Mankka viheltää - maadoittaminen
Valvoja: Moderators
Mankka viheltää - maadoittaminen
Aloin tuossa iltapuhteiksi asentelemaan uutta soitinta autoon, kun ei muutakaan tekemistä ollut. Asennus meni hyvin kunnes löin auton käymään, aivan järkyttävä vihellys ja kasvaa vaan jos antaa yhtään kierroksia.
Ei sattunut olemaan sen verta pitkää piuhanpätkää käsillä että olisin päässyt yhdistämään soittimen rungoa auton runkoon kunnolla. Ajattelin kysäistä, että onko joku löytänyt sopivan maadoittamispisteen jostain päin 156:sen keskikonsolia ilman että systeemiä pitäisi hirveästi purkaa?
Tietty on mahdollista että systeemistä jokin muu osa ei ole maissa, kuten vahvistin..
Ei sattunut olemaan sen verta pitkää piuhanpätkää käsillä että olisin päässyt yhdistämään soittimen rungoa auton runkoon kunnolla. Ajattelin kysäistä, että onko joku löytänyt sopivan maadoittamispisteen jostain päin 156:sen keskikonsolia ilman että systeemiä pitäisi hirveästi purkaa?
Tietty on mahdollista että systeemistä jokin muu osa ei ole maissa, kuten vahvistin..
156 2.0 TS ['98]
itelläni huutaa kuusnepassa kanssa ja ulina nousee kierrosten mukana (pelkät diskanttikajarit huutaa -korkat äänet suodatetaan jakosuotimella niihin). Mankkaa (sony mp3 -soitin) on koiteltu maadoittaa eri paikkoihin mutta mikään ei auta yhtään. Rca:t on laitettu kulkemaan jopa auton ulkopuolelta mutta silläkään ei ole havaittu mitään auttavaa vaikutusta. Kuusnepassahan on akku takakontissa ja vahvistimien virtajohdot (paksut) tulevat suoraan akusta ja itse vahvarit ovat kiinni suksiluukun vierellä väliseinässä. Perkele tekisi mieli itkeä kun ei mikään auta - muillakin on siis ongelmia ulinan kanssa! 

Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Ex-ammattilaisena ja nykyisenä besserwisserinä
sanoisin, että jos homma on muuten kunnossa niin välikaapelit ei yleensä kerää vihellyksiä. Itsellä on kaikissa autoissa ollut halpispiuhaa välijohtoina eikä vihellyksiä ole kuulunut.
Häiriöthän johtuvat useimmiten järjestelmän eri osien maatasojen potentiaalieroista ja niiden aiheuttamista ei-toivotuista virroista välikaapeleissa. Tämän perusteella varmin tapa ongelmallisista vihellyksistä eroon pääsemiseksi on teorian ja myös oman kokemukseni mukaan vetää kaikkista järjestelmän laitteista (soitin, vahvistimet + muut mahdolliset laitteet) riittävän paksu kaapeli suoraan akun miinusnapaan. Ja tietenkin vahvistimesta yleensä löytyvä tasonsäätö mahdollisimman pienelle (kuitenkin niin että äänenpainetta löytyy tarvittaessa), jottei se vahvista mahdollisia häiriöitä.

