Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Ajelen päivittäin noin 160 kilometriä työmatkoja. Tästä ja Keski-Suomen talviolosuhteista johtuen olen pysyttäytnyt kustannustehokkaissa diesel-autoissa. Edellisen auton vaihdon tein vuonna 2016 jolloin pienellä riskillä päädyin valitsemaan italialaisen diesel-auton. Perusteluna ajattelin mielessäni että; ”Osaahan nyt italialainen dieselmoottorin tehdä. Tien päällähän liikennöi paljon raskasta kalustoa joiden voimanlähteenä toimii Fiatin valmistama diesel-kone.” Ostamani auto oli Fiat Bravo Multijet 1,9 JTD vuosimallia 2008.
Neljässä vuodessa ennakkoluuloni ovat karisseet. Auto on ollut luotettava, taloudellinen ja kyytikin on ollut todella miellyttävää. Kilometrejä oli mittarissa vuonna 2016 167tkm ja nyt liki 290tkm. Olenkin alkanut mieluilla hiukan vähemmän ajettua autoa alleni. Italialaisessa aion pysyä, mutta kiinnostukseni on herännyt Alfa Romeota kohtaan. Ja nimenomaan mallia 159 joka lyö tyylikkyydessään mielestäni kaikki saksalaisetkin autot. Kysymykseni kuuluu: Poikkeaako kyseinen auto paljonkin tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan vastaavan ikäisestä diesel-Fiatista? Mikä tarjolla olevista dieselkoneista on luotettavin, 1,9, 2,0 vai 2,4? Kiitokset vinkeistä.
Neljässä vuodessa ennakkoluuloni ovat karisseet. Auto on ollut luotettava, taloudellinen ja kyytikin on ollut todella miellyttävää. Kilometrejä oli mittarissa vuonna 2016 167tkm ja nyt liki 290tkm. Olenkin alkanut mieluilla hiukan vähemmän ajettua autoa alleni. Italialaisessa aion pysyä, mutta kiinnostukseni on herännyt Alfa Romeota kohtaan. Ja nimenomaan mallia 159 joka lyö tyylikkyydessään mielestäni kaikki saksalaisetkin autot. Kysymykseni kuuluu: Poikkeaako kyseinen auto paljonkin tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan vastaavan ikäisestä diesel-Fiatista? Mikä tarjolla olevista dieselkoneista on luotettavin, 1,9, 2,0 vai 2,4? Kiitokset vinkeistä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Oma ääni 1.9 ja 2.0, mutta 2.4 on fiilikseltä paras ja sopii isoon autoon hyvin. 2.4 on tälläkin foorumilla yli 500tkm rullattuna projektiosastolla aika vähin murhein. Tuon koneen suurin ongelma tuntuu olevan laturin venyvä hihna
2.0 on varmasti taloudellisempi ja kevyempi, eli ei varmastikaan huono veto. 1.9 on likimain niin varma kuin moottori voi olla, mutta 159 on sille liian iso ja moottorin ominaisuudet ei pääse arvoonsa kunnolla...
2.0 on varmasti taloudellisempi ja kevyempi, eli ei varmastikaan huono veto. 1.9 on likimain niin varma kuin moottori voi olla, mutta 159 on sille liian iso ja moottorin ominaisuudet ei pääse arvoonsa kunnolla...
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Itse tuli jotain 100 tkm luokkaa rullattua 1,9 159:llä. Ei mitään suurempia ropleemia. En ihan allekirjoittaisi että on liian pieni kone tuohon koriin. Eihän se toki mikään tykki ole, mutta ei todellakaan ole ongelmaa pysyä liikenteen rytmissä ja yllättävän lujaa sillä rataakin kierti. Miinuksena kytkin jos haluaisi tehoja nostaa, se turkanen alkaa luistaa. Vakiona ei ongelmaa. Toki näissä on M32 lootia, mutta ei ne kaikki hajoa. Ehkä 170 hv 2,0 olisi nyt se oma valinta.
Olen myös 2,4:lla ajanut ja onhan se aistikkaampi kone, mutta vaatinee vähän enempi harrastuneisuuttakin. Paino rassaa myös alustaa ja lisää sen huoltotarvetta.
Ässänä voisin heittää myös Lancian Deltan. Ei ole ihan sellainen panssarivaunu mitä 159 ja ohjaus on herkempi, mutta ei mitenkään huono ole moinenkaan. Itselle jäi vallan hyvät muistot moisesta ja 1,6:lla kulutus on lähinnä naurettavaa. Pirteä se 120 hv on ja sisätilojen muunneltavuus on loistava. Ei oikeastaan häviä 159 farkulle tuolla saralla. Omaa myös ihan hyvä hämmästelyarvon. Tuohan on vähän venytetty Bravo. Kannattaa tutustua.
Olen myös 2,4:lla ajanut ja onhan se aistikkaampi kone, mutta vaatinee vähän enempi harrastuneisuuttakin. Paino rassaa myös alustaa ja lisää sen huoltotarvetta.
Ässänä voisin heittää myös Lancian Deltan. Ei ole ihan sellainen panssarivaunu mitä 159 ja ohjaus on herkempi, mutta ei mitenkään huono ole moinenkaan. Itselle jäi vallan hyvät muistot moisesta ja 1,6:lla kulutus on lähinnä naurettavaa. Pirteä se 120 hv on ja sisätilojen muunneltavuus on loistava. Ei oikeastaan häviä 159 farkulle tuolla saralla. Omaa myös ihan hyvä hämmästelyarvon. Tuohan on vähän venytetty Bravo. Kannattaa tutustua.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
2.4:n suurimmat edut ovat laakeampi vääntökäyrä, viides sylinteri ja Q4 -saatavuus.
Henkilökohtaisesti ostajaa tuntematta vinkkaisin suuntaamaan katseen 2.0 -moottoriin, koska se on tuorein versio ja sillä todennäköisesti löytää tuoreimmat ja vähiten ajetut autot.
Henkilökohtaisesti ostajaa tuntematta vinkkaisin suuntaamaan katseen 2.0 -moottoriin, koska se on tuorein versio ja sillä todennäköisesti löytää tuoreimmat ja vähiten ajetut autot.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Ja 5-cyl. + Q4 kombon bonuksena erinomaiset tilat työskennellä konehuoneen puolella...Polforea kirjoitti:2.4:n suurimmat edut ovat laakeampi vääntökäyrä, viides sylinteri ja Q4 -saatavuus.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
^
Ei tuo Q4 paljoa lisä-ahtautta sinne tuo. Startin vaihto kuulemma veemäistä
Tämä ei toki kerro siitä, että siellä sitä tilaa olisi alunperinkään yhtään mihinkään huoltotoimenpiteeseen liikaa.
Kiitos mattijus korjauksesta, jotenkin iskostunut et kyseessä oli 2.4
Mutta jopa Deltan mekaniikko on sitä mieltä, että tuo 1.9 on likimain ikiliikkuja. On niin yksinkertainen konstruktio + tilaa tehdä huoltotoimet tarvittaessa, että ne myös todnäk on tehty. Eikä tosiaan sitä venyvää remmiä, joka sirpaloituu ja kulkeutuu motarilla jakopään väliin aiheuttaen vähän enempikin harmia.
Mutta ei tuo ~1700kg 1.9:llä vaan liikahda, mielestäni ainakaan, yhtään. Ei tuo 2.4 myöskään jaksa oikein omaan makuuni, mutta 2.0 on kokematta - sehän on tosiaan uusin ja kaiketi myös taloudellisin vaihtoehto.
Ei tuo Q4 paljoa lisä-ahtautta sinne tuo. Startin vaihto kuulemma veemäistä
Tämä ei toki kerro siitä, että siellä sitä tilaa olisi alunperinkään yhtään mihinkään huoltotoimenpiteeseen liikaa.
