Työkaluketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja billy »

mutt kirjoitti:Näkyy olevan niin lyömätön, että serveri tuli lyödyksi, kun yritin hintaa kaivaa:
Call to a member function xpath() on boolean

Error: An Internal Error Has Occurred.
Paljonkos tuo sitten maksaa?
Jännä homma ettei linkki toimi "ulkopuolisille" oikein. Mulla on "oma myymälä" valittuna (Konala Hki) ja menee suoraan työkaluun ja hinta näkyy. 125e alennuksessa. Sama työkalu (sarjanumerolla haku) jostain ebaystakin tyyliin 200 puntaa, tämä lienee jokin poistomalli mutta eihän nuo vanhene. Bonarina hankaliin paikkoihin boldaamani ominaisuus.

Momenttiavain irrotettavalla 1/2" neliöräikkäpäällä. Irtopäätä kääntämällä voidaan käyttää sekä myötä- että vastapäivään kiristämiseen. Tarkkuus +-3%-Momenttialue 40-200 Nm.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Täällä kun löytyy joka alan asiantuntijoita niin mistäs sais paineilmakompuran painekytkimen kalvoja? En googlella löytänyt mistään.. jos ei löydy suoraan uusia kalvoja niin mistähän materiaalista tuon voisi tehdä, kestääkö fillarin sisäkumista tehty?
Liitteet
painekytkimen kalvo 1.jpg
(83.51 KiB) Tiedosto ladattu 7710 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Varmasti ei kestä. Pitää olla kudosvahvistettua. Kysy vaikka Etralta, sieltä saa bensapumppuunkin käypäistä kalvoa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

En Etran sivuilta löytänyt moista mutta tein väliaikaisen ranetuksen jeesusteipillä kalvon molemmin puolin ja piti paineet sisällään sen verran että sain kompuraa käytettyä. Painekytkin jopa toimi suunnilleen oikeissa rajoissa :shock:
Tänään hain Biltemasta uuden painekytkimen josta taidan kuitenkin käyttää vain tuon kalvon koska on paljon näppärämpi vaihtaa kun koko värkki.
Varuille kuitenkin vois hommata varakalvon jos joku sellaisen jostain hoksaa.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Etran sivuilta ei taida löytyä kaikkea niiltä saatavaa. En ainakaan löytänyt sitä materiaalia, josta tein bensapumppuun uuden kalvon (en muista nimeä, kerroin tulevan bensapumppuun, punaista vahvistettua kumia se on), mutta joku tällainen ehkä saattaisi olla painekytkimeen sopivaa:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2650018/kum ... kkeelliset
Myyjältähän se kannattaa varmistaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kiitokset vinkistä, meillä duunissa tulee tavaraa etralta, täytyykin kysellä edustajalta kun sen seuraavan kerran näkee.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nyt porsi rengasilmanpainemittari.

Mikäköhän olisi nykyjään tarkahko mittalaite?

Ei siis täyttölaite mittarilla, vaan ihan pelkkä painemittari...

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja -HH- »


jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aattelin dekadin verran vähemmän hifiä.
Ihan normi 0,1 resoluutio ja hinta kymppejä.

Kuhan on erottelukyvyn rajoissa lähellä todellista, eikä heitä peruspainealueella 0,3 tai jottain...

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Täällä kun on paljon tee-itse porukkaa niin onko jollain tietoa saako vanhaan Record N:o 6 ruuvipenkkiin vaihdettua palautusjousen? Itse yritin tuota pähkäillä niin en keksinyt miten tuon saisi auki.
https://www.gumtree.com/p/clamps-vices/ ... 1249781569

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Eikös toi aukea kun ottaa ton kiristysruuvin päästä sokan pois ja ruuvaa sitten aukipäin?

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

vesamaan kirjoitti:Eikös toi aukea kun ottaa ton kiristysruuvin päästä sokan pois ja ruuvaa sitten aukipäin?
Sehän siinä olikin kun ruuvin päässä ei ole mitään topparia.
Otin tänään tuon työn alle ja sainkin sen kuntoon.
Ykkös kuvan lukitussokka/ruuvi pitää irrottaa ensin että jousi+prikka vapautuu.Otetaan stopparitappi pois alhaalta päin tuurnalla lyömällä.Itse tajusin tuon vasta kasaus vaiheessa ja tappikatkesi kun yritin yläkautta irti.Näkyy 2 kuvassa punaisella tussilla merkittynä lohenpyrstöliitoksen edessä. 3 kuva purettuna.Sitten vaan pyörittää karan pois.Jousi ei ollutkaan poikki vaan edellisen omistajan prikka ja sokka olivat vääntyneet ulospäin ja jousi löystynyt.
Liitteet
WP_20181110_15_44_02_Pro-2.jpg
(103.7 KiB) Tiedosto ladattu 6750 kertaa
WP_20181110_14_38_16_Pro-2.jpg
(103.18 KiB) Tiedosto ladattu 6750 kertaa
WP_20181110_14_33_36_Pro.jpg
(103.87 KiB) Tiedosto ladattu 6750 kertaa