Häiriöthän johtuvat useimmiten järjestelmän eri osien maatasojen potentiaalieroista ja niiden aiheuttamista ei-toivotuista virroista välikaapeleissa. Tämän perusteella varmin tapa ongelmallisista vihellyksistä eroon pääsemiseksi on teorian ja myös oman kokemukseni mukaan vetää kaikkista järjestelmän laitteista (soitin, vahvistimet + muut mahdolliset laitteet) riittävän paksu kaapeli suoraan akun miinusnapaan. Ja tietenkin vahvistimesta yleensä löytyvä tasonsäätö mahdollisimman pienelle (kuitenkin niin että äänenpainetta löytyy tarvittaessa), jottei se vahvista mahdollisia häiriöitä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Nonii, tunti debugausta takana ja tulin johtopäätökseen että jakosuodin on hajalla. Koitin ulkokautta vedetyllä rc-piuhalla, eri ulostuloilla, akkukengillä mankkarin rungosta auton runkoon ja vahvarin rungosta auton runkoon. Vasta kun ohitin jakosuotimen ja vedin signaalin suoraan vahvistimelle, vihellys lakkasi. Vihellykseen riitti että linja mankkarilta jakosuotimeen oli kytketty, ilman että että vahvistin oli kiinni tai virroissa. Pitää metsästää uusi jakari jostain vielä ennen jussia..
156 2.0 TS ['98]
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Öh... siis olenko väsynyt vai enkö muuten vaan ymmärrä: mistä vihellys kuului jos vahvistimet ei olleet virroissa?ahma kirjoitti:Vasta kun ohitin jakosuotimen ja vedin signaalin suoraan vahvistimelle, vihellys lakkasi. Vihellykseen riitti että linja mankkarilta jakosuotimeen oli kytketty, ilman että että vahvistin oli kiinni tai virroissa. Pitää metsästää uusi jakari jostain vielä ennen jussia..
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Mikä on muuten varmin tapa polttaa kaiuttimet. Eli mielummin toisinpäin, vahvistin kaakkoon, ja sieltä äänilähteestä soitetaan niin pienellä lähtötasolla kuin mahdollista. Sieltä ne kohinat ja säröt tulee, ei juurikaan vahvistimesta.Jakke kirjoitti:Ja tietenkin vahvistimesta yleensä löytyvä tasonsäätö mahdollisimman pienelle (kuitenkin niin että äänenpainetta löytyy tarvittaessa), jottei se vahvista mahdollisia häiriöitä.
olen täysin erimieltä.EdotL kirjoitti: Mikä on muuten varmin tapa polttaa kaiuttimet.
Suurella antotasolla saavutetaan, parempi dynamiikka, parempi häiriöetäisyys ja ulkopuolisten häiriöiden on vaikeampi päästä signaalin joukkoon. Myös vastaanottavan laitteen sovitus on helpompi tehdä kun sisäänmenoa ei tarvitse säätää kovin herkälle.
Säätämällä soittimen lähtötasoa pienemmälle et pysty vähentämään häiriöiden määrää/voimakkuutta verrattuna itse signaaliin. Ainoastaan pienentämällä signaalitasoa aiheutat sen että joudut uudelleen vahvistamaan sitä, ja samalla vahvistat matkalla tarttuneita häiriöitä kuten laturin aiheuttama vinkuna.EdotL kirjoitti: Eli mielummin toisinpäin, vahvistin kaakkoon, ja sieltä äänilähteestä soitetaan niin pienellä lähtötasolla kuin mahdollista. Sieltä ne kohinat ja säröt tulee, ei juurikaan vahvistimesta.
Soittimesi line-out signaali jännite on mitä todennäköisemmin 0-4V, kun taas vahvistimen signaalitaso on yleensä 0-5V. Säädä soittimesi lähtö noin 3/4 täydestä, tällä varmistat ettei signaali ylileikkaannu missään vaiheessa. Tämän jälkeen nosta vahvistimen line-in tasoa kunnes saavutat maksimi voimakkuuden (säröä).
