Etureunasta rykästään, kuulunee naps naps ja klipsit rikki.
Sitten työnnetään taakse ja ehkä vähän painetaan alas samalla, jonka jälkeen penkin keskellä olevat lukkoraudat vapautuvat.
Berlinasta en koskaan saanut takapenkkiä irti, se oli kiinni kuin riivattu noista raudoista. Vankkurista lähti melkein itsestään... Eli yksilöiden välillä voi olla eroja
Etukulman tosiaan pitäisi nousta aika vähällä vaivalla. Itse nostin niin, että seison selkä kattoa kohti takajalkatiloissa ja jalkojen välistä rykäsin penkkiä ylöspäin. Ihan kunnon voimalla. Klipsit antoi periksi (nykyisessä ne oli jo rikottu valmiiksi )
Sen kun saat tehtyä, niin samasta asennosta polvitapeilla painat penkkiä taaksepäin samalla painaen/nostaen sitä. Ne on semmoiset koukut ihan, mitkä sitä pitää kiinni, että heti ei voi nostaa tai sen kanttaus ottaa kiinni. Huono selitys... Mutta rakenne todella yksinkertainen.
Nahkapenkkisessä farmarissa en saanut millään penkkiä irti molemmista koukuista taakse murjomalla. Muistaakseni oli helpompaa irrottaa koukkujen kiinnityspultit lattiasta.
Edellisistä viesteistä tuli mieleen, että pääseekö 159 sw:ssä polttoainetankissa olevaan mittarihässässäkkään/ pumppuun käsiksi yläkautta? Pitäisi asentaa webaston tankkiotin ja ei viitsi turhaan repiä takapenkkiä irti, jos sen alta ei pääse mihinkään.
Aquatica kirjoitti:^
Katos sen mötikän pohjaa. Siinä on sarana. Sitä en tiedä, miltä tuon pitäisi näyttää käytännössä tai miten toimia. Mut pitäis olla kipattavaa mallia...
Onko nuo nyt ne kuuluisat M32 vaihteiston laakerit?
Samalta kuulostaa kuin mun MiTo, kun siitä laukoi laakerit. Ääni muuttui iloisesti vaihteelta toiselle, mut sit kylmänä ainoastaan nopeus vaikutti (oli ilmeisesti tasauspyörästön päässä laakerit sökönä kanssa tms. En enää muista).
Tietääko joku että onko esim 2.2 jts tismalleen sama vaihteisto kun 1.9JTDm (sopiiko siis suoraan)?
Itsellä kuuluu tasaista ininää (kuulee jos sulkee ilmastoinnin ja radion) vaihteesta riippumatta noin 40km/h alkaen. Vapaalle vaihtaessa ei vaikutusta, mutta kaasu vaikuttaa. Onko mennyt jtn muuta kuin pelkkä laakeri?
Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
^ No ei Alfaan ainakaan. Purkuvaihteistoa ei kannata harkita, kun tässä tapauksessa saa tilalle aivan yhtä huonon laatikon ikävän suurella todennäköisyydellä. Ja JTS:n vaihteiston välityksetkin ovat aivan jotain muuta kuin JTD:n.
FInestC kirjoitti:Tietääko joku että onko esim 2.2 jts tismalleen sama vaihteisto kun 1.9JTDm (sopiiko siis suoraan)?
Itsellä kuuluu tasaista ininää (kuulee jos sulkee ilmastoinnin ja radion) vaihteesta riippumatta noin 40km/h alkaen. Vapaalle vaihtaessa ei vaikutusta, mutta kaasu vaikuttaa. Onko mennyt jtn muuta kuin pelkkä laakeri?
Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
RVS lisäaine voi auttaa. Tribodyn öljy voi myös auttaa.
Minun autolla on ajettu 198000 km , öljyt olen vaihtanut vaihteistoon n. 90000km ja 145000 km:ssa ja viimeisessä vaihdossa RVS lisäaine vaihteistoon ja moottoriin.
Taitaa olla dieseleissä eri välityksiä myös keskenään. Itsellä on 100tkm kohdalla vaihdettu laatikko, joka ei ole välityksiltään se mikä autoon kuuluisi, huomaa siitä että vakkari ei pelaa 6. vaihteella ja 5:llakin saattaa hypätä pois päältä.
