Minä vaihtelin Situunavuosina noihin itse nuo transistorit, jostain tv-korjauspajasta tilasin. Juurikin MJ11015G. Yksi korjattu on pöydällä, voin postittaa, ja jos toimii, maksa jotain.Tuomas K kirjoitti:Sitruunaa rassasin, josta enemmän muiden merkkien murheita-ketjussa, mutta ajattelinpa tännekin laittaa jotakin.
Siinä on puhaltimen ohjainlaitteita. Ylimpänä autossa ostaessa kiinni ollut tarvike. Keskellä Motonetista ostettu toisenmerkkinen, mutta ylimpänä olevan kanssa oletettavasti samalta linjalta tullut tarvike. Alimpana alkuperäinen Valeo.
En mitenkään kykene ymmärtämään noita tarvikkeita. Niissä on väärät transistorit. Nettikaupat on täynnä noita tarvikkeita, joissa on väärät transistorit. Miten kaupat voi olla täynnä noita väärillä transistoreilla tehtyjä ohjaimia?
Alkuperäisen transistorit on PNP-transistoreita tyyppiä 2N6287G, https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=64602.
Tarvikkeissa on NPN-transistoreita tyyppiä MJ11016, https://alltransistors.com/transistor.p ... stor=40351. PNP olisi MJ11015.
Eikö noissa pitäisi palautusprosentti hipoa sataa, eli miten ihmeessä noita voidaan myydä niin paljon?
Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pakitin kesäavon ulos ja ajoin talviavon talliin. Tunkkasin keulan ylös, vaihdoin eteen kesärenkaat ja vasemmalle pyörännavan. Säädin vähän lisäpitkää ja shimmasin hieman puskuria. Pudotin keulan alas ja vaihdon kesärenkaat myös taka-akselille.
Seuraavaksi vähän järjestelin, kaivoin pyörän tallin takaseinältä esiin ja herätin senkin talviunilta. Rivikolmonen herää aina pitkältä unelta vähän vaisusti, mutta hetken ihmeteltyään maailmaa terästyy luontaiseen henkeensä.
Suhasin kesälelut takaisin talliin toistepäin. Nyt on katulaillinen lähempänä ovea.
Seuraavaksi vähän järjestelin, kaivoin pyörän tallin takaseinältä esiin ja herätin senkin talviunilta. Rivikolmonen herää aina pitkältä unelta vähän vaisusti, mutta hetken ihmeteltyään maailmaa terästyy luontaiseen henkeensä.
Suhasin kesälelut takaisin talliin toistepäin. Nyt on katulaillinen lähempänä ovea.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos tarjouksesta, mutta tulin jo ostaneeksi uuden alkuperäisen. Tuota trankkujen vaihtoa harkitsin noihin tarvikkeisiin, mutta en sitten halunnut sitä epävarmuustekijää kun vaikutti olevan useampikin vika päällä (ja olikin). Alkuperäisellä sentään uskalsi lähteä siitä olettamuksesta, että siellä se vika ei enää olednapekko kirjoitti:Minä vaihtelin Situunavuosina noihin itse nuo transistorit, jostain tv-korjauspajasta tilasin. Juurikin MJ11015G. Yksi korjattu on pöydällä, voin postittaa, ja jos toimii, maksa jotain.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vähän rikoin 147:aa. Jos sen vielä saisi takaisin ehjäksikin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mökkipihassa tuli asenneltua "appiukon paljastinta" eliperuutuskameraa kaivinkoneeseen.
Näyttö jäi vielä kiinnittämättä, mutta johdotus taakse on tehty ja kamera rautasuojuksessa kiinnitetty peräpunttiin.
Josko pian näkisi missä se ukko menee. On se vaan kumma kun ei ymmärrä kunnioittaa isoa konetta.
Näyttö jäi vielä kiinnittämättä, mutta johdotus taakse on tehty ja kamera rautasuojuksessa kiinnitetty peräpunttiin.
Josko pian näkisi missä se ukko menee. On se vaan kumma kun ei ymmärrä kunnioittaa isoa konetta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Brera nipussa, Android soittaa jenkkaa, ja peruutuskamera näyttää keneen voi törmätä.
Tuo ACC:n häipyminen auton sammuessa ei ole kiva, kun soitto lakkaa ja laite käynnistyy sen jälkeen hitaasti. Jos ACC on kytkettynä, on käynnistyminen sekunnin juttu.
Pitäisi laittaa vaikka aikaviiverele joka pitäisi ACC-johdon jännitteellisenä x tuntia, että normipäivänä soittimen käyttö olisi sijuvaa.
