Gasket kirjoitti:Seuraako ilman kuristamisesta pumppaushäviöitä?
Jep. Kun jo näihin ruiskuihin päästiin, niin käydään ensin hakemassa kaupasta kitkaton lääkeruisku, koska nyt keskitymme pelkästään pumppaukseen ja unohdamme moottorin kitkahäviöt.
Koe n:o 1. Kurista ruiskun suuaukkoa ja vedä mäntää samalla ulos. Ruiskuun syntyy alipaine ja joudut koko ajan ruiskun mäntää ulos kiskoessasi tekemään työtä tätä alipainetta vastaan. Päästä irti männästä -> se nytkähtää ehkä pikkuisen sisäänpäin, minkä jälkeen alipaine on kadonnut ja olet menettänyt melkein kaiken tekemäsi työn. Tämä on juurikin pumppaushäviö.
Koe n:o 2. Tuki ruiskun suuaukko ja vedä mäntää ulos. Tilanne vastaa esim. kaasuläpätöntä moottoria osakuormalla - imuventtiili pistetään kiinni kesken imutahdin. Alipainetta syntyy reippaasti ja joudut tekemään työtä sitä vastaan. Toisaalta, kun päästät irti (kitkattomasta) männästä, se lopsahtaa takaisin lähtöasemaansa. Nyt tilanne vastaakin jousen venyttämistä eli periaatteessa kaikki tekemäsi työ saadaan takaisin (alipaine tekee hyödyllistä työtä = imee mäntää ylös puristustahdin alussa).
Eihän se oikeassa elämässä ihan näin siististi mene, mutta nykyään haetaan jo prosentin murto-osankin säästöjä sieltä & täältä.
Gasket kirjoitti:Katalysaattori bensakoneessa periaatteessa hoitaa NOxit pois. Tosin taas tulee realiteetit vastaan. NOxeja muodostuu kovissa lämmöissä ja milloin ne lämmöt on ylhäällä - rasituksessa. Materiaalien puolesta taas kuormalla ei voida ajaa 14,7 seossuhteella koska lämmöt olisi hirmuiset ja vehkeet naulaisi itsensä hajalle. Ratkaisuna on seoksen rikastaminen eikä katin reaktiot enää toimikaan, se siitä puhtaasta bensasta.
Katalysaattori ei hoida NOxeja pois periaatteessa, vaan ihan oikeasti. Puhdistustekniikan toimivuus mitataan joka katsastuksessa (vrt dieselit, ei minkäänlaista päästötestiä) ja uudemmissa autoissa on myös jatkuva itsediagnostiikka (OBD) valvomassa elintärkeän seossäädön toimintaa.
Puhdistuksen vaatima seossäätö tippuu pois pelistä vain isolla kuormituksella (kaasu melkein pohjassa). Vaan ei sekään välttämättä tarkoita, että NOxit tulee raakana pihalle. "Kolmitoimi" -katalysaattorin toiminta edellyttää, että seos on välillä rikkaampi ja välillä laihempi. Kas kun härveli vuoronperään hapettaa epätäydellisen palamisen tuotteita (häkää + hiilivetyjä) tai pelkistää typen oksideja.
Dieseleissä käytetään yl. pelkkää NOx-katalysaattoria. Yksinkertaisin ja yleisin ratkaisu toimii (paperilla) bensakoneen katalysaattorin tapaan - välillä vehkeeseen kerätään NOxeja ja välillä ne hävitetään (regenerointivaihe). Regenerointi vaatii rikkaamman seoksen = ruiskutusta pitää lisätä ja jottei moottorin teho keuli (koska dieseleissä tehonsäätö perustuu ruiskutusmäärään), niin moottorin hyötysuhdetta pitää keinotekoisesti heikentää -> ruiskutusta myöhäisemmäksi, runsaasti pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR) ym. Joissain vehkeissä taitaa jopa olla ruiskusuutin pakosarjassa?
NOxien deletointi siis lisää kulutusta ja kulutuksen kasvaessa hiukkaskiihdytintäkin pitää poltella useammin puhtaaksi, mikä myös lisää kulutusta. Onneksi molempiin vaivoihin on helppo ratkaisu, jota myös autojen valmistajat ovat ymmärtäneet hyödyntää.
"Harmiton" EGR tulppaus siis saattaa deletoida dieselin NOx päästöjen puhdistustekniikan ihan kokonaan. Onneksi tästä ei jää kiinni, koska verohelpotuksia nauttivien "puhtaiden" moottorien päästöjä ei tarvitse mitata. Lusmulusta joutuvat normaaliin tapaan kärsimään myös ne, jotka ovat asiansa hoitaneet kunnolla. Joten se hemmetin päästötesti (mitä katsastukseen pari vuotta sitten lupailtiin ja on näköjään vesitetty/unohdettu) olisi tarvittu jo aikoja sitten.
Gasket kirjoitti:Lisälämmittimistä olisi myös ihan mielenkiintoista nähdä tulokset, että mitä ne tuuppaavat pihalle.
Ei ainakaan kaasumaisten päästöjen osalta näytä ongelmia olevan. Jatkuva palamisprosessi on helpommin hallittava ja hyötysuhteen saa hyväksi ilman korkeaa palolämpötilaa, mikä auttamatta tuottaa myös NOxeja. Tosin hiukkaspäästöjä ei ole tässä mitattu.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu ... mmittimet/
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.