Penkaisin lootien koodeja ja tässä 8-tappisessa on laatikko eri koodilla kuin 16v joten oletan että joko perävälitys eri tai isompien vaihteiden välitys tod. näk. harvempi kuin vakiossa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
FInestC kirjoitti:Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
Päätylaakerit voi vaihtaa kuten jo kirjoitettiin, ja nämä ovat se heikko paikka. Laatikkoon saa vahvistetuilla laakereilla olevaa päätylaippaa, jossa on myös jotain öljyn reittejä paranneltu(?). Toisille merkeille on saanut tehtaalta M32:sta vahvistettuna myöhempiin malleihin, alfoihin kai ei yhteenkään.
^ Ken laatikon paikallaan halkaisee, niin kuvatkoon proseduurin videolle. Kolme kertaa olen 159:n laatikon irrottanut, mutta en halkaisulle tilaa keksi kyllä millään.
Itse olen paininut 2.4:sta F40 laatikon irti moottori paikallaan, eiköhän 5-mukinen jtdm ole 2.2jts:ää pitempi, kuten myös jykevämpi F40 vs M32.
Moottori paikallaan on hieman suhteellinen käsite kun kaikki moottorituet on oltava irti, jakopää pyöränkoteloa vasten ja moottori kallellaan niin että laatikko sujahtaa alaviistoon pois. Luulisi että näin onnistuu laatikon halkaisu lyhyempään pakettiin.
Tosin tuossa vaiheessa taitaa olla sama jo pudottaa koko laatikko.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Täydellinen DMF + kytkin paketti kaikkine hilppeineen Valeolta 350-400€. Tallinnan TRK:sta sain tarjouksen 900€ (Sisältää laakerit + työn). Yhteensä siis noin 1300€ koko operaatio osineen.
^
Yllättävän kallis työ, kun on jo melkein suomi-hinta. Halvimmillaan siihen tonnin hujakoille kuullut puljujen tekevän... Kalleimmillaan viittä tonnia haluavat
M32-laatikon korjausta korjaamoilla harkitseville tiedoksi: esim. Auto FiLaRo Raisiossa suositteli laakerien vaihdon yms. sijaan koko vaihdelaatikon vaihtoa tehdaskunnostettuun. Hinta tälle operaatiolle oli suunnilleen sama kuin korjauksellekin, lisäksi tehdaskunnostetulle vaihdelaatikolle on rajoitettu takuu (1v / 30 tkm tms.). Entiseen Fiat Bravoon tuli tuo laatikon vaihto suoritettua FiLaRolla ja etuna korjaamiseen verrattuna on myös työn paljon lyhyempi kesto. Auto oli valmis noin 1,5 työpäivässä, laatikon korjauksen kanssa aikaa olisi saanut varata noin 3-4 päivää olettaen, ettei mitään muita yllätyksiä löydy laatikon avaamisen jälkeen.
Aquatica kirjoitti:^
Yllättävän kallis työ, kun on jo melkein suomi-hinta. Halvimmillaan siihen tonnin hujakoille kuullut puljujen tekevän... Kalleimmillaan viittä tonnia haluavat
Mietin itsekkin, että aikamoista Toisaalta esim palkan sivukulut korkeammat kuin Suomessa. Montakohan tuntia tuohon hommaan pitäisi mennä ammattilaiselta?
Smiik kirjoitti:M32-laatikon korjausta korjaamoilla harkitseville tiedoksi: esim. Auto FiLaRo Raisiossa suositteli laakerien vaihdon yms. sijaan koko vaihdelaatikon vaihtoa tehdaskunnostettuun. Hinta tälle operaatiolle oli suunnilleen sama kuin korjauksellekin, lisäksi tehdaskunnostetulle vaihdelaatikolle on rajoitettu takuu (1v / 30 tkm tms.). Entiseen Fiat Bravoon tuli tuo laatikon vaihto suoritettua FiLaRolla ja etuna korjaamiseen verrattuna on myös työn paljon lyhyempi kesto. Auto oli valmis noin 1,5 työpäivässä, laatikon korjauksen kanssa aikaa olisi saanut varata noin 3-4 päivää olettaen, ettei mitään muita yllätyksiä löydy laatikon avaamisen jälkeen.
MiToon tosiaan päätylaakerit meni vaihtoon ja muistaakseni taisi reilusti alle päivän jäädä... Perälaakeriääni hävisi samalla.
Moi!
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
kolli kirjoitti:Moi!
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
kolli kirjoitti:Moi!
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
Muuttuuko vinkuna moottorin kierrosten vai ajonopeuden mukaan?