Tuo ACC:n häipyminen auton sammuessa ei ole kiva, kun soitto lakkaa ja laite käynnistyy sen jälkeen hitaasti. Jos ACC on kytkettynä, on käynnistyminen sekunnin juttu.
Pitäisi laittaa vaikka aikaviiverele joka pitäisi ACC-johdon jännitteellisenä x tuntia, että normipäivänä soittimen käyttö olisi sijuvaa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos soitin ei osaa ajaa itseään sellaiseen virransäästötilaan, joka ei syö akkua tyhjäksi ja sen voisi pitää koko ajan sähköissä, niin saisiko sille tarjoiltua sähköt keskuslukituksen avautuessa? Vaatii ehkä hetken pään raapimista, mutta voisi toimia. Thesiksen Connect tuntuu alkavan heräillä kun oven avaa.
Järkiautoilija
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuunasin Zastavan tulevaa rattia. Lakkapinnan allahan tuossa oli omituinen kerros tekopuuta, jotain viilua tjsp? Kaiken tämän alta löytyi aika nätti puupinta. Vielä mietin, josko kiillottaisi tuon metallikeskiön? Tai edes poistaisi maalit ja jättäisi "harjatuksi metalliksi". Sitten on hierottu kantta, lohkoa, siirrelty osia vanhasta lohkosta uuteen yms jännää.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuunasin Zastavan tulevaa rattia. Lakkapinnan allahan tuossa oli omituinen kerros tekopuuta, jotain viilua tjsp? Kaiken tämän alta löytyi aika nätti puupinta. Vielä mietin, josko kiillottaisi tuon metallikeskiön? Tai edes poistaisi maalit ja jättäisi "harjatuksi metalliksi". Sitten on hierottu kantta, lohkoa, siirrelty osia vanhasta lohkosta uuteen yms jännää.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Auton humppakoneita rupesin parantelemaan.
Alkuperäinen soitin vaihtui Alpineen ja midbassot aavistuksen laadukkaampiin. Keskiäänisille pitäisi koittaa keksiä joku paikka ja kaivaa vielä motivaatiota vahvistimien ja subbarin asennukseen.
Alkuperäinen soitin vaihtui Alpineen ja midbassot aavistuksen laadukkaampiin. Keskiäänisille pitäisi koittaa keksiä joku paikka ja kaivaa vielä motivaatiota vahvistimien ja subbarin asennukseen.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
ite laitoin tässä taannoin esx quantum 6.5" avittamaan bosen 'subia' mukava kampe kun mahtuu ~10 koteloon. (ps jos jollain on käyttöä ni yks ois ylim)Tuomas K kirjoitti:Auton humppakoneita rupesin parantelemaan.
Alkuperäinen soitin vaihtui Alpineen ja midbassot aavistuksen laadukkaampiin. Keskiäänisille pitäisi koittaa keksiä joku paikka ja kaivaa vielä motivaatiota vahvistimien ja subbarin asennukseen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toistaiseksi kun on vielä alkuperäiset diskantit, niin niistä yllättäen löytyi diskanttitoisto Alpinen soittimella, alkuperäisellä soittimella soundi oli paljon tuhnumpi. Noilla paremmilla bassokaiuttimilla parani alapääkin isosti, eli nyt voi musiikista jo jonkin verran nauttia. Boris Blank kuulostaa jo hyvinkin uskottavalta, mutta Johanna Iivanaisen Veden alla taas kuulostaa edelleen lähinnä kamalalta, eli ei se vielä hyvä ole.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuli puolivahingossa tilattua säädettävä viiverele, nyt parin päivän kokemuksella ei tuo hidas käynnistyminenkään ole niin kamalaa, mutta kokeillaan nyt tämäkin polku. Ja kun tavallinen USB-nettimokkula ei skulannut Androidin kanssa, hommasin vielä tosi liikkuvan laajakaistan, siis wifi-reititimen, joka käyttää usbia vain sähkönsyöttöön.Isola kirjoitti:Jos soitin ei osaa ajaa itseään sellaiseen virransäästötilaan, joka ei syö akkua tyhjäksi ja sen voisi pitää koko ajan sähköissä, niin saisiko sille tarjoiltua sähköt keskuslukituksen avautuessa? Vaatii ehkä hetken pään raapimista, mutta voisi toimia. Thesiksen Connect tuntuu alkavan heräillä kun oven avaa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Oli kerrankin melkeinpä rentouttavaa korjata autoa, en siis korjannut Alfaa
Nissan terranoon pimeyden ruhtinaan tilalle uusi ehjälaakerinen laturi ja samalla uusi apulaitehihna& kiristimen hihnapyörä. Enää ei vikise hetkeä käynnistyksen jälkeen. On se helppoa kun kone pitkittäin, laturi päällimmäisenä vasemmassa reunassa ja kaikki kolme kohtaa toteutuu:
a) Näkee
B) Saa valon
C) Mahtuu käsi ( sekä riittävän iso työkalu)
Alfan kanssa näistä voi valitaa maksimissaan 2 ja työkaluksi pienin omistamansa.