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Onko kellään kokemuksia Bilteman, (tai jonkun muun) paineilmakäyttöisestä neulahakkurista, pitäisi putsata projektiauton lattioita ja tavaratian nurkkia, pyörivät koneet ei ylety joka paikkaan, joten toimiessaan tuollainen hakkuri voisi olla tehokas, mutta toimiiko se? Hinta Biltemalla ei ole paha, mutta ei kuitenkaan viitsisi ostaa vehjettä joka ei oikeasti toimi.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Tommonen päristin löytyy kotoa. Sitä on tullut käytettyä lähinnä puikkosaumojen kuonan jämien siivoamiseen hankalista nurkista. Siihen hommaan tuo päristin toimii ainakin kohtuullisen hyvin ja se pysynyt jopa kasassa kotiverstaan harvassa käytössä.

E: Siis tää härveli:
https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000033122

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Tuli sitten ostettua sellainen, toimii suunnilleen odotetulla tavalla.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onko olemas ns. tehtaanlaisia "rengaspukkeja"?

Eli esim. tunkkaan kulkuneuvon ylös matalanostimella ja sit haluaisin laskea koslan alas tukivarsiensa varaan, eli renkaille. Silleen korkealle pitäs jäädä, et huoralla voi liikkua alla ja kohtuu työtila jäis.
Paino renkailla ja helmat vapaana.

Mm. alustarempas ja helmahieronnas olis kiva feature.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jalittam kirjoitti:Onko olemas ns. tehtaanlaisia "rengaspukkeja"?

Eli esim. tunkkaan kulkuneuvon ylös matalanostimella ja sit haluaisin laskea koslan alas tukivarsiensa varaan, eli renkaille. Silleen korkealle pitäs jäädä, et huoralla voi liikkua alla ja kohtuu työtila jäis.
Paino renkailla ja helmat vapaana.

Mm. alustarempas ja helmahieronnas olis kiva feature.
Kerro jos löydät. Itellä olisi kans tarvetta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eikö ramppi toimi "rengaspukkina" siinä oman toimensa ohella?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000023040

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Periaatteessa joo. On vaan vähän turhan matalat kun saksinostin syö 10cm maavaraa helmojen kohdalta. Lisäksi kun alkaa renkaita laskemaan täydestä ulosjoustosta noiden päälle on pukkien kippaamisvaara kun eivät varmaan kovin hanakasti luista lattialla sivusuunnassa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:^Periaatteessa joo. On vaan vähän turhan matalat kun saksinostin syö 10cm maavaraa helmojen kohdalta. Lisäksi kun alkaa renkaita laskemaan täydestä ulosjoustosta noiden päälle on pukkien kippaamisvaara kun eivät varmaan kovin hanakasti luista lattialla sivusuunnassa.
Rampeille voi varmaan ajaakin?

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jargon »

^voi ajaa, mutta luistavat ainakin betonilattialla alta pois eli täytyy värkätä kumimattoa tms alle, etupuskuri tahtoo ottaa kiinni myös. En hirveän kätevinä ole pitänyt joten aika harvassa remontissa olleet mukana.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:
Tiige kirjoitti:^Periaatteessa joo. On vaan vähän turhan matalat kun saksinostin syö 10cm maavaraa helmojen kohdalta. Lisäksi kun alkaa renkaita laskemaan täydestä ulosjoustosta noiden päälle on pukkien kippaamisvaara kun eivät varmaan kovin hanakasti luista lattialla sivusuunnassa.
Rampeille voi varmaan ajaakin?
Jos joka pyörä on rampeille tarkotus saada niin ajamisessa voi olla pieniä haasteita :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:Rampeille voi varmaan ajaakin?
Tiigen tallin nähneenä kehtaan väittää, että mielenkiintoista voi tulla tuostakin suorituksesta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kuva havainnoillistamaan mitä haetaan.
https://www.dropbox.com/s/z2ql8s6zsoiacgq/DSC_0027.JPG
Tuosta kun haluaisi laskea renkaat pukkien päälle niin että pääsisi helmoja rassaamaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vanhoja peltivanteita kertyy automiehille vaikka huru mycket. Hitsataan muutama päällekkäin, niin saadaan tukeva pukki. Itse olen kyllä käyttänyt myös renkaineen pinottuna.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ilmiantakaas mulle ihan oikeesti hyvä taskulamppu. Siis semmonen käteensopiva pötkömalli, jossa valo lähtee sieltä peukalonpuoleisesta päästä ja käyttönappi on siinä peukalolla. Toisessa päädyssä oleva nappula ei kelpaa.

