Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ohessa vielä kuva taka-apurungosta ja alustasta edestä päin ilman suojuksia ennen ruostesuojausta. Ja lopputuloksesta pikapuleerauksen jälkeen.
Cotzy
edit: Taka-apurunko lisätty
edit 2: Lisätty täsmennys alustakuvista ennen ruostesuojausta
Cotzy
edit: Taka-apurunko lisätty
edit 2: Lisätty täsmennys alustakuvista ennen ruostesuojausta
- Liitteet
-
- Alusta.jpg
- (137.17 KiB) Tiedosto ladattu 6766 kertaa
-
- Lopputulos.jpg
- (137.55 KiB) Tiedosto ladattu 6766 kertaa
-
- Taka-apurunko_nakuna.jpg
- (144.04 KiB) Tiedosto ladattu 6759 kertaa
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muistanko väärin, mutta eikö Stelviossa ovet ole alumiinista eli mitään suojaamistarvetta niissä ei ole?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.jmi kirjoitti:Muistanko väärin, mutta eikö Stelviossa ovet ole alumiinista eli mitään suojaamistarvetta niissä ei ole?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Giuliassa ovetkin ovat alumiinia. Eikö Stelviossakin ?FinPat kirjoitti:Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.jmi kirjoitti:Muistanko väärin, mutta eikö Stelviossa ovet ole alumiinista eli mitään suojaamistarvetta niissä ei ole?

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, ovet, takaluukku ja konepelti ovat Stelviossa alumiinia. Katto ja muut paneelit peltiä. Tsekkasin magneetilla.
Joten niiden helmojen käsittely oli vähän ekstraa.
Cotzy
Joten niiden helmojen käsittely oli vähän ekstraa.
Cotzy
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä alumiinikin - toki seoksesta riippuen - osaa lahota, kun sopivasti saa kosteutta ja suolaa. Joten suojaus ihan hukkaan ole mennyt.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, hyvät vedenpoistoreiät löytyi kaikista. Joten parempi suojata pinnat kuivana.
Cotzy
Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muistin oikein
Onko Stelviossa jotenkin kahdessa eri vaiheessa nouseva takaluukku, kun yhtä kun tutkailin niin takaluukku nousi vaan mielestäni "puoleen väliin" eli itse en esim alle mahtunut seisomaan? Vai oliko jo rikki....

Onko Stelviossa jotenkin kahdessa eri vaiheessa nouseva takaluukku, kun yhtä kun tutkailin niin takaluukku nousi vaan mielestäni "puoleen väliin" eli itse en esim alle mahtunut seisomaan? Vai oliko jo rikki....
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei ole rikki. Peräluukun avautumiskorkeuden voi valita useammasta eri korkeudesta.
Maksimiasennossa sinne alle menee sellainen 190 senttinen suorana kumartelematta.
Sitä pitemmät joutuvat kumartelemaan.
Cotzy
Maksimiasennossa sinne alle menee sellainen 190 senttinen suorana kumartelematta.
Sitä pitemmät joutuvat kumartelemaan.
Cotzy
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Etulokasuojat on myös alumiinia. Terästä on korin pohjalevy, tulipelti, helmapalkit, pilarit, katto ja takalokasuojat. Melkoinen hybridirakenne materiaaleiltaan toi koriFinPat kirjoitti: Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.

Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja siihen kaikki muovit ja komposiitit päälle eri pintakappaleissa.Cotzy kirjoitti:Etulokasuojat on myös alumiinia. Terästä on korin pohjalevy, tulipelti, helmapalkit, pilarit, katto ja takalokasuojat. Melkoinen hybridirakenne materiaaleiltaan toi koriFinPat kirjoitti: Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia..
Cotzy
Saapi nähdä kuinka monta eri punaisen sävyä löytyy parin vuoden päästä. 916 Spiderissa näkyy hyvin eri materiaalien päälle vedetyn maalin haalistuminen vuosien saatossa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En tiedä ohjuksesta mutta ilmeisesti luvattuihin arvoihin menee.jmi kirjoitti:Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
https://www.motortrend.com/cars/alfa-ro ... first-test
"we have verified Alfa's promise of a 0-60 time of 5.1 seconds. It managed this en route to a quarter-mile time of 13.6 seconds at 103.7 mph, which has the base Giulia running at the head of a crowded pack of 2.0-liter turbo sport sedans."
Jenkkilässä siis perusmalli on takavetoinen 280hp.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Samat varusteet taitaa olla saatavilla molempiin. Ja muuten identtisiä jarruiltaan, koriltaan ja alustaltaan.jmi kirjoitti:Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
Kokeilemani 200 hv Stelviot olivat pelkästään perusjakkaroilla ja 18 tuuman vanteella. 280 hv versiot taasen oli paremmilla tai sporttijakkaroilla, rengastus 19 tai 20 tuuman vanteilla ja myös mahdollisesti säädettävällä iskunvaimennuksella. Omalle ruumiinrakenteelle noi paremmat jakkarat ja 19 tuuman vanteet hieman maltillisemmalla rengasprofiililla sopivat parhaiten. Noi on varmaankin ne tärkeimmät perusvarusteet ajettavuuden hienosäätöön itselle sopivaksi.
Suorituskykyreserviä löytyy 280 hv versiosta tietty enemmän ja se oli alussa hieman äksyn tuntuinen. Nyt herkkyys ja eläväisyys on vain mukavaa. Ja käytännön suorituskyky 20-140 km/h nopeusalueella myös liukkaammalla alustalla on muikeaa.
Olen käyttänyt kesällä Stelviota myös vetotehtäviin. Toimii hyvin myös veturina. Eka auto jossa tarttee aktiivisesti muistuttaa ittelle siitä, että jotain on koukussa kiinni

Kesäiset Topinoja-visiitit Stelviolla herättivät kumman runsaasti lähempää kiinnostusta henkilökunnassa ja kanssakierrättäjissä. Liekö syy kevyehkössä sidonnassa (matkaa 3 km 50 km katualueella), appiukon perintökärryn kunnossa vai missä?
Luulisi siellä Alfan olevan yleinen näky

Cotzy
- Liitteet
-
- Kaatiksella.jpg
- (129.23 KiB) Tiedosto ladattu 6315 kertaa
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eikös Stelvionkin saa softatuunauksella 200-> 280 hp kuten Giuliankin?jmi kirjoitti:Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
Celtictuningilla oliko noin 500eur keikka... edullisia lisähepoja tarvitsijoille.
En ole vielä päättänyt mitä teen Giulian kanssa kun takuu päättyy huhtikuussa-20.
( pussihousuilua paapalla


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Saa joo softattua, ihan samoin kuin Giuliassakin
Mut onko Stelvion jarrut samat superissa ja velocessa. Etujarrut varmaan on 330 mm molemmissa mutta takajarruihin löytyy sekä 292:sta ja 320:sta.
Kun taas Giuliassa veloce 330 edessä ja 320 takana. Super etu 305, taka 292, joten tästä päätellen voisi kuvitella että stelvio superissa on takana myös 292:set.
Mut onko Stelvion jarrut samat superissa ja velocessa. Etujarrut varmaan on 330 mm molemmissa mutta takajarruihin löytyy sekä 292:sta ja 320:sta.
Kun taas Giuliassa veloce 330 edessä ja 320 takana. Super etu 305, taka 292, joten tästä päätellen voisi kuvitella että stelvio superissa on takana myös 292:set.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Miten paljon nuo softaukset rasittaa konetta/vaihdelaatikkoa eli onko odotettavissa että myöhemmin tulee ongelmia?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
320 mm levyt näkyy olevan takana 280 hv Q4:ssa.JanV kirjoitti:Mut onko Stelvion jarrut samat superissa ja velocessa. Etujarrut varmaan on 330 mm molemmissa mutta takajarruihin löytyy sekä 292:sta ja 320:sta.
Etanolikonversion ajattelin tehdä joskus myöhemmin, jos bensiinin verotus lähtee voimakkaampaan nousuun.
Kolleega innostui Stelvion moottoritekniikasta etanolikonversiomielessä. Hän on muutaman käyttökulkineen moottorin muuttanut itse etanolikäytölle ja seuraa aktiivisesti etanoliharrastajien touhuja maailmalla. USAssa ovat uusilla moottorinohjauskartoilla ja etanolikonversiolla nostaneet Stelvion GME-moottorin tehot yli 400 hv:n

