

Aiva kiva kun kaupungissa kerrostalon pihalla ei saa autoa lukituksi

Ps: Ilmeni siinä että takaovi ei auennut kahvasta vaikka lukko oli avattu. Etuoven kautta sisältä ovi auki. Nyt ei mene enää lukkoon..
Valvoja: Moderators
...mutta moottorijarrulla hidastuvuus on sen verran kovempi, että kokonaisuus on yleensä pakkasella, jos vapaalla rullaten ei tartte koskea jarrupolkimeen.Aquatica kirjoitti:Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Vapaasti rullaten pääsee pidemmälle, kun taas moottorilla jarruttaen pitää ottaa veto päälle aikaisemmin. Mikä on vaikutus kokonaisuuteen, en tiedä. Se on totta että vaihteella mäkeä laskiessa ei polttoainetta kulu, mitä "energia-asiantuntijat" hehkuttavat.Polforea kirjoitti:...mutta moottorijarrulla hidastuvuus on sen verran kovempi, että kokonaisuus on yleensä pakkasella, jos vapaalla rullaten ei tartte koskea jarrupolkimeen.Aquatica kirjoitti:Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Hmm, joo tuo kuulostaa ihan järkevältä selitykseltä. Itsellä aina nousee kierrokset kun nopeus tippuu alle 70km/h.Aquatica kirjoitti:JTDm tekee ihan samaa. Riippuu nopeudesta, alkaa humppaamaan vähän. Miettinyt syylliseksi ehkä alipainetehostinta jarruille, koska nimenomaisesti esim. valoihin hidastaessa tulee.
PS.
Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Ajoluulokone ei näytä nollaa, koska se ei olis realistista (tai jotain tällaista).
Juu mie olen ihan samaa mieltä näistä asioista! Nyt vähän reilu 3kk ajellut eri tavalla, niin keskikulutus on tippunut.Polforea kirjoitti:Ei liity enää tuohon aiempaan kysymykseen sinänsä, mutta kulutusoptimoinnista ajaessa yleisemmin.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos vapaalla rullaten ei tarvi koskea jarrupolkimeen, on se taloudellisempaa kuin moottorijarrutus. Jos joka tapauksessa joutuu painamaan jarrua, niin tottakai kannattaa katkaista syöttö moottorijarrua hyödyntäen.
Lisäksi esim. jonon kiinni saadessa kannattaa mieluummin jarruttaa aikaisemmin kuin myöhemmin, koska silloin voi rullata tai moottorijarruttaa pidemmän matkan ja säästää siitä - tämän ennakointi tosin vaatii harjoitusta, koska ilman oikeanlaista ennakointia se jonon pää tuppaa tulemaan silmille.
Ylipäätään taloudellisen ajamisen (ja muutenkin taloudellisuuden) laskeminen pitää hoitaa kokonaisuutena eikä hetkellisenä arvona. Iso investointi voi säästää itsensä takaisin (mm. taloudellinen kiihdytys on ripeä, muttei repivä, jotta moottori pääsee parhaan hyötysuhteensa kuormitusalueelle) ja toisaalta pitkäaikaisempi tasainen säästäminen voi pitkällä tähtäimellä voittaa yksittäisen kertasäästön (rullaus vs. moottorijarru).
Ja ihan ensimmäisenä perinteisen polttomoottoriauton taloudellisen ajon oppina pitää sisäistää, että kalleinta on jarruttaa. Siinä kun muunnetaan kalliista polttoaineesta huonolla hyötysuhteella poltettu liike-energia lämmöksi harakoille. Jokainen vältetty jarrutus on pois kulutuslukemasta.
Releeksi jokin tämäntapainen: https://www.valostore.fi/tuote/kytkenta ... oille_xbb/Beta Julio kirjoitti:Mistä kannattaisi lisävalojen releelle ottaa heräte, ja mistä varsinainen käyttövirta?
Olen samaa mieltä, ei tuo asennus kaunis ole vaan se on niissä rajoissa mitä viitti alkaa tekemään että rouva näkee talvella sillä ajaa...nipaka kirjoitti:Releeksi jokin tämäntapainen: https://www.valostore.fi/tuote/kytkenta ... oille_xbb/Beta Julio kirjoitti:Mistä kannattaisi lisävalojen releelle ottaa heräte, ja mistä varsinainen käyttövirta?
Käyttöjännite akulta sulakkeella suojattuna.
Laita valot maskin taakse. Leditanko pilaa tojotankin ulkonäön.
Kiitos nopeasta vastauksesta ja stressin lievityksestä!Aquatica kirjoitti:Laturin hihna. 2.4ssä se laturin hihna sit on venyvää (Contitech) tai ELASTISTA (muut valmistajat). Helppo todeta sammuttamalla ilmastointi, niin sitten ääni katoaa kun 3x300W lämmitin sammuu.
Mut tosiaan Contitechin remmi on useissa tapauksissa todettu huonoksi.
Oolrait, kiitos vastauksesta. Täytyypä kokeilla Daycoa tai Gatesia.eepeolni kirjoitti:Aquatica kirjoitti:Tuo laturin remmi on ilman kiristintä. 2.4ssä on kaksi apulaitehihnaa, toinen perinteinen kiristimellä ja toinen elastinen. Tuo elastinen on yksi suuri perkele sitten vaihtaa...
Dayco varmaan niitä hyviä, Gates vois olla myös. Varmaa tietoa ei näistä ole, mutta itse noita ainakin uskaltaisin kokeilla, jos ei laatikossa missään lue "Made by Continental". Ärsyttää, että Conti tekee parhaat renkaat mut surkeat remmit...
Sen verta vielä kysäisen, että missä tuo laturin hihna sijaitsee? Olen koittanut etsiä räjäytyskuvia moottorista, mutta huonosti löytyy...Aquatica kirjoitti:Tuo laturin remmi on ilman kiristintä. 2.4ssä on kaksi apulaitehihnaa, toinen perinteinen kiristimellä ja toinen elastinen. Tuo elastinen on yksi suuri perkele sitten vaihtaa...
Dayco varmaan niitä hyviä, Gates vois olla myös. Varmaa tietoa ei näistä ole, mutta itse noita ainakin uskaltaisin kokeilla, jos ei laatikossa missään lue "Made by Continental". Ärsyttää, että Conti tekee parhaat renkaat mut surkeat remmit...
Ilmeisesti vain noviisilla usko loppui kesken kaiken. Nyt kun kävi pitemmän lenkin ajelemassa niin on lämmintä kajuutassa, alavesiletkussa ja kaikkialla muuallakin.Beta Julio kirjoitti:Mistä tietää onko jäähdytysjärjestelmä ilmattu kunnolla vai ei?
Lämpömittari nousee normaalisti 90C:hen ja pysyy siellä, kabiiniin tulee lämmintä. Flektikin lähtee päälle mutta alavesiletku pysyy kylmänä. Kaikki ilmausruuvit (3) käytetty auki ja kaikista tulee nestettä. Konetta käytetty yli puoli tuntia, ajettu 3-4krpm kierroksilla jokunen kilsa. Mutta alavesiletku pysyy kylmänä.
Ulkolämpötila toki on +6c, onko siis vain niin että pitäisi käyttää pidempään kuin tuntuu että uskaltaisi? Kaikki muut letkut lämpimiä paitsi alavesiletku...
2.2jts on. Laitoin tt-thermon niin vähän vajeni nesteet siinä.Polforea kirjoitti:Sulla taisi olla viispytty? Sen pitäisi ilmaantua kyllä ihan kiltisti siinä raksutellessaan.
Miksi muuten oli nesteet poissa?
Itselläni vain ja ainoastaan hyviä (etten sanoisi loistavia) kokemuksia Bilteman "keltaisista" AGM-akuista. Suosittelen varsinkin sellaisille, jotka joutuu ajamaan lyhyehköä ajoa.dnapekko kirjoitti:Huomenta kaikille. Mikäs on tänäpäivänä hyvä akkumerkki, piti laittaa Brera aamulla kaapeleilla käyntiin, joten alkaa akun hankinta olla varmaan ajankohtainen talviseisonnan aikana. Exiden taisin 156:een ostaa vuosi sitten, mutta tuosta on ollut monenlaisia mielipiteitä...
Kiitos, pitääpä lukaista tuo tarkemmin läpi. Tuon metallisessa putkessa olevan propun löysin ja siinä oli jo metallinen ruuvi. En kuitenkaan saanut ruuvia kokonaan auki ilman kohtuutonta voimaa, enkä sitten enää kokonaan takaisin kiinnikään. Mitään vuotoa ei silti tule.. Olisikohan muovisen propun jämät vielä jätetty tuon pultin alle tai sitten siellä on joku tiiviste-/liimakökkö estämässä vuotamisen. Mainitsemani vesiletku oli kuitenkin tänään pidempien ajojen jälkeen jo lämmin, joten uskoisin järjestelmän ilmautuneen melko hyvin jo itsestäänkin. Pitää tarkkailla nestepintaa vielä jonkin aikaa.JiiTeeÄssä kirjoitti:Vaikuttaisi siltä että 2.4 on aika hyvä ilmautumaan itsekseen. Ilmausproppuja on kuitenkin 3kpl, ensimmäinen on helposti näkyvillä moottorin edessä ylhäällä metallisessa putkessa. Tämä proppu tahtoo hapertua ja hajota jopa itsekseen, siinä mielessä kannattaisi avata ja vaihtaa koko proppu metalliseen ruuviin ja kuparitiivisteeseen. Kierre M10 x 1.25, yleinen jarrulevyn kiinnityspultin koko prätkissä.
Toinen proppu on lämppärin letkussa rintapellin luona ja syylärin vasemmassa yläkulmassa vielä yksi.
Asiasta enemmän: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24510