Kriteerit:
-Paksuus ehkä joku 20-30mm. Siis semmonen että saa tukevasti kiinni, mutta ei oo ihan saatanan iso. "Valopää" saa olla vähän runkoa leveempi, se ei haittaa, mutta mikään hervoton molkero ei oo kiva.
-Pituus ehkä 130-150mm, kädensijan osuus luokkaa 100mm. Edelleen semmonen käteensopiva siis. Klassista Magliten pamppua en siis tartte, mulla on tallissa irtokardaani jolla voi huitoa.
-Toimii jollain yleisellä patteriformaatilla tai vaihdettavilla akuilla, joita myös oikeasti saa. Lamppu on turha jos sähkönlähdettä ei voi virkistää tarvittaessa nopeasti.
-Kehtaa olettaa että toimii vielä vuonna 2025, mieluummin 2030. Ei siis semmosta euron paskaa mikä alkaa vilkkua vuoden sisään ja mitä useimmat tuikut nykyään on
-Semmonen semilevee (joku 70-90°) keila, jos ei ole säädettävä. Maailman ei siis tartte näkyä, mutta ihan pistevalokaan ei ole yleensä hyvä.
-Ei mitään saatanan vilkkumoodeja, vaan ihan rehellinen on-off siitä peukalon käyttönapista. Ei mua kiinnosta että osaako lamppu vilkuttaa morsekoodilla Säkkijärven polkkaa, kun sen pitää käyttäjän valinnasta riippuen joko A) valaista tai B) olla pimeenä.

Plussia:
-Huomioheijastava ulkopinta, löytyy helpommin tarvittaessa
-Rungossa kumi- tms suojaus eikä pelkkää metallipintaa - parempi pito ja lämpösempi fiilis ftw
-Päätä kiertämällä hallittava valokeilan leveys/kulma
-Hyvä valoteho on plussaa, mutta koska yleensä tämmösellä kattellaan pientä paikkaa, joka on pimee ku mörön perse, menee nuo muut (etenkin laatu-)kriteerit edelle.
-Pitkä takuu, joka viittaa siihen että valmistaja uskoo itse tuotteensa kestävyyteen
-Kehtaa olettaa että kestää pudotuksen autotallin lattialle yli metristä (ei ole tapana heitellä, mutta ei yllätä jos joskus pääsee tipahtamaan)
-Paikka ripustusnarulle
-Varaosatarjonta ja vaihtokelpoiset polttimot

Ei siis ole nyt ihan eurosta tai kahdesta kiinni. Kyllästyttää nuo euron paskat, missä joko tarttee soittaa minuuttivalssi sillä virtanapilla käynnistyksen tai sammutuksen yhteydessä tai jotka alkaa vilkutteleen paskuuttaan vuoden sisään, kun suunnittelu on jääny puolitiehen. Mieluummin siis ostaisin ihan oikean työkalun tai vaikka parikin. Maksan mieluummin vaikka 30e yhdestä hyvästä ja kestävästä lampusta, kuin 3e/kpl kymmenestä paskasta, joista yksi ehkä toimii (ja sekin on eri yksilö kuin eilen).

Jokainen joka ehdottaa tähän otsalamppua on mulle pullakahvit velkaa. Niilläkin on tiettävästi paikkansa, mutta nyt just ei haluta valaista otsalla vaan hallita sitä valonlähteen sijaintia ja suuntaa. Sitte ku saan tungettua otsani käyntikuntoisen TVR:n veekasin imusarjan ja lohkon väliin, isojötsin laturin taakse tai saunan savuhormiin ja katsottua sitä valoa ko. kohteen toisesta päästä, voidaan harkita muuta.

EDIT: lisätty plussiin ripustusnarun paikka. Ihan jees jos tälläsen saa roikkumaan naulakossa tms.
EDIT2: lisätty plussiin mahdollisuus varaosiin ja vaihtokelpoisiin polttimoihin
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Ilmiantakaas mulle ihan oikeesti hyvä taskulamppu. Siis semmonen käteensopiva pötkömalli, jossa valo lähtee sieltä peukalonpuoleisesta päästä ja käyttönappi on siinä peukalolla. Toisessa päädyssä oleva nappula ei kelpaa.
Sulkee pois aika paljon vaihtoehtoja, koska nappi perseessä on nykyään muotia, ns. taktinen valo.

Jos et mitään hirmuista hakuvaloa ole hakemassa, niin mitään muuta kuin 18650 LiIon akulla toimivia ei kannata katsella. Nopean virkistyksen saa tietenkin hommaamalla 2 akkua. Kaikki 3 AAA paristolla toimivat ovat LELUJA eikä kehua voi muitakaan paristokäyttöisiä. Mahdollisuudesta käyttää paristoja ei kannata maksaa senttiäkään - pikemminkin kyseessä on vältettävä ominaisuus. Tehokkaiden lamppujen ruokkimiseen ei paristojen virranantokyky riitä, joten paristoilla toimivat vain himmeät lamput.

