
Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.
Valvoja: Moderators
US automarkkinasta löytyy paljon hyvää tilastotietoa osoitteesta: https://www.goodcarbadcar.net/2019-u-s- ... -by-brand/ mutta osavaltiokohtaista dataa pitäisi kaivella hieman syvemmältä. Varmasti sekin löytyy jo jaksaa käyttää Googlen palvelua riittävästi.Beta Julio kirjoitti:On kyllä hurjat lukemat Teslalla![]()
Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.
Voi noita väärinymmärtäjiä. (Siis kansainvälinen media.)Beta Julio kirjoitti:https://www.nzherald.co.nz/business/new ... d=12298455
Pääministeriltämme kerrassaan hieno aloite. Tohonhan vois vielä lisätä että lähdetään pilotoimaan tätä hienoa mallia kansanedustajien ja erityisavustajien keskuudessa, katotaan sit parin vuoden päästä kokemuksia.
Olisi jäänyt löytymättä, kun ei anna vikakoodia.
Tässähän ollaan asian ytimessä. Maailmanparannusajatuksia kun käyttää poliittisen agendansa edistämiseen niin ei tarvi kuin unohtaa niiden höpöttäminen vähäksi aikaa tekemättä muutakaan asian suhteen, niin muutaman vuoden päästä ne voikin taas esittää ihan uusina ajatuksina ja edistää jälleen agendaansa niillä.JiiPee kirjoitti:Tulipa mieleen eräs uutinen vuosien takaa. En muista olenko tämän tänne linkannut, enkä jaksa asiaa tarkistaa. Vuonna 2005 ruotsin pääministeri Mona Sahlin linjasi, että fossiilisista polttoaineista luovutaan 2020 mennessä. Hiljaista on naapurissa tämän suhteen ollut.
Tää raivokkaasti uutisoitu Microsoftin 3vk kestänyt kokeilu Japanissa on kyllä.saanut suhteettomasti huomiota. En ole lyhempää työviikkoa vastaan, mutta sanonpahan vaam jenkkifirmassa työskennelleenä että ei siitä.kokeilusta mitään muuta ois Japanista voinut jenkkilään raportoida kuin "great success"...Aquatica kirjoitti:Japanissa jotkut firmat on ottaneet tuon 4-päiväisen työviikon. Toisaalla on myös lyhennetty 5-7päiväistä viikkoa reilusti 12h päivistä sinne 5-6h nurkille.
Ymmärtääkseni joka ikisessä paikassa, jossa tuota on jossain variaatiossaan testattu, on työn tuottavuus SEKÄ kokonaistuottavuus kasvanut.
Eli vaikka tehtäisiin yksi kokonainen päivä vähemmän töitä, teho kasvaa niin paljon että se enemmän kuin kattaa tuon. Firmat saa käytännössä ilmaisen työpäivän panoksen antamalla ihmisille lyhyempiä päiviä.
Kukas teistä muuten väittää tekevänsä yhtä tehokkaasti töitä ensimmäisen 4h jälkeen kuin ekat 4h? Jos nyt sluibailua ei lasketa. Itse huomaan hyvin selvän eron aamupäivään ja iltapäivään verraten.