Miinuksena liian syvä öljymonttu tämmoiselle vähän yli 170 senttiselle, sai pienen pönkän päälläkin seisten välillä varvistaa maasturia ropatessa.
Nissan terranoon pimeyden ruhtinaan tilalle uusi ehjälaakerinen laturi ja samalla uusi apulaitehihna& kiristimen hihnapyörä. Enää ei vikise hetkeä käynnistyksen jälkeen. On se helppoa kun kone pitkittäin, laturi päällimmäisenä vasemmassa reunassa ja kaikki kolme kohtaa toteutuu:
a) Näkee
B) Saa valon
C) Mahtuu käsi ( sekä riittävän iso työkalu)
Alfan kanssa näistä voi valitaa maksimissaan 2 ja työkaluksi pienin omistamansa.
Miinuksena liian syvä öljymonttu tämmoiselle vähän yli 170 senttiselle, sai pienen pönkän päälläkin seisten välillä varvistaa maasturia ropatessa.
Suoraan vaan suoraa
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pidettiin taloyhtiön hallituksen kokous autotallissa - social distance
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tekijän tuntien kehtaan kyllä sanoo, että montun käyttötarve olisi kohtuu helposti blokattu ongelmaGarmund kirjoitti:Miinuksena liian syvä öljymonttu tämmoiselle vähän yli 170 senttiselle, sai pienen pönkän päälläkin seisten välillä varvistaa maasturia ropatessa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Polforea kirjoitti:Tekijän tuntien kehtaan kyllä sanoo, että montun käyttötarve olisi kohtuu helposti blokattu ongelmaGarmund kirjoitti:Miinuksena liian syvä öljymonttu tämmoiselle vähän yli 170 senttiselle, sai pienen pönkän päälläkin seisten välillä varvistaa maasturia ropatessa.
Itteasiassa tossa olisi voinut olla vaan hitaampaa nosturin kanssa, kun olisi saanut kokoajan olla nostamassa ja laskemassa nosturia kun sai sen hihnan kanssa rampata auton alta ja päältä räpläämässä.
Nosturista oon sentään jo jalustan paikkaa mallailemassa (varmaan 4 vuotta odottanut nosturi paikalleen laittoa...Menin purkamaan konevikasen jts:n ennen nosturin asennusta ja se sitten nököttikin monta vuotta paikallaan blokaten muun hyödyllisemmän käytön tallille. )
Suoraan vaan suoraa
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saatiin kotiutettua briteistä tilattu Vanoksen korjaussarja (kaikki mahdolliset tiivisteet, neulalaakerit, kolinarenkaat, uudet pultit jne... jne ...) ja asennettua se illan aikana paikalleen. Koeajolla oli hieno fiilis, kun moottori ei rapissut enää käydessään. En tiedä mutuilenko, mutta tuntuu, että bemmi lähtee liikkeelle väkevämmin kuin ennen? Voi olla vain tunnepohjaista fiilistelyä. Vanos oli oikeasti väljä. Nyt nukkumaan .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Giuliettaan logon keulaan, kun vanhasta alkoi olla väri kadonnut. Samalla askartelin MPOW-merkkisen bluetooth-adapterin kiinni. Ottaa virran tuosta hanskalokeron USB:stä ja syöttää musiikin tuohon 3.5 mm kuulokeliitäntään. Harmittavasti laite ei automaattisesti käynnisty, kun auton virrat laittaa päälle. Mutta suht pieni vaiva se on kytkeä käyntiin nappia painamalla.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pitemmän päälle se silti alkaa vituttaan... Itsellä iClever-merkkisiä vastaavia laitteita on ollut muutamia, olen pitäytynyt merkissä juurikin siksi että menevät automaattosesti päälle. MPOW-merkkisiä vastamelukuulokkeita ostin penskoille taannoin muutamat ja ne on kyllä olleet hyviä varsinkin hintaisekseen.Cloverleaf kirjoitti:Vaihdoin Giuliettaan logon keulaan, kun vanhasta alkoi olla väri kadonnut. Samalla askartelin MPOW-merkkisen bluetooth-adapterin kiinni. Ottaa virran tuosta hanskalokeron USB:stä ja syöttää musiikin tuohon 3.5 mm kuulokeliitäntään. Harmittavasti laite ei automaattisesti käynnisty, kun auton virrat laittaa päälle. Mutta suht pieni vaiva se on kytkeä käyntiin nappia painamalla.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ No katsotaan, milloin kyllästyy. En lukenut riittävän tarkasti speksejä, kun kuvittelin että käynnisthy virrat saatuaan. Voittaa tuo kyllä sen, että kaivaa hanskalokerosta USB-piuhan kiinni puhelimeen.