Setti siis 1 lamppu , 2 akkua ja 2 akun laturi.
Polforea kirjoitti:-Semmonen semilevee (joku 70-90°) keila, jos ei ole säädettävä. Maailman ei siis tartte näkyä, mutta ihan pistevalokaan ei ole yleensä hyvä.
Tuo on jo oikeasti leveä keila. Lamppuja myydään kantomatkalla, joten valokeila on joissain todella kapea. Itse en oikein säädettäville valokeiloille lämpene - tuppaavat olemaan mallia "reikä keskellä" ainakin jommassa kummassa päätä säätöaluetta. Sinullekin voisi toimia parhaiten ns. yhdistelmä eli hajavaloa + pieni spotti keskellä. Näillä ei 30 m päähän valaista, mutta tämä ei kai haussa ollutkaan.
Polforea kirjoitti:-Ei mitään saatanan vilkkumoodeja, vaan ihan rehellinen on-off siitä peukalon käyttönapista.
Tämä. On todellakin kettumaista kelata 2-3 vilkkumoodin läpi, kun yrittää siirtyä max teholta keskimmäiselle. Karsii muuten todella paljon lamppuja, ani harvassa on VAIN pari tehotasoa, ei muuta. No, menee ne vilkkumooditkin ja "kuuvalotilat", jos ne on piilotettu piiitkään painalluksen taa.

Itse tykkäsin kovasti Lumoniten Compass "kulmamallista". Väri on kyllä musta eikä narulenkkiäkään vakiona. Toisaalta vehkeen pepussa on magneetti = sen saa tökättyä vaikka naulan kantaan kiinni. Vehje ei ole täysin pyöreä pötkylä, joten sitä ei vaivaa taipumus lähteä rullaamaan karkuun (osa lampuista pilattu näinkin). Härvelin voi myös "vyökilplipsin" kanssa sujauttaa rintataskuun ja sehän tällöin valaisee eteenpäin eikä taivaalle, kuten 99 % taskulampuista. Tehoportaita 3 (enempää ei todellakaan tarvita), ei vilkkumoodeja. Tosin valo aikalailla pelkkää hajavaloa ja tämähän meni justiinsa rikki. Oli kylläkin päässyt pariin otteeseen tippumaan katonrajasta (>2 m) kivilattialle, millä varmaan osuutta asiaan...

Vähän hintava tämä Lumonite (jos/kun mukana tulee akku+laturi, joille minulla ei sattuneesta syystä tarvetta), joten seuraavaksi varmaan Olightia (H2R) kehiin. Näkyvät aikalailla 1:1 kopioineen konseptin ja Olightiakin on ennestään ja hyväksi havaittu. Poislukien se kiusa, että Olight tykkää mättää tarpeettoman monta tehotasoa ja/tai näitä vilkkumoodeja lamppuihinsa.

Näissä uusimmissa tuppaa olemaan luvatut valotehot yli 1000 lm, mutta tämä turboteho toimii vain minuutin tai 2 ennen kuin ylilämpösuoja joutuu puuttumaan peliin. Aikalailla turha mainoskikka siis ja tuloksena taas yksi tarpeeton moodi/teho läpi klikkailtavaksi.
Viimeksi muokannut insinörtti, 13 Marras 2019, 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Joku UK (kookleen Underwater Kinetics) vois mennä, varsinkin jos värikkäämpää haluaa. Fenixiltä löytyy varmaan joku paristoja syövä sivukytkimellä. Otsalamppu on tosiaan aivan persiestä remonttihommissa, ittellä kulkee Mini Maglite led AAA aina haalarin rintataskussa, tai työhousujen reisitaskussa.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti: Sulkee pois aika paljon vaihtoehtoja, koska nappi perseessä on nykyään muotia, ns. taktinen valo.
Joo niin sulkee. Nappi perseessä on vaan perseestä, jos käyttö on hetkittäistä. Menee ihan ok kun tökätään valo päälle kun ravataan puoli kilsaa sen varassa pimeässä, mutta todella ärsyttävä feature jos tarttee katsoa suht. nopeasti jotain.
insinörtti kirjoitti: Jos et mitään hirmuista hakuvaloa ole hakemassa, niin mitään muuta kuin 18650 LiIon akulla toimivia ei kannata katsella. Nopean virkistyksen saa tietenkin hommaamalla 2 akkua. Kaikki 3 AAA paristolla toimivat ovat LELUJA eikä kehua voi muitakaan paristokäyttöisiä. Mahdollisuudesta käyttää paristoja ei kannata maksaa senttiäkään - pikemminkin kyseessä on vältettävä ominaisuus. Tehokkaiden lamppujen ruokkimiseen ei paristojen virranantokyky riitä, joten paristoilla toimivat vain himmeät lamput.

Setti siis 1 lamppu , 2 akkua ja 2 akun laturi.
Joo. Pointtina on siis, että:
-Sähkölähteen voi vaihtaa nopeasti
-Sähkölähteitä saa kaupasta koko oletetun 5v käyttöiän ajan

Tämä sulkee pois lampun, jossa on kiinteä akku, sekä lampun, jossa akku on paketoitu johonkin valmistajan hienoksi kuvittelemaan, mallikohtaiseen valukoteloon. 18650 on jees.
insinörtti kirjoitti: Tuo on jo oikeasti leveä keila. Lamppuja myydään kantomatkalla, joten valokeila on joissain todella kapea. Itse en oikein säädettäville valokeiloille lämpene - tuppaavat olemaan mallia "reikä keskellä" ainakin jommassa kummassa päätä säätöaluetta. Sinullekin voisi toimia parhaiten ns. yhdistelmä eli hajavaloa + pieni spotti keskellä. Näillä ei 30 m päähän valaista, mutta tämä ei kai haussa ollutkaan.
Voi olla että tarjonnassa on leveän keilan puolella, vaikka ei se minusta kauhean leveä ole, kun ei tosiaan haussa ole mikään kapean keilan hakuvalo eikä tartte nähdä maailman toiseen päähän. 90° keilalla kuitenkin valaiseen 10cm päästä halkaisijaltaan 10cm alueen, eikä se lähikäytössä minusta vielä liioittelua ole, mutta vähän kapeempikin menee. Tässä päässäni aiemmin iteroin, että 45° on jo selvästi turhankin kapea.

Keilan ei tartte ollla tarkkarajainen, on oikeastaan jopa parempi jos valoa siroaa "pääkeilan" ulkopuolellekin kohtuullisesti, silloin riittää pienempikin pääkeila.

Säädettävä keila on jees, kunhan tapahtuu kiertämällä. Suoraan venyteltävän teleskooppilinssin kuitenkin törkkää lyhyeksi jotain tukirautaa vasten kun sitä lamppua vääntää sinne isojötsin laturin taakse. Se reikä keskellä -efekti on tosiaan ikävä, mieluummin ilman sitä.
insinörtti kirjoitti: Tämä. On todellakin kettumaista kelata 2-3 vilkkumoodin läpi, kun yrittää siirtyä max teholta keskimmäiselle. Karsii muuten todella paljon lamppuja, ani harvassa on VAIN pari tehotasoa, ei muuta. No, menee ne vilkkumooditkin ja "kuuvalotilat", jos ne on piilotettu piiitkään painalluksen taa.
Joo, siis lamppu PITÄÄ saada päälle, kun nappia painaa ja pois, kun sitä painaa uudestaan. Tehonsäätä on toissijaista, mutta ok jos sitä voi harrastaa pitkällä painalluksella tai toisesta napista (se saa mun puolesta olla vaikka potikka perseessä). Vilkkumoodi ei varsinaisesti haittaa jos sitä ei saa esiin ilman jotain rituaalitanssia, mutta voin maksaa vähän enemmän jos moista ei ole.
insinörtti kirjoitti: Itse tykkäsin kovasti Lumoniten Compass "kulmamallista".
Tää? https://retkipaikka.fi/testissa-jopa-10 ... tsalamppu/

Tuota ei taida saada käännettyä suoraksi. Kulmamallikin olisi kieltämättä joissain kohteissa hyvä, mutta suora on mulla yleiskäyttöisempi. En myöskään panikoi jos päätä saa käännettyä järkevästi, mutta mekanismin pitää olla siinä määrin järeä, että se kestää käytössä ja pysyy asennossaan vaikka vähän kolauttaisi, kun lamppua vääntää johonkin pimeään rakoon.

Teddy kirjoitti:ittellä kulkee Mini Maglite led AAA aina haalarin rintataskussa, tai työhousujen reisitaskussa.
Mini Maglitesta on historiasta kyllä hyviä kokemuksia itelläkin, mutta muistaakseni se on vähän sellainen joogahousumalli, eli napiton väpytin. Muuten MagLiten tuotesarja näyttää olevan joko turhan isoa tai persenapilla, joten rajautuu pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Joo, siis lamppu PITÄÄ saada päälle, kun nappia painaa ja pois, kun sitä painaa uudestaan.
Tämä ei ongelma. Pääsääntö on, että lamppu muistaa edellisen tehotilan = 1 naksu päälle/pois. Tehon vaihto sitten pitkällä painalluksella tai tuplaklikkauksella.

