Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tervehdys,
Irroitin tänään kytkinpolkimesta sensorin (osanumero on 50515148) ja purin sen. Sisällä on kolme kaaressa kulkevaa kiskoa, joiden päällä kulkee kussakin kolme pinniä (laahainta). Yhden kiskon päällä kulkevista laahaimista kaksi on poikki, joten kaikki virta/jännite kulkee yhden pinnin kautta. Kahdessa muussa kiskossa laahaimet ovat kunnossa. Osaa löytyy monesta eri fiudesta muun muassa. Osa sinänsä ei ole hinnakas, joten laitoin kyselyn uudesta osasta Autokeskukseen. Netistä ulkomailta sitä saa kyllä tilattua. Auttaako tuo ajoittaisena ilmenevään vikaan jää siis nähtäväksi. Tuollaisena en usko sensorin kestävän kuitenkaan kovin kauan aikaa. Kysytäänpä nyt täältäkin, notta sattuisiko jollakin olemaan tuota osaa uutena/purkuosana?
Edit 21.3.2018: Uusi osa tilattu ja pitäisi tulla ensiviikolla. Josko sillä pääsi edes jostakin vikakoodista eroon taikka estäisi uusien syntymistä?
Irroitin tänään kytkinpolkimesta sensorin (osanumero on 50515148) ja purin sen. Sisällä on kolme kaaressa kulkevaa kiskoa, joiden päällä kulkee kussakin kolme pinniä (laahainta). Yhden kiskon päällä kulkevista laahaimista kaksi on poikki, joten kaikki virta/jännite kulkee yhden pinnin kautta. Kahdessa muussa kiskossa laahaimet ovat kunnossa. Osaa löytyy monesta eri fiudesta muun muassa. Osa sinänsä ei ole hinnakas, joten laitoin kyselyn uudesta osasta Autokeskukseen. Netistä ulkomailta sitä saa kyllä tilattua. Auttaako tuo ajoittaisena ilmenevään vikaan jää siis nähtäväksi. Tuollaisena en usko sensorin kestävän kuitenkaan kovin kauan aikaa. Kysytäänpä nyt täältäkin, notta sattuisiko jollakin olemaan tuota osaa uutena/purkuosana?
Edit 21.3.2018: Uusi osa tilattu ja pitäisi tulla ensiviikolla. Josko sillä pääsi edes jostakin vikakoodista eroon taikka estäisi uusien syntymistä?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mystiikka alkaa hiljalleen seljetä experimenttien myötä. Tänään otin kytkinpolkimen sensorin kokonaan irti ja kävin noin 25km:n koeajolenkillä. MES oli kytkettynä autoon kokoajan ja vikakoodit luettiin tasaisin väliajoin. Havainnot ovat seuraavat:
* aiemmat vikakoodit pysyivät poissa kun ne oli ensin kuitattu
* uutena tutustuin koodiin P0704 (Clutch switch), mitä ei todellakaan voi pitää yllätyksenä
* kierrokset pysyvät korkealla jokusen sekunnin pidempään vaihtaessa kuin normaalisti
* Start & Stop ei toimi
* Vakionopeuden säädin ei toimi
* D-ajomoodi pysyy päällä (yllätyyyyys!)
=> Kokeilusta en voi vetää kuin yhden johtopäätöksen: kaikki aiemmin mainitut ongelmat johtuvat viallisesta kytkinpolkimen tunnistimesta. Nyt vaan odotellaan uutta osaa saapuvaksi 55 euron hintaan. Vinkin sensorin tsekkaamiseen sain alfaownerista.
* aiemmat vikakoodit pysyivät poissa kun ne oli ensin kuitattu
* uutena tutustuin koodiin P0704 (Clutch switch), mitä ei todellakaan voi pitää yllätyksenä
* kierrokset pysyvät korkealla jokusen sekunnin pidempään vaihtaessa kuin normaalisti
* Start & Stop ei toimi
* Vakionopeuden säädin ei toimi
* D-ajomoodi pysyy päällä (yllätyyyyys!)
=> Kokeilusta en voi vetää kuin yhden johtopäätöksen: kaikki aiemmin mainitut ongelmat johtuvat viallisesta kytkinpolkimen tunnistimesta. Nyt vaan odotellaan uutta osaa saapuvaksi 55 euron hintaan. Vinkin sensorin tsekkaamiseen sain alfaownerista.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
En tiedä mihin lankaan tämän laittaisin, mutta pistetään nyt tähän.