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiskoin kuskin jakkaran irti koska ikävästi vasen sivutuki painoi kylkeen ja näyttikin aika rujolta. Verhoilija nykäs nahat pois päältä vajaassa tunnissa ja kappas kummaa, sivutuen tukirauta revennyt irti. Verhoilijalta suoraan tutun tallille, vähän kemppiliimaa tangolle ja taivuttelua uuteen uskoon. Huomen aamulla saanee takaisin verhoilijalta.
Toivon mukaan olisi nyt jopa mukava istua. Yhtään jos enemmän vaatetta päällä niin penkki tuntui kauhean ahtaalta. Eikä sinänsä kapealta, vaan koska vasen puoli painoi kylkeä niin väänti ajoasentoa inhottavasti kieroon. Noh, tulihan tolla jo reilu 5tkm ajettua mutta kokoajan se on vaivannut.
Toivon mukaan olisi nyt jopa mukava istua. Yhtään jos enemmän vaatetta päällä niin penkki tuntui kauhean ahtaalta. Eikä sinänsä kapealta, vaan koska vasen puoli painoi kylkeä niin väänti ajoasentoa inhottavasti kieroon. Noh, tulihan tolla jo reilu 5tkm ajettua mutta kokoajan se on vaivannut.
- Liitteet
-
- Alfa-Romeo-GT-1970afce3dff49bc-large.jpg
- Ostokuvissa penkki oli vielä pahemman näköinen mitä oikeasti. Hyvin näkee kuinka sisässä sivutuki on, koska airbag pullottaa nahan läpi
- (233.69 KiB) Tiedosto ladattu 3597 kertaa
-
- IMG_20200512_134631.jpg
- Sivutuen rauta revennyt hitsien ympäriltä, oli vain toivon varassa kiinni
- (334.71 KiB) Tiedosto ladattu 3597 kertaa
-
- IMG_20200512_143849.jpg
- Napakat hitsit ja toivon mukaan kestää taas jonkun aikaa
- (314.45 KiB) Tiedosto ladattu 3597 kertaa
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Odotellessa sähköjen häviämistä airbagistä jotta uskalsi koskea penkin johtoihin, tuli vaihettua vasemman etuvalon korkeussäädin. Jokin mekanismissa hajalla, kun ei enää liikuttanut valoa suuntaan tai toiseen ja moottori surrasi jatkuvasti virrat päällä. Motonetin sivuilla luki "Vaihto erittäin vaikea!". Tilaa ei kyllä ollut yhtään liikaa, tuskin olisi onnistunut ilman pienintä räikkää mitä maa päällään kantaa.
- Liitteet
-
- IMG_20200512_131548.jpg
- (303.78 KiB) Tiedosto ladattu 3591 kertaa
-
- IMG_20200512_105109.jpg
- (299.66 KiB) Tiedosto ladattu 3591 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Xsaraan huolto. Positiivisia huomioita, öljytaso ylärajassa eli öljyä ei häviä minnekään. Kone ja salkku toki myös ympäriinsä kuivia. Kaasuläppä puhdas ja imuputki jopa huohottimen kohdalta puhdas. Herää epäilys, että kone on mekaanisesti melko kelvossa kunnossa vajaan 270 tkm ajosuoritteen jäljiltä. No, löysin mä sentään ohjaustehostimesta öljyvuodon, tehostimen painekytkin vuotaa öljyä, eli täytyy sellainen laittaa tilaukseen. Kuoppaisella tiellä kuuluu hentoa kolinaa, kolinan lähteeksi paljastui aavistuksen väljä raidetangonpää.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ihmettelin kanssa aikoinaan Xsaran ja pögötin omistaneena, että mitä ne ranskikset oikein touhuaa koneittensa kaa, ku aina tarkistaessa öljytaso ylärajassa.Tuomas K kirjoitti:Xsaraan huolto. Positiivisia huomioita, öljytaso ylärajassa eli öljyä ei häviä minnekään. Kone ja salkku toki myös ympäriinsä kuivia. Kaasuläppä puhdas ja imuputki jopa huohottimen kohdalta puhdas. Herää epäilys, että kone on mekaanisesti melko kelvossa kunnossa vajaan 270 tkm ajosuoritteen jäljiltä. No, löysin mä sentään ohjaustehostimesta öljyvuodon, tehostimen painekytkin vuotaa öljyä, eli täytyy sellainen laittaa tilaukseen. Kuoppaisella tiellä kuuluu hentoa kolinaa, kolinan lähteeksi paljastui aavistuksen väljä raidetangonpää.
Toista se on Alfan kaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Matalaviritteinen kone on pääsääntöisesti helpompi tehdä kestävämmäksi...
Ja sitikalla sentään on korkeampiviritteiset koneet kuin monella muulla "perusmerkillä".
Matalaviritteinen kone on pääsääntöisesti helpompi tehdä kestävämmäksi...
Ja sitikalla sentään on korkeampiviritteiset koneet kuin monella muulla "perusmerkillä".
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Silloin kun ranskalaiset korit olivat vielä rapeita koneet kestivät mutta kun korit alkoivat kestämään niin sitä kompensoitiin sitten keksimällä THP kone. Ja prosessia parannettiin edelleen PureTechillä.Giovinazzi kirjoitti:Ihmettelin kanssa aikoinaan Xsaran ja pögötin omistaneena, että mitä ne ranskikset oikein touhuaa koneittensa kaa, ku aina tarkistaessa öljytaso ylärajassa.
Toista se on Alfan kaa
Lyhyt aikaikkuna siinä 2010 ympärillä kun ranskis ei ruostu ja nokkahihnan palaset eivät tuki öljyn kiertoa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Ei kai se aikaikkuna ihan noin pieni ole. Onhan PSA:n autoissa ollut ruostesuojaus kelvollisella tasolla jo ainakin 90-luvulta asti. Rellun historiasta en tiedä, mutta ainakin tuo perheen Megane on oleellisesti kestävämpi kuin vaikka Alfat, ja vasta täällä joku linkkasi ruostumistutkimukseenkin missä rellut sai hyvät arvosanat. Rellun kone ei kyllä ole likikään yhtä tiivis kuin sitruunan, öljyä vuotaa ihan joka raosta ja vuoti jäähdytysnesteeseenkin ennen termostaatin vaihtoa (termostaatin kotelossa on öljykanava )
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Mitä teit tänään tallissa?
Jep!
Allekirjoitan tuon.
Ruosteettoman Xsara -98 1.8 omistaneena.
Allekirjoitan tuon.
Ruosteettoman Xsara -98 1.8 omistaneena.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mullakin ollut Xsara. 1.6 16V 109 hv VTR Coupe. Koriltaan vaikutti kestävältä. Ajelin 4 v ja myydessä oli yhä päältäpäin täysin ruosteeton, helmat kovat ja alustakin tosi asiallisessa kunnossa. Vähän päälle 200 tkm ajettu moottori ei syönyt öljyä yhtään.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
-90 luvulla muunmuassa vielä Citroen BX ja Peugeot 405 olivat kohtuullisen rapeita mutta lavennetaan koneeltaan ja kotiltaan kunnollisten ranskisten kautta sitten vaikka sitten 2000 luvulle.Tuomas K kirjoitti:^Ei kai se aikaikkuna ihan noin pieni ole.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jaahans.
159:n akku paskottanu ittensä talven jäliltä. Ei kummosia pakkasia ollu, mut köyhälle riittävät näemmä.
156:n laturi jumittanu ittensä samalla intervallilla. Apukaapelihommilla savu nous konetilasta. Apuarihihna siel kärys. Veikkaan lisäks akun morjestaneen.
Hiivattiia en viel kokeillu.
Joku ääliö unohti taas akunkengät paikoilleen talveks. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja lompakko.
Mut kuis vihtumainen tuon 2.0 jts laturin irrotus?
Näin alaviistosta vaan kaks pultinkantaa...
Pihalla todettu nuo edelliset. Kiva jos talliin sais hilattua.
159:n akku paskottanu ittensä talven jäliltä. Ei kummosia pakkasia ollu, mut köyhälle riittävät näemmä.
156:n laturi jumittanu ittensä samalla intervallilla. Apukaapelihommilla savu nous konetilasta. Apuarihihna siel kärys. Veikkaan lisäks akun morjestaneen.
Hiivattiia en viel kokeillu.
