD
15-16 050 0015/HD
Nää seuraa varmasti toisiaan, joten tilaan molemmat enkä jaksanut laittaa ylös mikä numero osuu kummallekin puolelle, sori siitä.
Edit: näköjään perseilin kuitenkin tekstissä sen verran, että jollekulle voi olla epäselvää, että nuo Meylen osanumerot täsmää vanhempiin olkiin, ei uudempiin. Smiik kuitenkin toivottavasti tämän ymmärsi ja tilasi itselleen oikeat osat

Viimeksi muokannut Polforea, 03 Kesä 2019, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos varmistuksesta, pistin tukivarret tulemaan molemmille puolille. Meyle HD:ta tietenkin, sitähän siellä on jo koiranluut joka nurkassa, raidetangon päät yms..
Ovat erittäin hyvälaatuisen oloisia eivätkä silti edes ihan kalleimmasta päästä ainakaan Autodocin valikoimassa.

-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
1.9 JTS
Öljymäärästä ilmoittava palkki on loistanut poissaolollaan jonkin aikaa, ilmeisesti joku anturi mennyt. Mitenkäs jos öljy on oikeasti vähissä niin syttyykö edelleen joku valo vai eikö nyt ilmoita mitään?
Osaako joku heittää anturille osanumeroa ja sijaintia?
Öljymäärästä ilmoittava palkki on loistanut poissaolollaan jonkin aikaa, ilmeisesti joku anturi mennyt. Mitenkäs jos öljy on oikeasti vähissä niin syttyykö edelleen joku valo vai eikö nyt ilmoita mitään?
Osaako joku heittää anturille osanumeroa ja sijaintia?