156V6, outo "rääkäisy" kylmänä startatessa
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
156V6, outo "rääkäisy" kylmänä startatessa
...niin hassulta kuin otsikko kuulostaakin on se hyvin kuvaava. Eli jos moottori on kylmä, kuuluu startatessa kummallinen rääkäisy. Eli siis luultavimmin jonkin hihnapyörän laakeri huutaa kuivuuttaan, mutta ajattelin silti kysäistä onko kellään ollut vastaavaa. Helpottaisi etsinnän aloittamista jos edes yhtään olisi hajua...
Abarth 500 Esseesse
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kaverilla ainakin startti piti sellaisen oudon rääkäisyn aina kun kylmänä käynnisti. Takuuna vaihdettiin uusi startti ja sen jälkeen ei ole ääntä kuulunut. Kannattaa laittaa vaikka joku kaveri sisään starttaamaan ja konepelti ylös ja kuunnella, mistä se ääni tulee.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Täälläkin kuuluu sellainen kireä rääkäsy aina sillon tällön ja Delta-auton huollonjohdolta kysäsin, että voisiko se olla startti. Tämä heppu ainakin totesi, että melko varmasti onkin. Hänen mukaansa voi kestää pitkäänkin vaikka jo rääkyykin, tai kuukahtaa vaikka seuraavana aamuna.
Tiedä sitten pitäisikö hommailla ittelle valmiiksi varastoon se uusi startti, johan olisi tilanne kun vaikka mökin pihassa tuo sanoisi seis, ja varaosan saa sen ?00 kilsan päästä. Kuinka pitkään nuo startit on ihmisillä kestäneet?
Tiedä sitten pitäisikö hommailla ittelle valmiiksi varastoon se uusi startti, johan olisi tilanne kun vaikka mökin pihassa tuo sanoisi seis, ja varaosan saa sen ?00 kilsan päästä. Kuinka pitkään nuo startit on ihmisillä kestäneet?
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
En tiedä meneekö tää vähän OT mutta laitanpas kuitenkin.
Eli mulla viheltää toi alfa joskus kun laittaa virrat päälle tai sammuttaa auton. Siis viheltää.
Se kuuluu jostain ratin/keskikonsolin välimaastosta. ei kuulosta pahalta mutta alkaa ärsyttämään. Ihan varma en ole siitä mutta saattoi alkaa sen jälkeen kun ilmastointi huollettiin?
Eli mulla viheltää toi alfa joskus kun laittaa virrat päälle tai sammuttaa auton. Siis viheltää.

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
voisiko olla pieni imu-puhallin siinä lämpötilanupin yläpuolella pikku ritilän takana?liekki kirjoitti:Eli mulla viheltää toi alfa joskus kun laittaa virrat päälle tai sammuttaa auton. Siis viheltää.
Mut startista vielä. Tarkistin taas tänään ja mulla rääkäisee aina heti sen jälkeen kun moottori jo käy ja startti on jo irroittanut. Eli voiko se enää olla stratti? Miten teillä? Rääkyy ilmeisesti samalla kun startti pyörii?
Abarth 500 Esseesse
Startin vinkuna
Moikka
Sama vika 155ts:ssä. Vikana kuulemma kytkinpöly akselilla, eli puhdistus ja akselin kunnollinen voitelu jollain pysyvällä öljyllä auttaa.
Hämeen autosähkö toimittaa ainakin boks vaihtostarttia 120e kappale. Huolto maksaa autosähkökorjaamolla muutaman kympin kun irrallaan vie.
Se irroittaminen taitaa olla se suurin homma jos ei sahaa autoa poikki tuulilasin kohdalta..
TimoJ
Kaipaa 33:n startinvaihtoa...
Sama vika 155ts:ssä. Vikana kuulemma kytkinpöly akselilla, eli puhdistus ja akselin kunnollinen voitelu jollain pysyvällä öljyllä auttaa.
Hämeen autosähkö toimittaa ainakin boks vaihtostarttia 120e kappale. Huolto maksaa autosähkökorjaamolla muutaman kympin kun irrallaan vie.
Se irroittaminen taitaa olla se suurin homma jos ei sahaa autoa poikki tuulilasin kohdalta..
TimoJ
Kaipaa 33:n startinvaihtoa...
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Boschin starttihan se varmaan on? Jos niin siinä tapauksessa palikkaa löytyy Boschia edustavista autosähköputiikeista ja varmaan osasta tarvikeliikkeitäkin.Have kirjoitti:Mistäs olette tilailleet noita starttimoottoreita? Ei näytä olevan motonetin eikä muukkosen listoilla.
Jos ei starttia vielä ole ehtinyt rikkomaan niin varmaan pelkkä bendixin rasvaaminen tai vaihto riittää.
- Epäkelpokeräilijä -
Liityn joukkoon! Huollosta kuultua, että rääkäsy ei ole vielä vaarallista mutta sitten kun alkaa startatessa "nakuttamaan" kannattaa pistää startti vaihtoon. Mulla on kuulunut se ääni jo vuoden eli ostohetkestä lähtien, mutta hyvin toimii vielläkin.Aqua kirjoitti:mulla on ihan sama juttum.sa kirjoitti:Mut startista vielä. Tarkistin taas tänään ja mulla rääkäisee aina heti sen jälkeen kun moottori jo käy ja startti on jo irroittanut.
[Offtopic]Auto on kyllä todnäk. juhannuksen ylikin huollossa, tosin muista syistä..