Lukitukseen paras kikka on kääntää paristokorkkia puoli kierrosta auki. "Softalukitus" esim. 3 s painalluksella EI toimi, lamppu kun jää sopivasti työkalujen puristuksiin niin lukitus aukeaa - nimenomaan nämä, missä kytkin lampun kyljessä. Näillä vehkeillä voi saada tulipalon aikaan, juutubesta löytyy videoita, miten tehokkailla lampuilla saa liki lampun lasissa kiinni olevan paperinpalan tms. syttymään. On tullut itsekin testattua (myös lukituksen tahaton aukeaminen, onneksi ei ollut maksimitehot päällä)...

Lukituksen kanssa siis joutuu vähän kikkailemaan, jos lamppu ei ole mallia "taktinen".
Polforea kirjoitti:
insinörtti kirjoitti: Itse tykkäsin kovasti Lumoniten Compass "kulmamallista".
Tää? https://retkipaikka.fi/testissa-jopa-10 ... tsalamppu/
Jep, tosin oma (R.I.P.) lamppuni on muutaman vuoden takaa ja siitä taisi tämä 1000+ lm puuttua... tai ainakaan tullut käytettyä. Käytännössä joku 300-400 lm eli kakkosteho riittää useimmiten ja toiminta-aikaa piisaa useamman tunnin. Maksimiteho voi imasta akun tyhjäksi alta tuntiin.

Pää ei toisiaan käänny, mutta useimmiten kulmamalli on parempi, kun lampun voi magneettinsa kera tökätä vaikka iv-koneen/kanavan kylkeen törröttämään ja suunnata haluttuun suuntaan. Suora malli ampuisi valonsa vain vastapäiseen seinään/lattiaan.

Kääntyvä pää olisi "molempi parempi", muttei nykymalleista löydy. Yhdessä muinaisssa Fenixissä oli, mutta se oli yhdellä ainoalla AA-paristolla toimiva -> tehoa vajaa 100 lm. Lisäksi vehje kuoli, kun vahingossa laitoin pariston väärinpäin. Tämähän oli suunniteltu niin nerokkaasti, että paristo piti syöttää miinusnapa edellä (toisin kuin 99,99% vekottimista) eikä väärän napaisuuden suojausta ollut, joten se oli laaki ja vainaa...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei täytä speksejäsi, mutta tämä on asiallinen lamppu vähempään tyytyville. Omaani olen käyttänyt mm. vasarana :oops:
Autorempoissa kestävä ja valaisee tarpeeksi. Eneloop akkuja on kämpässä muutenkin, joten aina on tuoretta virtaa saatavilla.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... d-valaisin

Taidan hommata sille kaveriksi tämänkin
https://www.mikroaitta.fi/fi/taskulampu ... 82744.html
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Mk3
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Nitecore MH10?

1½ vuotta ollut taskussa mukana ja kestänyt monta pudotusta ym.
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Pää ei toisiaan käänny, mutta useimmiten kulmamalli on parempi, kun lampun voi magneettinsa kera tökätä vaikka iv-koneen/kanavan kylkeen törröttämään ja suunnata haluttuun suuntaan. Suora malli ampuisi valonsa vain vastapäiseen seinään/lattiaan.
On kauheen kankeeta kantaa mukana IV-konetta saadakseen lampulle jalustan :mrgreen:, eikä mulla yhtään sellaista olekaan. Toisaalta se kulmamallikin osoittaa lattiaa eikä ballastia, kun sen kiilaa penarin jousen väliin ajovaloja korjatessa. Alfan kanssa magneetista ei ole iloa, kun autossa ei ole yhtään suoraa peltipintaa. TVR:ssä on suoraakin pintaa, mutta kori ei ole peltiä, niin siinäkin no bonus :D. Magneetti ei myöskään tarraa puu- tai kivirakenteisiin paikoissa, mihin ei saa järkevästi isompaa työvaloa.

Kulmamallissa(kin) on puolensa, mutta mulla on enempi haussa tosiaan suora versio.
Albertolli kirjoitti:Ei täytä speksejäsi, mutta tämä on asiallinen lamppu vähempään tyytyville.
Vartasta on jäänyt vähän paska maku, kun aiemmat toimi kiltisti takuuajan, mutta melko pian sen jälkeen niihin jälkiasentui kirkkaudensäätöfunktio ja käyttökytkentä sekä automaattisesti että ravistuksen perusteella. Jos siis on napista päällä, lampun saa sopivasti ravistamalla (tai pöydänkulmaan lyömällä) päälle, pois, himmeälle tai kirkkaalle. Bonusta siitä, että eivät kyllä tuhoudu, vaikka kirkkaudensäätö pöydänkulman avulla ei ole aina ollut ihan hennoimmasta päästä, etenkään kun tuikku on itse himmentänyt itseään.
Mk3 kirjoitti:Nitecore MH10?
Tuossa voisi jo olla potentiaalia. Keila näyttää äkkiseltään kuvissa kapealta, mutta etitäänpä tarkempaa speksiä aiheesta. Venäjänkielisestä esittelyvideosta jäi myös vähän epäselväksi virtanapin toiminta, mutta ehkä siihenkin löytyy netistä parempi selite (vaikkapa manuaali).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Mk3
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