Polttomoottoritekniikkahan kehittyy edelleen ja GME-moottorissa on edistyksellisiä uusia ratkaisuja venttiilien ohjauksessa ja käytetyissä materiaaleissa.
Mutta polttomoottoritekniikan parannuksista ja jo olemassa olevien moottorien päästöjen vähennyksistä ei haluta julkisuudessa keskustella. Se on poliittisesti so-last-season.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mielestäni olisi reilua kysyä julkisesti pahimmilta sähkösaarnaajilta että valehteleeko Neste biodiesel mainnonnassaan ja kannattaako sähkösaarnaaja ydinvoimaa vai koskien patoamista sähköntuotannossa?Cotzy kirjoitti: Mutta polttomoottoritekniikan parannuksista ja jo olemassa olevien moottorien päästöjen vähennyksistä ei haluta julkisuudessa keskustella. Se on poliittisesti so-last-season.
Anyway, Stelvio ketjussa kun ollaan niin todettakoon että löytyi rikki oleva kohde. Tytär avasi pelkääjän puolen autinkolipassa olevan peilin ja se oli aivan säröillä. Onkohan ollut uudesta asti?
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se on ehta FCA! Meillä oli Fiat 500L:ssä kummatkin meikki peilit sirpaleita...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnistuu.jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vähän kysymyksiä herännyt lyhyen omistuksen jälkeen.
1. Start/stop ja peilien kääntymistä automaattisesti ei taida saada pysyvästi pois päältä?
2. Ambient light-säädöt 1-5, mihin vaikuttavat?
3. Mikä luukku on pelkääjän puolen jalkatilassa ja kuinka saa auki?
4. Mistä löytyy sulake ajovalopesureille, voisi ottaa pois päältä ennen kuin tippuvat
?
5. Omassa autossa ei tullut takaluukun rullaverhoa, onko muka lisävaruste?
6. Mahtaako alkup. koiraverkko kiinnittyä niskatukiin vai rullaverhoon?
1. Start/stop ja peilien kääntymistä automaattisesti ei taida saada pysyvästi pois päältä?
2. Ambient light-säädöt 1-5, mihin vaikuttavat?
3. Mikä luukku on pelkääjän puolen jalkatilassa ja kuinka saa auki?
4. Mistä löytyy sulake ajovalopesureille, voisi ottaa pois päältä ennen kuin tippuvat

5. Omassa autossa ei tullut takaluukun rullaverhoa, onko muka lisävaruste?
6. Mahtaako alkup. koiraverkko kiinnittyä niskatukiin vai rullaverhoon?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joihinkin osaan vastata.jmi kirjoitti:Vähän kysymyksiä herännyt lyhyen omistuksen jälkeen.
1. Start/stop ja peilien kääntymistä automaattisesti ei taida saada pysyvästi pois päältä?
2. Ambient light-säädöt 1-5, mihin vaikuttavat?
3. Mikä luukku on pelkääjän puolen jalkatilassa ja kuinka saa auki?
4. Mistä löytyy sulake ajovalopesureille, voisi ottaa pois päältä ennen kuin tippuvat?
5. Omassa autossa ei tullut takaluukun rullaverhoa, onko muka lisävaruste?
6. Mahtaako alkup. koiraverkko kiinnittyä niskatukiin vai rullaverhoon?
1. Itsekin haluaisin ulkopeilien kääntymisautomatiikan pois talveksi, ettei jäätyminen tuhoa muovimekaniikkaa. En ole keksinyt miten ne sais pois.
Mutta takaluukun sisäreunan lukituspainikkeesta sulkemalla ulkopeilit ei käänny lukituksen yhteydessä.
Eli toiminto on olemassa

