Tilaamani kytkinpolkimen sensori saapui tänään ja asensin sen paikalleen. Aiemmista vikakoodeista LIN ja Cruise Controliin liittyvät vikakoodit poistuivat, mutta DNA edelleen tipahtelee silloin tällöin pois päältä. Kytkinpolkimen anturi ei siis vaikuta olevan kytköksissä DNA-systeemiin.
Lähdinpä siis koeajolle ja otin pojan mukaan MES:n käyttäjäksi. Yllättäen vikakoodeista ei enää paljastunutkaan DNA switch error vaan vasemman etupyörän kiihtyvyyssensori (plausible, intermittent). Vikailmoituksen kuittaus ei auttanut, vaan se tuli aina uudelleen takaisin. MES:stä valittiin parametreiksi vasemman ja oikean pyörän kiihtyvyyssensori ja laitettiin graafinen esitys päälle. Tästä näki, että vasen kiihtyvyyssensori tuotti ajossa lähes tasaista viivaa, kun oikea tuotti suht'koht loogista käyrää epätasaisuuksien mukaisesti.
Pihassa, ajon jälkeen, tunkkasin auton vasemman puolen ylös ja otin samanaikaisesti käyrää MES:llä edelleen. En tiedä miksi, mutta tämä alkoi avata ongelmaa. Vasen puoli ylös tunkattuna vasemman pyörän sensori antoi oikeaan verrattuna hyvin loogista tulosta ja reagoi hyvin muun muassa oven aukaisuun ja sulkemiseen. Tätä pohdiskelin hetken aikaa ja päätin laskea auton takaisin tassuilleen. Tuloksena oli lähes tasainen käyrä ja vikakoodi. Vielä kerran nostin vasemman puolen uudelleen ylös ja käyrät ovat jälleen loogiset. Itse tulin tästä siihen päätelmään, että kiihtyvyyssensorille menevistä johdoista on joku menossa poikki (signaali, virta taikka maa) ja se katkos kohta löytynee jostakin sieltä missä johdot pääsevät liikkumaan autoa ylös tunkattaessa. Tarina ei siis ole vielä päätöksessään. Tänään ei enää jaksa.
-----------------------
Edit 28.3.2018: Vasemman puolen etupyörän kiihtyvyysanturin johdot osin uusittu pyöräholvissa. Nyt kestää DNA:sta valittu mikä tahansa ajomoodi päällä. Oikean puolen vastaavan komponentin johdot uusitaan kun sormet sulaa ja huulien sininen väri alkaa punertamaan eli torstaina

.
-----------------------
Edit 29.3.2018: Oikealta puolelta löytyi yksi kuorensa sisältä poikkinainen johto (musta, kiihtyvyysensorin). Sikäli jännässä paikassa, että se löytyi iskarin kyljessä olevan läpivientikumin sisältä. Korjauspätkä on kolvattu ja toistaiseksi se ei anna vikakoodeja. Yleensäkin nyt on vikakoodeista puhdas auto. Kokonaan uusien johtojen rakentaminen on kyllä aiheellista, mutta tähän palataan kesän korvalla taikka kesällä kun kaikki tarvittavat liittimet ja soveltuvat johdot on hankittu. Nyt vain kovaa ajoa. Case closed for the time being.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila