Alfa GT/kytkimen ilmaus
Valvoja: Moderators
Alfa GT/kytkimen ilmaus
Miten gt 1.9 jtd kytkin ilmataan?.
Re: Alfa GT/kytkimen ilmaus
Tämän linkin takaa löytyy hyvä ohje: https://www.youtube.com/watch?v=JQBHLFDaJL0
Varsinaisestihan tuo kertoo työsylinterin vaihtamisesta, mutta se myös ilmataan videolla (noin 7:15 alkaen).
Lyhyesti homma menee seuraavasti:
1. Irroita imuputki, akku ja akkuteline. Nyt työsylinteri on mukavasti esillä ja käpisteltävissä. Tarkasta, ettei työsylinteri ole pahasti vuotanut ja ettei vuotoja ole muualla putkissa tai letkuissa.
2a. Paineilmatoimisella ilmauskannulla (helppo tapa): Kiinnitä paineilmatoimisen ilmauskannun letku työsylinterin ilmausnippaan. Avaa jarrunestesäiliön korkki. Avaa ilmausnippaa hieman ja ime ilma pois kannun avulla. Varmista, että jarrunestesäiliössä on koko ajan riittävästi jarrunestettä. Sulje ilmausnippa ja jarrunestesäiliön korkki, varmista riittävä jarrunesteen määrä. Testaa kytkinpolkimen tuntuma.
2b. Ilman ilmauskannua (vaikeampi tapa): Tämä tapa on hankalampi, eikä ilmauksen lopputulos ole välttämättä yhtä hyvä kuin paineilmatoimisella ilmauskannulla. Avuksi tarvitset kaverin polkemaan kytkinpoljinta. Avaa jarrunestesäiliön korkki ja varmista riittävä nesteen määrä. Kaveri polkaisee kytkinpoljinta muutaman kerran ja jättää sen sitten painetuksi pohjaan. Avaa ilmausnippaa varovasti vähän, kunnes ilmaa ja nestettä tulee hieman ulos. Sulje nippa. Kaveri päästää kytkinpolkimen ja polkaisee sitä uudelleen muutaman kerran, taas jättäen sen pohjaan lopuksi. Taas nippa varovasti auki ja nestettä ulos. Nämä kohdat toistetaan, kunnes polkimen tuntuma on hyvä eikä ilmakuplia enää tule ulos nipasta nesteen mukana. Muista sulkea nippa aina ennen polkimen nostamista, muuten sylinteri imaisee ilmaa takaisin järjestelmään nipan kautta.
3. Siivoa mahdolliset sotkut.
4. Kasaa akkuteline, akku ja imuputki takaisin.
5. Testaa kytkimen toiminta moottorin käydessä.
Jos järjestelmässä on ilmaa, se ei ole sinne itsestään tullut vaan jossain on vuoto. Tämä tarkoittaa käytännössä, että jotain varaosatarvetta on tulossa ja kytkimen työsylinteri on varmaan todennäköisin ja helpoin vaihtokohde. Työsylinteri on melko edullinen, 30-40€ esim. AutoDocilta.
Ilmaus ilman paineilmatoimista ilmauskannua on ilmeisesti aika työlästä eikä lopputuloskaan ole ilmeisesti ihan varma, joten suosittelen kannun käyttöä jos sellainen on vain saatavilla.
Varsinaisestihan tuo kertoo työsylinterin vaihtamisesta, mutta se myös ilmataan videolla (noin 7:15 alkaen).
Lyhyesti homma menee seuraavasti:
1. Irroita imuputki, akku ja akkuteline. Nyt työsylinteri on mukavasti esillä ja käpisteltävissä. Tarkasta, ettei työsylinteri ole pahasti vuotanut ja ettei vuotoja ole muualla putkissa tai letkuissa.
2a. Paineilmatoimisella ilmauskannulla (helppo tapa): Kiinnitä paineilmatoimisen ilmauskannun letku työsylinterin ilmausnippaan. Avaa jarrunestesäiliön korkki. Avaa ilmausnippaa hieman ja ime ilma pois kannun avulla. Varmista, että jarrunestesäiliössä on koko ajan riittävästi jarrunestettä. Sulje ilmausnippa ja jarrunestesäiliön korkki, varmista riittävä jarrunesteen määrä. Testaa kytkinpolkimen tuntuma.
2b. Ilman ilmauskannua (vaikeampi tapa): Tämä tapa on hankalampi, eikä ilmauksen lopputulos ole välttämättä yhtä hyvä kuin paineilmatoimisella ilmauskannulla. Avuksi tarvitset kaverin polkemaan kytkinpoljinta. Avaa jarrunestesäiliön korkki ja varmista riittävä nesteen määrä. Kaveri polkaisee kytkinpoljinta muutaman kerran ja jättää sen sitten painetuksi pohjaan. Avaa ilmausnippaa varovasti vähän, kunnes ilmaa ja nestettä tulee hieman ulos. Sulje nippa. Kaveri päästää kytkinpolkimen ja polkaisee sitä uudelleen muutaman kerran, taas jättäen sen pohjaan lopuksi. Taas nippa varovasti auki ja nestettä ulos. Nämä kohdat toistetaan, kunnes polkimen tuntuma on hyvä eikä ilmakuplia enää tule ulos nipasta nesteen mukana. Muista sulkea nippa aina ennen polkimen nostamista, muuten sylinteri imaisee ilmaa takaisin järjestelmään nipan kautta.
3. Siivoa mahdolliset sotkut.
4. Kasaa akkuteline, akku ja imuputki takaisin.
5. Testaa kytkimen toiminta moottorin käydessä.
Jos järjestelmässä on ilmaa, se ei ole sinne itsestään tullut vaan jossain on vuoto. Tämä tarkoittaa käytännössä, että jotain varaosatarvetta on tulossa ja kytkimen työsylinteri on varmaan todennäköisin ja helpoin vaihtokohde. Työsylinteri on melko edullinen, 30-40€ esim. AutoDocilta.
Ilmaus ilman paineilmatoimista ilmauskannua on ilmeisesti aika työlästä eikä lopputuloskaan ole ilmeisesti ihan varma, joten suosittelen kannun käyttöä jos sellainen on vain saatavilla.