33 16 v vm90 madaltaminen.
Valvoja: Moderators
33 16 v vm90 madaltaminen.
Olisiko kellään kokemuksia kyseisen merkin madaltamisesta.
Tuleeko alustasta kuinka jäykkä ja mitä iskareita olette käyttäneet.
Saako iskarin valmistajilta etujousijalankin mukaan vai myyvätkö
vain patruunan.Kestääkö tavalliset iskarit madalletussa vai pitäiskö
laitaa jotkut erikois iskarit.PS tolpat ovat jo aika lahot.
Tuleeko alustasta kuinka jäykkä ja mitä iskareita olette käyttäneet.
Saako iskarin valmistajilta etujousijalankin mukaan vai myyvätkö
vain patruunan.Kestääkö tavalliset iskarit madalletussa vai pitäiskö
laitaa jotkut erikois iskarit.PS tolpat ovat jo aika lahot.
Tossa kaveri soitteli justiin, että oli tilannut madallusjouset, vaikka on aika skeptinen niiden toimivuudesta, kyse kun on käyttöautosta. Niiden toimitus kestänee tovin, eli kokemusta ei ko. autosta ole, mutta kerron (kerromme) varmasti projektista, kun se aika tulee.
Noin yleensä oma käsitykseni on se, että tavallinen iskari kestää ihan normaalisti. En keksi näin äkkiseltään, miten se rasittuisi enemmän. Madallusjousi on (tai ainakin pitäisi olla) jäykempi kuin vakio, jolloin saman suuruinen voima aiheuttaa pienemmän muutoksen sen pituuteen. Toisaalta se on myös lyhyempi, eli jos jousi ei ole jäykempi, niin se painuu matalammalle, mikä ei siis ole suotavaa ja voi johtaa iskarin pohjaamiseen. Madallusjousienhan pitäisi säilyttää alkuperäinen kantavuus, toisin sanoen maksimi kuormalla auto ei ole matalampi kuin vakio jousin. (Jousivoimahan on on riippuvainen jousivakiosta ja jousen pituudesta, tai siis puristettavasta matkasta. Jotenkin noin ulkomuistista.)
Progressiivisia iskareita, kuten Monroe Sensatrack EI saa käyttää! Ne eivät toimi suunnitellusti, koska auto on koko ajan matalammalla.
Eri asia on sitten se, etttä toimiiko se perusiskari hyvin (suhteellista) madalluksen kanssa. Suurempi jousivoima vaatii suuremman vaimennuksen (tätä kuvaa matematiikassa jousi(differentiaali)yhtälö). Eli voi olla niin, että vakio iskari on liian löysä hillitsemään jäykkää jousta.
Kokemusta itsellä on kahdesta autosta. Toisessa on Boge Turbo Gas(?) + Eibach yhditelmä ja toisessa Bilstein + Intrax yhdistelmä. Ensimmäinen on jäykempi tain ainakin tuntuu siltä matalampien renkaiden takia. Toinen toimii ihan hyvin, mutta valmistajan ilmoittamat madallukset on ihan mitä sattuu, eli jousien mitoitus on perseestä. Perä nimittäin putosi aika reippaasti ja kantavuus ei todellakaan ole sitä mitä pitäisi. Katsastuksen iskaritestissä tämä jäkimmäine saa kyllä papukaijamerkin molempien akseleiden osalta! (Jos noilla testeillä on mitään arvoa.)
Eli en suosittele ainakin Intrax jousia. Nuo Bogen iskarit ovat aika peruskamaa, niistäkin ollaan montaa mieltä, mutta hyvin ovat kaverilla kestäneet. Ovat tarkoitettu käytettäväksi esim. madalluksen kanssa. Bilsteinit ovat kyllä hyvät, mutta aika kalliit (itse sain ne suht edullisesti, kun ensin möivät väärät Boget ja niitä ei sitten autooni edes saanut.)
Jos "tolpilla" tarkoita peltiä jousi-iskari systeemin ympärillä, siis korissa, niin korjaa ne ihmeessä. Hitsaamalla siis. Nehän ovat kantavaa osaa ja ei ole kovin kivaa, jos iskari napsahtaa konetilaan!