Eli, giulietan kauko-ohjain avain mitä ilmeisimmin hotkii patterin hetkessä. Kasalla pattereita testannut ja joka kerta vaihdon jälkeen avaa ja sulkee ovet normaalisti, mutta ei mene kauaakaan kun mykistyy täysin.
Availin tuossa kotelon ja maallikon silmin ei vissiin mitään ole irronnut. Paha sanoa kun ei ymmärrä. Oisko vinkkejä mitä tuolle voisi koittaa tehdä tai mistä mahdollisesti edullisesti kokonaan uusi kake?
Tämän kun saisi pelaamaan, niin osaísi taas arvostaa tätäkin ominaisuutta, on niin vittumaista availla ja sulkea ovia kuskinovesta.
Eli, giulietan kauko-ohjain avain mitä ilmeisimmin hotkii patterin hetkessä. Kasalla pattereita testannut ja joka kerta vaihdon jälkeen avaa ja sulkee ovet normaalisti, mutta ei mene kauaakaan kun mykistyy täysin.
Availin tuossa kotelon ja maallikon silmin ei vissiin mitään ole irronnut. Paha sanoa kun ei ymmärrä. Oisko vinkkejä mitä tuolle voisi koittaa tehdä tai mistä mahdollisesti edullisesti kokonaan uusi kake?
Tämän kun saisi pelaamaan, niin osaísi taas arvostaa tätäkin ominaisuutta, on niin vittumaista availla ja sulkea ovia kuskinovesta.
- Liitteet
-
- IMG_2441.JPG
- (106.74 KiB) Tiedosto ladattu 6118 kertaa
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tilaamani kytkinpolkimen sensori saapui tänään ja asensin sen paikalleen. Aiemmista vikakoodeista LIN ja Cruise Controliin liittyvät vikakoodit poistuivat, mutta DNA edelleen tipahtelee silloin tällöin pois päältä. Kytkinpolkimen anturi ei siis vaikuta olevan kytköksissä DNA-systeemiin.
Lähdinpä siis koeajolle ja otin pojan mukaan MES:n käyttäjäksi. Yllättäen vikakoodeista ei enää paljastunutkaan DNA switch error vaan vasemman etupyörän kiihtyvyyssensori (plausible, intermittent). Vikailmoituksen kuittaus ei auttanut, vaan se tuli aina uudelleen takaisin. MES:stä valittiin parametreiksi vasemman ja oikean pyörän kiihtyvyyssensori ja laitettiin graafinen esitys päälle. Tästä näki, että vasen kiihtyvyyssensori tuotti ajossa lähes tasaista viivaa, kun oikea tuotti suht'koht loogista käyrää epätasaisuuksien mukaisesti.
Pihassa, ajon jälkeen, tunkkasin auton vasemman puolen ylös ja otin samanaikaisesti käyrää MES:llä edelleen. En tiedä miksi, mutta tämä alkoi avata ongelmaa. Vasen puoli ylös tunkattuna vasemman pyörän sensori antoi oikeaan verrattuna hyvin loogista tulosta ja reagoi hyvin muun muassa oven aukaisuun ja sulkemiseen. Tätä pohdiskelin hetken aikaa ja päätin laskea auton takaisin tassuilleen. Tuloksena oli lähes tasainen käyrä ja vikakoodi. Vielä kerran nostin vasemman puolen uudelleen ylös ja käyrät ovat jälleen loogiset. Itse tulin tästä siihen päätelmään, että kiihtyvyyssensorille menevistä johdoista on joku menossa poikki (signaali, virta taikka maa) ja se katkos kohta löytynee jostakin sieltä missä johdot pääsevät liikkumaan autoa ylös tunkattaessa. Tarina ei siis ole vielä päätöksessään. Tänään ei enää jaksa.
-----------------------
Edit 28.3.2018: Vasemman puolen etupyörän kiihtyvyysanturin johdot osin uusittu pyöräholvissa. Nyt kestää DNA:sta valittu mikä tahansa ajomoodi päällä. Oikean puolen vastaavan komponentin johdot uusitaan kun sormet sulaa ja huulien sininen väri alkaa punertamaan eli torstaina .
-----------------------
Edit 29.3.2018: Oikealta puolelta löytyi yksi kuorensa sisältä poikkinainen johto (musta, kiihtyvyysensorin). Sikäli jännässä paikassa, että se löytyi iskarin kyljessä olevan läpivientikumin sisältä. Korjauspätkä on kolvattu ja toistaiseksi se ei anna vikakoodeja. Yleensäkin nyt on vikakoodeista puhdas auto. Kokonaan uusien johtojen rakentaminen on kyllä aiheellista, mutta tähän palataan kesän korvalla taikka kesällä kun kaikki tarvittavat liittimet ja soveltuvat johdot on hankittu. Nyt vain kovaa ajoa. Case closed for the time being.
