Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Sitten kiinnittäisin huomioni ekana laturin herätejohtoon. Se jos on irti tai huonossa hapessa, tuo voi hyvinkin tapahtua siitä. Laturit yleensä (ei aina eikä kaikki) alkaa lataamaan kyllä ilman herätettäkin, kun vähän kenkää tarjoilee.
Muistelisin 159:ssä olleen useampiakin tapauksia, missä herätejohto on jommasta kummasta päästä lähtenyt hapettumaan irti liittimestä ja aiheuttaa ongelmia. Ja taisi täällä foorumilla oll ainakin yksi case, jossa vaihdettu laturi ja ilmeisesti herätepinni ollut eri kuin alkuperäisessä, joten alkuperäinen johtosarja ei sellaisenaan kelvannut (vaan piti vaihtaa pinni toiseen kohtaan liitintä). Taisi olla 2-napainen liitin, mutta siihen tulee vain 1 johto...
Tuo on se halvin vaihtoehto. Jos heräte on kunnossa ja silti ei herätä, niin en edes osaa sanoa todennäköistä syyllistä. Diodisilta? Tosin eikös silloin latauskin olisi vaillinaista...?
Sitten kiinnittäisin huomioni ekana laturin herätejohtoon. Se jos on irti tai huonossa hapessa, tuo voi hyvinkin tapahtua siitä. Laturit yleensä (ei aina eikä kaikki) alkaa lataamaan kyllä ilman herätettäkin, kun vähän kenkää tarjoilee.
Muistelisin 159:ssä olleen useampiakin tapauksia, missä herätejohto on jommasta kummasta päästä lähtenyt hapettumaan irti liittimestä ja aiheuttaa ongelmia. Ja taisi täällä foorumilla oll ainakin yksi case, jossa vaihdettu laturi ja ilmeisesti herätepinni ollut eri kuin alkuperäisessä, joten alkuperäinen johtosarja ei sellaisenaan kelvannut (vaan piti vaihtaa pinni toiseen kohtaan liitintä). Taisi olla 2-napainen liitin, mutta siihen tulee vain 1 johto...
Tuo on se halvin vaihtoehto. Jos heräte on kunnossa ja silti ei herätä, niin en edes osaa sanoa todennäköistä syyllistä. Diodisilta? Tosin eikös silloin latauskin olisi vaillinaista...?
- Mikkeller
- Viestit: 64
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
- Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos jeeseistä! Pitää yritää päästä käsiksi herätejohtoon ja sen liitoksiin seuraavaksi
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Huhti 2020, 10:20
- Car(s): Ex: 159 2,4 JTDm Q4 MY2008
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noniin, tämä selvisi eilen kun käytin pajalla. Kokeilin itse vähän kulman ylös tunkkaamalla heilutella rengasta mutten saanut mitään ääntä tai välyksiä esiin.tturku kirjoitti:Nonii, nyt on saatu mittariin about 1000km alfan ratissa ja pari vikaa ja huomiota.
alkoi pari päivää sitten selkeä pamahdus/ kolahdus, korvakuulolla vasen etukulma, töyssyt ja kuopat ja välillä kääntyessä. En vielä ehtinyt tunkkaamaan kulmaa ylös mutta veikkauksia/vinkkejä mitä katsoa? Poikkimennyt etujousi?
Pajalla löysivät sitten löysällä olevan koiranluut kummaltakin puolelta.
159 JTDM Q4 MY2008/Saab 9-3 1,9Tid Vector M6 Cabrio MY2006/Volvo V60D6 MY2014
-Tommi Turku-
-Tommi Turku-
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mullakin vilkutteli alkuun laturinvaloa, lähti aina ajamalla pois - kunnes ei enää. Eli laturi ilmoitteli vaan siitä, että aikoi mennä rikki. Toki kantsii tsekkaa se johto eka, mutta jos ei kummoisia niin kannattaa varautua laturinvaihtoon, mikä näissä nyt on ihan vakio toimenpide.Mikkeller kirjoitti:Kiitos jeeseistä! Pitää yritää päästä käsiksi herätejohtoon ja sen liitoksiin seuraavaksi
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse vastaten: 152-168Nmpalkus kirjoitti:Mikäs on brembon satulan kiinnitysmomentti? Levylöisiä tässä vaihtelen ja jäi tuo momentti tarkistamatta
"puhun niin totta kuin osaan"
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 berlina väittää takakontin olevan auki, vaikka se on kiinni. Itseasiassa se ei aukea ollenkaan, ei kaukosäätimestä eikä kattokonsolista. Mistähän tuota alkaisi tutkimaan?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^kuskinpuolella takapenkin reunan alla on avausvaijeri. Siittä vois aloittaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^juu, tuolla aukesi. Lopulta syyksi paljastui palanut sulake, F38 

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 alkoi herjaamaan pissapojan nesteen vähyydestä vaikka säiliö täynnä. Anturi ei ihan helpossa paikassa joten kysellään täältä ensin ennen kuin otan sen käteen josko olisi jollain ollut samaa ongelmaa ja syyllinen olisikin ollut joku muu kuin anturi?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Axu kirjoitti:Auttakaapa miestä hädässä.... Tuli katsastuksessa hylsy kun vuotaa sen verran paljon öljyä moottorista (1.9 JTS). Nyt korjaamolta soittivat että öljynlauhduttimen tiiviste vuotaa ja pitäisi vaihtaa koko lauhdutin. Pitää tilata kuulemma Italiasta ja toimitusaika vähintään 6 viikkoa (!), hintaa 750e. Voiko pitää paikkansa, onko kellään tietoa mistä saisi nopeammin/edullisemmin? Menee tuo katsastuskin pitkäksi jos 6 viikkoa pitää odotella
