Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Moni on täällä jo askarrellut apurungon irti niin varmaan löytyy vinkkejä mitä kannattaa välttää ja mikä helpottaa purkamista?
Meinasin itse jättää ohjausvaihteen paikoilleen ja tukea sen liinoilla kiinni.
Kuvan perusteella yksi moottorituki on apurunkossa kiinni? Moottori kannataa kuitenkin yläkautta tukea?
Tästähän tulee näppärä jumppa kun ei ole nosturia mutta tunkki pelinä kaikki on aina hauskenpaa
Meinasin itse jättää ohjausvaihteen paikoilleen ja tukea sen liinoilla kiinni.
Kuvan perusteella yksi moottorituki on apurunkossa kiinni? Moottori kannataa kuitenkin yläkautta tukea?
Tästähän tulee näppärä jumppa kun ei ole nosturia mutta tunkki pelinä kaikki on aina hauskenpaa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Pensakoneisessa on kaksikin sivutukea apurunkoon kiinni. Kai dieseleissä sama?
Moottori ja laatikko on korissa kiinni, eikä makaa varsinaisesti apurungon päällä.
Kannattaa sitä kuitenkin ylhäältäkin laittaa kannatukseen, ettei kovin paljoa kierry kun sivutuet irroittaa.
Eri asia sitten, jos laatikkokin pitää irroittaa.
Moottori ja laatikko on korissa kiinni, eikä makaa varsinaisesti apurungon päällä.
Kannattaa sitä kuitenkin ylhäältäkin laittaa kannatukseen, ettei kovin paljoa kierry kun sivutuet irroittaa.
Eri asia sitten, jos laatikkokin pitää irroittaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Kyllä itsellä oli dieselissä kummallakin puolella sivutuet muvisten suojaläppien alla, ikäänkuin sisälokarissa.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Automaattilaatikon venttiilipyötään pitäisi päästä käsiksi, löytyy vasenmalta edestä ja näkyy niin naftisti olevan että apurunkon taitaa irrottaa että pääsee vaihtamaan.
Ellei sitten saisi moottoria kammetta taaksen päin sen verta että tulisi vähän lisää tilaa.
Ellei sitten saisi moottoria kammetta taaksen päin sen verta että tulisi vähän lisää tilaa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Ohjausvaihteen voi jättää paikoilleen, mutta ellet irroita vetoakseleita saattaa tilanahtaus pultteja iroitettaessa tulla ongelmaksi.
Vetoakselien irrottamisen seurauksena vetopyörästön öljyä tulee ulos,
Pakoputken etuosahan pitää irrottaa myös ellei nyhrää kallistuksenvaimentajan kiinnikkeitä irti apurungosta.
Moottori ei ainakaan keppivaihteisessa kallistunut paljoakaan.
Jäähdyttimet pitää varmaankin sitoa myös ylös liinalla, en osaa sanoa varmasti (purin koko keulan vauhtipyöräremonttia varten koska tunkki ja pukit eikä nosturia).
Takaosassa on hiukkassuodattimen lämpöanturin johdon kiinnike silleen hiukkasen ikävästi piilossa.
Ohjaustehostimen putkella on kaksi kiinnikettä apurungossa vasemmalla puolella.
Varaudu ruosteenpoistoon ja maalaukseen apurungon ja muiden kiinnitysosien osalta.
Ohjeen mukaanhan kaikki kiinnitysruuvit pitäisi vaihtaa
Vetoakselien irrottamisen seurauksena vetopyörästön öljyä tulee ulos,
Pakoputken etuosahan pitää irrottaa myös ellei nyhrää kallistuksenvaimentajan kiinnikkeitä irti apurungosta.
Moottori ei ainakaan keppivaihteisessa kallistunut paljoakaan.
Jäähdyttimet pitää varmaankin sitoa myös ylös liinalla, en osaa sanoa varmasti (purin koko keulan vauhtipyöräremonttia varten koska tunkki ja pukit eikä nosturia).
Takaosassa on hiukkassuodattimen lämpöanturin johdon kiinnike silleen hiukkasen ikävästi piilossa.
Ohjaustehostimen putkella on kaksi kiinnikettä apurungossa vasemmalla puolella.
