
Jos laakeri on hajallaan, niin sen pystyy toteamaan ihan pyörittelemällä rengasta käsin ilmassa....se saattaa jopa "tuntua" käsissä, kun rengasta pyörittää.
Valvoja: Moderators
Oskilloskoopilla ja näkyy "kanttiaaltoa".Alfred Romero kirjoitti:Miten mitataan nokka-akselin asentoanturi onko se ehjä?
Millaisia arvoja mittarin pitäisi näyttää?
Se on hall? anturi ja sitä ei helposti mittaa kotikonstein.Alfred Romero kirjoitti:Miten mitataan nokka-akselin asentoanturi onko se ehjä?
Millaisia arvoja mittarin pitäisi näyttää?
Kyseessä 2.0TS-01.
Yleensä kyllä, mutta täydellisellä varmuudella ei laakeria voi todeta ehjäksi vaikkei pyöritellen mitään tuntuisikaan. Minä oon kohdannu jo 2 laakeria, joista vikaa ei tunne millään tavalla pyöränkotelosta käsin, mutta huomaa äänestä.centro style kirjoitti: Jos laakeri on hajallaan, niin sen pystyy toteamaan ihan pyörittelemällä rengasta käsin ilmassa....se saattaa jopa "tuntua" käsissä, kun rengasta pyörittää.
Hienoa että jemma pelasti!TonninAlfa kirjoitti: Samalla alatukivarsi todettu huonoksi, purkaessa 2/4 apurungon pulttia sanoi naps (ne lyhyet, renkaan puoleiset). Onneksi löytyi ehjät jemmasta![]()
Kiitos! Täytyy katsoa, onko säätimen suunnalla kaikki silmämääräisesti kunnossa. Täyskaasulla kiihdytettäessä tulee melkein joka kerta rajuja nykäisyjä, aivan kuin ruokaa ei tarjoiltaisi koneelle tarpeeksi. Normiajossa meno on ihan normaalin tasaista. Vikakoodina on P1173 FRA autoadaptation parameter (additive), joka MES:n selityksen perusteella tarkoittaa, että seos on vääränlaista - veikkaisin, että seos on laihalla. Lambda käyttäytyy signaalia katsellen ihan normaalisti eikä imuvuotoakaan löydy mistään, joten siksi bensanpaineita epäilen. Mittari olisi tietysti kiva, mutta sellaista en (vielä...) omista.nakkis kirjoitti:E: Eipäs olekkaan. Numero seitsemän on eperin mukaan, 98-02 1.8 tessun "pressure regulator".
Tuo on hyvä vinkki: Olen ollut siinä luulossa, että sähköinen bensapumppu joko toimii tai sitten ei toimi ollenkaan, väsymisen mahdollisuus ei ole tullut mieleeni. Vuoto putkessa tankin sisällä voisi olla myös yksi kandidaatti ongelman aiheuttajaksi. No, täytyy varmaan mennä painemittarikaupoille, ei painetasot oikein järkeilemällä taida selvitä.Polforea kirjoitti:-Jos taas auto toimii tyhjäkäynnillä, mutta pätkii seosten vuoksi nimenomaan täyskaasulla ja yläkierroksilla, eniten nimenomaan huipputehon alueella, löytyy syy todennäköisemmin väsyvästä bensapumpusta kuin paineregusta.
OK. En muistanutkaan edeltävässä kuvassa näkyvää kikkaretta tukin päässä, muistikuvieni mukaan siellä on vain venttiili.seppo kirjoitti:Paineensäädin on 156-malleissa tankissa, pumpun yhteydessä poislukien alkupään 1,6 jossa se on jakoputkessa kuten edellä olevassa kuvassa on, samoin putkisto oli kaksiputkinen.
Polttoainejärjestelmä on 156-2,0-1,8-ja uudemmat 1,6) malleissa yksiputkinen, ja paineenmittaus-liitin on vain jakoputkessa. Paine taisi olla 3,5bar.
Testeri on MultiEcuScanin rekisteröity versio viime kesältä, versionumeroa en nyt tähän hätään muista. Kyllä tämä koodi M1.5.5:sta löytyi; en tiedä antaisiko MES edes luoda yhteyttä, jos tuolla mainitsemallasi tuoreemmalla EOBD-versiolla yrittäisi ECUun kiinni. Sama koodi on löytynyt MES:llä useamman testivedon jälkeen.seppo kirjoitti:Nyt jos testerisi on antanut tämän vikakoodin, olet mitannut autoa väärällä versiolla (euro3), autosi on euro2 ja polttoainejärjestelmä M1.5.5, eikä MED7.1.1. EOBD.
Konepelti irti, mittari näkösälle konehuoneeseen ja baanalle urku auki!Polforea kirjoitti:Painemittarilla kyllä näkee tälssä tapauksessa selvästi jos tuotto loppuu pumpulta kesken, paine meinaan tippuu tukilla siinä tilanteessa. Sinänsä pensee että tarttis mitata ajossa, että kuorma riittää vian löytymiseen.
No jos veto on alakierrospainotteista ja loppuu 5000 jälkeen, harkitsisin kurkkaamista imusarjan suuntaan.Aatee kirjoitti:Mietin tuon ostamani 156 2.0 Jts imupuolen karstoja kun tuntuvat yleisesti olevan ongelmana.