Voihan perseensuti, nythän onkin siis kyse MOOTTORIÖLJYNJÄÄHDYTTIMESTÄ.... Alkaa palaa pinna, yritin kysellä Nissensiä myöden eikä löydy mistään. Romarit kävin netissä läpi ja kaikki muut mahdolliset osat löytyy kyllä mutta ei tuota pikkujötsiin. Ei ole kellään tietoa mistä tuollaisen saa? Onko ainoa vaihtoehto että lähtevät rakentamaan jäähdytinfirmassa nollista uutta? Ei muuta mutta on aika pitkä tie varmaan, ja leimaa ei irtoa ennen kuin öljyn vuotaminen on saatu loppumaan.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En tunne 159 ja JTS lainkaa mutta monesti öljynjäähdytin on asennettu melko vapaaseen tilaan toisin kuin jäähdytysnestettä jäähdyttävä kennosto. Sopisiko tuonne jokin yleismallinen muutaman kympin lämmönvaihdin?Axu kirjoitti:Axu kirjoitti:Auttakaapa miestä hädässä.... Tuli katsastuksessa hylsy kun vuotaa sen verran paljon öljyä moottorista (1.9 JTS). Nyt korjaamolta soittivat että öljynlauhduttimen tiiviste vuotaa ja pitäisi vaihtaa koko lauhdutin. Pitää tilata kuulemma Italiasta ja toimitusaika vähintään 6 viikkoa (!), hintaa 750e. Voiko pitää paikkansa, onko kellään tietoa mistä saisi nopeammin/edullisemmin? Menee tuo katsastuskin pitkäksi jos 6 viikkoa pitää odotella
Voihan perseensuti, nythän onkin siis kyse MOOTTORIÖLJYNJÄÄHDYTTIMESTÄ.... Alkaa palaa pinna, yritin kysellä Nissensiä myöden eikä löydy mistään. Romarit kävin netissä läpi ja kaikki muut mahdolliset osat löytyy kyllä mutta ei tuota pikkujötsiin. Ei ole kellään tietoa mistä tuollaisen saa? Onko ainoa vaihtoehto että lähtevät rakentamaan jäähdytinfirmassa nollista uutta? Ei muuta mutta on aika pitkä tie varmaan, ja leimaa ei irtoa ennen kuin öljyn vuotaminen on saatu loppumaan.
Jotain tämän tyylistä:
https://www.autoracing.fi/setrab-std-110-oljynjaahdytin
https://www.ebay.de/itm/Olkuhler-7-Reih ... OSwI4teD5B~
Autolusso on tehnyt ainakin dieselille korvaussarjan: https://www.autolusso.co.uk/oil-coolers.html
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
FinPat kirjoitti:En tunne 159 ja JTS lainkaa mutta monesti öljynjäähdytin on asennettu melko vapaaseen tilaan toisin kuin jäähdytysnestettä jäähdyttävä kennosto. Sopisiko tuonne jokin yleismallinen muutaman kympin lämmönvaihdin?Axu kirjoitti:Axu kirjoitti:Auttakaapa miestä hädässä.... Tuli katsastuksessa hylsy kun vuotaa sen verran paljon öljyä moottorista (1.9 JTS). Nyt korjaamolta soittivat että öljynlauhduttimen tiiviste vuotaa ja pitäisi vaihtaa koko lauhdutin. Pitää tilata kuulemma Italiasta ja toimitusaika vähintään 6 viikkoa (!), hintaa 750e. Voiko pitää paikkansa, onko kellään tietoa mistä saisi nopeammin/edullisemmin? Menee tuo katsastuskin pitkäksi jos 6 viikkoa pitää odotella
Voihan perseensuti, nythän onkin siis kyse MOOTTORIÖLJYNJÄÄHDYTTIMESTÄ.... Alkaa palaa pinna, yritin kysellä Nissensiä myöden eikä löydy mistään. Romarit kävin netissä läpi ja kaikki muut mahdolliset osat löytyy kyllä mutta ei tuota pikkujötsiin. Ei ole kellään tietoa mistä tuollaisen saa? Onko ainoa vaihtoehto että lähtevät rakentamaan jäähdytinfirmassa nollista uutta? Ei muuta mutta on aika pitkä tie varmaan, ja leimaa ei irtoa ennen kuin öljyn vuotaminen on saatu loppumaan.
Jotain tämän tyylistä:
https://www.autoracing.fi/setrab-std-110-oljynjaahdytin
https://www.ebay.de/itm/Olkuhler-7-Reih ... OSwI4teD5B~
Autolusso on tehnyt ainakin dieselille korvaussarjan: https://www.autolusso.co.uk/oil-coolers.html
Nyt on siis kyseessä manuaalivaihteinen versio, eli vaihteistossa ei ole öljynjäähdytintä (käsittääkseni). Eli tämän näköinen mötikkä ilmeisesti pitäisi olla: https://www.ebay.co.uk/itm/143355517750#vi-ilComp
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^toi linkkaamaasi kuva on isojötsin öljynsuodatinjalka kokonaisena, missä myös jäähy. Minijötsissä piräis olla https://www.alfaworkshop.co.uk/images/5 ... -1-800.jpg
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... oler.shtml osanumero 55184782 ja sama kuin 2.2 jts
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... oler.shtml osanumero 55184782 ja sama kuin 2.2 jts
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitoksia, tästä on iso apu! Mistään kun en löytänyt vahvistusta sille että osa sama kuin 2.2 jts: ssä (vaikka näin epäilinkin). Löysin jo Saksasta edullisen käytetyn jäähdyttimen, joten toivotaan että sillä saan pisteen tälle saagallepalkus kirjoitti:^toi linkkaamaasi kuva on isojötsin öljynsuodatinjalka kokonaisena, missä myös jäähy. Minijötsissä piräis olla https://www.alfaworkshop.co.uk/images/5 ... -1-800.jpg
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... oler.shtml osanumero 55184782 ja sama kuin 2.2 jts

- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sopiikohan etulaakeri myös taakse. En nyt muista, mitä eroa niillä on, mutta yhteistä muistelen kyllä olevan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Kelivedossa on samat lakrut joka nurkassa.