Kiitos mattijus korjauksesta, jotenkin iskostunut et kyseessä oli 2.4
Mutta jopa Deltan mekaniikko on sitä mieltä, että tuo 1.9 on likimain ikiliikkuja. On niin yksinkertainen konstruktio + tilaa tehdä huoltotoimet tarvittaessa, että ne myös todnäk on tehty. Eikä tosiaan sitä venyvää remmiä, joka sirpaloituu ja kulkeutuu motarilla jakopään väliin aiheuttaen vähän enempikin harmia.
Mutta ei tuo ~1700kg 1.9:llä vaan liikahda, mielestäni ainakaan, yhtään. Ei tuo 2.4 myöskään jaksa oikein omaan makuuni, mutta 2.0 on kokematta - sehän on tosiaan uusin ja kaiketi myös taloudellisin vaihtoehto.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Just my 10 cents: 1,9 JTD 16-venttiilisenä ikiliikkujana ja kevyemmässä 156:ssa rokkaa hyvin. Ihan jos olisi täydellinen combo niin tuo Aisinin 6-lovinen automaatti täydentäisi vielä auton hyvät puolet.Aquatica kirjoitti:^
Ei tuo Q4 paljoa lisä-ahtautta sinne tuo. Startin vaihto kuulemma veemäistä
Tämä ei toki kerro siitä, että siellä sitä tilaa olisi alunperinkään yhtään mihinkään huoltotoimenpiteeseen liikaa.
Kiitos mattijus korjauksesta, jotenkin iskostunut et kyseessä oli 2.4
Mutta jopa Deltan mekaniikko on sitä mieltä, että tuo 1.9 on likimain ikiliikkuja. On niin yksinkertainen konstruktio + tilaa tehdä huoltotoimet tarvittaessa, että ne myös todnäk on tehty. Eikä tosiaan sitä venyvää remmiä, joka sirpaloituu ja kulkeutuu motarilla jakopään väliin aiheuttaen vähän enempikin harmia.
Mutta ei tuo ~1700kg 1.9:llä vaan liikahda, mielestäni ainakaan, yhtään. Ei tuo 2.4 myöskään jaksa oikein omaan makuuni, mutta 2.0 on kokematta - sehän on tosiaan uusin ja kaiketi myös taloudellisin vaihtoehto.
Ja jos ulkonäköä miettiin niin Giugiaron updeittaama facelift on edelleen varsin modernin näköinen.
Ongelma : ei löydy enää helposti vähän ajettua ja hyvin pidettyä 156-yksilöä ( RUOSTE ! )
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Kiitokset. Ehkäpä tuo 2,0 diesel koneella oleva vaikuttaisi viestienne mukaan järki ratkaisulta. Tarpeeksi ripeä, kestävä ja taloudellinen?
Mutta vielä pari lisäkysymystä. Tuossa 2008 mallin Fiat Bravon 1,9 JTD koneessa ei ole hiukkassuodatinta. Mitenkäs vastaavan ikäisissä Alfan koneissa? Nyt kun olen tottunut siihen ettei tarvitse tuon hiukkasloukun kanssa pelata, pohdituttaa millainen lisäkustannuserä huoltoihin tulee jos Alfoista tämä loukku löytyy ja se sattuu temppuilemaan. Ja varaosapuoli muutenkin kiinnostaa. Fiatissa kun on varaosat olleet suht edullisia ja niitä on ollut hyvin saatavilla. Millaisia kokemuksia teillä on ollut Alfan kanssa?
Mutta vielä pari lisäkysymystä. Tuossa 2008 mallin Fiat Bravon 1,9 JTD koneessa ei ole hiukkassuodatinta. Mitenkäs vastaavan ikäisissä Alfan koneissa? Nyt kun olen tottunut siihen ettei tarvitse tuon hiukkasloukun kanssa pelata, pohdituttaa millainen lisäkustannuserä huoltoihin tulee jos Alfoista tämä loukku löytyy ja se sattuu temppuilemaan. Ja varaosapuoli muutenkin kiinnostaa. Fiatissa kun on varaosat olleet suht edullisia ja niitä on ollut hyvin saatavilla. Millaisia kokemuksia teillä on ollut Alfan kanssa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Varaosia saa suht edullisesti ja aika hyvin, kunhan suuntaa ulkomaille.
www.spareto.com www.nimark.fi www.aeromotors.fi ne, mitä itse pääosin käytän.