Itse vinkumisen syyksi epäilen liian heikkoa lähtösignaali jota vahvistat aluksi jakosuotimessa ja vielä tämän jälkeen vahvistimessa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
En nyt rupee riitelemään, mutta olen kyllä täsmälleen samaa mieltä kuin mitä Olli tuossa kirjoittaa. Kuten sanoit, äänilähteestä ne kohinat + muut häiriöt tulee ja jos vahvistin on täysillä niin silloinhan ne häiriöt myös vahvistuvat mahdollisimman paljon.EdotL kirjoitti:Mikä on muuten varmin tapa polttaa kaiuttimet. Eli mielummin toisinpäin, vahvistin kaakkoon, ja sieltä äänilähteestä soitetaan niin pienellä lähtötasolla kuin mahdollista. Sieltä ne kohinat ja säröt tulee, ei juurikaan vahvistimesta.Jakke kirjoitti:Ja tietenkin vahvistimesta yleensä löytyvä tasonsäätö mahdollisimman pienelle (kuitenkin niin että äänenpainetta löytyy tarvittaessa), jottei se vahvista mahdollisia häiriöitä.
Kaiuttimien särkyminen taas voi johtua monesta eri asiasta, useimmiten kuitenkin syynä on se, että yritetään saada liian kovaa äänenpainetta liian pienitehoisesta vahvistimesta, jolloin signaali muuttuu kanttiaalloksi (säröytyy) ja silloinhan rupee helposti kaiuttimet käryämään. Periaatteessa tämäkin voidaan estää oikein säädetyllä päätteellä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Ah, sori. Tällä hetkellä mennään sellaisella köyhän miehen ratkaisulla että vahvistin polkee ainoastaan subia ja kaikki pääkajarit on mankkarin perässä. Vihellys kuuluu siis soittimeen kiinnitetyistä kaiuttimista kun soittimen rc-lähdössä on kiinni aktiivijakosuodin, riippumatta onko vahvistin kiinni tai virroissa.Jakke kirjoitti:Öh... siis olenko väsynyt vai enkö muuten vaan ymmärrä: mistä vihellys kuului jos vahvistimet ei olleet virroissa?
156 2.0 TS ['98]
Pitäisi varmaan hankkia yksi nelikanavainen vahvistin kun mulla on kaksi muinaista autostudion 2-kanavaista samppakaljaa tuolla takarontissa. Jos nyt oikein muistelen niin taisin säätää vahvistimien sisääntuloja joskus niin että kajarti ja subbari olisivat tasapainossa toisiinsa nähden. Minulta nimittäin katkesi toinen signaalijohto ja tällä hetkellä ääni menee taakse yhtä rca:ta pitkin. Pitääpä mennä biltsuun ja ostaa sieltä sitä tuplasuojattua rca:ta (vai onkos se nyt taas ihan perseaukosta?) toiseen mankan ulostuloon ja kokeilla kikkailla noiden tasosäätöjen kanssa.
Onneksi näissä uusissa mankoissa on ihan vakiona jo kaksi ulostuloa. Meinaatteko että mankan ulostuloa säädetään jollain faderilla vai millä - ei tuossa omassani (Sony EksplÖts mp30) ole vissiin mitään erillisiä lähtötason säätöjä?
-Tuokin Jakken maajohtoviritys pitää testailla jossain vaiheessa, kiitos vinkistä!
Onneksi näissä uusissa mankoissa on ihan vakiona jo kaksi ulostuloa. Meinaatteko että mankan ulostuloa säädetään jollain faderilla vai millä - ei tuossa omassani (Sony EksplÖts mp30) ole vissiin mitään erillisiä lähtötason säätöjä?