Lähdinpä siis koeajolle ja otin pojan mukaan MES:n käyttäjäksi. Yllättäen vikakoodeista ei enää paljastunutkaan DNA switch error vaan vasemman etupyörän kiihtyvyyssensori (plausible, intermittent). Vikailmoituksen kuittaus ei auttanut, vaan se tuli aina uudelleen takaisin. MES:stä valittiin parametreiksi vasemman ja oikean pyörän kiihtyvyyssensori ja laitettiin graafinen esitys päälle. Tästä näki, että vasen kiihtyvyyssensori tuotti ajossa lähes tasaista viivaa, kun oikea tuotti suht'koht loogista käyrää epätasaisuuksien mukaisesti.
Pihassa, ajon jälkeen, tunkkasin auton vasemman puolen ylös ja otin samanaikaisesti käyrää MES:llä edelleen. En tiedä miksi, mutta tämä alkoi avata ongelmaa. Vasen puoli ylös tunkattuna vasemman pyörän sensori antoi oikeaan verrattuna hyvin loogista tulosta ja reagoi hyvin muun muassa oven aukaisuun ja sulkemiseen. Tätä pohdiskelin hetken aikaa ja päätin laskea auton takaisin tassuilleen. Tuloksena oli lähes tasainen käyrä ja vikakoodi. Vielä kerran nostin vasemman puolen uudelleen ylös ja käyrät ovat jälleen loogiset. Itse tulin tästä siihen päätelmään, että kiihtyvyyssensorille menevistä johdoista on joku menossa poikki (signaali, virta taikka maa) ja se katkos kohta löytynee jostakin sieltä missä johdot pääsevät liikkumaan autoa ylös tunkattaessa. Tarina ei siis ole vielä päätöksessään. Tänään ei enää jaksa.
-----------------------
Edit 28.3.2018: Vasemman puolen etupyörän kiihtyvyysanturin johdot osin uusittu pyöräholvissa. Nyt kestää DNA:sta valittu mikä tahansa ajomoodi päällä. Oikean puolen vastaavan komponentin johdot uusitaan kun sormet sulaa ja huulien sininen väri alkaa punertamaan eli torstaina .
-----------------------
Edit 29.3.2018: Oikealta puolelta löytyi yksi kuorensa sisältä poikkinainen johto (musta, kiihtyvyysensorin). Sikäli jännässä paikassa, että se löytyi iskarin kyljessä olevan läpivientikumin sisältä. Korjauspätkä on kolvattu ja toistaiseksi se ei anna vikakoodeja. Yleensäkin nyt on vikakoodeista puhdas auto. Kokonaan uusien johtojen rakentaminen on kyllä aiheellista, mutta tähän palataan kesän korvalla taikka kesällä kun kaikki tarvittavat liittimet ja soveltuvat johdot on hankittu. Nyt vain kovaa ajoa. Case closed for the time being.
Viimeksi muokannut JiiPee, 29 Maalis 2018, 15:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Löytyisköhän ratkaisua tuosta ketjusta?gaylord kirjoitti:..Eli, giulietan kauko-ohjain avain mitä ilmeisimmin hotkii patterin hetkessä...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
159:stä pimeni oikean puolen ajovalo (xenon D1S). Vaihdoin uuden polttimon mutta eipä syttynytkään. Mistähän osaisi vikaa etsiä?
Sulake mitattu. Ehjä oli.
Sulake mitattu. Ehjä oli.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Täällä oli samanlainen ongelma ja korjaantui uudella ballastilla.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiitos vihjeestä. En osannut epäillä ballistia, kun vain toinen valo oli pimeänä. Mutta tuohan taitaa ohjata molempia.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
No niin , kylmäkostea keli ei taida sopia vanhukselle ... enkä tarkoita nyt itseäni , vielä keski-ikäistä pappaa
Toissapäivänä päästelimme vaimon ja 156:n kanssa pitkää siivua a 450 km vaihtelevassa vesi-, räntä- ja lumisateessa Etelä-Savosta Etelä-Pohjanmaalle ja mietin ajaessa, että
pitäisi jotakin varttikuutosen sähköille tehdä kun apumittareiden taistavalot kuten kiekkamittarinkin vastaava ovat pimeänä, ja samoin joskus
vilkku toimii mystisesti ja putoaa pois. Mittareiden taustavalot tosin ovat olleet pimeänä jo 2-3 vuotta...
Jarrupalojen kulutusanturit jo edellisessä huollossa tsekattiin ja johdotus korjattiin turhan Go to Dealer - merkkivalon takia.
