Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kasasin Jaguaarin konetta. Uusi kampura, männät reikiinsä, öljypumppu, takastefa ja triggerirengas paikkaansa sillä satasen työkalulla jota en luullakseni tarvitse enää ikinä. Vetolevy paikalleen ja ajoitustappi reikäänsä, kone ei olekaan ykkösen yläkuolokohdassa . Hämärä etiäinen ettei se aina olekaan, pystyy pyörittämään nokkia ilman venttillien osumista mäntään. Noin tunnin googlettelun jälkeen löytyi tieto jotta on noin 30 astetta TDC:stä ajoituskohta. Vetolevyn pultit momenttiin ja kotiin tyytyväisenä .
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin muutaman vuoden repsottaneet 166:n helmat viimeinkin kuntoon. Toiselta puolelta puuttui kokonaan kaksi kiinnikettä, toisella puolella vastaavasti kaksi kiinnikettä rikki. Nostettu joskus väärin. Yllättävän helppo ja nopea homma, joten olishan ton voinut tehdä aikaisemminkin. Ei menny ku joku vartti/puoli. Positiivinen yllätys oli se, että muovihelmojen takana ei ollut ruostetta tai muutakaan epämiellyttäviä yllätyksiä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lähes vuoden kestänyt näpertely projekti eteni taas ison askeleen kun sain kuljetettua kaivurin mökille ja jopa otettua ensi puraisun eli kauhan ensi kertaa täyteen multaa.
Nyt alkaa sitten pienenpien vikojen fiksaaminen. Kai sillä pitäisi kaivaakin ja energiakouralla kaataa puitakin.
Nyt alkaa sitten pienenpien vikojen fiksaaminen. Kai sillä pitäisi kaivaakin ja energiakouralla kaataa puitakin.
- Liitteet
-
- kaivuri.JPG
- (267.88 KiB) Tiedosto ladattu 5479 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Miehekäs lelu!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kurvaile tolla joskus Loviisaan, mulla olis vähän kaivettavaaMaunu kirjoitti:Lähes vuoden kestänyt näpertely projekti eteni taas ison askeleen kun sain kuljetettua kaivurin mökille ja jopa otettua ensi puraisun eli kauhan ensi kertaa täyteen multaa.
Nyt alkaa sitten pienenpien vikojen fiksaaminen. Kai sillä pitäisi kaivaakin ja energiakouralla kaataa puitakin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Odottelin kun sauna lämpes ja entistelin Deltan maskin jo aiemmin hankituilla tarvikkeilla
- Liitteet
-
- 20190703_212402.jpg
- (186.57 KiB) Tiedosto ladattu 5367 kertaa
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eileen illalla/yöllä 159 moottorin pesu sisäisesti. 12L uutta helixiä ja 4l polttoöljyä on aika tehokas yhdistelmä
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mullakin olis Loviisan mökillä kaikenlaista, piankos tuolla LoviisaanPasi kirjoitti:Kurvaile tolla joskus Loviisaan, mulla olis vähän kaivettavaaMaunu kirjoitti:Lähes vuoden kestänyt näpertely projekti eteni taas ison askeleen kun sain kuljetettua kaivurin mökille ja jopa otettua ensi puraisun eli kauhan ensi kertaa täyteen multaa.
Nyt alkaa sitten pienenpien vikojen fiksaaminen. Kai sillä pitäisi kaivaakin ja energiakouralla kaataa puitakin.
Minkäkokoisen puun tommoisella saa hallitusti nurin?
Ja topicciin, jaggen kone oli jo melkein kasassa vaan tohelo asentaja oli jättänyt kolmospyttyyn kymppimillin hylsyn . Ei oikein mahtunut pyörimään. Eli purin juuri kasaamaani konetta. Kävin peilin edessä haukkumassa asentajan. Tänään pitäisi saada uudet kannenpultit ja voi taas jatkaa.
- Liitteet
-
- hylsy.jpg
- (46.19 KiB) Tiedosto ladattu 5317 kertaa
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Oliko paljon asennusjuomaa nautittuna kun ei tuollainen pikku juttu sattunut silmään kantta laskiessa?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No sinne ne kymppimillit siis aina katoaa!
Et yhtään kasia tai kolmetoistasta löytänyt?