Loukku riippuu ja roikkuu. Itselläni on 2.4JTDm vuodelta 2007, jossa on tehtaalta ollut loukku mut jo Italian päässä poistettu. Poisto-operaatio (myös softa) on halvempi kuin uusi loukku...
2.4 mennee vielä helposti ehjänä läpi ilman loukkua, tuosta 2.0:sta ei ole omakohtaisesti juuri mitään kokemusta. Uskoisin menevän myös kivuttomasti.
www.spareto.com www.nimark.fi www.aeromotors.fi ne, mitä itse pääosin käytän.
Loukku riippuu ja roikkuu. Itselläni on 2.4JTDm vuodelta 2007, jossa on tehtaalta ollut loukku mut jo Italian päässä poistettu. Poisto-operaatio (myös softa) on halvempi kuin uusi loukku...
2.4 mennee vielä helposti ehjänä läpi ilman loukkua, tuosta 2.0:sta ei ole omakohtaisesti juuri mitään kokemusta. Uskoisin menevän myös kivuttomasti.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Kyllä 150 kaakkinen jtd ihan riittävästi liikahtaa 159:n yhteydessä. Kiskonhan sillä edelleen asuntovaunua ja venettä, vaikka varmasti on autuaammilla laitumilla jo moni polle. Toki 2,4 on sitten jo hätäinen tähän verrattuna, mutta cruisella ajaessa eipä sitä koneen koosta mitään tiedä..
Hiukkassuodattimesta en kauheasti huolestuisi. Tässä on sellainen vaihdettu 100 tkm:n kohdalla ja edelleen menee 700 - 900 km:n polttoväleillä puolen miltsin jälkeen. Mulla on tosin umpilaippa egr:ssä, jos sillä on jotain vaikutusta.
Hiukkassuodattimesta en kauheasti huolestuisi. Tässä on sellainen vaihdettu 100 tkm:n kohdalla ja edelleen menee 700 - 900 km:n polttoväleillä puolen miltsin jälkeen. Mulla on tosin umpilaippa egr:ssä, jos sillä on jotain vaikutusta.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
159farkku ja 2.4 JTDm ovat hieno yhdistelmä. Kohdallani ei tuo 2.4 kattila ole tänä keväänä juuri kuukautta kauemmin toiminut kerralla. Ensin suuttimen liitin viallinen ja aiheutti mitä ihmeellisimpiä vikailmoituksia. Esim 0-100% heiluva polttoainemittari. Kun tämä korjattiin, alkoi öljyvuoto. Ö-jäähdyttimen letku vuotaa. Marmorilla ilmoitettiin hinnaksi 215€.
Toimitusajasta ei tietoa. Paikallisen hydrauliliikkeen avustuksella klemmarikorjattu. Uutta liitintä eivät pystyneet tekemään. Taas tuo vilkuttelee mittaristossa valoja jotka viittaavat suutin(liitin)vikaan. Kuunneltaessa joka suutin tyhjäkäynnillä kuulostavat samoilta.
Moottorin perusrakenne ilmeisen kestävä, kuten Fiatin moottoreissa asia on. Moottorin ohjaus, sähköt, yms lienee toinen juttu.
Toimitusajasta ei tietoa. Paikallisen hydrauliliikkeen avustuksella klemmarikorjattu. Uutta liitintä eivät pystyneet tekemään. Taas tuo vilkuttelee mittaristossa valoja jotka viittaavat suutin(liitin)vikaan. Kuunneltaessa joka suutin tyhjäkäynnillä kuulostavat samoilta.
