Feisbuukista lainasin kuvan. Henkilö oli siis pysäköinyt tuon keskimmäisen auton tyhjälle parkkipaikalle, ja takaisin tullessa oli läheisyyttä kaipaavat kanssa-autoilijat tunkeneet sitten molemmin puolin viereen. Oikeanpuoleisin ei ole edes ruudussa, vaan ajoväylällä.
^ Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Itse hiljattain parkeerasin lähes tyhjälle parkkipaikalle about niin kauas ruokakaupan ovista kuin auton saa. Takaisin tullessa parkkipaikka oli aivan yhtä harva, mutta joku Skodillakki oli löytänyt sopivan paikan juuri oman auton vierestä.
Taitaa skodillakkien omistajien päätöksenteko olla muutenkin hankalaa. Helppo ulkoistaa moinen homma. Jos joku on päättänyt tehdä jotain, seuratataan sitä. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä...
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
JarHei kirjoitti:^ Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Itse hiljattain parkeerasin lähes tyhjälle parkkipaikalle about niin kauas ruokakaupan ovista kuin auton saa. Takaisin tullessa parkkipaikka oli aivan yhtä harva, mutta joku Skodillakki oli löytänyt sopivan paikan juuri oman auton vierestä.
Se on vaan helpompaa parkkeerata toisen auton viereen kuin itse yrittää osua viivojen väliin pimeässä.
nipaka kirjoitti:Sumuisella moottoritiellä klo 08:30 KIA päivävaloilla ja perse pimeänä. Ei älynnyt korjata tilannetta minun ja perässäajavani huomautuksista huolimatta.
Autoissa pitäisi kieltää kaikenlaisen automaattitoiminnot vaihteistosta alkaen. Typerryttävät kuljettajan kun mitään ei tarvitse tehdä itse.
Giulietassa valoautomatiikka toimii kyllä erittäin mallikkaasti.
Olishan se automatiikka, ja ihan hyvin toimiva sellainen, noissa korealaisissakin, mutta kuskille on jätetty oikeus ja vapaus pitää valokatkaisija 0-asennossa, jolloin siitä ei ole paljon iloa. Sen jälkeen remmiin astuukin puhdas tyhmyys, tai vähintään ymmärtämättömyys, kun ei osata niitä valoja päälle laittaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Eilen tuli uusi kokemus omasta liikennetilanteesta, kun olin projektipalaverissa Zuumilla ( siis vain ääniyhteydellä) etänä. Ajelin JTD:llä peräkärry kiinni hissun kissun Jyväskylästä Vaajakosken liittymään nokka kohden Kuopio-Mikkeli-suuntaa.
Juuri sopivasti kun kommentoin yhtä asiaa muille luurimikillä liittymän jälkeen lievästi kiihdyttäen niin
eikös jokin kuvaa minua salamalla. Kesken lauseen mieleen tuli Laihapoika ( näitä uusia robottikameroita)
ja 50 -alueella. Nielaisin perkeleet ja jatkoin kommentointia katsoen samalla navista kuvausnopeuden ( n. 55 km/h).
Opetus- älä tee liian monta asiaa liikenteessä yhtä aikaa.
PS. Jabran langattomat vastameluluurit on muuten aika hyvät myös JTD:llä ajaessa ... saa heti paremman kuin premium-melutason autoon
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Aika jännä uudistus. Tahtoisin kyllä nähdä milloin tuota sovelletaan. Pasterstein tietty silmät kiiluen jo odottaa että pääsee kehän kamerat virittämään uusiksi. Jos on jonoa niin jokaiselle varmuudeksi pikavoitto postiin ja taas henkiä säästyy
Mielenkiintoinen havainto sunnuntailta. Kuskasin Hämeeseen anopille '09 Croman uudeksi autoksi. Vaimo ja poika lähtivät paluumatkaa helpottamaan F34:lla. Menomatkalla sunnuntai-aamun liikennettä oli vähän ja Hämeenlinnan motaria pohjoiseen kuljettiin peräkkäin. Jouduin soittamaan edellä menevälle vaimolle, että miksi ajaa niin lujaa - yleensä on ajellut rikesakkorajalla mittarivirhe ja poliisin +3 km korjauksen verran ulosmitaten.
Kävi ilmi että Penarin vakkari 113 km/h, eli alle sakkorajan selvästi. Croman mittari näytti 130. Koska liikennettä ei ollut, päädyimme vähäsen testaamaan asiaa. Kun sovitimme vauhdin BMW:n mittarin mukaan tasan 80 km/h, Croma näytti 85. Kun taas 120, niin fiiussa 140.