2.4:sissä on useasti jokin pakosarjan pultti poikki ja ahtopaineet saattaa viheltää tiivisteen välistä, tälläkin foorumilla muistaakseni jotain vihellystä ihmetelty joka oli pakovuoto. Kytkin pohjassa kun ei juuri ahtopaineilla mennä eikä pakosarjassa ole painetta.
Voi olla toki joku voimansiirron laakerivikakin, joka ei kuulu kun veto lakkaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Miksi kuskinpuolen ovi ei mene lukkoon jos oven laittaa nätisti kiinni? Heti jos paiskaa ku ladan ovea niin menee kyllä, pitäen pienen vinkasun.
Toisena huolen aiheena on sievästi ajaessa onhelmia kun kierrokset on alle 1500 niin nypyttelee välillä, ahtopaineet käy tuolloin nollassa. Uutta paineensäädintä kokeiltu, ei apua.
Kolmantena mietin kun tartteis saaja 3 turvaistuinta takapenkille, onko jollai kokemusta mahtuuko?
Auto on siis 159 2.4jtdm 2006
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
Sakkeus kirjoitti:
Toisena huolen aiheena on sievästi ajaessa onhelmia kun kierrokset on alle 1500 niin nypyttelee välillä, ahtopaineet käy tuolloin nollassa. Uutta paineensäädintä kokeiltu, ei apua.
Käykö ne nollassa vai luuleeko auto, että ne käy nollassa? Jos kojetaulun sähköviisari heilahtaa nopeasti nollaan ja palaa yhtä nopeasti takaisin samaan kohtaan missä olikin, epäilisin ennemmin anturointia (MAP) kuin varsinaista paineiden heittelyä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Mahtaisko 2.4 jtdm vetarit olla samoja kuin 1.9jtdm automaatissa? Poorit vaikuttaisi olevan kataloogien mukaan samat. Veman nivel ei kestänyt ihan vuottakaan. Surkeaa laatua nykyään eikä kukaan ota vastuuta mistään.
Mistä kannattaa tilata alatukivarsi 159:iin? Hinnoissa tuntuu olevan suurta eroa. Mister autolla on paljon eri hintaisia. Halvin alatukivarsi 56€ ja kallein 260€! Kokemuksia?
^Päätä, kuinka pian haluat vaihtaa sen uudestaan ja valitse haluamasi laatutaso sen perusteella. Laadukas kestää pidempään ja on kivempi ajaa, huonolla halpiksella ei pääse pultit kunnolla jumahtamaan kun jumppa uudistuu aiemmin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:^Päätä, kuinka pian haluat vaihtaa sen uudestaan ja valitse haluamasi laatutaso sen perusteella. Laadukas kestää pidempään ja on kivempi ajaa, huonolla halpiksella ei pääse pultit kunnolla jumahtamaan kun jumppa uudistuu aiemmin.
Jos tilaisin nyt niin ostaisin melko varmasti TRW:n valmistaman (124€ kappale) alatukivarren. TRW pitäis olla ihan laatukamaa? Lemförderin valmistama maksaa 260€ kappale ja en jaksa uskoa, että näissä on niin suurta laatueroa.
Onko tietoa mitkä olisi jäykemmät jouset 159 berlinaan taakse?
Alla tällähetkellä jotkut -20mm madaltavat, ajatuksena ehkä hankkia orggisjouset, koska tuolla joutunee vetämään asuntovaunua
Olisko 3,2 / farkun / dieselin jouset jäykemmät, ja mitä tekevät ajettavuudelle?
Etujousetkin täytynee samalla vaihtaa.
Polforea kirjoitti:^Päätä, kuinka pian haluat vaihtaa sen uudestaan ja valitse haluamasi laatutaso sen perusteella. Laadukas kestää pidempään ja on kivempi ajaa, huonolla halpiksella ei pääse pultit kunnolla jumahtamaan kun jumppa uudistuu aiemmin.
Jos tilaisin nyt niin ostaisin melko varmasti TRW:n valmistaman (124€ kappale) alatukivarren. TRW pitäis olla ihan laatukamaa? Lemförderin valmistama maksaa 260€ kappale ja en jaksa uskoa, että näissä on niin suurta laatueroa.
TRW:n ylätukivarsi rupesi mulla 159:ssä narisemaan vuodessa, että ei sekään mikään laadun tae ole.