Et yhtään kasia tai kolmetoistasta löytänyt?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei yhtään asennusjuomaa, tää lienee osastoa "Kun aika on ääretön, kaikki asiat tapahtuu", sattui vaan tähän kohtaan aikajanaa, tota kun on vielä koittanut tehdä ajatuksella ja huolella . Ja kymppimillin hylsy on aika pieni . Todennäköisesti en vastaisuudessa yhtä innokkaasti laita työkaluja sivuun konetta tehdessä sinne sisälle , vaikka sylinteri on hyvä purkki säilöä kaikkea tarpeellista. Ja puolet meni ihan hyvin, toinen kansi on paikallaan ja konetta pystyy pyörittämään. Siinä samalla selvisi miksi remminvaihdossa ajoitus tehdään noin 2-30 astetta jälkeen ykkösen YKK, ainakaan yksi kansi paikallaan ei venttiilit osu mäntiin.Tiige kirjoitti:^ Oliko paljon asennusjuomaa nautittuna kun ei tuollainen pikku juttu sattunut silmään kantta laskiessa?
Ne on varmaan toisella puolen lohkoaPolforea kirjoitti:No sinne ne kymppimillit siis aina katoaa!
Et yhtään kasia tai kolmetoistasta löytänyt?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Korjasin 166:sta koko omistusaikani (+5v) mykkänä olleen subbarin. Ilmeisesti Luigi oli tehtaalla tehnyt pienen asennusvirheen ja piuha oli jäänyt liian tiukalle, minkä seurauksena yks johto oli repeytynyt poikki.
Sehän soi varsin miellyttävästi, muiden kajareiden sointiin sulautuen. Pitäisköhän askarrella vielä toi yks ylimääräinen bluetooth palikka nykyisen muistikortilta soittelevan Loudlinkin tilalle...
Sehän soi varsin miellyttävästi, muiden kajareiden sointiin sulautuen. Pitäisköhän askarrella vielä toi yks ylimääräinen bluetooth palikka nykyisen muistikortilta soittelevan Loudlinkin tilalle...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nämä litkut liittyy varmaan jotenkin asiaan?BerlinettaSport kirjoitti:Eileen illalla/yöllä 159 moottorin pesu sisäisesti. 12L uutta helixiä ja 4l polttoöljyä on aika tehokas yhdistelmä
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No perhana, tämäkin tehty. Johan nyt on virtaa näperrellä epäolennaisuuksien parissa.Jakke kirjoitti:Pitäisköhän askarrella vielä toi yks ylimääräinen bluetooth palikka nykyisen muistikortilta soittelevan Loudlinkin tilalle...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^Kyllä. 4L helix purkki lantrattuna 1l punaisella moottorin pesuaineella, 15min käyttely korotettua joutokäyntiä ja litkut ulos. Pari kertaa toisto jolloin viimeisellä kerralla alkoi ulos tuleva öljy olla läpinäkyvää. Viimeisenä 5L uutta helixiä sisään ja suodattimen vaihto Ja tottakai ihan ensin vanhojen öljyjen mukaan 1l "pesuainetta" ja käyttely ennen pois laskua.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt on selkeesti jotain tylsää ja tärkeetä, mikä pitäis hoitaa pois.Jakke kirjoitti:Johan nyt on virtaa näperrellä epäolennaisuuksien parissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Noin 30cm paksu pitäisi mennä poikki kouralla. Kouralla voi ottaa latvan ensin pois noin 8 metrin korkeudesta.jyrkip kirjoitti:Mullakin olis Loviisan mökillä kaikenlaista, piankos tuolla LoviisaanPasi kirjoitti:Kurvaile tolla joskus Loviisaan, mulla olis vähän kaivettavaaMaunu kirjoitti:Lähes vuoden kestänyt näpertely projekti eteni taas ison askeleen kun sain kuljetettua kaivurin mökille ja jopa otettua ensi puraisun eli kauhan ensi kertaa täyteen multaa.
Nyt alkaa sitten pienenpien vikojen fiksaaminen. Kai sillä pitäisi kaivaakin ja energiakouralla kaataa puitakin.
Minkäkokoisen puun tommoisella saa hallitusti nurin?
Isomman saa kaadettua ilman kiljotiiniterää moottorisahalla avustamalla.
Kaivamalla ja työntämällä kaatuu jo sitten vaikka 1 metrinkin paksuiset puut. Lähes 30 tonnia on kuitenkin omapainoa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Puunkaatamisesta puheenollen niin oli hienoa tänään katsella kun metsuri pilkkoi ison koivun kahden kerrostalon välissä pystyyn. Kiipesi ylöspäin samalla karsien oksat ,pudotti latvan alas ja lopuksi pätki rungon tullessaan alas.