Huhu väittää, että vetarittoman kulman navasta vaan puuttuisi vetarin reikä ja boori, mutta ainakaan minä en ole tutkinut.
Huhu väittää, että vetarittoman kulman navasta vaan puuttuisi vetarin reikä ja boori, mutta ainakaan minä en ole tutkinut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Okei, nyt tulee vaikeeta 
Mulla ei siis toimi kontissa valot, BOSEn subbari/vahvari ja ajon aikana ei toimi turvalukitus(menee lukkoon, mutta avaa heti uudestaan. Kuulostaa, että tankki menee lukkoon jo kun auton käynnistää, ja se aukeaisi heti kun lukon painaa päälle -> keskuslukko friikkaa ja avaa itsensä).
Noniin, faktaa:
Jos maadoitan yhden lampun takaluukun puolelta manuaalisesti omalla johdolla -> kaikki valot toimii. Eli maadotus puuttuu.
Testattua:
Maan ja +12V:n potentiaalieroon n. 2.52V silloin, kun valojen kuuluisi palaa. Eli aika kaukana ollaan vaaditusta yli 10V:n jännite-erosta. Kun valojen kuuluisi sammua, on jännite-ero jossain 0.06V hujakoilla, joka mielestäni kuulostaa jo ihan järkevältä.
Noh, nyt lähdin tosiaan purkamaan auton perää - sain samalla CD-vaihtajan toimimaan, jossa oli kuin olikin liitin huonosti kiinni (lukitus rikki) takapäässä.
Tästä tulen suoraan siihen tulokseen, että kun antaa manuaalisesti hyvän maadoituksen ja valot toimii, on maadoituksessa ongelma. ECU hoitaa sisävalot, jotka muuten toimii asiallisesti, joten maadoituksen on mielestäni pakko puuttua.
Eli seuraava kohde on pelkääjän jalkatila, koska sieltähän sitä BOSEn piuhaa kannattaa etsiä. KEskikonsolin kyljestä jopa.
Lähdin siis etsimään pelkääjän jalkatilan suunnalta soveltuvaa liitintä tai johtonippua, mitä seurata edelleen bodycompuutterille.
Siellähän on 1 20-napainen (muistaakseni) liitin, jossa on kaikki kaiuttimien johdot yms. + BOSEn heräte.
Sitten siellä on yksi pyöreä liitin, joka on CD-vaihtajalle.
Kuulemma BOSE:lle pitäisi olla toinenkin liitin, eli yksi kaiuttimille ja yksi BOSElle itselleen? Diagrammi antaa ymmärtää, että BOSElla on vain 2 liitintä (D068A ja D068B) keskikonsolissa. Nythän olen varmuudella löytänyt vain toisen näistä.
Noh.Sitten siellä on yksi piuha, jota nykäisemällä tuli irtonainen liitin käteen pitkältä pelkääjän jalkatilan alta.
Ja toista piuhaa kun seurasi, löytyi vastakappaleen omainen liitin kaveriksi. Molemmat johdot tulevat keskikonsolin syvyyksistä paksun nipun lähettyviltä, aivan kuin toinen olisi tulossa suoraan ECU/BCU-kombolta ja toinen "jostain hujakoilta", toinen liitin sisältäen jopa mustavalkoisen hyppylangan.
Ongelma on se, etten eLearnista löydä millään kummankaan liittimen värikoodijärjestykseen soveltuvaa liitintä tuolta - Se ehkä voisi teoriassa olla D020, mutta epäilen vahvasti.
Liitin on lukittava 20-napainen ja tässä kuvat molemmista päistä.
HJELP, osaisko joku auttaa?

Pinnijärjestys:
1. pinni vasemmalla ylimpänä, 20. pinni oikealla alarivi. YLÄRIVI on siis näkyvä rivi.

Pinnijärjestys:
1. pinni OIKEALLA, mutta nyt en muista oliko ylimpänä vai alimpana, 20. pinni VASEMMALLA ylhäällä tai alhaalla

Mulla ei siis toimi kontissa valot, BOSEn subbari/vahvari ja ajon aikana ei toimi turvalukitus(menee lukkoon, mutta avaa heti uudestaan. Kuulostaa, että tankki menee lukkoon jo kun auton käynnistää, ja se aukeaisi heti kun lukon painaa päälle -> keskuslukko friikkaa ja avaa itsensä).
Noniin, faktaa:
Jos maadoitan yhden lampun takaluukun puolelta manuaalisesti omalla johdolla -> kaikki valot toimii. Eli maadotus puuttuu.
Testattua:
Maan ja +12V:n potentiaalieroon n. 2.52V silloin, kun valojen kuuluisi palaa. Eli aika kaukana ollaan vaaditusta yli 10V:n jännite-erosta. Kun valojen kuuluisi sammua, on jännite-ero jossain 0.06V hujakoilla, joka mielestäni kuulostaa jo ihan järkevältä.
Noh, nyt lähdin tosiaan purkamaan auton perää - sain samalla CD-vaihtajan toimimaan, jossa oli kuin olikin liitin huonosti kiinni (lukitus rikki) takapäässä.
Tästä tulen suoraan siihen tulokseen, että kun antaa manuaalisesti hyvän maadoituksen ja valot toimii, on maadoituksessa ongelma. ECU hoitaa sisävalot, jotka muuten toimii asiallisesti, joten maadoituksen on mielestäni pakko puuttua.
Eli seuraava kohde on pelkääjän jalkatila, koska sieltähän sitä BOSEn piuhaa kannattaa etsiä. KEskikonsolin kyljestä jopa.