3. Luukun alta löytyy matkustamon sulakerasia. Kierrä molempia upotettuja siipimuttereita vastapäivään ja paina sitten luukkua alaspäin, niin saat kannen auki.
5. Ymmärtääkseni on vakiovaruste. Ei ole tullut Stelviota vastaan ilman rullaverhoa.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Takalaatikon verhossa on kaksi osaa eli rullaverho ja takaluukussa klipsuilla kiinni oleva kiinteä osa. Onko kysyjällä takaluukussa tuo pieni kaareva verhon kappale kiinni?Cotzy kirjoitti: 5. Ymmärtääkseni on vakiovaruste. Ei ole tullut Stelviota vastaan ilman rullaverhoa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.Cotzy kirjoitti: 1. Itsekin haluaisin ulkopeilien kääntymisautomatiikan pois talveksi, ettei jäätyminen tuhoa muovimekaniikkaa. En ole keksinyt miten ne sais pois.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
On se vaan helppoa kun sen osaa! Täytyypä ottaa käyttöön tämä vinkki.FinPat kirjoitti:
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsekin löysin tuon ohjeen netistä. Start/stop:lle en ole löytänyt ratkaisua, täytyy vaan muistaa painaa pois päältä.Cotzy kirjoitti:On se vaan helppoa kun sen osaa! Täytyypä ottaa käyttöön tämä vinkki.FinPat kirjoitti:
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
Cotzy
Takaluukussa oleva suoja on mutta itse rullaverho uupuu, edellinen omistaja on varmaan hävittänyt

Koiraverkolle olisi käyttöä, joten täytyy selvitellä tuleeko penkkeihin kiinni vai rullaverhoon, itse rullaverhoa en välttämättä tarvitse.
Oletteko hankkineet takaluukun pohjalle suojaa, mitä maksaa alkuperäisenä Suomesta?
Nämäkin kiinnostaisi, mutta tarjosi rahdiksi jotain 300 dollaria: https://moparonlineparts.com/alfa-romeo ... -9049.html
Nyt autossa olevat ovat todella pienet.
Ajovalosäätimen logiikkaa en ole vielä ymmärtänyt, säädintä ei saa pysymään parkki/päivävaloasennossa. Eli onko niin että kuski ei itse voi valita onko päivävalot vai ajovalot päällä vaan menee automatiikan mukaan?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tällä tavalla lukitsemalla ulkokahvoihin ja takaluukkuun jää valot palamaan, tosin sammuvat jossain vaiheessaCotzy kirjoitti:On se vaan helppoa kun sen osaa! Täytyypä ottaa käyttöön tämä vinkki.FinPat kirjoitti:
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
Cotzy

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muille koiran omistajille tiedoksi, että koiraverkko tulee niskatukiin kiinni.
Onko kukaan muu huomannut kun esim. kotipihassa kääntyy renkaat lähes linkussa niin etupään tuennassa tuntuu selvä nytkähdys? Löysin artikkelin netistä, jossa väitettiin sen olevan normaalia, koska tuenta on tehty niin että renkaat eivät kallistu käytännössä ollenkaan vaikka renkaat käännetään.
Onko kukaan muu huomannut kun esim. kotipihassa kääntyy renkaat lähes linkussa niin etupään tuennassa tuntuu selvä nytkähdys? Löysin artikkelin netistä, jossa väitettiin sen olevan normaalia, koska tuenta on tehty niin että renkaat eivät kallistu käytännössä ollenkaan vaikka renkaat käännetään.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
no ainakin giulia ihan puskee hyppimällä kun renkaat linkussa kääntää, eli jos toi vaan nytkähtää niin tilannehan on siinä hyvä 