Autotallissa kasasin uuden kompressorin,pyörät paikalleen ja meinasin pistää öljyä tuplaten,myyjä kun sanoi ettei ole öljyä ja antoi litran purkin mukaan kaupan päälle.Olin jo kaatamassa öljyä koneseen mutta onneksi tarkistin silmästä ensin,olikin valmiiksi öljyt,silmä on vähän huonosti luettavaa mallia.
Autotallissa kasasin uuden kompressorin,pyörät paikalleen ja meinasin pistää öljyä tuplaten,myyjä kun sanoi ettei ole öljyä ja antoi litran purkin mukaan kaupan päälle.Olin jo kaatamassa öljyä koneseen mutta onneksi tarkistin silmästä ensin,olikin valmiiksi öljyt,silmä on vähän huonosti luettavaa mallia.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Perjantai illan huumaa.
Ihmekö oli tiukas kii. Mallia sirkkeli
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jarrut check.
Nesteet check.
Valmiina kokeilemaan onnea huomenna
Nesteet check.
Valmiina kokeilemaan onnea huomenna
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
4 tunnin jumpan 156:n takalasinpyyhkijän kanssa. Reilu 3 tuntia taistelin jumittuneen akselin kanssa...
lämpö, liottaminen öljyssä ja reilu mekaaninen väkivalta putkessa jumittavaa akselia kohtaan sai
akselivallan lopulta putkesta antautumaan.
Pään 3 viimeistä senttiä olivat kunnon ruosteessa o-renkaan antauduttua jossakin
vaiheessa. Akselin kirkkaalle hionta, rasvaus ja uusi o-rengas palauttivat pyyhkijän elämän Sw:n takalasille.
Jos tuolla nyt sen 140 tkm vielä pääsisi sinne 500 tkm.... hmmm.
lämpö, liottaminen öljyssä ja reilu mekaaninen väkivalta putkessa jumittavaa akselia kohtaan sai
akselivallan lopulta putkesta antautumaan.
Pään 3 viimeistä senttiä olivat kunnon ruosteessa o-renkaan antauduttua jossakin
vaiheessa. Akselin kirkkaalle hionta, rasvaus ja uusi o-rengas palauttivat pyyhkijän elämän Sw:n takalasille.
Jos tuolla nyt sen 140 tkm vielä pääsisi sinne 500 tkm.... hmmm.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lybran vanha akku siirtyi leikkuriin. Jaksaa startata vähän pidempäänkin.
Akun alle kakkosvitosen pätkä, ja penkin alle 35mm rhs:stä korotus, niin aika pitkälle se oli siinä. Varastoon oli jäänyt vaimon entisen Punton maalia, niin kehikko sai siitä sävynsä. Ilman lakkaa näyttää melkein anodisoidulta alumiinilta.
Akun alle kakkosvitosen pätkä, ja penkin alle 35mm rhs:stä korotus, niin aika pitkälle se oli siinä. Varastoon oli jäänyt vaimon entisen Punton maalia, niin kehikko sai siitä sävynsä. Ilman lakkaa näyttää melkein anodisoidulta alumiinilta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tälle viikolle hieman motorhomen korjailua. Matkailuautosta (Ducato) tipahti tuossa kesäkuussa astinlauta maahan. Se oli sitten tähän viikkoon saakka jeesusteipillä kiinni ja käyttökiellossa. Alkuviikosta otin työnalle purkaa astinlaudan irti ja tutkia miksi se alunperin lähti irti. Astinlauta on muovinen kotelo, joka tarvitsee jonkinlaisen rungon sisäänsä. Ilmeisesti alkuperäinen rakenne on kadonnut jo aikoja sitten ja se oli korvattu turkkilevystä ja popniiteistä kyhätystä rungosta, jossa muovinen astinlauta on vain päällä koristeena. Muovi oli moneltakin suunnalta halki, joten sen sisäpuolelle piti laminoida pari kerrosta lasikuitua. Ducaton helma ei päällepäin näyttänyt pahalta, mutta siitä sai lopulta kaivaa 20cm matkalta kuvan mukaista tavaraa pois. Sisempi pelti on vaihdettu jo pari vuotta aikaisemmin ja nyt oli ulomman vuoro. Tälle päivälle oli sitten hitsaamista, maalaamista sekä astinlaudan kasaaminen takaisin paikoilleen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen korjailin kaivurista ilmastoinnin kompuran kiinnitystä. Yksi pultti oli poikki ja kompura pääsi liikkumaan jonkin verran.