Lähdin siis etsimään pelkääjän jalkatilan suunnalta soveltuvaa liitintä tai johtonippua, mitä seurata edelleen bodycompuutterille.
Siellähän on 1 20-napainen (muistaakseni) liitin, jossa on kaikki kaiuttimien johdot yms. + BOSEn heräte.
Sitten siellä on yksi pyöreä liitin, joka on CD-vaihtajalle.
Kuulemma BOSE:lle pitäisi olla toinenkin liitin, eli yksi kaiuttimille ja yksi BOSElle itselleen? Diagrammi antaa ymmärtää, että BOSElla on vain 2 liitintä (D068A ja D068B) keskikonsolissa. Nythän olen varmuudella löytänyt vain toisen näistä.
Noh.Sitten siellä on yksi piuha, jota nykäisemällä tuli irtonainen liitin käteen pitkältä pelkääjän jalkatilan alta.
Ja toista piuhaa kun seurasi, löytyi vastakappaleen omainen liitin kaveriksi. Molemmat johdot tulevat keskikonsolin syvyyksistä paksun nipun lähettyviltä, aivan kuin toinen olisi tulossa suoraan ECU/BCU-kombolta ja toinen "jostain hujakoilta", toinen liitin sisältäen jopa mustavalkoisen hyppylangan.
Ongelma on se, etten eLearnista löydä millään kummankaan liittimen värikoodijärjestykseen soveltuvaa liitintä tuolta - Se ehkä voisi teoriassa olla D020, mutta epäilen vahvasti.
Liitin on lukittava 20-napainen ja tässä kuvat molemmista päistä.
HJELP, osaisko joku auttaa?

Pinnijärjestys:
1. pinni vasemmalla ylimpänä, 20. pinni oikealla alarivi. YLÄRIVI on siis näkyvä rivi.

Pinnijärjestys:
1. pinni OIKEALLA, mutta nyt en muista oliko ylimpänä vai alimpana, 20. pinni VASEMMALLA ylhäällä tai alhaalla
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Selvisi tuo BOSE-ongelma.
Myös CD-vaihtaja kunnossa.
BOSE:n ongelma oli se, että nuo kuvaamani liittimet oli kytketty ristiin. BOSE:lle kuuluva (mm. virransyöttö iso keltainen) liitin oli laitettu suoraan ovikajarien liittimeen... ja BOSE:n lisäkajarit kytketty sitten sinne, minne olisi kuulunut nuo ovikajarit.
Vaihdoin kytkennän ristiin ja voila, nyt soi BOSE. Ja soi pikkusen paremmin tuo, kuin sama setti ilman BOSEa...
Enää ongelmana saada koritietokoneelle tieto siitä, että takakontti on auki. Kikkavitonen olisi oma mikrokytkin joka maadottaa tuon heti, kun luukun avaa... En vaan ehkä ihan heti tähänkään lähtisi
Eli, kontin avaus onnistuu napista ja kaukosäätimestä. Pikkunen inforuutu myös osaa kertoa, että luukku on auki.
Body computerin puolella tila on kuitenkin "CLOSED", kunnes vetäsen maajohdon lukosta esim. kontin sisävalon maahan. Tämän jälkeen tila muuttuu "OPEN".
Onko lukko tuossa se tunnistava tekijä vai joku muu?
Myös CD-vaihtaja kunnossa.
BOSE:n ongelma oli se, että nuo kuvaamani liittimet oli kytketty ristiin. BOSE:lle kuuluva (mm. virransyöttö iso keltainen) liitin oli laitettu suoraan ovikajarien liittimeen... ja BOSE:n lisäkajarit kytketty sitten sinne, minne olisi kuulunut nuo ovikajarit.
Vaihdoin kytkennän ristiin ja voila, nyt soi BOSE. Ja soi pikkusen paremmin tuo, kuin sama setti ilman BOSEa...
Enää ongelmana saada koritietokoneelle tieto siitä, että takakontti on auki. Kikkavitonen olisi oma mikrokytkin joka maadottaa tuon heti, kun luukun avaa... En vaan ehkä ihan heti tähänkään lähtisi

Eli, kontin avaus onnistuu napista ja kaukosäätimestä. Pikkunen inforuutu myös osaa kertoa, että luukku on auki.
Body computerin puolella tila on kuitenkin "CLOSED", kunnes vetäsen maajohdon lukosta esim. kontin sisävalon maahan. Tämän jälkeen tila muuttuu "OPEN".
Onko lukko tuossa se tunnistava tekijä vai joku muu?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko tietoa onko jts koneiden bensapumpuissa mitään bensa suodatinta. Kuvassa alkuperäinen 2.2 jts bensapumppu. Jos on niin aika pieni filtteri mahtaa olla.
- Liitteet
-
- 55601544-4059-1-800.jpg
- (37.12 KiB) Tiedosto ladattu 3634 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei siellä ole muuta suodatinta kuin siiviläsuodatin pumpun imupuolella , autossa on myös toinen eli korkeapainepumppu suorasuihkutusta varten eikä sielläkään ole vaihdettavaksi tarkoitettua suodatinta .Mikael J kirjoitti:Onko tietoa onko jts koneiden bensapumpuissa mitään bensa suodatinta. Kuvassa alkuperäinen 2.2 jts bensapumppu. Jos on niin aika pieni filtteri mahtaa olla.
Onko jokin syy miksi suodatin pitäisi vaihtaa .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei siellä ole muuta suodatinta kuin siiviläsuodatin pumpun imupuolella , autossa on myös toinen eli korkeapainepumppu suorasuihkutusta varten eikä sielläkään ole vaihdettavaksi tarkoitettua suodatinta .