-Tuokin Jakken maajohtoviritys pitää testailla jossain vaiheessa, kiitos vinkistä!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Jatketaan tätä vanhaa topicia. Elikkäs tossa 155ssa alussa ei ollut mitään häiriöääniä, kunnes eräänä kauniina päivänä luulin että vaihteisto levis ku alko kierrosten mukaan kuulua vihellystä. kajareista se ääni kuitenkin tuli. lopulta kävi niin, että kerran popitellessa ääni katosi ja hetken jälkeen subi löi täysiä, jolloin vahvarin sulake paloi ja vahvari sekä soitin hajosi. tällöin siis autossa oli kiinni pioneerin soitin alkuperäisissä johdoissa kiinni,alkuperäset kajarit alkuperäsissä johdoissa kiinni(siis käyttivät soittimen vahvaria) sekä jälkiasenteinen subi kontissa. Tämän jälkeen päätin vaihtaa kaikki rcat koska ammattimiehet väittivät niissä ja maadotuksissa olevan vikaa. Vaihtoon menivät myös kajarit,soitin,rcat,vahvari sekä laitoin viä noille etukajareille oman vahvarin.ei mitään muutosta.rcat ostettu power setistä ja pitäis kuulemma olla hyvät. maadotusten kans oon kokeillu kaikenlaista vetämällä ylimääränen johto seuraaviin väleihin: moottorin ja akun väli,vahvarien maapisteen ja akun väli,soittimen maan ja akun väli,soittimen maa/runko ja vahvarien maadotusten väli,akun ja korin väli.ei mitään suurempaa vaikutusta noilla.vihellystä kuitenkin kuuluu harvemmin ja hiljempaa.hankin myös rca johtoihin sellasen häiriöäänten poistajan,edes sillä ei saa täyttä hiljaisuutta->heivattu h*lvettiin koko mötikkä. Havainnot:
1. kaasua enemmän painaessa tikittävä särisevä ääni lakkaa!,pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessa ääni kuuluu.epäilen äänen elävän suuttimien tahdissa.ja mitä kosteampi/kylmempi ilma,sitä kovempi tua ääni on.
2.myös vihellystä kuuluu ajoittain kiihdyttäessä (laturi?).
3.soittimesta kun kääntää volumen 0->1 kuuluu pieni poks aina.
4.virrat kun kääntää pois sirisee kajarit vielä pari sekuntia kunnes kuuluu poks.
5.Rca johtojen ollessa soittimesta irti kuuluu etukajareista silti sihinää kun virrat on päällä!
Kertokaas ny viisaat mitä sitten seuraavaksi.koitettu muuten myös ulkopuolisella akulla käyttää tuota soitinta ja silti ko äänet kuuluu.Rcat tuolloin vedetty penkkien yli kaukaa virtajohdoista=ei auttanut.Rcat kulkee tälläkin hetkellä eripuolella autoo kuin virtajohdot.
1. kaasua enemmän painaessa tikittävä särisevä ääni lakkaa!,pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessa ääni kuuluu.epäilen äänen elävän suuttimien tahdissa.ja mitä kosteampi/kylmempi ilma,sitä kovempi tua ääni on.
2.myös vihellystä kuuluu ajoittain kiihdyttäessä (laturi?).
3.soittimesta kun kääntää volumen 0->1 kuuluu pieni poks aina.
4.virrat kun kääntää pois sirisee kajarit vielä pari sekuntia kunnes kuuluu poks.
5.Rca johtojen ollessa soittimesta irti kuuluu etukajareista silti sihinää kun virrat on päällä!
Kertokaas ny viisaat mitä sitten seuraavaksi.koitettu muuten myös ulkopuolisella akulla käyttää tuota soitinta ja silti ko äänet kuuluu.Rcat tuolloin vedetty penkkien yli kaukaa virtajohdoista=ei auttanut.Rcat kulkee tälläkin hetkellä eripuolella autoo kuin virtajohdot.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
3&4: Poksahdus liittyy varmaankin vahvarin virtojen kytkeytymiseen ja katkeamiseen. Lienee ominaisuus eikä vika.
5: Sihinä tulee muualta kuin soittimesta, todennäköisesti vahvistimesta.
Säädä vahvistin näin:
- vahvistimen gain niin pienelle kuin mahdollista
- soittimen äänenvoimakkuus niin suurelle että ääni alkaa hiukan säröytyä ja siitä aavistus takaisinpäin
- vahvistimen gain niin suurelle että ääni alkaa hiukan säröytyä ja siitä aavistus takaisinpäin
Vinkunoiden metsästys näin:
- Irrota RCA:t soittimesta. Jos vinkuna lakkaa, häiriö tulee soittimesta.
