Gasket kirjoitti:Milloinkohan joku tekisi tutkimusta kuinka paljon CO2-päästöjä vähentäisi jos rajoitusmerkkien paikkoja vähän suunniteltaisiin siten, jotta tuota jarrun päällä seisomista voisi vähentää. Hyvä esimerkki vaikka 5-tiellä Vihantasalmi (Kuortista vähän pohjoiseen, Nesteen huoltsikka, puusilta ja Mäntyharjun ramppi). Tulee sitten kummasta suunnasta tahansa, niin kyseinen paikkahan on notkossa. Molemmista suunnista tietty 100 vaihtuu 80. Kun näet merkin ja nostat jalan kaasulta niin ei vauhti ainakaan ehdi hiljentyä ennen kun on jo rajoitusmerkin kohdalla. Etelästä pohjoiseen päin on vielä kivasti kameratolppa jemmattu siltarakenteiden ja valotolppien sekaan.
Kukaan ei jostain syystä ole ottanut tuota yhtään esille, että sujuva ja joustava liikenne vähentää päästöjä.
Raskaan liikenteen päästöjä saisi reilusti vähennettyä jos olisi jokin tietty merkki joka kertoo että 'rekan' kuljettajan olisi hyvä ottaa jalka pois kaasulta merkin kohdalla.
Tämä kohta riippuu siitä paljonko on lastia, ja tehosta miten auto nousee ylämäkeä, mutta pitäisi tietysti toteuttaa keskivertoyhdistelmän mukaan. Ja jos merkin kohta on raskaalla kuormalla, voi kevyen lastin kanssa ottaa sitten kaasun pois jonkun matkaa merkin jälkeen.
Raskaassa lastissa oleva yhdistelmä kun kuluttaa helposti noin 100l/satasella kiivetessään pidempää/jyrkempää mäkeä, jonka jälkeen taas yleensä tulee alamäki jolloin vauhti nousee reiluun ylinopeuteen moottorijarrulla (eli ilman kaasua).
Mutta oikeaa hetkeä nostaa kaasu on usein hankala arvioida, jollein ole jotain selkeetä maamerkkiä niillä paikkeilla, koska raskas yhdistelmä rullaa moottorijarrulla helposti vaikkapa kilometrin.
Parhaillaan pääsee moottorijarrulla useamman kilometrin kohtuuvauhtia kulkemaan.
Yleisenä esimerkkinä kerrottakoon että jos tyhjällä kuormalla Kehä III Vantaan Ikean mäen päällä ottaa kaasun pois reilun 60km/h vauhdissa niin mäen alla on vauhtia aika lähelle 90km/h.