Onko jokin syy miksi suodatin pitäisi vaihtaa .[/quote]
Ei. On takapenkki tällä hetkellä irti ja pääsy pumpulle olisi nyt mahdollista. Äänieristysprojekti menossa. Kaikki penkit ja lattiamatot revitty. Äänieristysmattoa tulee Alfa saamaan kosolti.
Vois pumpun irrottaa huvikseen ja katsoa onko sihdissä roskaa.
Onko jokin syy miksi suodatin pitäisi vaihtaa .[/quote]
Ei. On takapenkki tällä hetkellä irti ja pääsy pumpulle olisi nyt mahdollista. Äänieristysprojekti menossa. Kaikki penkit ja lattiamatot revitty. Äänieristysmattoa tulee Alfa saamaan kosolti.
Vois pumpun irrottaa huvikseen ja katsoa onko sihdissä roskaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei. On takapenkki tällä hetkellä irti ja pääsy pumpulle olisi nyt mahdollista. Äänieristysprojekti menossa. Kaikki penkit ja lattiamatot revitty. Äänieristysmattoa tulee Alfa saamaan kosolti.Mikael J kirjoitti:Ei siellä ole muuta suodatinta kuin siiviläsuodatin pumpun imupuolella , autossa on myös toinen eli korkeapainepumppu suorasuihkutusta varten eikä sielläkään ole vaihdettavaksi tarkoitettua suodatinta .
Onko jokin syy miksi suodatin pitäisi vaihtaa .
Vois pumpun irrottaa huvikseen ja katsoa onko sihdissä roskaa.[/quote]
Saattaa olla kiristysrengas aika tiukassa eli kannattaa hankkia sopiva työkalu .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noniin, minustakin tuli ainakin vähäksi aikaa alfisti. 260tkm ajettu 2.4JTDm tarttui haaviin melko halvalla. No, ihan ongelmitta ei alkutaival ole mennyt. Täyskiihdytyksissä ahdot eivät pysy tasaisena vaan varsinkin aluksi ahtoihin tuli isoja kuoppia 2500rpm jälkeen. Lisäksi ahdin herää myöhään, vasta n. 1800rpm tuntumassa.
Auto ei savuta. Olisiko minulla sellainen onni, että turbo ei ole menossa vaan kyse on esim. EGR- tai DPF-ongelmasta?
https://drive.google.com/file/d/16rI8ra ... p=drivesdk
Tuossa pätkää vedosta, jossa pätkintä oli lievää. Pahimmillaan heitteli 1,5-0,8 barin välillä.
Auto ei savuta. Olisiko minulla sellainen onni, että turbo ei ole menossa vaan kyse on esim. EGR- tai DPF-ongelmasta?
https://drive.google.com/file/d/16rI8ra ... p=drivesdk
Tuossa pätkää vedosta, jossa pätkintä oli lievää. Pahimmillaan heitteli 1,5-0,8 barin välillä.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Missähän kohtaa säiliötä tuo anturi on? Itsellä ei ilmoita yhtään mitään vaikka olisi säiliö tyhjä ja säiliön vieressä roikkuu irtonaisena johtopari, selvästi tuolta anturilta. En vaan ole löytänyt paikkaa mihin laittaa..alfa 156 v6 kirjoitti:159 alkoi herjaamaan pissapojan nesteen vähyydestä vaikka säiliö täynnä. Anturi ei ihan helpossa paikassa joten kysellään täältä ensin ennen kuin otan sen käteen josko olisi jollain ollut samaa ongelmaa ja syyllinen olisikin ollut joku muu kuin anturi?

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikee kirjoitti:Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Oma alfani on jo pidemmän aikaa nykinyt ja sammuillut ajossa aika ajoin (viime keväänä jo ensimmäisen kerran ja syksyllä vaiva oli jo jatkuvaa) Autohan ei siis mitään vikakoodia anna ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa.
Nyt tänä keväänä otin auton talviunilta ja auto kävi ensimmäiset 1000km ihan normaalisti kunnes alkoi nykiä ja sammua. Auto käynnistyy aina normaalisti sammumisen jälkeen. Nyt koneen ollessa kylmä ei auto tahdo pysyä käynnissä kunnolla. Tyhjäkäynnillä kyllä pysyy käynnissä mutta heti kun kaasua antaa niin alkaa nakuttamaan ja kone sammuu. Kun moottori lämpeää niin sitten kone pysyy paremmin käynnissä. Silti moottori saattaa sammua yhtäkkiä.
Pajalla eivät oikein osaanneet sanoa juuta eikä jaata kun ei mitään vikakoodia anna niin mistä alkaa vikaa selvittämään. Vasta vaihdettu ilman-sekä polttoaineensuodatin. Dpf on kunnossa myös. Akun kiinnitykset myös kunnossa.
Huomasin myös että kun kiihdyttää kovasti niin turbon paine heiluu 1.2-1.4 barin välillä jatkuvasti. Samalla moottorista kuuluu semmonen suhiseva ääni kun on kaasu pohjassa (siis muukin kun turbon normaali suhahdus) . Voisko jostain vetää sit ilmaa välistä?
Otan mielellään kaikki neuvot vastaan mistä alkaa vikaa etsimään. Niin ja siis 2.4 jdtm malli kyseessä
Päivitystä tilanteeseen:
Pajalla eivät mitään osanneet sanoa edelleenkään tilanteeseen kun ei mitään vikakoodeja anna. Auto parin viikon aikana vähillä ajoilla mutta mitä ollu niin nykinä edelleen jatkunut ja sammuilut vähän väliä. Nyt kun kuitenkin säät ovat lämmenneet niin alfa on myös sen myötä. Nykinä ja sammuilut kadonnut ja käyntiäänikin muuttunut.