Varaudu ruosteenpoistoon ja maalaukseen apurungon ja muiden kiinnitysosien osalta.
Ohjeen mukaanhan kaikki kiinnitysruuvit pitäisi vaihtaa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Ite ruuvasin kallistuksenvakaajan irti ihan alkuvaiheessa, niin siinä säästyy pakoputken irroitukselta.
Jäähdytin kyllä pysyy letkujen varassakin, mutta eihän se toki haittaa vaikka sen ripustaakin.
Jäähdytin kyllä pysyy letkujen varassakin, mutta eihän se toki haittaa vaikka sen ripustaakin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Bensa version jäähdytin paketti taitaa olla aikapaljon pienempi kuin 2.4 dieselin, jossa on mukana välijäähdytin ja öljynlauhdutin sekä tupla flektit.
Tosin välijäähdyttimen letkut ovat aika isot ja paksut, joten voivat auttaa osien paikoillaan pysymistä.
Nippusiteillä tai sidontaliinalla kun kiinnittää varmuudeksi paketin lukkopeltiin niin turvallisempaa on.
Manuaali versioon kun vaihdoin ohjausvaihteen niin avasin tukikumit akun telineen alta ja vaihdelaatikon vierestä. Tunkeilla ja omenapuusta sivuvetoa antamalla sain siirrettyä konetta muutaman sentin jäähdyttimiin päin, jonka jälkeen tilaa tuli sopivasti lisää ohjausvaihteen irrotukselle. Sama voisi toimia myös tässä tilanteessa. Joka tapauksessa kannattaa purkaa akkuteline pois niin näkee paljon paremmin laatikon.
Tosin välijäähdyttimen letkut ovat aika isot ja paksut, joten voivat auttaa osien paikoillaan pysymistä.
Nippusiteillä tai sidontaliinalla kun kiinnittää varmuudeksi paketin lukkopeltiin niin turvallisempaa on.
Manuaali versioon kun vaihdoin ohjausvaihteen niin avasin tukikumit akun telineen alta ja vaihdelaatikon vierestä. Tunkeilla ja omenapuusta sivuvetoa antamalla sain siirrettyä konetta muutaman sentin jäähdyttimiin päin, jonka jälkeen tilaa tuli sopivasti lisää ohjausvaihteen irrotukselle. Sama voisi toimia myös tässä tilanteessa. Joka tapauksessa kannattaa purkaa akkuteline pois niin näkee paljon paremmin laatikon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Jees hyviä vinkkejä, Meinaa kesäloma loppua kesken kun kaikkea muutakin puuhaa mutta kyllä pitää joku päivä potkia projektia alulle jotta saisi lootan kuntoon.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28 Loka 2016, 08:02
- Car(s): 159 2.4 JTDm autom. -06 320 000km
teamvirkki.fi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Onko kellään tietoa, missä apurungon vaihdon teettäisi ja mitä työstä kannattaisi maksaa?
Tilasin Saksasta apurungon hiintaan 450e ja ruosteettomalta näyttää.
Tilasin Saksasta apurungon hiintaan 450e ja ruosteettomalta näyttää.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Pitäisikö tekijän löytyä Rovaniemeltä, Frankfurtista vai jostain siitä väliltä?
Tervetuloa foorumille . Tosiaan helpottaa vähän vinkkaamista jos kerrot missäpäin homma pitäisi suorittaa. Lonkalta esim. Helsingissä Auto-Milano ja Tampereella ET-Autotech tietävät millaisesta (eli minkähintaisesta) operaatiosta on kyse ja että kannattaako samalla tehdä jotain muutakin.
Tervetuloa foorumille . Tosiaan helpottaa vähän vinkkaamista jos kerrot missäpäin homma pitäisi suorittaa. Lonkalta esim. Helsingissä Auto-Milano ja Tampereella ET-Autotech tietävät millaisesta (eli minkähintaisesta) operaatiosta on kyse ja että kannattaako samalla tehdä jotain muutakin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28 Loka 2016, 08:02
- Car(s): 159 2.4 JTDm autom. -06 320 000km
teamvirkki.fi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Kiitti vinkeistä, unohdin mainita eteläsuomen. Samalla olis tarkoitus hihnat vaihtaa.Polforea kirjoitti:Pitäisikö tekijän löytyä Rovaniemeltä, Frankfurtista vai jostain siitä väliltä?