Hmm. Jos tämä on yleisempää, niin voin käsittää miten joku saattaa motarilla kesällä luulla että kaahaan. Koska ulosmittaan samat kuviot 120 rajoituksella ja pidän mittarivauhtina sellaisen 135 km/h (tuolla on menty myös ratsian ohi, ei seuraamuksia). Sehän voi olla jo päälle 160 mittarilukema jollain toisella, kaikki eivät varmaankaan tarkistele gepsistä mikä on oikea vauhti, varsinkaan jos on 80 alueella katsottu jostain taulusta että eihän tää valehtele kuin alle 10 km/h.
Niijoo, BMW mittari näyttää aika konsistentisti sellasen 4 km/h likaa - sekin hiukan kasvaa isommilla vauhdeilla, mutta maltillisesti.
Ainakin Nuovo Bravossa (vm. 08) oli likimain vastaava mittarivirhe ihan otteeseen merkittyjen kokoisilla kesä- ja talvirenkailla (17" ja 16", olikohan 225/45/17" ja 205/XX/16"). Muistaakseni 90 mittarinopeudessa vauhtia oli kesäkumeilla noin 82-83 ja satasta mentiin vasta kun mittari näytti yli 110. Croma on varmaan sen verran samaa sukua ja ikäluokkaa, että sama härö on siihenkin eksynyt.
Asia häiritsi itseäni niin paljon, että olin jo hankkinut uudet kesärenkaat isommalla profiililla, jotta virhe vähentyisi eikä tarvitsisi koko ajan miettiä, että mikähän se oikea nopeus nyt onkaan. Auto meni kuitenkin vaihtoon sitten ennen uusien renkaiden laittoa. 159:ssä taas mittari on ollut kaikilla rengastuksilla noin 1 km/h edellä GPS-nopeutta, mikä on mielestäni hyvä tarkkuus.
^Uutena varmastikin noin. Nyt Cromalla ikää 11 vuotta ja matkattu 260tkm. PNV 3 vuotta ja 30tkm - lienee lähempänä tehdaskuntoa.
En renkaiden kokoa tarkistanut, mutta tunnen tekniikan tohtorin jolla Croma 8 vuotta oli - hänellä suht vähäisesti taipumusta säveltää vaikkapa nyt ohi otteen. On silti toki mahdollista.
Smiik kirjoitti:Ainakin Nuovo Bravossa (vm. 08) oli likimain vastaava mittarivirhe ihan otteeseen merkittyjen kokoisilla kesä- ja talvirenkailla (17" ja 16", olikohan 225/45/17" ja 205/XX/16"). Muistaakseni 90 mittarinopeudessa vauhtia oli kesäkumeilla noin 82-83 ja satasta mentiin vasta kun mittari näytti yli 110.
(110-100)/100=0,1 ja (90-82)/82=0,975, eli mittariheitto Bravossa n. 10%. (130-109)/109=19,2, eli mittariheitto Cromassa n. 19%, ihan en pitäisi vastaavana. Muistaakseni virallinen raja nykyään on 10%, eli sen yli ei saisi heittää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Aikoinaan eräässä entisessä työpaikassa oli 5-hengen L200 mitsun pikkis. Oli joku ihan 90-luvun lopun tai 2000-luvun alun auto. Tuo oli kanssa hämärä laite, että sillä piti 80 alueella pitää jonniin matkaa toista sataa mittarinopeutta. Silmämääräisesti ihan järkevän kokoiset renkaat siinä oli.
^ En oikein usko. Firman omistaja sen oli uutena ostanut kun teki mm. puukauppaa ja kierteli siten hakkuutyömaita jne. Mm. erikoispuiden kanssa touhuili, niin tuolla pystyi kulkemaan spesialistin kanssa pari metsuria kamoineen näppärästi. Vaihtoi tuon sitten johonkin XC-volleen ja Mitsu jäi yleiskäyttöön. Joku 50 tkm/vuosi tahtia tuohon mitsuun oli metrejä rullattu, niin sikälikään en usko siinä mitään swampereita koskaan olleen.
^
Kyllähän se lainvaatima rata pitää ajaa. Olikos se nyt 50m tai jotain?
Ei siinä kyllä mittarivirheitä katsella, sen näkee josko mittari ylipäänsä toimii...
Eilen aamulla ajelin töihin tullessani hetken aikaa tuommoisen Polon perässä.