Jotenkin tuntuisi että joku anturi ei nyt kylmällä ilmalla toimi niinkun pitäisi? Voiko ilmanoton lämpötila anturi selittää esim moista temppuilua kylmällä ilmalla? Ja missähän sekin anturi mahtaa sijaita kyseisessä mallissa?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Turbon alipainekellon letkuissa voi olla reikä tai venttiili/solenoidi jumittaa. Uusi venttiili ebaysta maksaa about 30e. Venttiili sijaitsee kuskin puolen ajovalon vieressä vasemmalla puolella todella helpossa paikassa vaihtamisen kannalta.urhoilija kirjoitti:Noniin, minustakin tuli ainakin vähäksi aikaa alfisti. 260tkm ajettu 2.4JTDm tarttui haaviin melko halvalla. No, ihan ongelmitta ei alkutaival ole mennyt. Täyskiihdytyksissä ahdot eivät pysy tasaisena vaan varsinkin aluksi ahtoihin tuli isoja kuoppia 2500rpm jälkeen. Lisäksi ahdin herää myöhään, vasta n. 1800rpm tuntumassa.
Auto ei savuta. Olisiko minulla sellainen onni, että turbo ei ole menossa vaan kyse on esim. EGR- tai DPF-ongelmasta?
https://drive.google.com/file/d/16rI8ra ... p=drivesdk
Tuossa pätkää vedosta, jossa pätkintä oli lievää. Pahimmillaan heitteli 1,5-0,8 barin välillä.
Jos kyseessä on 200hp versio eli 2006-2007 vuoden auto niin turbo ei toimi pienillä kierroksilla, vaan herää vasta 2000 kierroksen kohdalla ja potkaisee silloin. Manuaali lootalla ei ole mikään elämys ajaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämä on vuosimallia 2008, manuaali ja 200hv versio. 300 km matkalla ajelin vitosvaihteella motaripätkätkin ja tein mahdollisimman paljon täyskiihdytyksiä. Loppuatkasta ahtojen heiluminen katosi lähes kokonaan, enkä lyhyellä pätkällä havainnut sitä tänäänkään. Ahtaa myös vähän alempaa.Maunu kirjoitti: Turbon alipainekellon letkuissa voi olla reikä tai venttiili/solenoidi jumittaa. Uusi venttiili ebaysta maksaa about 30e. Venttiili sijaitsee kuskin puolen ajovalon vieressä vasemmalla puolella todella helpossa paikassa vaihtamisen kannalta.
Jos kyseessä on 200hp versio eli 2006-2007 vuoden auto niin turbo ei toimi pienillä kierroksilla, vaan herää vasta 2000 kierroksen kohdalla ja potkaisee silloin. Manuaali lootalla ei ole mikään elämys ajaa.
Pitää silti käydä nuo letkut läpi. Saako softalla muutettua tuota turbon toimintaa miellyttävämmäksi vai onko rajoite mekaaninen?
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Heip
Tänään tutkittiin potilaan ilmanottoa, ja huomasin poratun reiän ilmasudattimen kotelon pohjassa. Pyrkiikö 159 saamaan vettä keuhkoihin vai mikä?. Potilas on 2,4 jtdm
Hannu
Tänään tutkittiin potilaan ilmanottoa, ja huomasin poratun reiän ilmasudattimen kotelon pohjassa. Pyrkiikö 159 saamaan vettä keuhkoihin vai mikä?. Potilas on 2,4 jtdm
Hannu
Kautta likaisten varpaitteni!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kotelon pohjassa pitäisi olla 2 tai 3 kumituttia, jotka päästää veden ulos mut ei sisälle. Ehkä renkaan puoleisessa kulmassa? Tutti periaatteessa kai nousee ylös tiiviiksi kun kone käy ja sammuttua laskee alas päästäen veden pois... Käytännöstä en osaa sanoa. Tutit tallella?
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juu tutit siellä oli ja merkkejä, että vettäkin ollut. Kovettimutta savea siis jonkinverran. Noiden tuttien tulis siis liikkua?
Kautta likaisten varpaitteni!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä. Tutit "roikkuu" sammuksissa ja nousee tiivistämään reiät kone käynnissä. Ainakin teoriassa. Savi ym jumittaa ne herkästi.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
siel on totiaan pari pienehköä reikää joissa muovi-tai kumitiitit, en muista paremmin. No kumminkin, niiden kuuluu olla väljät ja liikkua "helisemällä" ylösalas. Jolleivat liiku, niin sitten reiät tukossa, eikä vesi pääse pois
"puhun niin totta kuin osaan"
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja kun Rane ei tiedä Luigin aivoituksia, niin poraa pari reikää. Jotta sellanen tapaus.
Hannu
Hannu
Kautta likaisten varpaitteni!
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Soittopelien parannuksen tiimoilta aloin etsiä vahvistimen virtakaapelin läpivientireikää konehuoneesta matkustamoon. Tähän hommaan en tältä foorumilta ja muualtakaan netistä löytänyt juuri ollenkaan vinkkejä ja nekin jotka löysin, kertoivat ainoan läpiviennin olevan vänkärin puolen lokasuojan takayläreunassa. Itselläni tämä läpivienti on jo varattu sisätilalämmittimen haaroitukselle.
159:ssä on toinenkin läpivientireikä, joka löytyy kuskin puolelta ovisaranoiden välistä. Helpoiten tähän pääsee käsiksi irroittamalla sisälokasuojan ja sen takaa pölysuojan. Sisäpuolella pitää ottaa irti etummainen kynnyskotelon koristemuovi. Kaapelia vetäessä kannattaa varmistaa, ettei ovistoppari ota kiinni kaapeliin. Menee aika läheltä. Läpivientireiän kumissa on hyvin tilaa isommallekin kaapelille, itsellä haitariputkella suojattu 21mm2 kaapeli meni helposti läpi. Toivottavasti tästä on apua muillekin.
