Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Hei! Ajelin Alfa Romeollani töihin yksi kaunis päivä. Kesken ajon huomasin että autosta katosivat tehot ja auto hyytyi. Kojelautaan tuli moottorivalo ja auto sammui. Annoin auton rullata bussipysäkille jossa yritin käynnistää sitä. Moottori pyöri kun unelma mutta auto ei lähtenyt käyntiin. Ensin mieleen tuli että ketju oli katkennut mutta sen olisin kuullut. Soitin hinausauton hakemaan auton paikalliseen korjaamoon jossa toivoin että vika saataisiin korjattua. Siellä selvisi että auton bensapumppu, kampiakselin ja nokka-akselin anturit antoivat koodia. Tietysti ensin vaihdettiin pumppu joka ei vikaa korjannut mutta vikakooodi katosi. Tämän jälkeen korjaamo totesi että vika on antureissa jotka vaihdettiin ja vikakoodit katosivat mutta auto ei vieläkään käynnistynyt. Auto oli korjaamolla sivuprojektina tutkinnan alla kuukauden ajan jolloin he löysivät viaksi bensapumpun maadoituksen. He antoivat laskun (Eivät perineet kun työstä ja antureista) koska he eivät tienneet miten se korjataan. He olivat saaneet auton käyntiin kerran kun yksi antureista oli vaihdettu mutta se oli vain sen yhden kerran. Pumppu lähti toimimaan kun se maadoitettiin suoraan jonka avulla he ajoivat autoa sisään ja ulos mutta he eivät uskaltaneet jättää sitä silleen koska pelkäsivät sen rikkovan jotakin ja tekevän autosta epäturvallisen. Saimme auton tänään samalla konstilla kotiin (Rakkolaastari auttoi pitämään johtoa mukavasti paikoillaan) jotta voisimme alkaa tutkimaan vikaa itse. Joten osaisiko joku sanoa täältä että missä vika voisi olla jotta sitä ei tarvitsisi suoraan maadoittaa lähimpään pulttiin ja onko suoraan maadoittamisesta mitään vaaraa? Kiitos kaikista vastauksista!
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Takapenkin alla olevaan pumppuun tulee neljä johtoa joista yksi on virta ja yksi maadoitus ja kaksi mittaa polttoaineen määrää . Olen useammin kuin kerran tyhjentänyt tankin vetämällä virran ja maan pumppuun suoraan akusta ja näin käyttänyt pumppua joten pumpun suora maadoitus lähinpään pulttiin ei riko mitään ja jos vikakoodit pysyvät poissa niin ratkaisusta voi tehdä pysyvän .Vapaamies kirjoitti:Hei! Ajelin Alfa Romeollani töihin yksi kaunis päivä. Kesken ajon huomasin että autosta katosivat tehot ja auto hyytyi. Kojelautaan tuli moottorivalo ja auto sammui. Annoin auton rullata bussipysäkille jossa yritin käynnistää sitä. Moottori pyöri kun unelma mutta auto ei lähtenyt käyntiin. Ensin mieleen tuli että ketju oli katkennut mutta sen olisin kuullut. Soitin hinausauton hakemaan auton paikalliseen korjaamoon jossa toivoin että vika saataisiin korjattua. Siellä selvisi että auton bensapumppu, kampiakselin ja nokka-akselin anturit antoivat koodia. Tietysti ensin vaihdettiin pumppu joka ei vikaa korjannut mutta vikakooodi katosi. Tämän jälkeen korjaamo totesi että vika on antureissa jotka vaihdettiin ja vikakoodit katosivat mutta auto ei vieläkään käynnistynyt. Auto oli korjaamolla sivuprojektina tutkinnan alla kuukauden ajan jolloin he löysivät viaksi bensapumpun maadoituksen. He antoivat laskun (Eivät perineet kun työstä ja antureista) koska he eivät tienneet miten se korjataan. He olivat saaneet auton käyntiin kerran kun yksi antureista oli vaihdettu mutta se oli vain sen yhden kerran. Pumppu lähti toimimaan kun se maadoitettiin suoraan jonka avulla he ajoivat autoa sisään ja ulos mutta he eivät uskaltaneet jättää sitä silleen koska pelkäsivät sen rikkovan jotakin ja tekevän autosta epäturvallisen. Saimme auton tänään samalla konstilla kotiin (Rakkolaastari auttoi pitämään johtoa mukavasti paikoillaan) jotta voisimme alkaa tutkimaan vikaa itse. Joten osaisiko joku sanoa täältä että missä vika voisi olla jotta sitä ei tarvitsisi suoraan maadoittaa lähimpään pulttiin ja onko suoraan maadoittamisesta mitään vaaraa? Kiitos kaikista vastauksista!