Nyt sitten työmatkalla aamukosteassa ihan puskasta ABS/VDC System Failure - merkkivalo päälle , olikohan isoon lätäkköön ajon jälkeen. Taitaa olla jossakin huono maa. Akku pitäisi olla tikissa, mutta siitä aloitan vianetsinnän.
Muita ehdotuksia , ABS-pyöränlaakerianturin piuha esim ?
Toissapäivänä päästelimme vaimon ja 156:n kanssa pitkää siivua a 450 km vaihtelevassa vesi-, räntä- ja lumisateessa Etelä-Savosta Etelä-Pohjanmaalle ja mietin ajaessa, että
pitäisi jotakin varttikuutosen sähköille tehdä kun apumittareiden taistavalot kuten kiekkamittarinkin vastaava ovat pimeänä, ja samoin joskus
vilkku toimii mystisesti ja putoaa pois. Mittareiden taustavalot tosin ovat olleet pimeänä jo 2-3 vuotta...
Jarrupalojen kulutusanturit jo edellisessä huollossa tsekattiin ja johdotus korjattiin turhan Go to Dealer - merkkivalon takia.
Nyt sitten työmatkalla aamukosteassa ihan puskasta ABS/VDC System Failure - merkkivalo päälle , olikohan isoon lätäkköön ajon jälkeen. Taitaa olla jossakin huono maa. Akku pitäisi olla tikissa, mutta siitä aloitan vianetsinnän.
Muita ehdotuksia , ABS-pyöränlaakerianturin piuha esim ?
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Vikakoodien luku?Jiitee kirjoitti: Muita ehdotuksia?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Joo, olisikin eka kerta kun ko. vehjettä tarvitaan.alfa 156 v6 kirjoitti:Vikakoodien luku?Jiitee kirjoitti: Muita ehdotuksia?
Vuonna -13 olen kerran kokeillut laitetta , jotta toimiiko. Toimi.
Kohta 8 vuotta Alfalla ilman koodinlukijan käyttötarvetta , aika hyvin sanoisin
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
9 tuntia firman parkkihallissa ja JTD päätti, että et tartte käyttää edelleenkään vikakoodinlukijaa...Jiitee kirjoitti:
Kohta 8 vuotta Alfalla ilman koodinlukijan käyttötarvetta , aika hyvin sanoisin
osaa näemmä lukea ajatuksia jo .
Kyl niin pal parree luotettavuus olisi Alfalla jos johtojen a) maadoitukset ja b) kosteussuojaus olisi parempi
kuin pelkkä ohut johdin. Jopa Lexus-tasoa sanoisin
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kostea talvi ei tosiaan tunnu wanhalle frouvalle sopivan ... luigisähkö nostaa päätään taas.
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...
Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...
Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Huutelen taas viereisiin pöytiin kun en justiinsa ko. mallissa ole moiseen vikaan törmännyt, mutta... eikö ratin kääntämisen vaikutus kerro selvästi vian olevan vilkkuviiksessä tai sen johtosarjassa? Vilkkureleen uusiminen tuntuisi aavistuksen pitkälle menevältä.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Eikös 156:n vilkkuviiksipaketissa ole rele mukana?
Muistan ainakin yhteen 156:een tehneeni hyppylangoilla vilkkureleen yleismallista, kun ahtaseen koloon ei isompi rele mahtunut.
Muistelen myös et oireena oli huono vilkun toimivuus (joskus välkkyi kiltisti, joskus jäi palamaan, joskus ei syttynyt lainkaan).
Muistan ainakin yhteen 156:een tehneeni hyppylangoilla vilkkureleen yleismallista, kun ahtaseen koloon ei isompi rele mahtunut.
Muistelen myös et oireena oli huono vilkun toimivuus (joskus välkkyi kiltisti, joskus jäi palamaan, joskus ei syttynyt lainkaan).
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Non niin, ensihoitona roiskin kontaktispreitä reilusti viime viikolla ohjauspylvään ja ohjauspyörän väliseen rakoon yli yön.Jiitee kirjoitti:Kostea talvi ei tosiaan tunnu wanhalle frouvalle sopivan ... luigisähkö nostaa päätään taas.
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...
Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Häiriöt vähentyneet nyt siten, että jo eilen vilkut pelasivat koko ajan normaalisti. Hapettumaa liittimissä tai huono maadoitus
jossakin. Tutkitaan lisää ohjauspylvään muoveja aukomalla, jos vaiva uusiutuu.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
v6 kun kääntää avaimesta ei tapahdu mitään. työntämällä kyllä käynntiin lähti mutta ei lähde avaimesta. akku uusittu 2 kk sitten, olisko startti
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mikä mahtaakaan olla vanhemman 166:n vasemmassa etuparkissa, kun vilkahtelee tasaiseen tahtiin, mut ei pala yhtenään, vilkku toimii normaalisti.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Vahvalla todennäköisyydellä kyllä.jnyalfa kirjoitti:olisko startti
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kokeile piruttaan laitaa käynnistyskaapeli moottorin ja rungon välille lisämaadoitukseksi. 166:n katkennut moottorin maadoituskaapeli oireili samalla tavalla. Jos ei auta niin sitten startti vaihtoon.jnyalfa kirjoitti:v6 kun kääntää avaimesta ei tapahdu mitään. työntämällä kyllä käynntiin lähti mutta ei lähde avaimesta. akku uusittu 2 kk sitten, olisko startti
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ennen startin vaihtoa voisi vielä kokeilla antaa suoraan virtaa startin herätenastaan. Ettei turhaan uusi ehjää starttia. Niin, ja löysätä akun kengät ja pyöritellä niitä hieman (tai putsata kunnolla) ja kiinni uudelleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kun kerran kyseessä on busson startti niin kaikki yllä mainitut konstit kannattaa kokeilla ennen kun sitä alkaa irti purkamaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei tämä varmaa mikään mystinen vika ole, kun selvittelyyn vain uhraa aikaa. Eli MiTo:n takalasin pyyhin pysähtyy heti kun käännän viiksen 0-asentoon. Ennen se pyyhkäisi nätisti kierroksensa loppuun ja asettui totuttuun asentoon takalasille. Sama koskee takalasin pesutilannetta. Heti kun päästää viiksen palautumaan normaaliasentoon, pyyhin pysähtyy. Onko tässä kyse siitä niin tavallisesta johtosarjasyndroomasta vai onko kyseessä viallinen rele? Sanottakoon vielä, että about samanaikaisesti lopettivat takakilven valot toimintansa. Nämä viat voivat liittyä toisiinsa taikka olla liittymättä.
Edit 17.2. Posti kuljettelee johtosarjan korjaussettiä pitkin Eteläistä-Suomea ja Pirkanmaata, odotellaan ...
Edit 17.2. Posti kuljettelee johtosarjan korjaussettiä pitkin Eteläistä-Suomea ja Pirkanmaata, odotellaan ...
Viimeksi muokannut JiiPee, 17 Helmi 2020, 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ääni johdoille.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
juu olisin tätä konstia jo kokeillut mutta on niin älyttömässä paikassa tuo startti että sinne ei pahemmin taida saada annettua herätenastaan virtaa kaikkea on kokeiltu paitsi tuota moottorista runkoon kaapelia? se täytyy vielä kokeilla ja jos ei auta niin varmaan startin vaihto edessä, sellainen kyllä tuli huomattua että radio ei edes toimi enää että voisiko vikana olla jopa virtalukon pohjamutt kirjoitti:Ennen startin vaihtoa voisi vielä kokeilla antaa suoraan virtaa startin herätenastaan. Ettei turhaan uusi ehjää starttia. Niin, ja löysätä akun kengät ja pyöritellä niitä hieman (tai putsata kunnolla) ja kiinni uudelleen.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Akunvaihdon jälkeen GT:ssä virrat pätki oikein reippaasti eikä ollu välillä ollenkaan. Kävin sitten läpi ne kaikki johdot jotka tulee siihen plus-napaan (ihme häkkyrä siinä) ja niitähän oli löysällä ja mitenkuten kiinni. Kiristelin niitä ja taas saa virtaa. Siinä akunvaihdossa jotenkin onnistuin niiden kanssa toheloimaan. Tulipahan todettua ettei ne näön vuoksi siinä oo
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^^Virtalukon pohjasta olen itse löytänyt huonosti liittimessä kiinni olleita ja jo liittimen mustanneita johtoja. Suoja pois ja vakoilemaan. Auto lähti käyntiin, mutta lumisateisena aamuna olisi ollut kova sana, jos olisi toiminut myös pyyhkijät, valot ja lämppäri.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Erittäin hyvä ääni . Takaluukun johtosarja haitarikumin alueelta kaivettu esiin ja korjaussarja asennettu. Jälleen toimii niin kuin on tarkoitettu. Tuossa on kuva siitä, kuinka karseassa kunnossa originaalit johdot & niiden paikkausyritykset voivatkaan olla. Kylmäävää.Aquatica kirjoitti:Ääni johdoille.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^Juurikin tuon takia ne korjaukset täytyy ja pitää tehdä liikkumattomalle osalle johtosarjaa. Eli purkaa se johtosarja C-pilarista ulos ja tehdä jatkot taittuvan / liikkuvan kohdan yli kokonaan. Kuvassa näyttäisi olevan myös lämpökutistettava puristejatko, jota ei ole edes "kutistettu"...