Jänskä havainto; 159 rupesi vaatimaan öljynvaihtoa. Ihan oikeaan aikaan vielä, mutta jänskän asiasta tekee se, että mistä se tietää sitä vaatia? Onko tuo auto niin fiksu, että se itse hiffaa öljyjen vaihtuneen ja nollaa huoltovälimuistutuksen automaattisesti? Edellisen öljynvaihdon kun tein itse, enkä ainakaan manuaalisesti nollannut yhtään mitään, mutta 365 päivää myöhemmin auto käskee öljynvaihtoon.
Jos et edellisellä öljynvaihdolla nollannut öljynvaihtoa, niin tod.näk. vain kilometrit on tullut täyteen. Sen takia se vaatii sitä. Tämä valohan pitää ainakin dieseleissä nollata manuaalisesti. MES:llä ainakin onnistuu.
No ei se edelliseen liikkeessä suoritettuunkaan vaihtoon täsmää minkään tasamatkan tai tasa-ajan verran. Vielä kun näyttäisi tasan vuoden päästä öljynvaihdosta tulleen tuo ilmoitus. Mystinen laite.
Alfa 159:ssä vähän huonot ajovalot, ainakin tässä mun yksilössä vuosimallia 2007.
Puuilosta kävin hakemassa kaikkea perseestä perämoottoriin ja samalla osui joku 100 W polttimotarjous eteeni, kyselin myyjältä ja sanoi, että kyllähän tuosta kirkkaat valot saa mutta joissain autoissa se tila polttimolle voi olla niin pieni että on vaara että siellä jotain sulaa.
Uskaltaakohan tuollaista kokeilla Alfaan vai käykö kuumat?
mattijus kirjoitti:Kiinaxenonit saanee 15 eurolla kotiin kannettuna.
Aliexpress, Wish tms?
Onko linkkiä laittaa millaista pitäisi tilata, nyt pimeänä vuodenaikana noi valot tietty korostuu...
Aliexpressistä olen jotain romuja tilaillut. En tiedä millaiset polttimot 159:olmosessa on, joten en osaa linkkiäkään laittaa.
H7 polttimo tuohon muistaakseni menee.
Kyllä mä voisin ebay tms. jotain tilailla, mutta joku sanoi, että suurin osa siitä on täyttä paskaa eli että joku xenon / led valo ei ole loppupeleissä yhtään sen kirkkaampi kuin tuo perinteinen "Motonjet" valo.
Jos jollain joku linkki Alfa 159:iin sopivaan KIRKKAASEEN lyhtyyn niin linkkiä, kiitos!
Waverunner kirjoitti:
Jos jollain joku linkki Alfa 159:iin sopivaan KIRKKAASEEN lyhtyyn niin linkkiä, kiitos!
Itse laitoin joskus nämä tai vastaavat lyhyihin ja pitkiin valoihin: https://www.completos.fi/fi/tuote/valot ... oni-racing
Lyhyissä valoissa on ilmeisesti halogeeniversiossakin xenoneille sopiva projektori, joten valokuviokin oli hyvä ja terävä. Pitkissä valoissa kuvio ei tietysti ole terävärajainen, mutta ainakin minulla oli ihan OK.
Asennus lyhyihin valoihin helppo, pitkiin saa vähän enemmän askarrella.. Lähtisin kuitenkin ennemmin näihin kuin mihinkään 100W halogeeneihin, jotka tosiaan melko varmasti sulattavat 159:n pienet umpiot nopeasti.
Tuomas K kirjoitti:No ei se edelliseen liikkeessä suoritettuunkaan vaihtoon täsmää minkään tasamatkan tai tasa-ajan verran. Vielä kun näyttäisi tasan vuoden päästä öljynvaihdosta tulleen tuo ilmoitus. Mystinen laite.
Moottorin ecu yrittää dieselissä laskea öljyn "huonontumisprosenttia". Kun eculle kuittaa öljynvaihdon on prosenttiluku 100 ja rupeaa siitä sitten hiipumaan, esim. kesken jääneet poltot tuo tuota prosenttia kerralla reilummin alas. Kun päästään nollaan tulee ilmoitus öljynvaihdosta. Omassani esim. viime öljyn vaihdon jälkeen oli 180km ajon jälkeen tippunut 100 -> 92 prosenttiin. Ölynvaihtoväliksi voi asettaa max. 50tkm, jolloin tuo 8 prosentin pudotus vastaisi kilometreissä 4000 km ajoa!
Muistaakseni instrument moduulissa on vielä toinen laskuri joka laskee huoltovälejä ja siinä 365 päivä/ km laskuri.