Joku ääliö unohti taas akunkengät paikoilleen talveks. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja lompakko.
Mut kuis vihtumainen tuon 2.0 jts laturin irrotus?
Näin alaviistosta vaan kaks pultinkantaa...
Pihalla todettu nuo edelliset. Kiva jos talliin sais hilattua.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jokseenki harmittais kolme akkua ostaa.
156 akku vuoden vanha, hiivatin kaks ja 159:n kolme.
Jos sitä pikkuhiljaa oppis säilömisen taidon...
156 akku vuoden vanha, hiivatin kaks ja 159:n kolme.
Jos sitä pikkuhiljaa oppis säilömisen taidon...
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viime aikoina tullut oltua taas Zastavan kimpussa. Tehtyä:
-Kasattu moottori. Rupia perseeseen aiheutti kiristäjä ja 1.1:n hihnapyörät, sekä 1.6:n pidempi lohko(tarvittiin pidempi jakohihna) - All in all mosa kasassa, remmi kulkee semireunalla mutta kulkekoot. Jakopään koteloa modattu yms.
-Ylä- ja alavesiletkut. Biltemasta Saabin ja Volvon letkuja, näistä leikkaamalla hyvät palat. Trampoliinista sopivaa putkea, MIG:llä "beadit" reunoille, neljä klemmaria per putki ja tadaa räätälöidyt letkut valmiina!
-Tipon etuputken kulmaa leikelty alaspäin, jotta ei ota koriin. Leikattu orkkis muhvi sekä laippa pois - hitsattu tilalle joustopätkä(tämä oli kyllä liian iso vakioputkelle mutta keksitään downsize muhvi tähän)
-Asennettu sähköinen bensapumppu. Mekaaninenhan ei käynyt, koska Fibateissa jakohihna ajaa apuakselia, joka ajaa bensapumppua ja jakajaa. 1.6:n välitys on erilainen, joten piti asentaa 1.1:n apuakseli => jakaja ja hihnapyörä rullaa nätisti, mutta apuakselin "lobe" ei riitä 1.6:n pumpulle ja 1.1:n pumppu ei sovi
-Niputettu huohotinputkia, bensaletkuja yms dingendangelia konehuoneesta
-Laitettu akku latautumaan
-Unohdettu ostaa moottoriöljyä
-Ymsyms jne jne pitäs saada accordiki nosturille.
Tallia on myös siivoiltu hieman. Nosturin alla vielä kauhee läjä pashaa Zastavan ruosteista, urtsasta yms kikkailusta. Tänään löysin myös lisää ruostetta, mutta se vaatisi jo kojelaudan poistamista eikä vaikuta leimaamiseen. Rapsutellaan pois, imuroidaan ja nasautetaan rust convertteria perään.
-Kasattu moottori. Rupia perseeseen aiheutti kiristäjä ja 1.1:n hihnapyörät, sekä 1.6:n pidempi lohko(tarvittiin pidempi jakohihna) - All in all mosa kasassa, remmi kulkee semireunalla mutta kulkekoot. Jakopään koteloa modattu yms.
-Ylä- ja alavesiletkut. Biltemasta Saabin ja Volvon letkuja, näistä leikkaamalla hyvät palat. Trampoliinista sopivaa putkea, MIG:llä "beadit" reunoille, neljä klemmaria per putki ja tadaa räätälöidyt letkut valmiina!
-Tipon etuputken kulmaa leikelty alaspäin, jotta ei ota koriin. Leikattu orkkis muhvi sekä laippa pois - hitsattu tilalle joustopätkä(tämä oli kyllä liian iso vakioputkelle mutta keksitään downsize muhvi tähän)
-Asennettu sähköinen bensapumppu. Mekaaninenhan ei käynyt, koska Fibateissa jakohihna ajaa apuakselia, joka ajaa bensapumppua ja jakajaa. 1.6:n välitys on erilainen, joten piti asentaa 1.1:n apuakseli => jakaja ja hihnapyörä rullaa nätisti, mutta apuakselin "lobe" ei riitä 1.6:n pumpulle ja 1.1:n pumppu ei sovi
-Niputettu huohotinputkia, bensaletkuja yms dingendangelia konehuoneesta
-Laitettu akku latautumaan
-Unohdettu ostaa moottoriöljyä
-Ymsyms jne jne pitäs saada accordiki nosturille.