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^Peukut ammattimiehelle .
Korjaussarja - vai miksi sitä nyt kutsutaankaan - oli tehty silikonipäällysteisistä johdoista. Itse johdinkarva oli todellakin hienojakoisempaa kuin tuo originaali tönkkökarva. Pari tuntia tuossa hommassa lupsahti mukavasti. Yhden johdon olin itse aiemmin nipusta paikannut, mutten enää muista minkä. No, sillä ei ole merkitystä. Muuten, vaihdoin samalla ratin peitemuovin, kun vanha oli jo aika kauhtunut.
Korjaussarja - vai miksi sitä nyt kutsutaankaan - oli tehty silikonipäällysteisistä johdoista. Itse johdinkarva oli todellakin hienojakoisempaa kuin tuo originaali tönkkökarva. Pari tuntia tuossa hommassa lupsahti mukavasti. Yhden johdon olin itse aiemmin nipusta paikannut, mutten enää muista minkä. No, sillä ei ole merkitystä. Muuten, vaihdoin samalla ratin peitemuovin, kun vanha oli jo aika kauhtunut.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Missäköhän vika, kun vaihdoin 75:n uudet tulpanjohdot, ja nyt parin tuhannen kilsan jälkeen oli puolan johdon liittimeen, virranjakajan puolelle kertynyt sinistä sotkua?
Johdot vaihtaessani en havainnut tällaista, eli mudistunut lyhyessä ajassa.
Kyseessä on EB sparesilta ostetut tarvikejohdot.
Johdot vaihtaessani en havainnut tällaista, eli mudistunut lyhyessä ajassa.
Kyseessä on EB sparesilta ostetut tarvikejohdot.
- Liitteet
-
- FA220F07-495C-4E5A-BF9D-3290C800522D.jpeg
- (29.77 KiB) Tiedosto ladattu 3270 kertaa
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Joko saanut kosteutta reippaasti, tai sitten vähempikin on riittänyt huonolaatuisen kuparin kanssa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Hattu vaikutti tiiviiltä ja ehjältä, eli ei nyt luulis vettä päässeen sisään. Toisessa päässä, eli puolan päässä oli samaa mössöä. Tulppien liittimet sen sijaan olivat täysin puhtaat. Ettei olisi kuparin suhteen joku maanantaikappale sitten tässä puolan johdossa. Täytyy kysellä myyjäfirmasta, josko vaihto onnistuisi.mutt kirjoitti:Joko saanut kosteutta reippaasti, tai sitten vähempikin on riittänyt huonolaatuisen kuparin kanssa.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kupari on kallista joten halpavalmistajat käyttävät mahdollisimman ohuita johtoja tai kupariin sotketaan halvempia aineita,huonoimmassa tapauksessa on käytössä molemmat tavat,ulospäin näyttää hyvältä kun lisätään päälle paksu muovikuori.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
No niin vilkkurele on nyt total kaputt, 360 tkm se kesti.Kiikutan alkuperäisen viiksipaketin luottokorjaamolle jaJiitee kirjoitti:Non niin, ensihoitona roiskin kontaktispreitä reilusti viime viikolla ohjauspylvään ja ohjauspyörän väliseen rakoon yli yön.Jiitee kirjoitti:Kostea talvi ei tosiaan tunnu wanhalle frouvalle sopivan ... luigisähkö nostaa päätään taas.
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...
Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Häiriöt vähentyneet nyt siten, että jo eilen vilkut pelasivat koko ajan normaalisti. Hapettumaa liittimissä tai huono maadoitus
jossakin. Tutkitaan lisää ohjauspylvään muoveja aukomalla, jos vaiva uusiutuu.
samalla vaihdatan varastossa lojuneet uudet ajovaloumpiot JTD:hen. Miten tuon releen löytää viiksipaketista, ihan vaan varmistuksena?
Siis facelift-156 kyseessä.
Viimeksi muokannut Jiitee, 04 Huhti 2020, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.
Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.
Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.
Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.
Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiitos vinkeistä Aqu mutta ulkoistan nuo uudemmat sähköhommelit suosiolla. Vw Kuplaan ne tein vuonna 2000 toki vielä itseAquatica kirjoitti:^
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.
Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.
Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei siinä, mut se viiksipaketti sitten myös Maksaa Rahaa, jos ei satu olemaan moista jo. Marmorilta eivät ainakaan löytäneet kokoonpanon osanumeroa, että pelkän releen voisi vaihtaa. Tuo rele kun on matalampi ja lyhyempi, kuin kaupasta ostettavat normaalireleet... Sinne ei siis fyysisesti mahdu isompi.Jiitee kirjoitti:Kiitos vinkeistä Aqu mutta ulkoistan nuo uudemmat sähköhommelit suosiolla. Vw Kuplaan ne tein vuonna 2000 toki vielä itseAquatica kirjoitti:^
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.
Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.
Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin
Ja tämä koskee autoja, joissa VDC. Ilman VDC:tä olevat saa tuon vakioreleen mikä maksaa sen jonkun 2-3euroa Fixuksella...
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^mulla ainakin oli releen perseessä varaosanumero jolla sen sai kaupasta.
Tosiaankin aika lyhkäinen rele oon kyseessä, olisikohan mulla vielä vanha hylsy tallella?
Mä tein tyyliin ratti irti, se hassäkkä löysään missä on rele niin sen sai kammettua nätisti välistä pois ja sitten vain uusi tilalle.
Sattui löytymään kuvatuskin paljonko tuota purin.
https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBgZwInu4DxXhlmz5GQg
Tosiaankin aika lyhkäinen rele oon kyseessä, olisikohan mulla vielä vanha hylsy tallella?
Mä tein tyyliin ratti irti, se hassäkkä löysään missä on rele niin sen sai kammettua nätisti välistä pois ja sitten vain uusi tilalle.
Sattui löytymään kuvatuskin paljonko tuota purin.
https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBgZwInu4DxXhlmz5GQg
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Vilkkurele 156034618. 3-napainen vakio Fiat-vilkkurele numerolla 735419937, ollut käytössä lähes kaikissa malleissa '80-luvulta lähtien.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Jep, kyllä se rele löytyi myös kotona olevasta viiksisetistäkin, alla 1. kuvassa
on meinaa hyvin jemmassa ja pieni :
Taidan vaihdattaa koko uuden viiksipaketin, josko se kestäisi vielä auton kestotestin loput km:t tuonne
500 000:een
Kiitos Sepolle ja Aqulle vinkeistä.
on meinaa hyvin jemmassa ja pieni :
Taidan vaihdattaa koko uuden viiksipaketin, josko se kestäisi vielä auton kestotestin loput km:t tuonne
500 000:een
Kiitos Sepolle ja Aqulle vinkeistä.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Nyt kyllä meni maku marmorista Ne kovasti kuvista katseli ja sanoi, että ei saa kuin koko paketin...seppo kirjoitti:Vilkkurele 156034618. 3-napainen vakio Fiat-vilkkurele numerolla 735419937, ollut käytössä lähes kaikissa malleissa '80-luvulta lähtien.
Mutta hyvä tietää tuokin!
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Uudet viikset releineen kiinni, ja toivotaan, että vilkkurele kestää seuraavat 17 vuotta kuten alkuperäinenkin
Kuvia mielenkiinnosta itselle ja itsevaihtajalle opiksi wanhasta osasta, joka on releen vaihdon jälkeen taas vaihtokelpoinen.
Siis turvatyynyn irroittamisen jälkeen kellojousi pois ( 3 ristipääruuvia ) ja sitten 2
ristipääruuvia auki.
Kuvia mielenkiinnosta itselle ja itsevaihtajalle opiksi wanhasta osasta, joka on releen vaihdon jälkeen taas vaihtokelpoinen.
Siis turvatyynyn irroittamisen jälkeen kellojousi pois ( 3 ristipääruuvia ) ja sitten 2
ristipääruuvia auki.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Alkupään 156:siin mahtuu ton releen vaihtamaan irroittamatta muuta kuin ratin alamuovin. Ylimääräistä tilaa pituussunnassa on ehkä 0,5 mm Uudemmista ei oo kokemusta
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
FL ( ja ilmeisesti BoseLiftistä alkaen ) ei ainakaan onnistu kuin purkamalla ed. kuvien mukaisesti rele esille.vesamaan kirjoitti:Alkupään 156:siin mahtuu ton releen vaihtamaan irroittamatta muuta kuin ratin alamuovin. Ylimääräistä tilaa pituussunnassa on ehkä 0,5 mm Uudemmista ei oo kokemusta
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Jos oikein oon ymmärtäny ni VDC syö tilaa tuolta tienoolta niin ettei onnaa. Äkkiseltään voisin kuvitella, että huoltotila on uhrattu ratin asentoanturoinnille.