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Bensapumppu näyttäisi maadoittuvan inertiakytkimen kautta.
Tuosta selviää maadoituspisteen sijaintikin: https://ln2.sync.com/dl/73fde4040/bzbz9 ... s-qez6sv6j
Tuosta selviää maadoituspisteen sijaintikin: https://ln2.sync.com/dl/73fde4040/bzbz9 ... s-qez6sv6j
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Kiitos vastauksista!
Maadoitin pumpun suoraan jolloin auto toimi kuin unelma mutta vikakoodi P0016 (Kampiakselin / Nokka-akselin korrelaatio kenttä 1 Anturi A) vikakoodi ilmestyi taas vaikka anturit olivat vaihdettu. Nollasin sen ensin mutta se ilmestyi takaisin. Korjaamon mukaan ketjulla oli kaikki hyvin ja sitä ei tarvinnut vaihtaa.
Kiitoksia tuosta PDF tiedostosta. Olen ennenkin löytänyt saman tiedoston mutta se oli italiaksi joten sitä oli vaikeampi lukea mutta jos nyt saisi selvää. Mutta jos inertiakytkin on ns aktivoituna eikö sen pitäisi sanoa siitä jotain ajotietokoneessa? Mutta tutkin asiaa lisää illalla kun olen päässyt töistä kotiin.
Maadoitin pumpun suoraan jolloin auto toimi kuin unelma mutta vikakoodi P0016 (Kampiakselin / Nokka-akselin korrelaatio kenttä 1 Anturi A) vikakoodi ilmestyi taas vaikka anturit olivat vaihdettu. Nollasin sen ensin mutta se ilmestyi takaisin. Korjaamon mukaan ketjulla oli kaikki hyvin ja sitä ei tarvinnut vaihtaa.
Kiitoksia tuosta PDF tiedostosta. Olen ennenkin löytänyt saman tiedoston mutta se oli italiaksi joten sitä oli vaikeampi lukea mutta jos nyt saisi selvää. Mutta jos inertiakytkin on ns aktivoituna eikö sen pitäisi sanoa siitä jotain ajotietokoneessa? Mutta tutkin asiaa lisää illalla kun olen päässyt töistä kotiin.
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Tulkinta kuulostaa mielenkiintoiselta.Vapaamies kirjoitti:vikakoodi P0016 (Kampiakselin / Nokka-akselin korrelaatio kenttä 1 Anturi A) vikakoodi ilmestyi taas vaikka anturit olivat vaihdettu. Nollasin sen ensin mutta se ilmestyi takaisin. Korjaamon mukaan ketjulla oli kaikki hyvin ja sitä ei tarvinnut vaihtaa.
VMP
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
mattijus kirjoitti:Tulkinta kuulostaa mielenkiintoiselta.Vapaamies kirjoitti:vikakoodi P0016 (Kampiakselin / Nokka-akselin korrelaatio kenttä 1 Anturi A) vikakoodi ilmestyi taas vaikka anturit olivat vaihdettu. Nollasin sen ensin mutta se ilmestyi takaisin. Korjaamon mukaan ketjulla oli kaikki hyvin ja sitä ei tarvinnut vaihtaa.
Kirjointin sen tuossa muodossa näin äkkiä. Mutta ketjustahan pitäisi kuulua selväsit ääni jos olisi venynyt? Voiko vikana olla viallinen sensori tai jokin muu?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Kyllähän tuo koodi ihan suoraan väittää, että nokka-akseli on eri asennossa kuin sen pitäisi. Se voi olla ketjuongelma, mutta myös nokan asennon säätöongelma. Ei muuta kuin diagnostiikka kiinni ja katsomaan, miten ne nokat säätyvät kaasupolkimen käytön seurauksena. Pyynnin ja asennon pitää täsmätä pienellä marginaalilla, tasaisesti pyöriessä nokan asennon ei pitäisi heilua ja säädön pitäisi olla kohtuu nopeata.
Potentiaalisia ongelmapaikkoja siis ovat ketju, ketjun kiristin, ketjun laahain, nokka-akselin säätyvä ketjupyörä ja nokka-akselin säädön ohjaussolenoidi. Ensimmäisenä lähtisin toivomaan että kyseessä on solenoidin virhesuoritus, mutta diagnostiikka tosiaan kertoo paljon.
Potentiaalisia ongelmapaikkoja siis ovat ketju, ketjun kiristin, ketjun laahain, nokka-akselin säätyvä ketjupyörä ja nokka-akselin säädön ohjaussolenoidi. Ensimmäisenä lähtisin toivomaan että kyseessä on solenoidin virhesuoritus, mutta diagnostiikka tosiaan kertoo paljon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Ei se venynyt ketju aina ääntä pidä. Suotta sinne antureita vaihtelee, kun nokka- ja kampiakseli ei pyöri oikeassa suhteessa toisiinsa (P0016).
^^Polforea tuossa tarjoilikin jo kattavan vastauksen.
^^Polforea tuossa tarjoilikin jo kattavan vastauksen.
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Ketjun venymää ei voi tarkistaa kuin jakopää avaamalla eli jos nokka-akselin anturit on vaihdettu ja säätösolenoidit toimivat niin koodilla P0016 on ainoa vaihtoehto että ketju on venynyt .Vapaamies kirjoitti:mattijus kirjoitti:Tulkinta kuulostaa mielenkiintoiselta.Vapaamies kirjoitti:vikakoodi P0016 (Kampiakselin / Nokka-akselin korrelaatio kenttä 1 Anturi A) vikakoodi ilmestyi taas vaikka anturit olivat vaihdettu. Nollasin sen ensin mutta se ilmestyi takaisin. Korjaamon mukaan ketjulla oli kaikki hyvin ja sitä ei tarvinnut vaihtaa.
Kirjointin sen tuossa muodossa näin äkkiä. Mutta ketjustahan pitäisi kuulua selväsit ääni jos olisi venynyt? Voiko vikana olla viallinen sensori tai jokin muu?
Esim. kiristimen rikkoutuminen ei vaikuta vetopuolella kampiakselin ja nokka-akseleiden suhteeseen .
Ohessa kuva kun kiristin on rikkoutunut ja toimii öljynpaineella vain moottorin käydessä . Tästä ei tullut vikakoodia koska nokka- ja kampiakselin suhde pysyi oikeana .
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Entäs jos kiristimen öljykanava tukkeutuu tai alkaa vuotaa niin, että öljynpaine ei pääse kiristimeen asti?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Ei se kuitenkaan muuta vetopuolella ketjun pituutta eli kampiakselin ja nokkien suhdetta .Polforea kirjoitti:Entäs jos kiristimen öljykanava tukkeutuu tai alkaa vuotaa niin, että öljynpaine ei pääse kiristimeen asti?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Ei ainakaan sen enempää kuin kiristimen maksimin ohitse venynyt ketju 
Periaatteessa vetopuolen ei pitäisi siitä pitkittyä, mutta se löysä ketju pääsee heilumaan ihan eri tavalla ja nokka-akseli pääsee heilumaan edestakaisin suhteessa siihen, mikä sen asento pitäisi olla. Tämä toki oletettavasti näkyy sitä anturidataa seuraamalla, kun nokan asentovirhe pomppii hassusti.