Hihnan laitto paikoilleen menikin sitten huonommin. Onnistuin jättämään hihnan osittain toisen hihnan uralle. Käynnistin koneen ja samalla toinen hihna meni poikki. Päätin vaihtaa kaikki hihnat uusiin. Kolme hihnaa sain Motonetista parilla kympillä, mutta kaksi hihnaa jouduin hakemaan marmoritiskiltä 90€:lla. Kyseessähän on siis ihan perus v-hihnat. Varaosanumerokin antoi toiselle hihnalle sopivuuden 740/940 Volvoon.
Yleensähän vikojen summa pysyy samana vaikka jotain korjaa eli huomasin kompuran laakerin pitävän rahinaa, joten kai tuokin jossain vaiheessa täytyy kuntoon laittaa. Voi olla että on kärsinyt tuosta katkenneesta pultista.
Tänään kuitenkin pääsin käyttämään kaivurilla energiakouraa ja tekemään polttopuitakin.
Hihnan laitto paikoilleen menikin sitten huonommin. Onnistuin jättämään hihnan osittain toisen hihnan uralle. Käynnistin koneen ja samalla toinen hihna meni poikki. Päätin vaihtaa kaikki hihnat uusiin. Kolme hihnaa sain Motonetista parilla kympillä, mutta kaksi hihnaa jouduin hakemaan marmoritiskiltä 90€:lla. Kyseessähän on siis ihan perus v-hihnat. Varaosanumerokin antoi toiselle hihnalle sopivuuden 740/940 Volvoon.
Yleensähän vikojen summa pysyy samana vaikka jotain korjaa eli huomasin kompuran laakerin pitävän rahinaa, joten kai tuokin jossain vaiheessa täytyy kuntoon laittaa. Voi olla että on kärsinyt tuosta katkenneesta pultista.
Tänään kuitenkin pääsin käyttämään kaivurilla energiakouraa ja tekemään polttopuitakin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tulpat ja tulpanjohdot 222:een....Helppo homma. ...Jep.......Oli ja oli.... ....
"Lopputuloksena" oli sakot poliisilta hieman liian ripeästä koeajosta ja tulpat oikeassa asennossa mutta hieman väärässä-suhteessa vallitsevaan kuuhun...Lue= Ongelma poistui mutta ilmeistyi erilaisin oirein takaisin....
Tilannetta
tutkitaan....
"Lopputuloksena" oli sakot poliisilta hieman liian ripeästä koeajosta ja tulpat oikeassa asennossa mutta hieman väärässä-suhteessa vallitsevaan kuuhun...Lue= Ongelma poistui mutta ilmeistyi erilaisin oirein takaisin....
Tilannetta
tutkitaan....
- Liitteet
-
- IMG_20190713_152737.jpg
- (189.84 KiB) Tiedosto ladattu 4622 kertaa
-
- IMG_20190713_203407.jpg
- (190.37 KiB) Tiedosto ladattu 4622 kertaa
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
Mitä teit tänään tallissa?
Tänään sai GT uudet etujouset, vakaajan pystytangot ja käkkärin vaijerit.
Laskin edestä jousilautasia 5mm kompensoimaan uusien ja ehjien jousien tuomaa korotusta, mutta silti jäi keula liian ylös. Olkoon nyt siinä sitten.
Hyvin meni KW:n jouset Novitecin tolppiin, tosin KW:n tekemäthän ne on.
Vielä jos sais leimattua tällä viikolla niin hyvä olis.
Laskin edestä jousilautasia 5mm kompensoimaan uusien ja ehjien jousien tuomaa korotusta, mutta silti jäi keula liian ylös. Olkoon nyt siinä sitten.
Hyvin meni KW:n jouset Novitecin tolppiin, tosin KW:n tekemäthän ne on.
Vielä jos sais leimattua tällä viikolla niin hyvä olis.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin GTA:han kampiakselin asentoanturin, tosin tallin edessä, en sisällä tallissa.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Siis eilen, vaihdoin 75:seen etupyörän laakerit. Laakerit vaihdettu muutama vuosi sitten, nyt ulommaisessa laakerissa ruostetta, rasvakuppi täynnä vaseliinia, ei vettä sisällä, eikä mitään muutakaan omituista. Miten se voi olla mahdollisa, että hyvin voideltu, jatkuvassa käytössä oleva laakeri ruostuu? Sisemmässä laakerissa taas oli selvä vaurio, ulkokehältä oli irronnut pala laakerin pinnasta. Laakerin välyksiä kuitenkin tarkkailtu säännöllisesti, joten senkin vaurion syntyhistoria hiukan ihmetytti, ehkä laakerissa oli valmistus tai materiaalivika.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tai sitten ne oli laakeriväärennös kiinalaisesta kattilatehtaasta. Ei ole mitenkään tavatonta että Suomestakin saatat saada kaupasta sellaisen.