Tervetuloa foorumille . Tosiaan helpottaa vähän vinkkaamista jos kerrot missäpäin homma pitäisi suorittaa. Lonkalta esim. Helsingissä Auto-Milano ja Tampereella ET-Autotech tietävät millaisesta (eli minkähintaisesta) operaatiosta on kyse ja että kannattaako samalla tehdä jotain muutakin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Etelässä todellakin Auto Milano on se valinta. Ei halvin, mutta tekevät hyvää jälkeä ja osaavat työnsä.
Ja todennäköisesti saavat elastisen remmin vaihdettua niin, että se myös pysyy elastisena (eikä veny ja rupea kitisemään heti)...
Ja todennäköisesti saavat elastisen remmin vaihdettua niin, että se myös pysyy elastisena (eikä veny ja rupea kitisemään heti)...
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28 Loka 2016, 08:02
- Car(s): 159 2.4 JTDm autom. -06 320 000km
teamvirkki.fi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Kiitti, täytyypä kysellä tarjousta!Aquatica kirjoitti:Etelässä todellakin Auto Milano on se valinta. Ei halvin, mutta tekevät hyvää jälkeä ja osaavat työnsä.
Ja todennäköisesti saavat elastisen remmin vaihdettua niin, että se myös pysyy elastisena (eikä veny ja rupea kitisemään heti)...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Jaa niin, kun kerran se autoon menevä apurunko on sulla nyt irtaallaan, niin jos et vielä ole asiaa miettinyt, niin kattele toki läpi tarkasti ja operoi siihen kunnollinen pintakäsittely ennen asennusta, niin pysyy sitten paremmassa kunnossa käyttöaikanaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Pintakäsittely kun tuli puheeksi, niin mitä maalia/ruosteenmuunninta suosittelette, jos toimenpiteet joutuu tekemään apurungon ollessa paikallaan?
Omassa taka-apurunko ja takatukivarret alkavat näyttää sille, että jotain tarttis tehdä.
Ajatuksissa oli mekaaninen ruosteenpoisto niin pitkälti kuin mahdollista, jonka jälkeen annitrol ruostejämien päälle.
Sopivan maalin valinta tuottaa vaikeuksia - vasaralakka, 2-komponenttimaali, por 15 vai jokin muu?
Omassa taka-apurunko ja takatukivarret alkavat näyttää sille, että jotain tarttis tehdä.
Ajatuksissa oli mekaaninen ruosteenpoisto niin pitkälti kuin mahdollista, jonka jälkeen annitrol ruostejämien päälle.
Sopivan maalin valinta tuottaa vaikeuksia - vasaralakka, 2-komponenttimaali, por 15 vai jokin muu?
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Kerrotko miten työ etenee? Minulla on sama edessä.KimmoKo kirjoitti:Jees hyviä vinkkejä, Meinaa kesäloma loppua kesken kun kaikkea muutakin puuhaa mutta kyllä pitää joku päivä potkia projektia alulle jotta saisi lootan kuntoon.
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Minä hiekkapuhalsin ja käytin kuumasinkissä pari vuotta sitten, hyvä tuli.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Rema kirjoitti:Kerrotko miten työ etenee? Minulla on sama edessä.KimmoKo kirjoitti:Jees hyviä vinkkejä, Meinaa kesäloma loppua kesken kun kaikkea muutakin puuhaa mutta kyllä pitää joku päivä potkia projektia alulle jotta saisi lootan kuntoon.
En irroittanut apurungoa koska automaatin valve bodyn sai vaihdettu purkamalla keulan.
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Jos omastani joudun apurungon irroituttamaan, niin tekisi mieli samalla asennuttaa:
https://www.race.fi/en/product/31978a/q ... 2-1467/159
https://www.race.fi/en/product/31978a/q ... 2-1467/159
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Kokemuksesta voin sanoa, ettei noi annitrollit ja maalit siellä kauaa pysy.... Siis edes sitä aikaa että kannattaisi vaivautua ollenkaan.jazma kirjoitti:Pintakäsittely kun tuli puheeksi, niin mitä maalia/ruosteenmuunninta suosittelette, jos toimenpiteet joutuu tekemään apurungon ollessa paikallaan?
