Gasket kirjoitti:^ Juu, ei tuo ihan tuollaisenaan käänny oikeaan elämään. Kuitenkin pitäisin ongelmia pienempinä mitä vaikkapa maan kattavan latausverkon luomisessa ja autokannan sähköistämisessä.
Noista se autokannan sähköistys on ongelma. Latausverkoston luomisesta saadaan ongelma lähinnä valtiotason aivopierulla, jolla se aiotaan ampua täysin järjettömiin sfääreihin. Sähköistymistäkin tapahtuu ihan luonnostaan kun kansalla varallisuus antaa vähitellen myöten ja lisääntyvän tuotannon myötä myös käytettyjen markkinat paranee. Tuskin olen ainoa, joka ei rakasta tankkiautomaattiin nojaamista vaan tykkäisi etenkin arkiajossa lataamisen helppoidesta, kun voisi vaan tökkiä piuhaa kiinni kotipihassa.
Gasket kirjoitti:Noissa touhuissa kuitenkin joku 50 miljoonaa sinne tai tänne ei paljoa vaikuta.
Kokonaisuudessa joo, artikkelin väittämässä 142Me kokonaissummassa 50Me heilautus tekee aika paljon.
Gasket kirjoitti:Samoin voi jatkopohtia vaikutusta kansantalouteen jos kepitetään liikkuminen ja kuljetus liki kuoliaaksi tai mahdollistetaan nuo jatkossakin. Voi myös miettiä olisiko tuossa vientituote.
Olisi ja on. Myy-diisseliä myydään kuulemma ulkomaille se osuus, josta sujomipoika ei ole valmis maksamaan nykyistä hintaa.
Gasket kirjoitti:
Valtiohan voi verotuksella "ohjata" kulutustottumuksia kuten nytkin tekee. Jos määritellään ilmaston takia, että riittävällä biokomponenttipitoisuudella vero laskee X-senttiä niin ei se kilpailua rajoita.
Ja noinhan se onkin, fossiilisella osuudella on eri verospeksi kuin uusiutuvalla. Pumppuhinta vaan ei ole verot+x, jossa x olisi kiinteä, vaan mahdollisimman korkea jolla myynti vielä riittää. Myyntihinta on oikea kun myyntimäärä*yksikkökohtainen_voitto -yhtälö tuottaa mahdollisimman suuren tuloksen, joten hinta ei taatusti laske samassa suhteessa veroon nähden, vaan voitto paranee samalla. Hinta voi laskea, jos muutoksella lasketaan saavuttavan tarpeeksi suuri korotus myyntiin.
Gasket kirjoitti:
Jos sattuu valtionyhtiö tuosta hyötyvän eniten, niin se on sitten niin. Sosialistisessa valtiossahan me elämme joka tapauksessa. Toisaalta kapitalismiin kuuluu sekin, että jos jokin yritys innovoi sopivasti, niin kerää siitä sitten myös hyödyn. Samalla tapaahan vaikka autokauppaa ravistellaan milloin milläkin verosuunnitelmilla.
Niinhän innovoija nyt kerääkin - Neste tiettävästi myy kaiken myydiisselin mitä saa tällä hetkellä tehtyä, vaikka hinta on selvästi fossiilista kovempi. Myös ST1 taitaa kaupata kaiken retanolin mitä laitokset tuottaa, kun pumppuhinta on kohtuu korkea.
Gasket kirjoitti:
Miksei sama systeemi bensapuolellekin ja etanolin hintaa alas. Nyt kannattavuus on aika kiikunkaakun vaikka saakin sen 200 e tuen konversioon. "Vähän" olisi polttoaineella reilumpi ohjausvaikutus mitä pienellä konversiotuella.
Koska sielläkin on jo - uusiutuvan etanolin verospeksi on messevästi kevyempi kuin bensan. Vaan kun myynti mitä ilmeisimmin riittää vaikka kannattavuus pumpulla on kiikunkaakun, ei sitä hintaa kannata juur pudottaa. Se markkinatalous kun ajaa pumppuhintaa vähän vielä verotusta vahvemmin.
Eli edelleen: kun hintaerona oleva valtion maksama osuus menisi lyhentämättömänä tuottajan taskuun, niin se hintaero ei ainakaan suoraan laskisi. Pahimmillaan veroedutkin menee suoraan tuottajan taskuun, jos/kun kaiken tuotoksen saa nykyhinnalla myytyä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.