Tai et ajanut tarpeeksi kovaa, jotta lämpö olisi sulattanut rasvaa laakeriin. Jotenkin liike ruostuttaa, tai en ole keksinyt muuta syytä. Töissäkin kuivassa sisätilassa olevat voimansiirtoakselit yms ruostua jymähtävät totaalisesti vaihteistoliitoksiin. Ilmeisesti liike irrottaa mikroskooppista metallipölyä, joka sitten ruostuu kuivassakin tilassa. Pikku öljykerros asennuksessa ei estä tuota, pitäisi olla kokonaan upotettu vaseliiniin.
Tai et ajanut tarpeeksi kovaa, jotta lämpö olisi sulattanut rasvaa laakeriin. Jotenkin liike ruostuttaa, tai en ole keksinyt muuta syytä. Töissäkin kuivassa sisätilassa olevat voimansiirtoakselit yms ruostua jymähtävät totaalisesti vaihteistoliitoksiin. Ilmeisesti liike irrottaa mikroskooppista metallipölyä, joka sitten ruostuu kuivassakin tilassa. Pikku öljykerros asennuksessa ei estä tuota, pitäisi olla kokonaan upotettu vaseliiniin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Molemmilla puolilla samanmerkkiset, samaan aikaan ostetut laakerit, ajettu ratapäivillä, kaksi Italianmatkaa sekä rataennätysyritykset Spa:ssa ja Nurburgringillä takana, joten vauhdinpuutteesta ei voi olla kysymys.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Liikaa vauhtia ja g-voimia Rasvat joko kupissa tai sisälaakerilla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihalla tarkenee mainiosti joten vaihtelin kakkosauto-Golfiin sytytystulpat.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alfa tuli tänään takaisin maalarilta. GT sai uudet kynnykset ja kaikki ruosteet on nyt hävitetty. Pohja on hyvässä massassa ja tänään on suihkuteltu öljyä joka koloon. Huomenna lisää ja kasaillaan verhoiluja takaisin.
Samalla paljastui että kesärenkaista jotka oli jostain vuodelta 2003, oli runko rikki ja oli alannut jo yksi yhdeltä reunalta repeämään. No eikun uusia renkaita hakemaan. Siinä selvisi sekin että kesävanteisiin merkattu "K" taroitti tietenkin kieroa. Joka ikinen oli aivan kiero ja yksi vatkasi ulkoreunaltakin.. Talvivanteet jotka foorumilta ostin sai nyt siirtyä kesäkäyttöön. Eli talveksi taas 17" vanteet haussa. Kyllä uudet Antarekset tuntuikin hyvältä noiden jälkeen..
Uudet ylätukivarret odottaa asennusta, mutta taitaa odottaa niin kauan että vaihtuu samalla koko alustasarja.
Samalla paljastui että kesärenkaista jotka oli jostain vuodelta 2003, oli runko rikki ja oli alannut jo yksi yhdeltä reunalta repeämään. No eikun uusia renkaita hakemaan. Siinä selvisi sekin että kesävanteisiin merkattu "K" taroitti tietenkin kieroa. Joka ikinen oli aivan kiero ja yksi vatkasi ulkoreunaltakin.. Talvivanteet jotka foorumilta ostin sai nyt siirtyä kesäkäyttöön. Eli talveksi taas 17" vanteet haussa. Kyllä uudet Antarekset tuntuikin hyvältä noiden jälkeen..
Uudet ylätukivarret odottaa asennusta, mutta taitaa odottaa niin kauan että vaihtuu samalla koko alustasarja.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Otsikon vierestä, mitä tein eilen tallin edessä:
Samalla kun keksin kadonneen jäähdytysnesteen ilmausruuvin korvaajan aattelin tarjoilla vuosihuoltohenkisen kattauksen Giuliettaan, öljyt, polttoaine-,ilman- ja raitisilmansuodatinten vaihto ja jäähdytysnesteet. Neljän kuukauden Giuliettan omistaminen on tuntunut vähän epä-alfalta, kun auto on melko normaali hätsbäk, toki hyvän näkönen ja kiva ajaa. Mut yllättävän vähän outo, mitä nyt Blue Me + navigaattori on ihan myyttisiä käyttää.