Omassa taka-apurunko ja takatukivarret alkavat näyttää sille, että jotain tarttis tehdä.
Ajatuksissa oli mekaaninen ruosteenpoisto niin pitkälti kuin mahdollista, jonka jälkeen annitrol ruostejämien päälle.
Sopivan maalin valinta tuottaa vaikeuksia - vasaralakka, 2-komponenttimaali, por 15 vai jokin muu?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Tämmöinen tuli Youtubessa vastaan tähän aiheeseen liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=FXIL8zEgxeA&t=403s
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Minulla on 3 tukivartta vaihdettu ja 4:s vaihtuu kun vaihdatan etu apurungon, mistä löytyy uudet pultit ? mitä muuta kannattaa vaihtaa ?
Tarviiko moottori ja vaihdelaatikko kaannatusta, ilmeisesti jäähdyttäjä tarvii kannatuksen. Apurunko löytyy Autodoc :lta hinta 470 €, tällähekellä loppu varastosta.
Tarviiko moottori ja vaihdelaatikko kaannatusta, ilmeisesti jäähdyttäjä tarvii kannatuksen. Apurunko löytyy Autodoc :lta hinta 470 €, tällähekellä loppu varastosta.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Moottori ja laatikko roikkuvat pyöränkoteloista, ainoastaan joku sivutuki alas voi olla hyvä koska ne lähtevät apurungon mukana, jos auto on esim. keula pystyssä.
Syylärin voi ripustaa lukkopeltiin. Samalla on kätevä vaihtaa syylärin yläkiinnikkeet, nämä saattaa olla katki toinen tai molemmat etkä edes ole huomannut.
Eturungon pultteja en lähtisi hommaamaan varsinkaan jos niitä ei ole koskaan käytetty irti. Noitahan auotaan jatkuvasti pyöränkulmien säädöissä jos haluavat apurunkoa liikutella eikä ne mitään uusia laita tilalle.
Vaikka näin varmasti jossain tehtaan ohjeessa lukee.
Syylärin voi ripustaa lukkopeltiin. Samalla on kätevä vaihtaa syylärin yläkiinnikkeet, nämä saattaa olla katki toinen tai molemmat etkä edes ole huomannut.
Eturungon pultteja en lähtisi hommaamaan varsinkaan jos niitä ei ole koskaan käytetty irti. Noitahan auotaan jatkuvasti pyöränkulmien säädöissä jos haluavat apurunkoa liikutella eikä ne mitään uusia laita tilalle.
Vaikka näin varmasti jossain tehtaan ohjeessa lukee.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Kiitos, Nyt on tietoa asiasta hyvin paljon. Kannattaa vaihtaa samalla kallistuksenvakaajan puslat polyuretaania. MIllainen sivutuki ?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
Siis vaikka laudanpätkä rintapellin puolelle, eikä sitäkään jos auto suurin piirtein vaakasuorassa.
Tuossa kuva omasta, se lähti toisen ripustuksen kanssa kun pallonivelten avaaminen vastusti ja vetari piti irrottaa joka tapauksessa laatikosta.
Tuossa kuva omasta, se lähti toisen ripustuksen kanssa kun pallonivelten avaaminen vastusti ja vetari piti irrottaa joka tapauksessa laatikosta.
- Liitteet
-
- 20180513_140621-799x449.jpg
- (147.4 KiB) Tiedosto ladattu 2478 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28 Loka 2016, 08:02
- Car(s): 159 2.4 JTDm autom. -06 320 000km
teamvirkki.fi
Re: Alfa Romeo 159 Apurungon irroitus
F40 Nokialla vaihtoivat apurungon 250 eurolla (3 tuntia) ja samalla vaihdettiin hihnat. Olin varautunut pidempään työhön ja onneksi tilaamani apurunko Saksasta oli sopiva.VirkinArtsi kirjoitti:Kiitti, täytyypä kysellä tarjousta!Aquatica kirjoitti:Etelässä todellakin Auto Milano on se valinta. Ei halvin, mutta tekevät hyvää jälkeä ja osaavat työnsä.
Ja todennäköisesti saavat elastisen remmin vaihdettua niin, että se myös pysyy elastisena (eikä veny ja rupea kitisemään heti)...