- Irrota RCA:t vahvistimesta. Jos vinkuna ei lakannut irrotettaessa piuhat soittimen päästä mutta nyt lakkasi, häiriö tulee RCA-piuhoista.
- Irrota kaiutinjohdot vahvistimesta. Jos vinkuna ei lakannut irrotettaessa RCA:t soittimen päästä mutta nyt lakkasi, häiriö tulee vahvistimesta.
5: Sihinä tulee muualta kuin soittimesta, todennäköisesti vahvistimesta.
Säädä vahvistin näin:
- vahvistimen gain niin pienelle kuin mahdollista
- soittimen äänenvoimakkuus niin suurelle että ääni alkaa hiukan säröytyä ja siitä aavistus takaisinpäin
- vahvistimen gain niin suurelle että ääni alkaa hiukan säröytyä ja siitä aavistus takaisinpäin
Vinkunoiden metsästys näin:
- Irrota RCA:t soittimesta. Jos vinkuna lakkaa, häiriö tulee soittimesta.
- Irrota RCA:t vahvistimesta. Jos vinkuna ei lakannut irrotettaessa piuhat soittimen päästä mutta nyt lakkasi, häiriö tulee RCA-piuhoista.
- Irrota kaiutinjohdot vahvistimesta. Jos vinkuna ei lakannut irrotettaessa RCA:t soittimen päästä mutta nyt lakkasi, häiriö tulee vahvistimesta.
- Epäkelpokeräilijä -
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Periaatteessa näin, kyllä. Mutta jos vinkuna loppuu, irrottaapa RCA:t kummasta tahansa päästä, on todennäköistä, että soittimen ja vahvistimen välillä on eroa maapotentiaaleissa ja korjaukseksi käy laitteiden maadoittaminen samaan pisteeseen, riittävän jämäkällä kaapelilla. Samainen maapotentiaalien ero muuten aiheuttaa mainittuja poksahduksiakin.Rasvis kirjoitti: Vinkunoiden metsästys näin:
- Irrota RCA:t soittimesta. Jos vinkuna lakkaa, häiriö tulee soittimesta.
- Irrota RCA:t vahvistimesta. Jos vinkuna ei lakannut irrotettaessa piuhat soittimen päästä mutta nyt lakkasi, häiriö tulee RCA-piuhoista.
- Irrota kaiutinjohdot vahvistimesta. Jos vinkuna ei lakannut irrotettaessa RCA:t soittimen päästä mutta nyt lakkasi, häiriö tulee vahvistimesta.
Jos taas vinkuna jatkuu, vaikka irrottaa kaikki kaiuttimet vahvistimista, on syytä hakeutua lääkärin puheille

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo. En oikeastaan tarkoittanutkaan että vika olisi välttämättä itse soittimessa tai vahvistimessa vaan mahdollisesti maadoituksissa. Ja maadoituksen potentiaaliero varmaan tekee juuri tuollaista.
Voihan sitä häirikköä indusoitua kaiutinjohtoihinkin... periaatteessa. Käytännössä taitaa olla aika heikkoa.
Voihan sitä häirikköä indusoitua kaiutinjohtoihinkin... periaatteessa. Käytännössä taitaa olla aika heikkoa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
älkääs ny. täytyy testailla taas lisää kun on aikaa (sunnuntaina). Ihmetyttää vaan toi potentiaali ero homma ku ei oo aiemmin vastaan tullut ja ku oon koittanu noihin väleihin maapiuhaa vetää.seuraavaks sit jos mikää ei auta nii kaikki piuhat suoraan akun miinukseen ja kattoo mitä tapahtuu. niin ja kyllä mulla tarkka/toimiva kuulo pitäs olla ku töissäkin antavat mielellään kaikki uusien autojen muovipäre nitinä tms. jutut mulle 