Onneks jotain alfaakin löytyi, kun pääsi pintaa syvemmälle:
1) etuosa pohjapanssarista on kiinni noin 57:llä ruuvilla. (harmillisesti olivat kaikki samalla kannalla)
2) öljynsuodattimen sijoittelussa joku oli halunnut näyttää poikittain busson pistäneelle, et asian voi tehdä hankalammiksikin. Plussaa myös siitä, ettei mikään hylsy mahdu runkon ja suodattimen väliin, pitää olla lenkki/kiintoavain (ajoin auton ensin rampeille, piti valutella alas ja ottaa eturengas irti, kun oli joku oman elämänsä vahvin mies kisaaja vääntänyt suodattimen samaan momenttiin ku pyörän napamutterit väännetään, ei onnistunut vaihto auton alta sitten millään)
3) motonetistä tuli mukaan väärä dieselsuodatin (onko näissä vuosikerta-ero?), oikea olisi retardomallinen, jonka vaihtaminen vaatii diesel-kylpyjen ottamista ja ruuvien kairaamista pelkkien pikaliitinjuttujen sijaan (https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... uel_Filter). (tää olikin liian helppoa esim 166 & 159:ssä)
4) alfa-suunnittelun aakkosia: jäähdytysnesteelle ei saa tehdä tyhjennysnippaa/ruuvia, vaan pitää käyttää syylärin alaletkun "kätevää" pikaliitintä, jonka auki saaminen vaatisi nälkiintyneen etiopialaisen ruumiinrakennetta ja steroidimörön voimia
5) kynäniskaisena rimpulana en saanut tapeltua pikaliitosta auki, joten ajattelin kokeilla ylempää letkua. Siinä oli onneks asennettu letkunkiristin niin, että niistä 360 mahdollisesta asteesta oli valittu ne 60, jotka on suoraan auton runkoon päin, joten väliin ei saanu mitään avaajaa. Jakopäärempan viimeks tehnyt oli tästä katsonut mallisuorituksen ja pistänyt paisuntasäiliön letkujen liittimet niin, että ne saa vain alapuolelta auki
6) lokasuojien sisään on helppo ja kätevä varastoida työkaluja, tippuvat todella syvälle. Jos joku muu haluaa kokeilla, kannattaa jättää kamaa hollille siihen moottoritilan reunalle ja pyyhkäistä niitä hihalla lokarin koteloihin
Samalla kun keksin kadonneen jäähdytysnesteen ilmausruuvin korvaajan aattelin tarjoilla vuosihuoltohenkisen kattauksen Giuliettaan, öljyt, polttoaine-,ilman- ja raitisilmansuodatinten vaihto ja jäähdytysnesteet. Neljän kuukauden Giuliettan omistaminen on tuntunut vähän epä-alfalta, kun auto on melko normaali hätsbäk, toki hyvän näkönen ja kiva ajaa. Mut yllättävän vähän outo, mitä nyt Blue Me + navigaattori on ihan myyttisiä käyttää.
Onneks jotain alfaakin löytyi, kun pääsi pintaa syvemmälle:
1) etuosa pohjapanssarista on kiinni noin 57:llä ruuvilla. (harmillisesti olivat kaikki samalla kannalla)
2) öljynsuodattimen sijoittelussa joku oli halunnut näyttää poikittain busson pistäneelle, et asian voi tehdä hankalammiksikin. Plussaa myös siitä, ettei mikään hylsy mahdu runkon ja suodattimen väliin, pitää olla lenkki/kiintoavain (ajoin auton ensin rampeille, piti valutella alas ja ottaa eturengas irti, kun oli joku oman elämänsä vahvin mies kisaaja vääntänyt suodattimen samaan momenttiin ku pyörän napamutterit väännetään, ei onnistunut vaihto auton alta sitten millään)
3) motonetistä tuli mukaan väärä dieselsuodatin (onko näissä vuosikerta-ero?), oikea olisi retardomallinen, jonka vaihtaminen vaatii diesel-kylpyjen ottamista ja ruuvien kairaamista pelkkien pikaliitinjuttujen sijaan (https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... uel_Filter). (tää olikin liian helppoa esim 166 & 159:ssä)
4) alfa-suunnittelun aakkosia: jäähdytysnesteelle ei saa tehdä tyhjennysnippaa/ruuvia, vaan pitää käyttää syylärin alaletkun "kätevää" pikaliitintä, jonka auki saaminen vaatisi nälkiintyneen etiopialaisen ruumiinrakennetta ja steroidimörön voimia