Rajoitus oli tuon muutaman kilometrin matkalla 50-60kmh, mutta auto ajeli 30-40kmh randomisti jarrutellen ja seilaten puolelta toiselle.
Pidin jonkinverran turvaetäisyyttä, ja mietiskelin että nukkuuko Poloisen kuski vai onko kännissä.
Pysähdyimme sitten punaisiin liikennevaloihin ja hivuttauduin sitten vähän lähemmäs, jos vaikka olisi saanut vähän vihjettä ajokäyttäytymisen syistä. Ja kyllähän se syy tuli nopeasti esiin...
Kojelaudalla oli teline jollekkin isommalle tablettitietokoneelle, ja kuljettaja rupesi roplaamaan sitä. Tabletin näytöllä oli tuttu Netflixin käyttöliittymä, josta kuljettaja valkkaili jonkun sarjan seuraavaa jaksoa...
^^ Tuo oli sentään Polo vain. Oon nähny monta täysperävaunun kuskia touhuamassa vastaavaa.
Ei tästä kauaa ole kun näin täysperävaunun lähtevän melkein käsistä, suoralla tiellä motarilla. Sai se vielä pelastettua sen, vaunu meni(veti) jo parin metrin heiluriliikettä. Veikkaan että kuski touhusi juuri tuota. Ite en tykkää edes käyttää puhelinta ajaessa kun ei nää mukaälypuhelimet toimi kuitenkaan siinä vastatessa/selatessa numeroa. Joku vanha luuri vielä menisi, mutta sorminäppäilyt ei oikein.
Tällä kertaa törppö löytyy peiliin katsomalla! Tiet sulat ja mittarissa plus neljä, mutta yhdessä risteyksessä maa jäässä ja niin sitä mentiin liikenteenjakajaan. Tuo on tuttu paikka, joka on usein jäässä vaikka muualla olisi sulaa eli hereillä olisi pitänyt olla. Onneksi ei ollut kävelijöitä tuossa risteyksessä, vaikka toisaalta silloin vauhtia ei olisi ollut näin paljon.
Teidän iloksi kyseinen tilanne päätyi videolle myös!
^Takavetosen olis saanu kaasulla vielä käännettyä poikittain, olisi saanut liikennemerkkivekin oveen.
Nurmijärvellä valoissa seistessä totesin, että joku tekee kohta kansipokaa, sen verran reippaasti tuoksahti glykoli kääntyvästä liikennevirrasta. Kotimatkalla päivän audisti(tm) tuuppasi Kuu-jollain (ehkä kolmosella?) turhan lyhyellä turvavälillä. Väläytin lyhyesti takasumaria ilman vaikutusta, mentiin kaksi ok ohituspaikkaa tälläi. No, risteysalueella, jonka jälkeen jatkuu ohituskielto nyppylän yli, on sitten hyvä lähteä ohi - etenkin, kun sen nyppylän jälkeen on hyvä ohituspaikka ja seuraavan risteyksen jälkeen pari vieläkin parempaa. Kai sitä tarttee elämässä olla muutakin jännitystä kuin VAG.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti: Kotimatkalla päivän audisti(tm) tuuppasi Kuu-jollain (ehkä kolmosella?) turhan lyhyellä turvavälillä. Väläytin lyhyesti takasumaria ilman vaikutusta, mentiin kaksi ok ohituspaikkaa tälläi. No, risteysalueella, jonka jälkeen jatkuu ohituskielto nyppylän yli, on sitten hyvä lähteä ohi - etenkin, kun sen nyppylän jälkeen on hyvä ohituspaikka ja seuraavan risteyksen jälkeen pari vieläkin parempaa. Kai sitä tarttee elämässä olla muutakin jännitystä kuin VAG.
Nämä perseroikkujat ovat hauskoja. Kun tällaisen havaitsee perässään, kannattaa ajaa mahdollisimman lähellä piennarviivaa ja koukata jokainen linja-autopysäkki.
Kun joskus ajan matka-Ducatoa, polttoainesäästäjiä tulee perään roikkumaan. Kiva kiusata mokomia. Kun roikkuu, ajetaan piennarta. Koppikori nostaa mukavasti kaikkea irtotavaraa. Rapinan ollessa kova jättää perskärpänen välimatkaa. Siten kopilla ajetaan keskemmällä jossa puhdas ajoväylä. Ja taas siirtyy polttoaineensäästäjä lähemmäs. Kunnes saa piennarsorat kohta silmilleen...jne....