Tallia on myös siivoiltu hieman. Nosturin alla vielä kauhee läjä pashaa Zastavan ruosteista, urtsasta yms kikkailusta. Tänään löysin myös lisää ruostetta, mutta se vaatisi jo kojelaudan poistamista eikä vaikuta leimaamiseen. Rapsutellaan pois, imuroidaan ja nasautetaan rust convertteria perään.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään(eilen) ja jo useampana päivänä kunnostanut 155sta Pakoputkeen tein laippaliitoksen vaimentimien väliin pannan tilalle kun viimeisen kaksi vuotta on ollut viimeinen vaimennin maapalloa vasten. Nyt pysyy suorassa. Sisutankin kasasin lämmittimenkennon vaihdon jälkeen, on ollut varmaan vuoden verran levällään Lisäksi pesu pölystä ja linnun paskasta sekä sisustan siivous joka jäi vaiheeseen imurin kärähdettyä. Seuraavaksi varmaan lasinpesunestesäiliön asennus. Ajovalon pesuripumppu haljennut pakkasella joskus pari v. sitte ja uusi on asennettu säiliön, mutta säiliö on pajan pöydän alla odottamas asennusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Oikeastaan eilen: laitoin VF-Hondaan kaasarit paikoileen, jessus mikä savotta, aina yhtä kivaa
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- JarHei
- Viestit: 308
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Aika räväkät soundit.
Tuli tänään purettua imusarja ja testattua puristukset. Samalla päätin siistiä konehuoneen ympäriltä ja varovasti myös ite myllyä. Imusarja ja etupuolen koriste kansi sai vähän perusteellisemman hoidon. Aluksi moottorinpesuaineella rasvapaskat veks. Tämän jälkeen porakoneeseen nailonlaikka jolla pahimmat hapettumat veks ja lopuksi messinkiharjalla sai vielä tekstien ympäriltä siistiksi.
Tuleekohan bannia kun maalasin tekstit uudelleen volkkari konsernin Emocion Red värillä. Sattui löytymään porukoiden Seattiin kuuluva korjausväri mikä oli hyvän sävyinen ja näppärä käyttää.
Tuli tänään purettua imusarja ja testattua puristukset. Samalla päätin siistiä konehuoneen ympäriltä ja varovasti myös ite myllyä. Imusarja ja etupuolen koriste kansi sai vähän perusteellisemman hoidon. Aluksi moottorinpesuaineella rasvapaskat veks. Tämän jälkeen porakoneeseen nailonlaikka jolla pahimmat hapettumat veks ja lopuksi messinkiharjalla sai vielä tekstien ympäriltä siistiksi.
Tuleekohan bannia kun maalasin tekstit uudelleen volkkari konsernin Emocion Red värillä. Sattui löytymään porukoiden Seattiin kuuluva korjausväri mikä oli hyvän sävyinen ja näppärä käyttää.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alottelin ton 156 2.0jts laturin irrotuksen.
Pihalla, tunkki+pukit, koska talliin saatto ahisti ilman ohjaustehostinta.
Vihtumaine homma tuo. Ei kellään laturia myydä?
No jos loppuun asti sais purettua ekaks. Jumissa ompi tuo laturi.
Eikä pakoputken pultit uusia olleet...
Pihalla, tunkki+pukit, koska talliin saatto ahisti ilman ohjaustehostinta.
Vihtumaine homma tuo. Ei kellään laturia myydä?
No jos loppuun asti sais purettua ekaks. Jumissa ompi tuo laturi.
Eikä pakoputken pultit uusia olleet...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ite laturin pultit viel kiinni, kun mutkan takana ovat.
Onko toi muka noin haasteellinen?
159 2.4jtdm laturi lie liki helpompi?
Onko toi muka noin haasteellinen?
159 2.4jtdm laturi lie liki helpompi?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^mistäs kautta touhuat laturia? Itellä pahin homma oli saada laturi pois, itse laturi irtosi kiinnikkeistään helpohkosti. Se kannake pitää irroottaa ja. Yksi laturin pultti helpataan yläkautta. Ensin otin hormin jouston pois sekä moottorin takakannakkeen kokonaisena kuikkaan, silloin tilaa alakautta touhuta. Se helvetin possin ylensyönyt laturi tartti sitten kovasti tilaa, jotta sai pois. Helppasin sitten moottorin kannakkeet ja työnsin/väänsin sen pari senttiä, mitä meni, voimayksikköä etiä päin.Laturi sitten mahtus juur siittä ohjausvaihteen ja lohkon välistä pois. Suosittelen marellin laturia, sirompi kuin bosch. Sellainen sirompi on aika paljo kivempi laittaa paikoillee, kuin se ylisuuri possi.