159:ssä on toinenkin läpivientireikä, joka löytyy kuskin puolelta ovisaranoiden välistä. Helpoiten tähän pääsee käsiksi irroittamalla sisälokasuojan ja sen takaa pölysuojan. Sisäpuolella pitää ottaa irti etummainen kynnyskotelon koristemuovi. Kaapelia vetäessä kannattaa varmistaa, ettei ovistoppari ota kiinni kaapeliin. Menee aika läheltä. Läpivientireiän kumissa on hyvin tilaa isommallekin kaapelille, itsellä haitariputkella suojattu 21mm2 kaapeli meni helposti läpi. Toivottavasti tästä on apua muillekin.

- Liitteet
-
- 159läpivienti.JPG
- (78.9 KiB) Tiedosto ladattu 2891 kertaa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt alkaa huumori olemaan loppu.... Saksasta tilattu jäähdytin on Postin toimesta mennyt väärään osoitteeseen, ja eivät kuulemma voi tehdä asialle mitään kun on vastaanottajan toimesta kuitattuAxu kirjoitti:Kiitoksia, tästä on iso apu! Mistään kun en löytänyt vahvistusta sille että osa sama kuin 2.2 jts: ssä (vaikka näin epäilinkin). Löysin jo Saksasta edullisen käytetyn jäähdyttimen, joten toivotaan että sillä saan pisteen tälle saagallepalkus kirjoitti:^toi linkkaamaasi kuva on isojötsin öljynsuodatinjalka kokonaisena, missä myös jäähy. Minijötsissä piräis olla https://www.alfaworkshop.co.uk/images/5 ... -1-800.jpg
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... oler.shtml osanumero 55184782 ja sama kuin 2.2 jts

Nyt pitää vain toivoa että vastaanottaja palauttaa paketin Postille, mutta en laskisi sen varaan...
Eikö Suomesta todellakaan löydy yhtään ajosta poistettua JTS: ää (1.9 tai 2.2) josta voisi elinluovutuksena irroittaa moottoriöljyn jäähdyttimen? Yhden löysin autopurkaamojen sivulta, mutta siinä ei tietenkään tuota osaa ole tallessa.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyselisin virheen tehnyttä tahoa asian oikaisemiseksi. Ja tuloksen raportintia laajalla skaalalla.Axu kirjoitti:Axu kirjoitti:palkus kirjoitti:Myönsi vielä puhelimessa että näyttää olevan heidän moka, ja lupasi tehdä lisäselvityksiä. Noh, saman tien puhelun jälkeen sain sähköpostin Postilta jossa sanottiin että minun pitää olla yhteydessä lähettäjään.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tulipahan taas tehtyä jotakin mitä ei pitäisi eli 159:n oikean takaoven kahva ei avaa ovea, siis ulkopuolelta. Testailin lapsilukkoa, jos vikaa olisi siinä ja seuraus oli että kumpikaan kahva ei avaa ovea
Ovi tietenkin kiinni. Onko jotain helppoa konstia saada ovi auki? Vaatinee sisäverhoilun purkua, joka ei ilmeisesti ole helppoa silloin kun ovi on kiinni?

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla olisi todella tyhmä kysymys
Onko 1,9 JTDm liian laiska 159- seen tai sen kanssa saa liikkua suht normaalisti?
Ja oliko noita M32 käytetty 2010-2011 vm sen dieselin kannsa?

Onko 1,9 JTDm liian laiska 159- seen tai sen kanssa saa liikkua suht normaalisti?
Ja oliko noita M32 käytetty 2010-2011 vm sen dieselin kannsa?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei tuossa taida olla muuta mahdollisuutta kuin purkaa sisäverhoilu. Onnistuu, mutta ahdasta onTavis kirjoitti:Tulipahan taas tehtyä jotakin mitä ei pitäisi eli 159:n oikean takaoven kahva ei avaa ovea, siis ulkopuolelta. Testailin lapsilukkoa, jos vikaa olisi siinä ja seuraus oli että kumpikaan kahva ei avaa oveaOvi tietenkin kiinni. Onko jotain helppoa konstia saada ovi auki? Vaatinee sisäverhoilun purkua, joka ei ilmeisesti ole helppoa silloin kun ovi on kiinni?
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ok kiitos, näin pelkäsinkin. Osaatko sanoa vielä mitä siellä sisällä pitää tehdä kun saa verhoilun irti? Tosin netistä varmaan löytyy opastukseen kuvia tai videoita. Täytyy katsoa joku pilvisempi päivä ja ruveta hommiin.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^oletko kokeillut yrittää avata molemmista kahvoista yhtäaikaa?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vuosi aikaa kun moisen jouduin tekemään, ei oo selkeitä muistikuvia
joku ruuvi oli ahtaassa paikassa, ruuvarilla ei päässyt mutta pikkuraikällä+bitsillä sai auki. Vika tais olla että kahvalta tuleva avausvaijeri oli poikki ja keskuslukon moottori oli ruostunut umpijumiin. Auki ei saanut kuin hajottamalla koko lukkolaitteen oven sisällä ns. päreiksi...

-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En. täytyykin kokeilla varmuuden vuoksi. Kiitti vinkistä.jargon kirjoitti:^oletko kokeillut yrittää avata molemmista kahvoista yhtäaikaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi. Tukkeutunut hiukkassuodatin tekee tuota. Ahdot humppaa kun ei päästä kaasuja ulos.urhoilija kirjoitti:Noniin, minustakin tuli ainakin vähäksi aikaa alfisti. 260tkm ajettu 2.4JTDm tarttui haaviin melko halvalla. No, ihan ongelmitta ei alkutaival ole mennyt. Täyskiihdytyksissä ahdot eivät pysy tasaisena vaan varsinkin aluksi ahtoihin tuli isoja kuoppia 2500rpm jälkeen. Lisäksi ahdin herää myöhään, vasta n. 1800rpm tuntumassa.