5) kynäniskaisena rimpulana en saanut tapeltua pikaliitosta auki, joten ajattelin kokeilla ylempää letkua. Siinä oli onneks asennettu letkunkiristin niin, että niistä 360 mahdollisesta asteesta oli valittu ne 60, jotka on suoraan auton runkoon päin, joten väliin ei saanu mitään avaajaa. Jakopäärempan viimeks tehnyt oli tästä katsonut mallisuorituksen ja pistänyt paisuntasäiliön letkujen liittimet niin, että ne saa vain alapuolelta auki
6) lokasuojien sisään on helppo ja kätevä varastoida työkaluja, tippuvat todella syvälle. Jos joku muu haluaa kokeilla, kannattaa jättää kamaa hollille siihen moottoritilan reunalle ja pyyhkäistä niitä hihalla lokarin koteloihin
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Totesin kuljettajan oven aukeavan lukittunakin sisäpuolen kahvasta vetämällä, vaikka sähköt olisivat pois päältä. Oppia ikä kaikki!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tämä ei muistaaksen onnistunut A kadetissaalum kirjoitti:Totesin kuljettajan oven aukeavan lukittunakin sisäpuolen kahvasta vetämällä, vaikka sähköt olisivat pois päältä. Oppia ikä kaikki!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hinausavustimen eilen
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
David Brown 996 sai tänään uudet (tehdas korjatut) diesel suuttimet. Nyt käy taas tyhjäkäyntiäkin ilman suurempaa savutusta.
Toivottavasti nyt voi sitten tiputtaa kierroksia klapikonetta käyttäessä, jos vaikka olisi parempi vääntö. Kiljotiinikone kun on vähän vikkelä isoilla kierroksilla.
Toivottavasti nyt voi sitten tiputtaa kierroksia klapikonetta käyttäessä, jos vaikka olisi parempi vääntö. Kiljotiinikone kun on vähän vikkelä isoilla kierroksilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin likan Lanciaan iskarit ja alatukivarret, jarrut jäi korjaamatta oli tullut hankittua vääriä varaosia. Jarrukilvet oli aika haperot, joten nekin tuli väsättyä sinkitystä pellistä.
Mitä teit tänään tallissa?
Tiskasin ratin
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sama homma. Sama ratti. Sama aine.AVe kirjoitti:Tiskasin ratin
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Pösöön solenoidin. Ehtihän se olla rikki toukokuusta 2017, samalla tietenkin ollut myös auto ajamatta. Samaan vauhtiin pesin sen päältä ja moottoritilasta sekä tiskasin fillarin. Josko huomenna sitten saisi pösöön leiman.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Aloitin GT:n alustan päivityksen. Eli ylikova coil over-setti vaihtuu ihan trw:n vakio iskareihin ja Eibach Pro-kit jousiin.
Mutta eipä taas pitkälle päässyt kun selvisi että puuttuu kummiosia jotka tulee jousien molempiin päihin..prkl.. Eli jousilautasen ja jousen väliin ja eteen yläpäähän jousen ja yläpään kummin välimaastoon.
Mutta eipä taas pitkälle päässyt kun selvisi että puuttuu kummiosia jotka tulee jousien molempiin päihin..prkl.. Eli jousilautasen ja jousen väliin ja eteen yläpäähän jousen ja yläpään kummin välimaastoon.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Korjailin kuskinpenkkiä. Uuttahan siitä ei saa mutta parani. Ja tummempi väriki tuli samalla.
- Liitteet
-
- IMG_20190805_210333_832-540x540.jpg
- (92.53 KiB) Tiedosto ladattu 3392 kertaa
-
- IMG_20190805_210333_818-540x540.jpg
- (52.3 KiB) Tiedosto ladattu 3392 kertaa
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hienolta ja mustalta näyttää tuossa kuvassa kyllä, mutta kiinnostaisi nähdä lähikuvaa että miten sait korjattua tuon yläkuvassa näkyvän kohdan missä (keino?)nahkan pinta on poistunut vahvuudesta?
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Autodudelta ostin nahankorjaus setin jossa on ns. Nahkapakkelia, siitä tuli siis enemmänki tasanen kohta vaan kun ei tuota nahan ulkokuorta oikeen osannu matkia. Ja kuten sanoin se ei oo uudenveronen mutta eipäse ainakaan repeydy enempää.