Faijan Mareassa startti on "rääkäissyt" varmaan jo viimeiset 2 vuotta, mutta hyvin on toiminut vielä (kunnes sitten laukeaa). Anteeksi epätekninen ilmaisu, mutta ääni on vähän sellainen, kuin startti ei jotenkin heti irrottaisi siinä kun moottori käynnistyy ja ääni lähtee sitten startista, jota moottori pyörittääkin...
Jep, samalta kuulostaa. Rasvanäpin neuvo piti paikkansa ja starttia ei tarvinnut vaihtaa vaan sen osien rasvaus riitti. Käytin omani Oulussa Virho & Raitio nimisessä autokorjaamossa, jonka molemmat omistajat ovat alfamiehiä ja tiesivät heti mistä on kysymys. Ovat kuulemma rasvailleet noita startteja useasti 156 alfoista.trsqr kirjoitti:Anteeksi epätekninen ilmaisu, mutta ääni on vähän sellainen, kuin startti ei jotenkin heti irrottaisi siinä kun moottori käynnistyy ja ääni lähtee sitten startista, jota moottori pyörittääkin...
Niin tuosta startin aikaansaamasta "rääkäisystä" kysyisin, kun en näistä mitään tiedä. Mullakin kuuluu outo ääni kylmänä käynnistettäessä, mutta voiko olla startti kun kaasuttaessa ääni voimenee ? Yleensä tuo ääni kestää minuutista kahteen. Entä onko lohkolämmittimen käytöllä vaikutusta ? Ainakaan se ei ole vaikuttanut kovilla pakkasilla äänen poistumiseen.
Joo kiitoksia Rasvis ja Nelli näistä tiedoista ! Minä kun haahuilin täydessä tietämättömyydessä, mutta aiheesta lukemieni kuvausten perusteella tuntuu todellakin siltä että vika olisi ohjaustehostimessa. Tosiaan ääni -jos nyt tuollaista sanoin voi kuvata- on enemmänkin ulinaa kuin rääkäisy. Lisäksi kuulostaa siltä kuin jokin hihna pyörisi vaivalloisesti. Vahvistaako tämä diagnoosianne ?
Kaiketi tuon kuntoonlaittaminen ei ole niin paha rasti, DA:ssa kun varasivat startin vaihtoon aikaa yli yhden päivän...
Kaiketi tuon kuntoonlaittaminen ei ole niin paha rasti, DA:ssa kun varasivat startin vaihtoon aikaa yli yhden päivän...
Eiköhän nämä kaikki vähän kurnuta kylmänä startin jälkeen vaikka mitkä öljyt on, ainakin mitä kuunnellut muidenkin kokemuksia. Itse vaihdoin kuukaus sitte Mobilin atf shc:t tehostajaan ja näillä paukkupakkasilla kurnuttaa jonku 10-20sekkaa jonka jälkeen lakkaa.Esko kirjoitti:Minullakin ohjaustehostin rääkyy kylmänä ja on kyllä tehnyt sitä uudesta asti. Ostin auton tammikuussa 04 ja ilmiö ilmeni ensimmäisissä kunnon pakkasissa siis vain viikkoja vanhassa autossa.
Oisikohan ensiasennusöljyt turhan tuhtia tavaraa?
no se on helppo selvittää jos äänii muuttuu kun käännät ohjauspyörää ääni tulee siitäjapa kirjoitti:Joo kiitoksia Rasvis ja Nelli näistä tiedoista ! Minä kun haahuilin täydessä tietämättömyydessä, mutta aiheesta lukemieni kuvausten perusteella tuntuu todellakin siltä että vika olisi ohjaustehostimessa.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Oli ainakin ensimmäisissä pohjolaan tuoduissa, eli siis noissa 90-luvun yksilöissä, mutta kuvittelisi asian sittemmin korjaantuneen. Vaan mistäpä sen aina tietää...Esko kirjoitti:Oisikohan ensiasennusöljyt turhan tuhtia tavaraa?
Vode kirjoitti:Eiköhän nämä kaikki vähän kurnuta kylmänä startin jälkeen vaikka mitkä öljyt on
Ei. Käytän kylläkin lämmitintä aina kun vain mahdollista, mutta eipä se taida paljon tehostinöljyjä lämmitellä. Mutta silloinkaan kun on kylmänä pitänyt laittaa tulille (muutama kerta tähän mennessä) ei ole mitään ylimääräistä ääntä kuulunut. Koska olen parantumaton vainoharhainen alfisti, annan silti käydä hetken tyhjää ennenkuin lähden rattia kääntämään tai mitään muutakaan tekemään.
Ja uskoisin että minun autossani on tehtaan öljyt sisässä. Toisaalta eipä täällä etelässä ole vielä oikeasti kovin kylmäkään ollut

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo. Tehostimen kiljunta ei ole ihan yhtä korkeaa kuin luistavasta hihnasta lähtevä ääni, lisäksi se vaimenee pikku hiljaa auton käydessä tyhjäkäyntiä ja virtaavan nesteen notkistuessa.japa kirjoitti:Tosiaan ääni -jos nyt tuollaista sanoin voi kuvata- on enemmänkin ulinaa kuin rääkäisy. Lisäksi kuulostaa siltä kuin jokin hihna pyörisi vaivalloisesti. Vahvistaako tämä diagnoosianne ?
Jumittava startti taas päästää nimenomaan rääkäisyn, joka kestää maksimissaan pari sekuntia. Kylmän kangistama tehostin jollottaa selvästi pidempään.
- Epäkelpokeräilijä -
Ei mulla vaanVode kirjoitti:Eiköhän nämä kaikki vähän kurnuta kylmänä startin jälkeen vaikka mitkä öljyt on........

33:nen huusi kyllä kylmänä mutta en kyllä tiedä mitkä nesteet sen tehostajassa oli. Nykyisessä on tosiaan ATF SHC:t eikä pidä mitään älämölöä, ainakaan vielä *koputtaa puuta*
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16