Asian tarkastaminen imusarja irroittamalla tuntuu vaivalloiselta, irrottaisi kun ensin tietää tilanteen ja puhaltaa pähkinärouheella puhtaaksi.
Ajattelin, josko tuohon muoviseen imusarjaan poraisi noin 10mm reijän, josta tuon voi tarkistaa tarkistuskameralla, vai olisiko helpompaa reittiä?
Reikä toki umpeen hyvin operaation jälkeen.
Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
eLearnista löytyy ainakin osa momenteista ja jonkunlaisia ohjeitakin. Poskilaakereiden esijännityksen säätöohjeet löytyy. Voin myöhemmin tänään laittaa kuvan siitä.ristojärvelä kirjoitti:Mistähän mahtaisi löytyä 156 GTA:n vauhtipyörän, kytkinasetelman ja tasauspyörästön ison hammaspyörän pulttien kiristysmomentit? Autoon vaihdetaan Quaifen torsen, joten tasauspyörästön laakerien asennusohjekin olisi kiva.
https://www.dropbox.com/s/fucvpa8iha23a ... WA0000.jpgTiige kirjoitti:eLearnista löytyy ainakin osa momenteista ja jonkunlaisia ohjeitakin. Poskilaakereiden esijännityksen säätöohjeet löytyy. Voin myöhemmin tänään laittaa kuvan siitä.ristojärvelä kirjoitti:Mistähän mahtaisi löytyä 156 GTA:n vauhtipyörän, kytkinasetelman ja tasauspyörästön ison hammaspyörän pulttien kiristysmomentit? Autoon vaihdetaan Quaifen torsen, joten tasauspyörästön laakerien asennusohjekin olisi kiva.
Kiitos tästä vinkistä, helppo testi.A Bart kirjoitti:No jos veto on alakierrospainotteista ja loppuu 5000 jälkeen, harkitsisin kurkkaamista imusarjan suuntaan.Aatee kirjoitti:Mietin tuon ostamani 156 2.0 Jts imupuolen karstoja kun tuntuvat yleisesti olevan ongelmana.
Asian tarkastaminen imusarja irroittamalla tuntuu vaivalloiselta, irrottaisi kun ensin tietää tilanteen ja puhaltaa pähkinärouheella puhtaaksi.
Ajattelin, josko tuohon muoviseen imusarjaan poraisi noin 10mm reijän, josta tuon voi tarkistaa tarkistuskameralla, vai olisiko helpompaa reittiä?
Reikä toki umpeen hyvin operaation jälkeen.
Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Siis jos muut jutut on kunnossa.
Jos on reiät auki eikä karstassa meno piristyy kierrosten mukaan rajoittajalle asti.
Ois tosiaan pitänyt mainita, että perustuu täysin omiin (vääriksi osoittautuneisiin) muistikuviin.. Yhdestä Jötsi-koneisesta 156sta korjasin käyntiongelman, jossa oireeet hiukan samanmoiset ja oli tosiaankin siinä kiskon päässä olevan pa-paineensäätöventtiilin? o-rengas, joka murustui kikkare irrottaessa ja uudella o-renkaalla tosiaan korjaantui. Oli niinkin haastava diagnosoitava, kun avattava MES, ja about etusivuilla näkyi polttoaineenpaineen seilaavan jossain 3bar luokassa. Suorasuihku-koneessa.. Tämä oli käynyt mm. paikallisella teltta-autolla tutkittavana ja parissa muussa pikkupajassa, jossa olivat ehdottaneet about kaikkea, egr-ongelmista ecuvikoihin yms..TeroV. kirjoitti:OK. En muistanutkaan edeltävässä kuvassa näkyvää kikkaretta tukin päässä, muistikuvieni mukaan siellä on vain venttiili.seppo kirjoitti:Paineensäädin on 156-malleissa tankissa, pumpun yhteydessä poislukien alkupään 1,6 jossa se on jakoputkessa kuten edellä olevassa kuvassa on, samoin putkisto oli kaksiputkinen.
Polttoainejärjestelmä on 156-2,0-1,8-ja uudemmat 1,6) malleissa yksiputkinen, ja paineenmittaus-liitin on vain jakoputkessa. Paine taisi olla 3,5bar.
Painemittari tuli hankittua, samoin uusi bensapumppu. Mittarisatsista ei löytynyt pikaliittimeen sopivaa nippaa, joten laitoin mittarin jakopukille tulevaan letkuun kiinni (letku oli jo joskus aiemmin vaihdettu kumiletkuksi, jossa ei ole kovaa sisäputkea) haaroituskappaleella, joka sarjasta löytyi. Ohessa kuvat painemittarista tyhjäkäynnillä sekä vanhalla että uudella pumpulla (molemmat merkiltään Bosch). Eipä noissa tyhjäkäyntipaineissa eroa ole. Ajossa en uudella pumpulla saanut aikaiseksi samanlaista nykäystä kuin aiemmissa vanhalla pumpulla tehdyissä koeponnistuksissa ja kylmäkäynnistyksissä moottori käy tasaisemmin heti käynnistyksen jälkeen, aiemmin käynti oli aina startin jälkeen hetken aikaa ontuvaa. Eli ehkä pumpussa jotain väsyneisyyttä oli isompia tuottoja pyydettäessä.seppo kirjoitti:Tuossa on oikea kuva jakopukista, osa nro 5 on vain painemittauksen pikaliitin tuon tulpan alla.