^
Lyhyesti painamalla on/off (muistaa edellisen kirkkauden) ja kirkkaus säätyy pitkään painamalla

2x nopea painallus niin pääsee vilkkumoodiin (ei muista tätä)
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

olsberg
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Maalis 2019, 16:32

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja olsberg »

Tosa: https://www.valostore.fi/tuote/olight_r50_pro/
Meillä ollu vuoden verran 4 kpl teollisuuskäytössä ja kaikki pelaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Oulrait, kiitos

^ "1 x 26650 customized li-ion" - mikä näiden saatavuus on 1, 3 ja 5 vuoden päästä ja mihin muuhun ne sopii?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Meil o ollu tääl hallilla kolmisen vuotta käytössä
Olight m22 ja Acebeam L15.
Kovin tyytyväisiä ollaan oltu, vaikkakaan näissä ei kaikki ominaisuudet täsmää haluttujen kanssa.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mullakin on työnantajan tarjoama taskulamppu Olight S2R-jotain.
Hyvä lamppu, toimii 18650 akulla eli saa vaihdettua akun heti kun tarvii. Eikä ole reistaillut neljän vuoden aikana.
MUTTA tässäkin mallissa näitä umpiturhia vilkkuvälkkytoimintoja ja valotehoa saa säätää 0.000001 lumenin portaissa, eli jonkinlaista morseosaamista tarvitaan katkaisijan kanssa :silly:

En ymmärrä miksi joka helvatin fikkariin pitää tunkea jotain urpotoimintoja jotka pilaa käytettävyyden.
Kai näitä taskulampujakin saa kohta AFL versioina niin, että valokeila väistää tutkittavaa kohdetta ja paistaa työkaveria suoraan silmille :-D

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^ Olight S15 toimii kyllä ainakin suht näppärästi käyttöliittymän puoleen. Kolme tehoa ja tuikun ollessa sammuksissa tuplaklikkaamalla syttyy täydelle teholle ja pitkällä painalluksella menee normaalia alinta tehoa himmeämmälle, riippumatta siitä mitä tehoa on viimeksi käytetty. Strobot on kyllä turhia, mutta pakkohan noissa tehokkaimmissa lampuissa on muutama eri tehotila olla, olisivat muuten monesti aivan liian kirkkaita.
Operating at the speed of dark

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Perämagneetti aiheuttanu monta hilpeää tilannetta, kun tarttuu taskusta milloin minnekin. Kerran työmaalle aamulla mennessä näkyi mun lamppu olevan puolmetrisen ilmastointiputken alapuolella, 3 metrin korkeudessa. En edes huomannut että oli hävinnyt taskusta. On siinä klipsi mutta se ei riitä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ on sulla vahva magneetti. Kuntoilumielessäkö?

Vrt. ruåtsalainen sairaanhoitaja, jolle pelkkä painoliivi ei tarjonnut riittävästi haastetta -> etsiytyi magneettikuvauslaitteen läheisyyteen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Miksi muuten porukka vielä käyttää normi taskulamppuja? En oikein keksi yhtään tilannetta missä se olisi otsalamppua parempi.

Itse olen viime vuodet suosinut näitä: https://www.valostore.fi/tuote/olight_h15s_ladattava/

Ei tuota vasarana voi kylläkään käyttää. Parista on taidettu jo akkukotelon kansi varmistaa nipparilla, mutta on nuo mukana kulkeneetkin varmaan 4..5 vuotta jo. Ei tuo teholtaan yötä päiväksi muuta, mutta luo kuitenkin kivasti valoa pimeyteen. Keskimmäinen teho on aika sopiva moneen hommaan ja sillä akkukesto on vallan hyvä. Heilautusohjaus on kyllä ihan turha, mutta kohtuu helppo se on lukita poiskin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kyllä kompakti otsalamppu on hyvä !
Armytekin wizard v3 ei kyl löydy pahaa sanottavaa, joskus aiemmin mainittu magneettinen pää joskus tuppaa ottaa tavaraa mukaansa, mut kaikinpuolin ok.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mulla on tämmönen
https://www.lumonite.com/tuote/headlamp ... _air_1500/

Luulin että on tehokas kunnes isot pojat juoksi kiinni ja meni ohi, kyllä oli valoa metsässä :shock: :crazyeyes:

Ja siis kyseessä Jukolan avausosuus

Tallikäyttöön pitäis hommata se kulmapäinen magneettiperäinen pikkulamppu, nyt taskussa joku patteripatukka jonka kirkkautta voi säätää koputtamalla....