Auto ei savuta. Olisiko minulla sellainen onni, että turbo ei ole menossa vaan kyse on esim. EGR- tai DPF-ongelmasta?
https://drive.google.com/file/d/16rI8ra ... p=drivesdk
Tuossa pätkää vedosta, jossa pätkintä oli lievää. Pahimmillaan heitteli 1,5-0,8 barin välillä.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos ohjeista. Jostain autosta irroittelin noita kun tein kajarin vaihtoja, yleensä aina pari klipsiä hajoaa ainakin. Auto oli turbovian takia seis nelisen kuukautta, olisikohan vian aiheuttaja.vesamaan kirjoitti:Vuosi aikaa kun moisen jouduin tekemään, ei oo selkeitä muistikuviajoku ruuvi oli ahtaassa paikassa, ruuvarilla ei päässyt mutta pikkuraikällä+bitsillä sai auki. Vika tais olla että kahvalta tuleva avausvaijeri oli poikki ja keskuslukon moottori oli ruostunut umpijumiin. Auki ei saanut kuin hajottamalla koko lukkolaitteen oven sisällä ns. päreiksi...
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... odID=16890Tavis kirjoitti:Kiitos ohjeista. Jostain autosta irroittelin noita kun tein kajarin vaihtoja, yleensä aina pari klipsiä hajoaa ainakin. Auto oli turbovian takia seis nelisen kuukautta, olisikohan vian aiheuttaja.vesamaan kirjoitti:Vuosi aikaa kun moisen jouduin tekemään, ei oo selkeitä muistikuviajoku ruuvi oli ahtaassa paikassa, ruuvarilla ei päässyt mutta pikkuraikällä+bitsillä sai auki. Vika tais olla että kahvalta tuleva avausvaijeri oli poikki ja keskuslukon moottori oli ruostunut umpijumiin. Auki ei saanut kuin hajottamalla koko lukkolaitteen oven sisällä ns. päreiksi...
tuosta uusi lukkolaite jos entinen rikki, oma oli lopulta aika jumissa.
Siinähän joutuu irroittamaan ovipahvin lisäksi metallilevyn jossa on kiinni ikkunannostin jne. Sen mekanismin saa irti ilman ikkunan irroitusta. Ne moottorin kiinnikkeet saattaa olla herkät särkymään.
- Undy
- Viestit: 45
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 11:31
- Car(s): AR 156 JTD
AR 147 JTDM
AR 159 JTDM - Paikkakunta: Viiala,Akaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hei kaikkille .
Mitä tiivisterengasta tarvitsen ?
http://picbg.net/u/75707/63421/890217.jpg
http://picbg.net/pic.php?u=75707mVprt&i ... &file=.jpg
10877887 3/8"
10877980 1/2"
10878180 3/4"
Kiitos.
Mitä tiivisterengasta tarvitsen ?
http://picbg.net/u/75707/63421/890217.jpg
http://picbg.net/pic.php?u=75707mVprt&i ... &file=.jpg
10877887 3/8"
10877980 1/2"
10878180 3/4"
Kiitos.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Werneri kirjoitti:
Moi. Tukkeutunut hiukkassuodatin tekee tuota. Ahdot humppaa kun ei päästä kaasuja ulos.
Tätä pidän yhtenä selkeänä vaihtoehtona. Ensi viikolla pitää käydä vähän autoa läpi!
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olihan tuo kattila muutaman kuukauden kunnossa. Taas tärisee ja nykii. Mittaristossa joulukuusi.
Mistäs suuttimien liittimiä saa? Kuuntelemalla joka suutin kuulostaisi toimivan, mutta kokeillaan ennenkuin lähden Fiat-kauppaan.
Mistäs suuttimien liittimiä saa? Kuuntelemalla joka suutin kuulostaisi toimivan, mutta kokeillaan ennenkuin lähden Fiat-kauppaan.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Paketti löytyi, oli mennyt kaverille joka on tilannut samalta pajalta aiemmin tänä vuonnaAxu kirjoitti:Nyt alkaa huumori olemaan loppu.... Saksasta tilattu jäähdytin on Postin toimesta mennyt väärään osoitteeseen, ja e ivät kuulemma voi tehdä asialle mitään kun on vastaanottajan toimesta kuitattuAxu kirjoitti:Kiitoksia, tästä on iso apu! Mistään kun en löytänyt vahvistusta sille että osa sama kuin 2.2 jts: ssä (vaikka näin epäilinkin). Löysin jo Saksasta edullisen käytetyn jäähdyttimen, joten toivotaan että sillä saan pisteen tälle saagallepalkus kirjoitti:^toi linkkaamaasi kuva on isojötsin öljynsuodatinjalka kokonaisena, missä myös jäähy. Minijötsissä piräis olla https://www.alfaworkshop.co.uk/images/5 ... -1-800.jpg
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... oler.shtml osanumero 55184782 ja sama kuin 2.2 jtsMyönsi vielä puhelimessa että näyttää olevan heidän moka, ja lupasi tehdä lisäselvityksiä. Noh, saman tien puhelun jälkeen sain sähköpostin Postilta jossa sanottiin että minun pitää olla yhteydessä lähettäjään! Aivan uskomatonta, mä alan olemaan niin turhautunut että tuikkaan koko auton kohta tuleen. Seuraava vaihtoehto tilata Englannista, mutta jotenkin ei nyt huvittaisi tunkea rahaa ulkomaille ja pelätä että häviää taas matkan varrelle.
Nyt pitää vain toivoa että vastaanottaja palauttaa paketin Postille, mutta en laskisi sen varaan...
Eikö Suomesta löydy yhtään ajosta poistettua JTS: ää (1.9 tai 2.2) josta voisi elinluovutuksena irroittaa moottoriöljyn jäähdyttimen? Yhden löysin autopurkaamojen sivulta, mutta siinä ei tietenkään tuota osaa ole tallessa.