"puhun niin totta kuin osaan"
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Multa pitäis löytyä, olettaen että on sama kuin twinsparkeissa.jalittam kirjoitti:Alottelin ton 156 2.0jts laturin irrotuksen.
Pihalla, tunkki+pukit, koska talliin saatto ahisti ilman ohjaustehostinta.
Vihtumaine homma tuo. Ei kellään laturia myydä?
No jos loppuun asti sais purettua ekaks. Jumissa ompi tuo laturi.
Eikä pakoputken pultit uusia olleet...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^tarttis olla cf3 moottorin laturi. Oli joku ero vanhempiin
"puhun niin totta kuin osaan"
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Cf3 twinsparkista on purettu. 147 ei vanhemmalla versiolla tainnut saada ollenkaan.palkus kirjoitti:^tarttis olla cf3 moottorin laturi. Oli joku ero vanhempiin
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toi pitäs kai sopia.
Jos vaivihkaa koitat, jos löydät sen...
Jos vaivihkaa koitat, jos löydät sen...
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Korjasin 156 2.5 katkenneen pakoputken.Reissun
päällä katkesi takapöntön juuresta irtipoikki,oli sen verran raikkaat saundit varsinkin kiihdytyksissä että tämmöisellä setämiehellä rupesi niska punoittamaan kun taajamien läpi joutui ajamaan.Onneksi oli sentään päivä,kerran nuoruudessa riiuureissulta palatessa kävi samoin paitsi että kello oli 5 pintaan aamuyöllä,vaikka silloin oli alla vain 1.2 nappisilmä niin kyllä siitäkin ääntä lähti.Näyttää nykyään olevan aika nahkeasti tarjontaa hyllyssä olevista uusista takapöntöistä joten parsin vanhan kasaan.Oli näköjään ollut jo aiemminkin vuotoja kun äänet siistiintyivät reilusti,ehkä vähän liikaakin,aiemmin oli kierroksilla sellainen mukava repivä/räkäinen vivahde joka nyt hävisi.
päällä katkesi takapöntön juuresta irtipoikki,oli sen verran raikkaat saundit varsinkin kiihdytyksissä että tämmöisellä setämiehellä rupesi niska punoittamaan kun taajamien läpi joutui ajamaan.Onneksi oli sentään päivä,kerran nuoruudessa riiuureissulta palatessa kävi samoin paitsi että kello oli 5 pintaan aamuyöllä,vaikka silloin oli alla vain 1.2 nappisilmä niin kyllä siitäkin ääntä lähti.Näyttää nykyään olevan aika nahkeasti tarjontaa hyllyssä olevista uusista takapöntöistä joten parsin vanhan kasaan.Oli näköjään ollut jo aiemminkin vuotoja kun äänet siistiintyivät reilusti,ehkä vähän liikaakin,aiemmin oli kierroksilla sellainen mukava repivä/räkäinen vivahde joka nyt hävisi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Asensin pienempään matalatalliin lattialämmityksen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mää kans nössöilin. En iha elearnin mukaan menny.
Alakautta laturi pois.
En tiä, jos startti pois ja yläkautta olis nopeempi/helpompi.
No lähti noinki.
Alakautta laturi pois.
En tiä, jos startti pois ja yläkautta olis nopeempi/helpompi.
No lähti noinki.
- Liitteet
-
- IMG_20200522_023142_copy_800x600.jpg
- (102.91 KiB) Tiedosto ladattu 2537 kertaa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toi mikä lähti irtipois, on Denson tekele, missä 46782219 ompi osanumero.
Bosch lie numeroltaan: 51742335.
Ostaisin laturin, saa tarjota...
Edittiä; laturi jo ostettu, saanen sen ensviikolla...
Bosch lie numeroltaan: 51742335.
Ostaisin laturin, saa tarjota...
Edittiä; laturi jo ostettu, saanen sen ensviikolla...
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lasinpesuneste säiliö ja pari reikää lisää takalonkkaan 155seen Säiliö paikoilleen ja sisälokarin ähräyksen jälkeen koitto tuleeko vettä lasille, eipä tullut. Uusi korkeapainepumppu kyllä toimii mutta itse ikkunanpesurin pumppu mennyt jumiin 1,5v aikana. Onneksi sen sai käteen irrottamatta säiliötä. Purin ja putsasin pumpun ja taas toimii, ja nyt tulee vettä lasille Varmaan pitäis tehdä noille takakaarille jotain ennenkö vaatii kattotelineet, että saa ensimmäisen paikan kiinni Aiemmat reiät olleet pyörän kotelossa piilossa, mutta nämä uudet pistävät silmään kyljessä.