Noin yleensä oma käsitykseni on se, että tavallinen iskari kestää ihan normaalisti. En keksi näin äkkiseltään, miten se rasittuisi enemmän. Madallusjousi on (tai ainakin pitäisi olla) jäykempi kuin vakio, jolloin saman suuruinen voima aiheuttaa pienemmän muutoksen sen pituuteen. Toisaalta se on myös lyhyempi, eli jos jousi ei ole jäykempi, niin se painuu matalammalle, mikä ei siis ole suotavaa ja voi johtaa iskarin pohjaamiseen. Madallusjousienhan pitäisi säilyttää alkuperäinen kantavuus, toisin sanoen maksimi kuormalla auto ei ole matalampi kuin vakio jousin. (Jousivoimahan on on riippuvainen jousivakiosta ja jousen pituudesta, tai siis puristettavasta matkasta. Jotenkin noin ulkomuistista.)
Progressiivisia iskareita, kuten Monroe Sensatrack EI saa käyttää! Ne eivät toimi suunnitellusti, koska auto on koko ajan matalammalla.
Eri asia on sitten se, etttä toimiiko se perusiskari hyvin (suhteellista) madalluksen kanssa. Suurempi jousivoima vaatii suuremman vaimennuksen (tätä kuvaa matematiikassa jousi(differentiaali)yhtälö). Eli voi olla niin, että vakio iskari on liian löysä hillitsemään jäykkää jousta.
Kokemusta itsellä on kahdesta autosta. Toisessa on Boge Turbo Gas(?) + Eibach yhditelmä ja toisessa Bilstein + Intrax yhdistelmä. Ensimmäinen on jäykempi tain ainakin tuntuu siltä matalampien renkaiden takia. Toinen toimii ihan hyvin, mutta valmistajan ilmoittamat madallukset on ihan mitä sattuu, eli jousien mitoitus on perseestä. Perä nimittäin putosi aika reippaasti ja kantavuus ei todellakaan ole sitä mitä pitäisi. Katsastuksen iskaritestissä tämä jäkimmäine saa kyllä papukaijamerkin molempien akseleiden osalta! (Jos noilla testeillä on mitään arvoa.)
Eli en suosittele ainakin Intrax jousia. Nuo Bogen iskarit ovat aika peruskamaa, niistäkin ollaan montaa mieltä, mutta hyvin ovat kaverilla kestäneet. Ovat tarkoitettu käytettäväksi esim. madalluksen kanssa. Bilsteinit ovat kyllä hyvät, mutta aika kalliit (itse sain ne suht edullisesti, kun ensin möivät väärät Boget ja niitä ei sitten autooni edes saanut.)
Jos "tolpilla" tarkoita peltiä jousi-iskari systeemin ympärillä, siis korissa, niin korjaa ne ihmeessä. Hitsaamalla siis. Nehän ovat kantavaa osaa ja ei ole kovin kivaa, jos iskari napsahtaa konetilaan!
Tarkoitin itse jousi jalkaa jossa on jousi lautanen,jousi ja iskari.Käytin ehkä väärää termiä.En tiedä onko tämän tässä mallissa kovinkin ruostuvaa sorttia.Auto on onneksi tallissa seisonnassa ajattelin josko iskarien vaihdon yhteydessä voisi jousi jalatkin vaihtaa uusiin.
Kiitoksia infosta kaikenlaista on tullut ropattua mutta madaltaminen on vielä tekemättä.
Kiitoksia infosta kaikenlaista on tullut ropattua mutta madaltaminen on vielä tekemättä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
tuosta vakio iskareiden käytöstä madallusjousien kanssa. Itse olin hyvinkin pessimistinen, ja olin ihan varma että vakio iskarit ovat heti rikki kun madalsin. Elikkä madalsin 30mm (en mitannut kuinka paljon tarkalleen madaltu) ja vakio iskarit pärjäsivät varsin hyvin iskaritestissä. Tietysti vaihtaisin säädettäviin jos vähän tuota rahhaa löytyis 

Vakioiskarit mardallusjousien kanssa!!
Itselläni ainaskin vakioiskarit eivät toimineet madallusjousien kanssa. Jousitus löi näpeille jo pienissäkin kuopissa tosi ikävästi. Omassa 155:ssa GM:n jousisarja ja ne ovat aikas jäykät. Vaihto säädettäviin Koneihin tasoitti menon kerrasta.Epezi kirjoitti:tuosta vakio iskareiden käytöstä madallusjousien kanssa. Itse olin hyvinkin pessimistinen, ja olin ihan varma että vakio iskarit ovat heti rikki kun madalsin. Elikkä madalsin 30mm (en mitannut kuinka paljon tarkalleen madaltu) ja vakio iskarit pärjäsivät varsin hyvin iskaritestissä. Tietysti vaihtaisin säädettäviin jos vähän tuota rahhaa löytyis
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Kun nyt tuli puheeksi, niin todettakoon taas että ainakin nuo lautaset ovat kovasti ruostuvaa sorttia ja kannattaa tod. näk. uusia jos rupeat jousiremonttiin. Ei ole kiva jos pettävät kesken matkan, nimimerkillä...ETE kirjoitti:Tarkoitin itse jousi jalkaa jossa on jousi lautanen,jousi ja iskari.Käytin ehkä väärää termiä.En tiedä onko tämän tässä mallissa kovinkin ruostuvaa sorttia.
Joo. 33:ssahan tuo iskari paketti on sellaine, että laakerointi on alemman jousilautasen alla ja lautanen siis irtonainen. Loppu iskari on yhtä paketti + yläpää. Lautanen tosiaan ruostuu. Kaverilla toinen lautanen oli parista paikasta ihan puhki ja hirvitti laittaa se paikalleen sellaisenaan, ennen kuin uusi saatiin hankittua. Aika tyyriitä ovat (muistaakseni Deltassa 55e, saako muualta?), mutta parempi sekin kuin että jousi valahtaa renkaaseen, puhkoo sen ja auto on pöpelikössä.
Meinasitko ETE muteen vaihtaa vain jouset? Eli käyttää vanhoja iskareita? Ei hyvä idea. Kyllä jousienvaihdon yhteydessä pitää sen verran satsata, että hommaa edes uudet iskarit, vaikka ei sitten mitään Koneja (tai jotain parempia) laittaisikaan.
Meinasitko ETE muteen vaihtaa vain jouset? Eli käyttää vanhoja iskareita? Ei hyvä idea. Kyllä jousienvaihdon yhteydessä pitää sen verran satsata, että hommaa edes uudet iskarit, vaikka ei sitten mitään Koneja (tai jotain parempia) laittaisikaan.
Jep! Olisi tarkoitus laitaa jotkut sportti/jäykemmät KYB.it uusiksi iskareiksi. Myyjän mukaan eteen jousijalan kera.Jouset muuten
on merkiltään chassis dynamics high performance sports spring kit,
From England.Netistä katselin tai yritin bongata tietoja kyseisestä jousi satsista ja myytinhän niitä siellä.En tiedä tuoko suomeen kukaan kyseistä
jousi satsia.
on merkiltään chassis dynamics high performance sports spring kit,
From England.Netistä katselin tai yritin bongata tietoja kyseisestä jousi satsista ja myytinhän niitä siellä.En tiedä tuoko suomeen kukaan kyseistä
jousi satsia.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ai Delta on taas suolannut hinnat. Muistaakseni tuo oli aikanaan Azzurrossa jotakin 150 mk. En lähde arvailemaan saako niitä sieltä edelleen. Muukkoselta luulis ainakin löytyvän.markkul kirjoitti: Aika tyyriitä ovat (muistaakseni Deltassa 55e, saako muualta?), mutta parempi sekin kuin että jousi valahtaa renkaaseen, puhkoo sen ja auto on pöpelikössä.
Madallus
Moikka
Tein 2. sarjan 33:een madalluksen JR jousilla, nimellisesti 35mm. Vaan autosta tulikin hiukan matalampi, vain 2 milliä yli rajan. (80mm)
Käytin edessä Sachs kaasuiskaria joita toiset moittivat löysäksi, taakse laitoin Avon säädettävät. Sachs ei mielestäni ollut löysä, auto oli erittäin kova ajettava.
Projektin yhteydessä kannattaa ehdottomasti purkaa koko paketti yläpäätä myöden, ettei ole mätiä peltejä. Arvaatte varmaan kuinka käy jos jotain pettää. Samalla alalautaset uusiksi ja niihin kunnon pinta ettei ruostu. Laakerit ovat kulutustavaraa, kannattaa vaihtaa aina kun tolppa on irti.
Haritukset kannattaa säätää lähelle nollaa tai +1, toimii parhaiten eikä kiemurtele. Renkaita sitten menee sisäreunasta aivan varmasti.
My 2c
TimoJ
Tein 2. sarjan 33:een madalluksen JR jousilla, nimellisesti 35mm. Vaan autosta tulikin hiukan matalampi, vain 2 milliä yli rajan. (80mm)
Käytin edessä Sachs kaasuiskaria joita toiset moittivat löysäksi, taakse laitoin Avon säädettävät. Sachs ei mielestäni ollut löysä, auto oli erittäin kova ajettava.
