TeroV. kirjoitti:Painemittari tuli hankittua, samoin uusi bensapumppu. Mittarisatsista ei löytynyt pikaliittimeen sopivaa nippaa, joten laitoin mittarin jakopukille tulevaan letkuun kiinni (letku oli jo joskus aiemmin vaihdettu kumiletkuksi, jossa ei ole kovaa sisäputkea) haaroituskappaleella, joka sarjasta löytyi. Ohessa kuvat painemittarista tyhjäkäynnillä sekä vanhalla että uudella pumpulla (molemmat merkiltään Bosch). Eipä noissa tyhjäkäyntipaineissa eroa ole. Ajossa en uudella pumpulla saanut aikaiseksi samanlaista nykäystä kuin aiemmissa vanhalla pumpulla tehdyissä koeponnistuksissa ja kylmäkäynnistyksissä moottori käy tasaisemmin heti käynnistyksen jälkeen, aiemmin käynti oli aina startin jälkeen hetken aikaa ontuvaa. Eli ehkä pumpussa jotain väsyneisyyttä oli isompia tuottoja pyydettäessä.
Tämä vekotin tuntuisi nyt olevan kunnossa. Bensapumpun vaihto ei täysin poistanut nykimistä, vaikka ilmenemiset harvenivatkin aiemmasta. Vika oli lopulta ilmeisesti ilmamäärämittarissa, joka MES:llä katsoen tuntui reagoivan ihan loogisesti kaasunpainalluksiin, eli ei se missään nimessä pimeä ollut. Käsittääkseni koneen pitäisi käydä, vaikka ILMIn liittimen ottaa irti, mutta ainakin käynnistä suoraan irrotettuna moottori sammui välittömästi liittimen irrotuksen jälkeen eikä se lähtenyt käymään ilman liittimen takaisinlaittoa pitkälläkään starttauksella. MES:llä tehdyn ECU-resetin jälkeen kone suostui käynnistymään ilman ILMIä, mutta kävi todella epätasaisesti.
ECU-resetistä huolimatta tuntui siltä, että jossain ohjausjärjestelmän syövereissä on resetoinnista huolimatta virheellisiä säätöarvoja, joten otin akunkengän irti vuorokaudeksi. Virrattoman jakson jälkeen (ennen käynnistystä) tein MES:llä uuden resetin, jonka jälkeen kone käynnistyi täysin normaalisti ja eikä nyt muutaman päivän ajojen jälkeen olen enää tullut mitään vikakoodeja muistiin enkä ole saanut nykäisyjäkään aikaiseksi täyskaasukiihdytyksissä. Nyt autoon laittamani ILMI on talon toisesta TS:stä lainassa ja lyhyessä tontin sisäisessä siirtoajossa siihen paremman puutteessa asentamani vialliseksi tuomitsemani ILMI tuntui tuottavan ECUlle ihan oikeanlaatuista tietoa, ei ainakaan mitään käynnistyvyysongelmia ollut. No, ehkä pitää kuitenkin hankkia uusi, ettei tule samanlaisia oireita tähän toiseenkin yksilöön.
Sellainen ihmeellisyys ILMIn vaihdonkin jälkeen moottorin käynnissä on, että jos pitää kierrokset esim. 2500:ssa, niin silloin tällöin kierrokset putoavat hetkellisesti n. 2000:een, vaikka kaasupedaali on koko ajan täysin samassa asennossa. Ajossa ei kuitenkaan tunnu mitään nykäisyjä enää.