-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, eturenkaan sortaa käännettäessä jyrkästi hiljaisella nopeudella. Kannattaa ottaa huomioon pysäköitäessä ahtaaseen paikkaan.jmi kirjoitti:Muille koiran omistajille tiedoksi, että koiraverkko tulee niskatukiin kiinni.
Onko kukaan muu huomannut kun esim. kotipihassa kääntyy renkaat lähes linkussa niin etupään tuennassa tuntuu selvä nytkähdys? Löysin artikkelin netistä, jossa väitettiin sen olevan normaalia, koska tuenta on tehty niin että renkaat eivät kallistu käytännössä ollenkaan vaikka renkaat käännetään.
Talvella on mukavampaa, kun voi kääntää keulaa kaasulla

Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eli on ihan ominaisuus siis. Miten mahtaa nivelet kestää....
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Maahantuojan edustaja kertoi lehdistölle kun autot tuli markkinoille, että ajoominaisuudet on huippuluokkaa. Jos sortamista oli vähennetty niin ajoominaisuudet olisi kärsineet liikaa. Eli sortaminen on normaalia ja suunniteltua. Renkaatkin voivat kulua hiukan nopeammin.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kestäähän ne nivelet kunnonkin puskemista jos ajetaan oikeasti. Näin ainakin muissa autoissa, alfasta en toki mene takuuseen
Mut pikemminkin ärsyttävää toi on.

-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kävin Stelviolla pyörittämässä hitaita kierroksia viime suunnuntain CARFin CS4:ssa Ahvenistolla. Tosin mutkaisella suolenkillä vauhti oli lähempänä maksimiratavauhtia ja oli oikein mukavaa rata-ajoa. Pääsuoralla ja etukaarteissa piti kaasulta nostella, jottei nopeudet kasvaneet liiaksi.Ipi76 kirjoitti:Maahantuojan edustaja kertoi lehdistölle kun autot tuli markkinoille, että ajoominaisuudet on huippuluokkaa. Jos sortamista oli vähennetty niin ajoominaisuudet olisi kärsineet liikaa. Eli sortaminen on normaalia ja suunniteltua. Renkaatkin voivat kulua hiukan nopeammin.
Nopeille kierroksille en lähtenyt. Ahvenisto on vähän armoton paikka pidon rajojen etsintään.
Kymmenen kierroksen jälkeen takarenkaat eivät olleet millänsäkään. Eturenkaista meni pinta jo hieman ruvelle. Paineet nousi 0.2 bar joka nurkassa.
Joten kyllä eturenkaat joutuvat Stelviossa takarenkaita kovempaan kulutukseen.
Mutta hienon tasapainoisesti ohjautui kaarteissa. Kallistelukin oli aikas maltillista. Ja jarrutuntuma pysyi samana kierroksesta toiseen.
Suoranopeuden potentiaali jäi vähän piippuun. Ehkä Alastaron nopeilla kierroksilla ensi kesänä

Cotzy
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mersun GLC:ssä oli sama ominaisuus, mutta käsittääkseni tehdas on katsonut sen viaksi ja siihen on korjaus.JanV kirjoitti:no ainakin giulia ihan puskee hyppimällä kun renkaat linkussa kääntää, eli jos toi vaan nytkähtää niin tilannehan on siinä hyvä
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
- Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Lauantaina tulee tähän perheeseen mun Giulia Velocen kaveriksi diesel-Stelvio. Jännittää!
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä

Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi

Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Äänet korostuu myös D:llä ajaessa. Jostain syystä 200hv Giulia oli aikoinaan ihan hiljainen, tässä on tiettyä räyhäkkyyttä.Cotzy kirjoitti:On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä.
Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi.
Cotzy
Onko sinulla moottorinlämmitintä autossa, itse olen ajatellut tuollaista Defan öljypohjanlämmitintä?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En ole laittanut moottorin- tai sisätilanlämmitintä. Yöpyy kotona tallissa ja on mielestäni edeltäjäänsä PHEV-siirrintä lämpimämpi talviauto.jmi kirjoitti:Onko sinulla moottorinlämmitintä autossa, itse olen ajatellut tuollaista Defan öljypohjanlämmitintä?
Johtunee hieman suuremmasta hukkalämmön tuotosta.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mites? 500X ainakin vaatii sen boksin sijoittamisen sinne huijaamaan, jotta pääsee multiecuscanilla. Onko Stelviossa SGW jätetty pistämättä?AAW kirjoitti:Onnistuu.jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Asia jäi itselläkin silloin vähän kesken eli millaisella lukijalla pääsee sisään, täytyykö ostaa sellainen missä on monta lukijaa jos haluaa muihinkin kiinni kuin moottoriin? Linkkejä toimivista laitteista.Shuttle kirjoitti:Mites? 500X ainakin vaatii sen boksin sijoittamisen sinne huijaamaan, jotta pääsee multiecuscanilla. Onko Stelviossa SGW jätetty pistämättä?AAW kirjoitti:Onnistuu.jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
SGW:tä on Stelvioissa, mutta ei käsittääkseni kaikissa.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Autossani kuuluu vasemman eturenkaan luota korkeammalla tyhjäkäynnillä jotain räminää joka selkeästi tulee konehuoneesta. Ääni häviää kun kierrokset laskevat. Kuuluuko sinulla tällaista?Cotzy kirjoitti:On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä.
Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi.
Cotzy
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ihan normi läppäri + multiecuscan (tuore versio) kombolla olen vikakoodeja kuitannut ongelmitta.Shuttle kirjoitti:Mites? 500X ainakin vaatii sen boksin sijoittamisen sinne huijaamaan, jotta pääsee multiecuscanilla. Onko Stelviossa SGW jätetty pistämättä?AAW kirjoitti:Onnistuu.jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
SGW tuli joskus vuoden 2018 aikana.AAW kirjoitti: Ihan normi läppäri + multiecuscan (tuore versio) kombolla olen vikakoodeja kuitannut ongelmitta.
https://shopeurocompulsion.net/products ... elvio-2-0l
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Omassani ei ainakaan ole SGW:tä, uudella MES:llä pääsin sisään.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
15v. Alfailua takana ja ei yhtään hinauskeikkaa, mutta jos jotain yllättävää sattuu niin kuinka laatikosta saa vaihteen pois, jos esim. virtoja ei tule? Jossain oli kuvaa että pohjan alla on joku pultti ja jostain Giulian huoltokirjasta katsoin että takasuulakkeiden alta löytyy jonkinlainen vetonaru. Stelvion huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa. Eli aika sekalaista ja epämääräistä...
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Alkusarjan Giulioissa on vapautuslenkki takailmasuulakkeiden takana, myöhemmissä malleissa askin kuskin puoleisessa kyljessä ruuvi jonka loppuun saakka kiristämällä kääntää askin kyljessä olevan parkkilukituksen vapautusvivun auki. Eli auton alla könyämällä pitäisi onnistua, Stelviossa toki huomattavasti helpompaa kuin Giuliassa kun alla enemmän tilaa.jmi kirjoitti:15v. Alfailua takana ja ei yhtään hinauskeikkaa, mutta jos jotain yllättävää sattuu niin kuinka laatikosta saa vaihteen pois, jos esim. virtoja ei tule? Jossain oli kuvaa että pohjan alla on joku pultti ja jostain Giulian huoltokirjasta katsoin että takasuulakkeiden alta löytyy jonkinlainen vetonaru. Stelvion huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa. Eli aika sekalaista ja epämääräistä...
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."