Projektin yhteydessä kannattaa ehdottomasti purkaa koko paketti yläpäätä myöden, ettei ole mätiä peltejä. Arvaatte varmaan kuinka käy jos jotain pettää. Samalla alalautaset uusiksi ja niihin kunnon pinta ettei ruostu. Laakerit ovat kulutustavaraa, kannattaa vaihtaa aina kun tolppa on irti.
Haritukset kannattaa säätää lähelle nollaa tai +1, toimii parhaiten eikä kiemurtele. Renkaita sitten menee sisäreunasta aivan varmasti.
My 2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
33 iskarilaakeri
Moikka
Laakeri on sellainen muovikuorinen keksintö. Todennäköinen kuolinsyy on alhaalta väliin pääsevä lika ja vesi. Jos sinne alle laittaisi jonkin iskarin suojakumin pätkän niin ettei lika pääse ylös-- voisi kestää vähän kauemmin.
TimoJ
Laakeri on sellainen muovikuorinen keksintö. Todennäköinen kuolinsyy on alhaalta väliin pääsevä lika ja vesi. Jos sinne alle laittaisi jonkin iskarin suojakumin pätkän niin ettei lika pääse ylös-- voisi kestää vähän kauemmin.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Kun itse sain sellaisen laakerin kouraan ehjänä, en kyllä yhtään ihmetellyt miksei kestä! Se on siis tosiaan sellainen muovinen kuulalaakeri, joka on vielä varsin avonaisen oloinen. Eli ei sinne kummoista paskaa tarvitse mennä, että alkaa kulumaan ja se muovi tosiaan syöpyy kokonaan. Auto johon ne vaihdetiin oli kadottanut reunat siitä laakerista, eli jäljellä oli vain muoviset kiekot. Vaihtolaakeria ei siihen hätään ollut, joten paljon rasvaa ja kuulat siihen kiinni, niin sai paikalleen. Toki vaihdettiin sitten myöhemmin.
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Olen kanssa ajatellut 33:ni madaltamista takapään järkyttävästi paisuneen peltiremontin yhteydessä, autoni on '89 1.7 I.E. 33:n takapään ripustusten rakenne on tosiaan omiaan ruostumaan ! ! !
XXL ja Sprint QV myyvät täällä 40 mm laskevaa H & R ja 35 mm jonkun muun (selviää pian minkä) merkkisiä jousia, olisi kiva kuulla kokemuksia em. merkistä. Onko uudemman ja vanhemman sarjan 33:n jousissa eroa, Pantse epäili että etupää olisi matalempi, pitääkö paikkansa? Vakioiskarit minullakin on toistaiseksi, toki säädettävät Konit olisivat hienot, mutta kyse on kuitenkin kauhtuneesta käyttö- ja bokseri-Alfasta, johon ei kannata loputtomasti rahaa upottaa.
XXL ja Sprint QV myyvät täällä 40 mm laskevaa H & R ja 35 mm jonkun muun (selviää pian minkä) merkkisiä jousia, olisi kiva kuulla kokemuksia em. merkistä. Onko uudemman ja vanhemman sarjan 33:n jousissa eroa, Pantse epäili että etupää olisi matalempi, pitääkö paikkansa? Vakioiskarit minullakin on toistaiseksi, toki säädettävät Konit olisivat hienot, mutta kyse on kuitenkin kauhtuneesta käyttö- ja bokseri-Alfasta, johon ei kannata loputtomasti rahaa upottaa.
Tulipa ostettua KYBit madallusjousien kaveriksi aika näyttää kuinka kyseiset vehkeet pelittävät yhteen.Iskarin lautasen laakeri oli loppu ja lautanenkin vaihdon tarpeessa.Maalasin lautaset vielä kertaalleen josko pysyisivät ruosteesta erossa vähän aikaa.Jousien molempiin päihin laitoin sinistä paineilmaletkua kiekat jotta eivät sitten kitisisi lautasia vasten.Tuli meinaan komia paketti saa nähdä raskiiko laitaa alle.Tuli sitten samalla puotettua takaakseli alas ja otettua kaikki ylimääräiset osat mukana myös.Laitoin osat hiekkapuhallukseen ja maalattavaksi.Puslat tulee myös uusittaviksi kaikki..... Jarrupaineensäädin ruostunut jumiin(vaihtoon) ja samoin jarruputket uusiksi.Jäi muuten mainitsematta,että pensatankkikin vuotaa jostain ylhäältä(ei muutako irti myös)näin se homma etenee ja rahaa palaa.Pitäis varmaan siirtyä seuraavaksi projekti osastolle kirjoittamaan ,joten perästäpäin kuuluu sano teräsmies.....