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^^Kyl molempia tarvii teollisuuskävelyillä.
Otsalamppu on kätevä suurimman osan ajasta mutta muutamaan hommaan se ei oikein sovi.
-Savuisissa/höyryisissä olosuhteissa otsalampulla ei näe kunnolla mihin astuu kun oman lampun valokeila häikäisee. Taskulampulla näkyy paremmin.
-Taskulampun saa helpommin ahtaisiin paikkoihin
-Teollisuushenkiseen valokuvaukseen taskulamppu on parempi kun valon saa aseteltua helposti sopivaan paikkaan
-Porukassa työskennellessä otsalamput on ikäviä, koska aika harva niitä muistaa sammuttaa kun kääntyy juttelemaan kaverille

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Gasket kirjoitti:Miksi muuten porukka vielä käyttää normi taskulamppuja? En oikein keksi yhtään tilannetta missä se olisi otsalamppua parempi.
Kuka mitenkin, mutta autoremontissa otsalampun valo tuppaa yleensä tulemaan väärästä paikasta/suunnasta tai osuu johonkin esteeseen ja on sitä myöten esimerkiksi alustassa, konehuoneessa, kojelaudan alla jne. mönkiessä aika mitääntekemätön. Sitä paitsi vanne puristaa päätä ilman kuminauhojakin.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juuri näin, kun kurkkii rakoon, mihin pää ei mahdu, ei otsalampulla saa valoa oikeaan paikkaan. Kun kurkkii rakoon, mihin pitäisi saada sohittua palikka paikoilleen, on helpompaa jos valon saa sivusuunnasta niin, että voi hyödyntää paitsi valoa, myös varjoa. Monessa kohtaa on kivempi, jos valon saa pysymään paikoillaan, ettei varjot liiku joka kerta kun vähän kääntelee päätä. Taskulampun voi myös helposti viedä lähemmäs kohdetta kuin otsa on.

Summa summarum: jengi käyttää taskulamppuja, koska ne on monessa paikkaa parempia kuin otsalamput. Kieltämättä olen miettinyt jo sitäkin, että jos kyynärpään tienooseen laittaisi valolähteen ja veisi hanskoihin tuetuilla kuiduilla valon ulos sormenpäistä, niin se olisi monessa kohtaa aivan kuninkaallinen tilanne.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ sekakäyttäjänä :wink: käytän tallin Led-yleisvalaistusta, otsalamppua ja tarvittaessa pientä kynälamppua tarkoissa töissä. Otsalampun saa helposti tarvittaessa sammuksiin , kuten kynälampunkin.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin, kuten aiemmin totesin, otsalampullakin on paikkansa. Myös niillä isommilla työvaloilla on paikkansa. Kumpikaan niistä ei vaan korvaa taskulamppua, joka puolestaan ei korvaa kumpaakaan noista.

Miksi jengi käyttää kiintolenkkejä, kun hylsyt on keksitty? Miksi jengi käyttää hylsyjä, kun kiintoavaimet on keksitty? No siksi, että vaikka moneen pulttiin sopii kumpi tahansa, on myös paljon pultteja ja paikkoja mihin sopii vain toinen. Kun ottaa oikean työkalun oikeaan paikkaan, pääsee paljon vähemmällä kiroilulla.

Asiaan liittyen, poimin hiljattain Tokmannilta tälläisen: https://www.tokmanni.fi/led-tyovalaisin ... 9860190181

Pieni, halpa, varastoituu helposti (taittuu littanaksi), ei juurikaan lämpiä käytössä ja valaisee kuitenkin auton alla ihan kivasti. Heittämällä hintansa arvoinen, täältä vahva suositus. Mutta ei korvaa taskulamppua :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kyllähän sen otsalampun saa käteenkin napattua jos tarvitsee johonkin sohia. Tosin on totta ettei sitä fiksusti saa oikein viritettyä siten että sivusta näyttäisi johonkin tiettyyn kohtaan. Kuitenkin jos joku pitää valita niin tuo on ainakin itselle ihan ehdoton valinta.

Aiemmin mainitulla UK:lla oli muuten jo joskus aikana ennen ledejä lamppuun olemassa sellainen valokuitusysteemi. Joku tällainen https://uwk.com/collections/non-incendi ... penlight-s mulla oli sinisenä joskus ja siinä oli vaaksaa pitkä valokuitusysteemikin. Sen sai esim. juuri hanskan sisään kiilattua ja kuitu keskisormen päästä ulos. Tosin patterit siinä ny ei kestäneet kun reilun vartin, mutta sen aikaiset mag-litet se pesi ihan 100-0.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin