centro style kirjoitti:Minkä kokoiset renkaat ovat alunperin Alfa Romeo 156 V6 Malleissa, auto on -99 vuosimallinen sedan.......Olen hommaamassa uusia talvirenkaita peltivanteille, ja aion laittaa sen vakiokokoisen rengastuksen .....
En ole rekisteriotteesta vielä käynyt katsomassa ....
Olisikohan ollut 15.. GTA:ssa tais olla 17. Varmaksi en muista itsekään.
Juu 15" on, mutta renkaan leveys olis nyt se minkä haluisin saada selville
Kertokaas mikä on vialla kun 1,9 jtd vilkuttaa laturin merkkivaloa? Herätejohtoa kun räplää, niin valo sammuu syttyäkseen jonkin aan päästä uudelleen. Laturilla ikää vuoden päivät josta noin 5 kuukautta ollut levossa.
niin vikakoodea ei ole ja kun vilkkuu ei lataa ja kun ei vilku lataa. Ihan vaan selvennyksenä ylläolevaan.
Itse en mikään autosähkö-specialisti ole, mutta tuli mieleen, että onkohan siitä herätejohdosta kuori hankautunut puhki jostain kohtaa, ja ottaa runkoon, ja maadoittuu siinäkohtaa= Latausvalo syttyy.
Itse tarkistaisin ekaks sen herätejohdon kunnon
Pojan Mondeoon aikoinaan ostin ebaystä laturin. Toimi puolisen vuotta ok ja sitten välillä toimi ja välillä ei. Hain käytetyn lähikylältä ja sillä päästiin toista vuotta minkä auto vielä pojalla oli. Takuukin olisi ollut, mutta senverta arvokasta olisi ollut lähettää myyjälle ettei maksanut vaivaa. Eli voi olla laturikin.
Onko tietoa JTS suuttimista, onko niissä eroja. Tarjolla näkyy olevan Bosch numerolla 0 261 500 013 sekä 011(voi olla kirjoitusvirhe?). Ja Alfan numerolla 46805546.
Aika heikko tarjonta, satunnaisia Latviassa ja Saksassa. Kiinastakin saisi, mutta epäilen niiden aitoutta. Eikös joku huoltofirma todennut yrittäneensä näiden huoltoa mutta eivät tahtoneet toimia? Sisällä on esim. muovinen sihti joka tuppaa sulamaan. Vai olisiko vinkata firmaa josta saisi kerralla kaikki neljä?
Mietin pitäisikö kumminkin hommata uudet hyllyyn. Ehkä joskus parin vuoden päästä tämä 100 tuntinen työelämäviikotus helpottaa ja pystyisi ajelemaan vähän vapaa-aika-ajoakin, niin olisihan se mukavaa kun kaikki toimisi viimeisen päälle. Kun ei tuota autoa tunnu kukaan ostavankaan. Ja kun hommaa uudet kalliit suuttimet myyntihinta tuskin tuplaantuu, eli itsellä saa pitää sen jälkeen..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Kyllä suutin on ollut koko 156/JTS tuotannon ajan tuo Bosch 0.261.500.013. Tehtaalta saa edelleen tehdaskunnostettuja suuttimia, jotka ovat hiukan edullisempia. Allekirjoittaneelta saa myös uusia JTS-osia, mm. jakoputki paineensäätimineen ja tunnistimineen, korkeapainepumppu ja ainakin yksi suutin
Tämä on nyt Oikeasti Tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa, tai siis minkälainen vaihteisto on kyseessä, jos 156 V6 Alfassa on myynti-ilmoituksen mukaan "Select Speed" vaihteisto?....Onko se jokin automaattilaatikko, vai puoliautomaatti...vai mikä.....Ei kuitenkaan normi Manuaalivaihteisto kaiketi.?.
156 V6 automaatti totteli mallinimeä Q-System ja nelipykäläinen tavan momentinmuunninlaatikko kyseessä.
Edit: TS-moottorien kanssa olleen Selespeedin kanssa ei mitään yhteistä, mutta äkkiäkös nimien kanssa on joku sekaisin mennyt ilmoitusta näppäillessään
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
156:sta kun on kyse, niin vaihteistoja on kolmea tyyppiä:
-Manuaali, ei kaivanne esittelyä
-Q-system, perinteinen momentinmuunninaski
-Selespeed, robotisoitu manuaaliaski.Tätä ei tainnut saada kuin JTS:n ja GTA:n mukana, joten pikkubusso tuskin on Selespeed.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Niin 156:ssa Busson hauskuuden eliminoiva mikä Q-System taitaakin olla niin jollain hämärällä tavalla silti kiinnostaa se H-kaavio niille neljälle vaihteelle. En ole muussa autossa vastaavaa nähny.
Polforea kirjoitti:156:sta kun on kyse, niin vaihteistoja on kolmea tyyppiä:
-Manuaali, ei kaivanne esittelyä
-Q-system, perinteinen momentinmuunninaski
-Selespeed, robotisoitu manuaaliaski.Tätä ei tainnut saada kuin JTS:n ja GTA:n mukana, joten pikkubusso tuskin on Selespeed.
OK....No kun täällä Kouvolassa on myynnissä yksi Jakohihnan katkaissut 156 V6....Ja siinä ilmoituksessa lukee "Select Speed".....Ilmoitus löytyy NettiVaraosasta.....En osaa liittää linnkiä tänne
Polforea kirjoitti:156:sta kun on kyse, niin vaihteistoja on kolmea tyyppiä:
-Manuaali, ei kaivanne esittelyä
-Q-system, perinteinen momentinmuunninaski
-Selespeed, robotisoitu manuaaliaski.Tätä ei tainnut saada kuin JTS:n ja GTA:n mukana, joten pikkubusso tuskin on Selespeed.
OK....No kun täällä Kouvolassa on myynnissä yksi Jakohihnan katkaissut 156 V6....Ja siinä ilmoituksessa lukee "Select Speed".....Ilmoitus löytyy NettiVaraosasta.....En osaa liittää linnkiä tänne
Polforea kirjoitti:156:sta kun on kyse, niin vaihteistoja on kolmea tyyppiä:
-Manuaali, ei kaivanne esittelyä
-Q-system, perinteinen momentinmuunninaski
-Selespeed, robotisoitu manuaaliaski.Tätä ei tainnut saada kuin JTS:n ja GTA:n mukana, joten pikkubusso tuskin on Selespeed.
OK....No kun täällä Kouvolassa on myynnissä yksi Jakohihnan katkaissut 156 V6....Ja siinä ilmoituksessa lukee "Select Speed".....Ilmoitus löytyy NettiVaraosasta.....En osaa liittää linnkiä tänne
Polforea kirjoitti:Kyä se on Q-system eli Aisinin mehumaija.
Aina kannattaa kysyä, joku meistä saattaa jaksaa kaivaa dataa intternetin ihmemaasta
Eli, Siis tuo on lootan osalta eri, kuin normi manuaali-lootalla oleva V6 versio?.........Minua, kun tuo kiinnostaisi varaosiksi omalle Alfalle (Oma Alfa on 2.5 V6 Manuaali -99 sedan)......Mutta kun en viitsisi kysyä tuota, koska tuo vaihdeloota ei täsmää omaani.....
Laitan Alfaan tulevaksi talveksi peltivanteet....Kysymystä sen verran, että tarviiko hommata erimittaiset pultit (lyhyemmät), kuin mitkä on alumiinivanteissa?...Auto on 156 V6 sedan -99
Motonetistä näkyy löytyvän peltivanteelle passaavia pultteja....eriasia sitten, että käykö ne oikeasti.
Hei, muistaisiko joku, tuleeko apurungon ja korin väliin jotain aluslevyjä (prikkoja) ?
Pitkään kestänyt projekti jatkuu ja nyt olisi tarkoitus laittaa maalattu apurunko takaisin ja vähän jäi epäselväksi, kun tuossa lojuu 5 kpl ohuita aluslevyjä. Olin tehnyt muistilapun missä reiässä mikäkin oli, mutta kun ei enää muista tuliko ne pultin kannan alle (normaaliin tyyliin) vai olivatko ne mahdollisesti tuolla apurungon ja korin välissä (en kyllä ymmärrä miksi ne siellä olisivat, kenties säätölevyinä) ?
Ja määrästäkään en ole ihan varma, oliko vain 5kpl vai enemmän. Onhan niitä voinut olla enemmänkin kiinni tuossa apurungossa ja hävitä hiekkapuhalluksessa.
Kuvassa on ympyröity punaisella kohdat joita tarkoitan. Vähän nuo kohdat näyttää sen verran kirkkaille, että olisiko niissä rikat olleet..
Olisin kiitollinen jos joku muistaisi kuinka ne kuuluu olla.
Ihan ohuet aluslevyt on korin ja apurungon välissä. Tarkkaa syytä ja järjestystä en tiedä, mutta ei ole kaikissa rei’issä ollut, kun olen apurunkoa irrottanut. Uudemmissa, tai ainakin 147:ssa, ne on korvattu isommilla levyillä, jotka kattaa jokaisen reiän.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
No ne tuleekin sitten sinne korin puolelle, vähän arvelin, että josko ne kuuluisikin sinne. Vielä kun saisi varmistuksen mihin kaikkiin reikiin niitä kuuluisi tulla. Itse olen jossain kohtaan merkannut lapulle 4:n kohdat, mutta kun noita aluslevyjä on tuossa 5kpl ja tosiaan onko enemmänkin ollut, kun on saattanut olla kiinni pellissä ja hiekkapuhalluksessa lentäneet pois.
Ideoita ajatuksia mistä löytäisi helmoihi tulppia (?)
Näitä ovaalinmuotoisia Esim; kuskin oven kohdalla pohjassa.
Ei siis helman päätytulppia, toki jos jollai on diy idea niin otetaan vastaan
Ossiv kirjoitti:Ideoita ajatuksia mistä löytäisi helmoihi tulppia (?)
Näitä ovaalinmuotoisia Esim; kuskin oven kohdalla pohjassa.
Ei siis helman päätytulppia, toki jos jollai on diy idea niin otetaan vastaan
Kyseessä varmaan tuo kuvan numero 6? Ite lähtisin autopurkaamoilta haeskelemaan. Netistäkin löytyy osanumerolla, mutta postikulut varmaan on moninkertaiset osaan nähden. Tai sitten marmorilta varmaan voi myös saada kohtuullisella hinnalla tilattua.
centro style kirjoitti:Minkälaiset polttimot kuuluu mittarivalaistukseen, ja monta niitä on kaikenkaikkiaan (myös bensa/Lämpö/kello) mukaan luettuna?....Auto on 156 V6 -99
Ta ta daa. Ölpänpainevalo alkoi sirittämään kun tänään vähän raivoisasti kokeilin jarrutella korttelia ympäri. Loppuu kun painaa kaasua ja ei syty palamaan vaan vilkkuu strobon tahtiin. Öljyt on ok..
Polforea kirjoitti:Öljyt ok mutta entäs ne paineet? Mittasitko? Jos ne on ok niin anturi/johtovika, jos ei niin ei kannata polkea bingoloton toivossa..
En vielä mitannut. Jätin auton pihaan parkkiin ja ajattelin käydä kipaisemassa huomenissa mittarin jotta olisi viisaampi. Toivottavasti anturivaiva. Näkeeköhän mes;sin kautta mitään dataa asiasta?
Ossiv kirjoitti:Ta ta daa. Ölpänpainevalo alkoi sirittämään kun tänään vähän raivoisasti kokeilin jarrutella korttelia ympäri. Loppuu kun painaa kaasua ja ei syty palamaan vaan vilkkuu strobon tahtiin. Öljyt on ok..
Onko viime aikoina vaihdettu jakohihnaa tai ollut kampiakselin apulaitepyörä irti? Jos se pyörä jää heppoiselle momentille niin muistaakseni bussossa voi alkaa öljypumppua pyörittävä ratas sutimaan tyhjää.
Ossiv kirjoitti:Ta ta daa. Ölpänpainevalo alkoi sirittämään kun tänään vähän raivoisasti kokeilin jarrutella korttelia ympäri. Loppuu kun painaa kaasua ja ei syty palamaan vaan vilkkuu strobon tahtiin. Öljyt on ok..
Onko viime aikoina vaihdettu jakohihnaa tai ollut kampiakselin apulaitepyörä irti? Jos se pyörä jää heppoiselle momentille niin muistaakseni bussossa voi alkaa öljypumppua pyörittävä ratas sutimaan tyhjää.
Jakohihna ja hilppeet on vaihdettu 2v sitten ja sen jälkeen kilometrejä on tullut jotain 8000km luokkaa. Tosiaan valo jokseenkin sirittää ja 1000rpm kohdalla jo häviää. Myös jos sammutat auton ja laitat uudelleen hetken kuluttua käyntiin, ei öljyvalo syty välttämättä ollenkaan vaikka miten yrittäisi.
Sillä sitä sähkövikaa mietin, tuntuu niin satunnaisen epäsatunnaiselta.
Onkos mahdollista vaihtaa rattinapittoman ratin tilalle napillinen ratti ihan plug'n'play?
Juuri ennen katsastusta omasta pirssistä taas alkoi hajoamaan aivan kaikki, niin mietin, joskos haen vaan toisen ja swappailen osia päikseen, että saan taas riittävän miellyttävän käyttöauton.
Mulla siis alkoi viime lokakuussa uusittu alusta kolisemaan joka kolkasta, sisemmät vetonivelet porsivat, ja nyt meni vielä ohjaustehostimen putki. Ei vaan jaksa enää helliä tuota 392tkm ajettua pirssiä.
Se ny vähän riippuu.... Onko siellä ratin takana johtosarja jossa on yhteys radioon. Ei välttämättä ole. Jos on bose niin luultavasti on, joos ei oo bose , niin luultavasti ei ole. Niissäkö ny sattuu olee erilaiset piuhasarjat.
Ratti olis bosettomasta ja menossa boselliseen.
Mitä ulkomaisia sivuja katsoin, niin kai pitäis olla plug n pray.
Kiinnostaisi vielä tietää saako fl jtdm:ään asennettua sähkökäyttöisen lisälämmittimen, mitä ilm ainakin boselifteissä oli, mutta ei enää fl versioissa.
Näiden kanssa on jatkuva vitutus talvella, kun kapiini ei vaan lämpeä ensimmäisen puolen tunnin aikana ja kun elohopea tippuu pariinkymmeneen pakkasasteeseen, niin lämmintä ei saa ikinä.
wileythecoyote kirjoitti:
Näiden kanssa on jatkuva vitutus talvella, kun kapiini ei vaan lämpeä ensimmäisen puolen tunnin aikana ja kun elohopea tippuu pariinkymmeneen pakkasasteeseen, niin lämmintä ei saa ikinä.
Tämä on kyllä höpöhöpöhommia. Hyvin tuo jtdm pata ainakin mulla lämpeää talvella enkä usko että olisi eroja 156 vs 147.
Termari vaihtoon jos ei tarkene.
Itsellä parani termarin vaihdolla, viima suojia en oo ikinä käyttänyt.
wileythecoyote kirjoitti:
Näiden kanssa on jatkuva vitutus talvella, kun kapiini ei vaan lämpeä ensimmäisen puolen tunnin aikana ja kun elohopea tippuu pariinkymmeneen pakkasasteeseen, niin lämmintä ei saa ikinä.
Tämä on kyllä höpöhöpöhommia. Hyvin tuo jtdm pata ainakin mulla lämpeää talvella enkä usko että olisi eroja 156 vs 147.
Termari vaihtoon jos ei tarkene.
Itsellä parani termarin vaihdolla, viima suojia en oo ikinä käyttänyt.
Mulla on termari vaihtunut kolmesti ja viimeisimpänä ihan yli 100e merkkiosaan. Ei vaikutusta. Viisari alkaa nouseen pakkasilla vasta 20min ajelun jälkeen ja 30min päästä autossa alkaa oleen lämmin. Kuumaksi sitä ei saa pakkasilla vaikka kuinka yrittäisi. - 20 niin sisälämpötila ei juuri nouse yli 15sta.
147:ssa on sit vissiin se sähköinen lisälämmitin pysynyt. 156:ssa se läks faceliftin myötä.
Sillä kyselenkin, jos joku tietää mihin se asennetaan.
Omaan Italiantuonti JTD:hen aikoinaan kyselin tuota sähköistä kabiinin lisälämmitintä, mutta osien hinnalla sai hommattua Eberin…
Kohtuullisen yksinkertainen kapistushan tuo näytti olevan, lämppärille menevään vesiletkuun tuleva alumiininen osa jossa kolme hehkutulppaa hoiti lämmityksen. Suurin haaste olisi ollut rakentaa noiden hehkujen portaittainen ohjaus.
156 FL-malleissa ei ollut enää noita vesitilaan laitettavia lämmitysvastuksia, vaan lämppärin sisään kennon eteen tuleva sähkövastus, kuten 147 ja 159 mallissakin, ja monessa muussakin nykyautossa, joka henkäilee lämmön tuntua lähes heti, kun auto käynnistetty ja tietyt muutkin reunaehdot täyttyvät.
Eli sinisestä sw:stäni se ilmeisesti on rikki. Hyvä tietää. Voikin ottaa elearnin eteen ja katsoa kuinka suuri homma lämppäriyksikön irroitus on. Jos ei vaadi kylmästöinnin purkua, niin tuon vois fiksailla.
Foorumin asiantuntija-apu olisi taas tarpeen. Nyt on kyse kuskin oven saranoiden rakenteesta. Kuskin ovessa on havaittavissa pientä notkumista ja ongelma on haarukoitu alasaranaan, eli saranatappi on kohta tiensä päässä. Osaakos joku tarkemmin kertoa, että tuleeko tappi saranan ruuvin mukana (kuvassa nro 5), jonka varaosanro on 7658843 vai onko se kiinteästi itse saranassa (kuvassa numero 6), jonka varaosanro on 7769292? Pitäsi saada asiaan selvyys ja hommattua oikeat osat, ennenkuin koko ovi tipahtaa...