Ps. kuvia voi pienentääkin, säästää aikaa, bittejä ja energiaa.
Ps. kuvia voi pienentääkin, säästää aikaa, bittejä ja energiaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
No niin , ei mennyt tämä homma asentajilla kuin elokuvissa.
VDC -merkkivalo syttyi kun ajoin autoa kotiin päin heti kun nopeus oli yli 40 km/h.
Ei kun heti takaisin huoltamolle, ja selitin, että myös ohjauspyörän asentoanturi
pitää kalibroida kun viikset on vaihdettu.
No tänään soittivat, että Boschin diagnostiikalla kyllä näkee asentoanturin
arvon ( n. 8000 ) , mutta ei voi säätää... Fiat ecuscan tai muu tarpeen ?
Ja oma OBD2- Alfa 156 FL CF3 -yhteensopiva kapula on juuri nyt hukkunut kun en ole sitä tarvinnut 8 vuoteen
Lupasin antaa hemmoile vinkkejä kun autolla ei ole mikään kiire takaisin
Joten Seppo , Aqu tai muut tuon viiksi/vilkkurelehomman tehneet , sanokaas
miten edetään ? Se ohjauspyörän keskiasento lienee pyörät suuntaamalla selvitettävissä.
VDC -merkkivalo syttyi kun ajoin autoa kotiin päin heti kun nopeus oli yli 40 km/h.
Ei kun heti takaisin huoltamolle, ja selitin, että myös ohjauspyörän asentoanturi
pitää kalibroida kun viikset on vaihdettu.
No tänään soittivat, että Boschin diagnostiikalla kyllä näkee asentoanturin
arvon ( n. 8000 ) , mutta ei voi säätää... Fiat ecuscan tai muu tarpeen ?
Ja oma OBD2- Alfa 156 FL CF3 -yhteensopiva kapula on juuri nyt hukkunut kun en ole sitä tarvinnut 8 vuoteen
Lupasin antaa hemmoile vinkkejä kun autolla ei ole mikään kiire takaisin
Joten Seppo , Aqu tai muut tuon viiksi/vilkkurelehomman tehneet , sanokaas
miten edetään ? Se ohjauspyörän keskiasento lienee pyörät suuntaamalla selvitettävissä.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Testeri vaaditaan, ja sen VDC-aktiividiagnooseista pitää löytyä "Steering Angle Calibration". Testeri antaa sen jälkeen ohjeet, se muistaakseni meni siten että keskiasennosta käännetään ensin toiseen ääriasentoon ja sitten toiseen. Ei sen kummempi, mutta vaatii testerin.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiitos Seppo, lisäinfona tuli tuo vikakoodi äsken : C1508 Traction Control of Engine Exceeds Time-Out.seppo kirjoitti:Testeri vaaditaan, ja sen VDC-aktiividiagnooseista pitää löytyä "Steering Angle Calibration". Testeri antaa sen jälkeen ohjeet, se muistaakseni meni siten että keskiasennosta käännetään ensin toiseen ääriasentoon ja sitten toiseen. Ei sen kummempi, mutta vaatii testerin.
Tuli vielä mieleen , että oikean etupyörän ABS-laakerin sensorin piuha on joskus heittänyt pesun jälkeen VDC-koodia, mutta
kuivuttuaan häipynyt. Ja kun muistelen niin ajoin viime viikolla savista peltotietä niin paljon, että sisälokareilta sai kaapia
4-5 cm savea pois ja painepesurilla päälle.... hmm
PS. Sepon kuvailema kalibraatio onnistui myös pajan Boschin testerillä... vain 15 astetta vasemmalle ja sitten 15 astetta oikealla ja homma siinä. Sllti VDC -ilmoitus tuli hetken päästä takaisin. Pyöränlaakerianturit ?
Hmm. linkissä selitetty tuo C-koodi http://c1508.engine-trouble-code.com/
Pitää kavereiden vielä tarkistaa tuo vikakoodi , heitti ulkomuistista tuon, joka viittaa MAFFiin ??
uuden viiksen piuhat jääneet liian tiukalle ? Vedin ratin toki omaan asentooni heti vaihdon jälkeen eli max -pituudelle...
Toki Alfalla C-vikakoodi pitäisi viitata aina runkoon ( Chassis )
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
C1508 on valmistakohtainen vikakoodi, joka on (saa olla) jokaisella valmistajalla oma, ja se on, yllätys yllätys, kääntökulmatunnistin, ei kalibroitu! Joko kalibrointi ei ole onnistunut tai siellä on jotain muuta ongelmaa joka vaatii tutkimista!