Kyllä P0016 on vahva viittaus venyneen ketjun suuntaan, siitä olemme samaa mieltä. En kuitenkaan jaa täysin mielipidettä siitä, että se olisi ainoa mahdollinen tuon koodin aiheuttava vika säätösolenoidin vian lisäksi. Paljon tosiaan selviää kun katsoo sitä anturidataa, että miten nokkien ajoitukset menevät, joten edelleen kysyjälle: tietokone autoon kiinni ja katsomaan mitä siellä tapahtuu.
Edit: lisätään vielä, että käytännössä ei kuitenkaan ole merkitystä sillä, onko vikapaikka ketju, kiristin vai laahain - korjausoperaatio on sama eli jakopään vaihtoremppa. Eli jos vika ei ole solenoidissa, niin jumppaa tietää.

Periaatteessa vetopuolen ei pitäisi siitä pitkittyä, mutta se löysä ketju pääsee heilumaan ihan eri tavalla ja nokka-akseli pääsee heilumaan edestakaisin suhteessa siihen, mikä sen asento pitäisi olla. Tämä toki oletettavasti näkyy sitä anturidataa seuraamalla, kun nokan asentovirhe pomppii hassusti.
Kyllä P0016 on vahva viittaus venyneen ketjun suuntaan, siitä olemme samaa mieltä. En kuitenkaan jaa täysin mielipidettä siitä, että se olisi ainoa mahdollinen tuon koodin aiheuttava vika säätösolenoidin vian lisäksi. Paljon tosiaan selviää kun katsoo sitä anturidataa, että miten nokkien ajoitukset menevät, joten edelleen kysyjälle: tietokone autoon kiinni ja katsomaan mitä siellä tapahtuu.
Edit: lisätään vielä, että käytännössä ei kuitenkaan ole merkitystä sillä, onko vikapaikka ketju, kiristin vai laahain - korjausoperaatio on sama eli jakopään vaihtoremppa. Eli jos vika ei ole solenoidissa, niin jumppaa tietää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Kiristimen voi vaihtaa jakopäätä purkamatta eli venttiilikoppa pois ja jos ketju on löysällä on todennäköistä että kiristin ei lukitu vaan kiristää vasta öljynpaineella .Polforea kirjoitti:Ei ainakaan sen enempää kuin kiristimen maksimin ohitse venynyt ketju
Periaatteessa vetopuolen ei pitäisi siitä pitkittyä, mutta se löysä ketju pääsee heilumaan ihan eri tavalla ja nokka-akseli pääsee heilumaan edestakaisin suhteessa siihen, mikä sen asento pitäisi olla. Tämä toki oletettavasti näkyy sitä anturidataa seuraamalla, kun nokan asentovirhe pomppii hassusti.
Kyllä P0016 on vahva viittaus venyneen ketjun suuntaan, siitä olemme samaa mieltä. En kuitenkaan jaa täysin mielipidettä siitä, että se olisi ainoa mahdollinen tuon koodin aiheuttava vika säätösolenoidin vian lisäksi. Paljon tosiaan selviää kun katsoo sitä anturidataa, että miten nokkien ajoitukset menevät, joten edelleen kysyjälle: tietokone autoon kiinni ja katsomaan mitä siellä tapahtuu.
Edit: lisätään vielä, että käytännössä ei kuitenkaan ole merkitystä sillä, onko vikapaikka ketju, kiristin vai laahain - korjausoperaatio on sama eli jakopään vaihtoremppa. Eli jos vika ei ole solenoidissa, niin jumppaa tietää.
Kiristimen vaihdosta on ohjeet toisella viestiketjulla .
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo 159 maadoitusvika
Ah, neloskoneessa noin. Hyvä, järkevämpi se konstruktio niin on, että riittää vähempi purkaminen edes tuossa tapauksessa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.