Jatkuva kolmivuoro nykyisellään tarkoittaa viiden vuoron pyörittämistä. 6h vuoropituudella siitä tulisi jatkuva nelivuorotyö. Vuosityöaikakysymys tämä on enemmän kuin mitään muuta, sekä jatkuvan vuorotyön vastikevapaiden pituuden sekä sijoittelun että ko vuorojärjestelmän loma-aikojen haaste. Tässä on myös työnantajanäkökulma, monet pyörittävät 12h vuoroja lähinnä vuorojenvaihtumisen tuotannon siirroista tapahtuvien minikatkosten sekä tiedonsiirron operaattorilta toiselle minimoimiseksi. Myös sairaspoissaolot vähentyvät pitkien työvuorojen (ja sitä kautta pitkien vastikkeiden) johdosta, kun sairastumisen osuminen työjaksolle pienenee (täsmäosumat toki erikseen). 12h vuorojärjestelmä pyöritetään samalla viidellä vuorolla kuin 8h vuorot ja vuosityöaika on sama. 6h vuoroilla tästä peilaten jos vuosityöaika puolittuisi tarvittaisiin kymmenvuorojärjestelmä. Jos vuosityöajasta otettaisiin se parikymmentä pinnaa pois, nelivuorotyötä pyöritettäisiin sitten kai kuudella vuorolla? - Ääh, en jaksa tätä laskea auki... Pitkiä vastikevapaita ei tuossa systeemissä liiemmin kuitenkaan tunnettaisi, tämä on kyllä dealbraker monelle vuorotyöntekijälle (jotka usein valitsevat vuorotyön sekä siitä syntyvän ansion että pitkien vapaiden vuoksi).JiiPee kirjoitti:Vientivetoisessa teollisuudessa on aloja, joissa tehdään töitä 24/7 huolimatta siitä, onko kyseessä 6 tunnin työpäivät taikka 4 päiväinen työviikko. Silloinhan tämä konsepti tarkoittaisi lisäväen palkkaamista. Mikä on tuon kustannustaso, en osaa sanoa, enkä jaksa pohtia asiaa sen enempää. Konsepti näyttäisi lisäävän kuitenkin työllisiä joillain aloilla. Näin niin kuin ihan äkkiseltään pohtien. Herättääkö ajatuksia?
Hallituspuolueille poliittinen itsemurha.Bebbu kirjoitti:Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia.
Turhan rankoilta toimenpiteet tuntuvat varsinkin kun se on ihan sama mitä 5 milj kansa tekee kun muutamat suuret maat vähät asiasta välittää. Tehdään se, mitä on globaalisti sovittu ja jätetään nämä "mallioppilas" -sooloilut pois. Uusien verojen perusteluissa on ilmastokeskeinen sointi.Gasket kirjoitti:Toivotaan noiden "uudistusten" tiimoilta että hallituskausi loppuu kesken ja hommat jää pöydälle.
Giovinazzi kirjoitti:Eikös tää riipu ihan vaan siitä, kuka saa määrittellä pätevtyden. ...Ja mikä tässä on riittävän pätevyyden vaatimus.
Hyvä kommentti. Sitä tukee aika mielenkiintoisella tavalla Halla-ahon artikkeli ilmaston ja ympäristön tilasta. Kaikkiaan "jalat maassa" -tyyppistä tekstiä.lerppu kirjoitti:^Ympäristön ja ilmaston suojelu on pirun tärkeä asia. Harmi ettei sillä ole mitään tekemistä nyt kaavailtujen tulonsiirtojen kanssa. SDP on keksinyt jo vuosia sitten mistä otetaan rahaa pöhöttyneisiin ja tehottomiin rakenteisiin...
Niin siis Suomihan kuuluu EU:hun, joka toimii ilmastoneuvotteluissa yhtenä kokonaisuutena.JiiPee kirjoitti:Turhan rankoilta toimenpiteet tuntuvat varsinkin kun se on ihan sama mitä 5 milj kansa tekee kun muutamat suuret maat vähät asiasta välittää. Tehdään se, mitä on globaalisti sovittu ja jätetään nämä "mallioppilas" -sooloilut pois. Uusien verojen perusteluissa on ilmastokeskeinen sointi.
Johtuiskohan tuosta:Bebbu kirjoitti:^^ Suomen päästötavoite on tiukempi, kun EU:n.
Hmm.. mielenkiintoista, mitäköhän tarkoitat tuolla tasolla ja väestömäärällä?Peki kirjoitti:Tasoon sisältyisi myös väestömäärä.
Nykytilanne, jossa esimerkiksi kiinalaisten, intialaisten ja afrikkalaisten kasvavat päästöt maksatetaan suomalaisilla veronmaksajilla, on aika lailla epäreilu. Suomalaiset kärsivät
Oletko koskaan asunut Intiassa tai tehnyt siellä pidempään töitä? Mikä tahansa numero jonka Intian hallinto antaa on vahvasti arvaus johon vaikuttaa muun muassa kuun asento ja viimeisimmän 20/20 matsin tulos (kriketti).Giovinazzi kirjoitti: Yksilötasollahan yhden Intialaisen päästöt ovat n. 1,8tonnia ja Suomalaisen n. 10,7tonnia.