Jossain vaihessa kääntyy tai älyää jättäytyä asiallisen välimatkan päähän.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Raimo Miettinen kirjoitti:Syksyllä ostetut Goodyearin ultragrip 2:set eli kitkat.
Arvaus osui siis oikeaan. Oli varsin tutun oloinen tilanne eräältä koeajolta; jyrkästi kaartavalla rampilla hyvin rauhallisessa vauhdissa tunnottomaksi tehostettu nykyauto (Jaguar XE) suoritti puolen auton mittaisen sivusiirtymän täysin varoittamatta. Kitkat alla tietysti.
GreenThing kirjoitti:... Tabletin näytöllä oli tuttu Netflixin käyttöliittymä, josta kuljettaja valkkaili jonkun sarjan seuraavaa jaksoa...
Paras minkä itse olen joskus nähnyt on kun motarilla ihmettelin kanssa seilailevaa ja nopeutta humppaavaa autoa. Kun vihdoin uskaltaiduin ohi, niin kuski luki kirjaa ratin päällä. Meikkaamissuorituksia näkyy suht useinkin kun kaupunkien keskustoissa pyörii.
Oih - kaipaan Starbucksin autokaistaa! Joka arkiaamu ”thank you for choosing your local Starbucks - what can I get for you today?” En tosin meikannut autossa, olen luonnonkaunis.
lerppu kirjoitti:Oih - kaipaan Starbucksin autokaistaa! Joka arkiaamu ”thank you for choosing your local Starbucks - what can I get for you today?” En tosin meikannut autossa, olen luonnonkaunis.
Itse taas kaipaan eniten USA:laista palkkatasoa, autojen hintoja ja verotusta...
Ja olen sen verran ruma että edes meikkaus ei auttaisi joten why bother?
Gasket kirjoitti:Meikkaamissuorituksia näkyy suht useinkin kun kaupunkien keskustoissa pyörii.
Aamuliikenne USA:ssa. Starbucks LatteFrappuzino toisessa kädessä ja toisella kädellä meikataan. Ohjaus tapahtuu ilmeisesti reisillä.
Kerran työkeikalla Ranskassa ajoin motaria omasta mielestäni kovaa, kun vasenta kaistaa minut ohitti pieni punainen auto, jonka naiskuski meikkasi samalla.
Mukava autoilumaa oli Ranska, mutta kuitenkin joka kerta kun sai palauttaa vuokrapelin lentokentälle, huokaisin ihan vähän helpotuksesta
GreenThing kirjoitti:... Tabletin näytöllä oli tuttu Netflixin käyttöliittymä, josta kuljettaja valkkaili jonkun sarjan seuraavaa jaksoa...
Paras minkä itse olen joskus nähnyt on kun motarilla ihmettelin kanssa seilailevaa ja nopeutta humppaavaa autoa. Kun vihdoin uskaltaiduin ohi, niin kuski luki kirjaa ratin päällä. Meikkaamissuorituksia näkyy suht useinkin kun kaupunkien keskustoissa pyörii.
Joskus olin erään b-sarjan julkkiksen kanssa samaan aikaan amk:ssa. Kimppakyytiautolla ajoimme kyseisen henkilön auton ohi eräänä aamuna koululle mennessä, ja neito siellä tankkaa tenttikirjaa aamupäivän tenttiä varten. Varmaan on ihan hirveän tehokasta opiskelua.
Mutta, kyllä tuli lämmin ja pörröinen olo sisälle, kun sain pilattua kanssa-autoilijan illan. Kaksikaistaisella tiellä olin vasemmalla, ja vasen kaista oli kohta päättymässä. Vilkku oikealle, ja takaatulija kiskaisee noin neljäsosasekunnissa välin umpeen, varmaan oli jo varautunut manööveriin tietäessään vasemman kaistan päättyvän. No, en antanut asian häiritä, vaan vaihdoin kaistaa kuitenkin. Oletin, että kyllä se väli sieltä taas löytyy, ja syntyihän sitä tilaa. Takanatullut ei tästä niin pitänyt ja tuli seuraavat puoli kilometriä pitkät päällä. Pari kilometriä myöhemmin kun käännyin pois muisti vielä töötätä. Kehtasin loukata hänen sijoitustaan jonossa.
Ei liikenteessä mutta mittarilla. Kaikki mittarit varattuna paitsi yksi joka vielä osui oikealle puolelle, vähän oli ahdasta kun bemaristi oli laittanut autonsa aika keskelle mutta en antanut asian häiritä kun oli vielä kiire palaaveriin. Olin juuri saanut oman tankkauksen käyntiin kun herrasmies oli jo valmis ja menossa, jäi vähän kesken kun totesi ettei ollut enää tilaa kuskin puolella. Totesi sitten närkästyneenä että miten luulen hänen pääsevän autoonsa siitä välistä. Vastasin että en tiedä mutta kun olet itse sen siihen keskelle laittanut niin joko odotat että saan tankattua tai menet apparin puolelta sisälle. Oli kyllä sen verran herrasmies että ymmärsi itse aiheuttaneen ongelmansa joten odotteli rauhassa että sain tankattua valmiiksi. Totesi vain että taisi tankki olla tyhjä kun Stelvion tankkiin meni 62,80 litraa.
Parikin mielensäpahoittajaa osunut viime päiviin, sama tie, sama kohta, mutta eri autot sekä itsellä että vastapuolella, joten mistään henkilökohtaisesta ei luulisi olevan kyse.
Sivutieltä kääntyminen 80km/h tielle, muutaman auton odotus ja reiluun väliin kiihdytys ketään häiritsemättä. Oma vauhti jo ihan rajoituksen, tai ainakin edellä menevien, mukainen ja jostain syystä takana oleva auto päättää kiihdyttää edelleen reilun välin umpeen. Siis selkeällä kiihdytyksellä, vaikka aiemmin on pitänyt edellä olleeseen sitä reilua väliä, johon minä mahduin helposti sekaan. Kai tuokin joku mielenosoitus sitten on, että hänen eteensä kehtasin tulla, vaikka ajaminen itsessään ei mitenkään voinut häiriintyä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
^Jos keskittyisivät liikenteenvalvontaan. Nytkin uutisesta käy ilmi, että ovat ajelleet perässä keskinopeutta mitaten. Liikennettä vaarannettu... Liikennettä ja siinä liikkuvia ihmisiä kyllä vaarannetaan, useinkin. Lähinnä taajamissa. Siihen sitä valvontaa. Liikkumisnopeuden demonisointi on puuduttavaa.
Eilen tulin kaupasta autolle ja ihmettelin autojen välissä puottelevaa mitsua. Ajoi parkkiin autojen väliin ja kohtahan siihen eteen kurvasi sedät maijalla. Piiloleikki siis epäonnistui ja pienen hetken poliisit penkoi autoa ja reppua, jonka jälkeen kuski pääsikin takaboxiin turvaan.
Kiire ei ollut mihinkään ja sen verran oli uteliaisuutta, että piti seurata, mitä tapahtuu
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
lerppu kirjoitti:Liikkumisnopeuden demonisointi on puuduttavaa.
Nopeus ei useinkaan ole onnettomuuden aiheuttaja (aina löytyy ääliöitä jotka ajavat ajotaitoonsa nähden liian lujaa), vaan nopeuserot. Kun ajetaan rajoitusten mukaan, osaavat muut ennakoida tilanteen.
Tämän huomaa kun ajaa Fiat X1/9:llä. Kun auto on pieni ja matala, luulevat monet (näin oletan) sitä mopoautoksi ja olettavat nopeuden olevan 40 km/h. Yllätys onkin kun pikkuauto tuleekin tiekohtaista nopeutta+10
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
lerppu kirjoitti:Liikkumisnopeuden demonisointi on puuduttavaa.
Nopeus ei useinkaan ole onnettomuuden aiheuttaja (aina löytyy ääliöitä jotka ajavat ajotaitoonsa nähden liian lujaa), vaan nopeuserot. Kun ajetaan rajoitusten mukaan, osaavat muut ennakoida tilanteen.
Tämän huomaa kun ajaa Fiat X1/9:llä. Kun auto on pieni ja matala, luulevat monet (näin oletan) sitä mopoautoksi ja olettavat nopeuden olevan 40 km/h. Yllätys onkin kun pikkuauto tuleekin tiekohtaista nopeutta+10
Nopeuserojen takia Saksassa onkin jatkuvasti kaikki moottoritiet täynnä onnettomuuksia ja tukossa.
Mutta joo, siellä toki osataan ennakoida että vapaiden nopeuksien alueilla joku saattaa ajaa selvästi lujempaa kuin joku toinen
Sai sielläkin seistä jarrulla, kun puolalainen pullakuski vaihtoi kaistaa eteen vähän sen jälkeen kun oma viisari ohitti 200-lukeman. Oli siinä onneksi väliä ja pullakuskillakin vauhtia 120, mutta aika nopeasti se väli kyllä lyhenee noilla nopeuseroilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.