- Liitteet
-
- IMG_20190803_195702-600x800-450x600.jpg
- (80.49 KiB) Tiedosto ladattu 3243 kertaa
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uutta nokkakeppiään odottavaan Lybraan vaihtui etukallistuksenvaimentimen runkopuslat. Loppuu se kolina. QH:n merkillä myytävät kumet on ricambi originali-kamaa, merkit ja kaikki, ja tangon ympärille tuleva nailonsukka selvästi paksumpi, kuin nyt paikallaan olleessa noname-tarvikkeessa (josta ne oli puhki.)
Lopun aikaa sorvasin rullaa sikkikoneeseen, jolla pitäisi saada Flaminian helmapellin alareuna tehtyä oikeaan muotoon. Mukavaa puuhaa tuo sorvaaminen, aika menee kuin siivillä.
Lopun aikaa sorvasin rullaa sikkikoneeseen, jolla pitäisi saada Flaminian helmapellin alareuna tehtyä oikeaan muotoon. Mukavaa puuhaa tuo sorvaaminen, aika menee kuin siivillä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159; uusi paisuntasäiliö, uusi nokka-akselin asentotunnistin, uusi kampiakselin asentotunnistin.
Jälkimmäisen kanssa meinasi mennä vaikeaksi. Auto ei aina halunnut lähteä ekalla startilla käyntiin > kampiakselin nopeustieto hukassa > uusi anturi > ei lähde enää ollenkaan käyntiin Maunun kanssa pika tsekki kaikesta mahdollisesta ja päädyttiin siihen, että joko uusi anturi on rikki tai johtosarja. Irrotin anturin jonka lukupäähän oli asennusvaiheessa tarttunut pala öljyistä karstaa moottorin kyljestä, tämä oli riittävä eriste ettei enää lukenut. Koneet käyntiin ja kaikki hyvin.
Jälkimmäisen kanssa meinasi mennä vaikeaksi. Auto ei aina halunnut lähteä ekalla startilla käyntiin > kampiakselin nopeustieto hukassa > uusi anturi > ei lähde enää ollenkaan käyntiin Maunun kanssa pika tsekki kaikesta mahdollisesta ja päädyttiin siihen, että joko uusi anturi on rikki tai johtosarja. Irrotin anturin jonka lukupäähän oli asennusvaiheessa tarttunut pala öljyistä karstaa moottorin kyljestä, tämä oli riittävä eriste ettei enää lukenut. Koneet käyntiin ja kaikki hyvin.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sekä tallissa, tallin edessä ja terassilla istuskellen tuli tehtyä tätä... Eli totesin että en halua pitää Affalterbachilaisessa järkyttävää kromijöötiä kilpitelineenä, joten päätin laatia itse tuolle pikkukilvelle sopivan, minimalistisen kilpitelineen. Siispä mauseri ja mittanauha kouraan, reikien paikat mittailemaan, ja pikkukilven mitat netistä kun sellaista ei juuri käden ulottuvilla ollut. Sitten terassille läppärin kanssa istumaan ja tinkercadillä mallintelemaan. Ekassa prototyypissä reikien etäisyys sattui väärin, itseni lisäksi syytän tinkercadin puutteellisia mittaustyökaluja tästä.
Tänä aamuna kuitenkin toinen prototyyppi oli 3D-tulostimessa valmiina odottamassa, illan päälle pääsee sovittelemaan sattuiko nyt kohdalleen. Ajatuksena siis että kilven alaosa tulee väkäseen, ja telineen "varteen" kaksipuolinen teippi, ja näitä telineitä siis tulee kaksi kappaletta, yksi kumpaankin päähän, ja väkästä lukuunottamatta teline itsessään jää kilven taakse näkymättömiin:
Tänä aamuna kuitenkin toinen prototyyppi oli 3D-tulostimessa valmiina odottamassa, illan päälle pääsee sovittelemaan sattuiko nyt kohdalleen. Ajatuksena siis että kilven alaosa tulee väkäseen, ja telineen "varteen" kaksipuolinen teippi, ja näitä telineitä siis tulee kaksi kappaletta, yksi kumpaankin päähän, ja väkästä lukuunottamatta teline itsessään jää kilven taakse näkymättömiin:
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 25 Tammi 2019, 23:39
- Car(s): Gtv 3.0 V6 24V '98
Ex: 75 TS '90 - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Gtvn takajousitusremontti eteni siihen pisteeseen, että apurunko osineen on nyt autosta irti.
- Liitteet
-
- Gtv-takajousitus.JPG
- (39.37 KiB) Tiedosto ladattu 2937 kertaa