Moottorin perusrakenne ilmeisen kestävä, kuten Fiatin moottoreissa asia on. Moottorin ohjaus, sähköt, yms lienee toinen juttu.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Ei liity sinänsä aiheeseen, mutta Nimark on ihan suomalainen ja noutopiste / kauppa löytyy Helsingin Roihupellosta. Hyvä ja edullinen kauppa. Ja jos itse ostaisin niin valitsisin myös 2.0Jtdm:nAquatica kirjoitti:Varaosia saa suht edullisesti ja aika hyvin, kunhan suuntaa ulkomaille.
http://www.spareto.com http://www.nimark.fi http://www.aeromotors.fi ne, mitä itse pääosin käytän.
Loukku riippuu ja roikkuu. Itselläni on 2.4JTDm vuodelta 2007, jossa on tehtaalta ollut loukku mut jo Italian päässä poistettu. Poisto-operaatio (myös softa) on halvempi kuin uusi loukku...
2.4 mennee vielä helposti ehjänä läpi ilman loukkua, tuosta 2.0:sta ei ole omakohtaisesti juuri mitään kokemusta. Uskoisin menevän myös kivuttomasti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
No, joo. Totta, Nimarkilla on ainakin toimipiste suomessa. Muistaakseni seurantakoodista vaan kahtelin niin kovasti Tallinnasta ne tavarat lähti aina liikkeellequppe kirjoitti:Ei liity sinänsä aiheeseen, mutta Nimark on ihan suomalainen ja noutopiste / kauppa löytyy Helsingin Roihupellosta. Hyvä ja edullinen kauppa. Ja jos itse ostaisin niin valitsisin myös 2.0Jtdm:nAquatica kirjoitti:Varaosia saa suht edullisesti ja aika hyvin, kunhan suuntaa ulkomaille.
http://www.spareto.com http://www.nimark.fi http://www.aeromotors.fi ne, mitä itse pääosin käytän.
Loukku riippuu ja roikkuu. Itselläni on 2.4JTDm vuodelta 2007, jossa on tehtaalta ollut loukku mut jo Italian päässä poistettu. Poisto-operaatio (myös softa) on halvempi kuin uusi loukku...
2.4 mennee vielä helposti ehjänä läpi ilman loukkua, tuosta 2.0:sta ei ole omakohtaisesti juuri mitään kokemusta. Uskoisin menevän myös kivuttomasti.
Sinänsä tuolla nyt ei mitään merkitystä ole minkään suhteen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Startin ja kampuran asentoanturin vaihto on perseestä, todennäköisesti myös kytkimen. Eivät oo ihan päivittäisiä hommia, joten sinänsä aika vähäinen lisähaaste.FinPat kirjoitti: Ja 5-cyl. + Q4 kombon bonuksena erinomaiset tilat työskennellä konehuoneen puolella...
Jos se AW muistaisi olevansa vaihdelaatikko ja vaihtaisi silloin kun pitää eikä tarttisi 0,5-1s aikoja miettimiseen, se olisi ihan hyvä.Jiitee kirjoitti:Just my 10 cents: 1,9 JTD 16-venttiilisenä ikiliikkujana ja kevyemmässä 156:ssa rokkaa hyvin. Ihan jos olisi täydellinen combo niin tuo Aisinin 6-lovinen automaatti täydentäisi vielä auton hyvät puolet.
Ja jos ulkonäköä miettiin niin Giugiaron updeittaama facelift on edelleen varsin modernin näköinen.
Ongelma : ei löydy enää helposti vähän ajettua ja hyvin pidettyä 156-yksilöä ( RUOSTE ! )
156 on mallina sen verran vanha, että kyseenalaistan vaihdon järkevyyden, kun kyse on käyttöautosta ja lähtöpiste vuoden 2008 Fiat.
Riittävä ripeys riippuu käskijästä - käy koeajolla, niin tiedät että miellyttääkö.petcast kirjoitti:Kiitokset. Ehkäpä tuo 2,0 diesel koneella oleva vaikuttaisi viestienne mukaan järki ratkaisulta. Tarpeeksi ripeä, kestävä ja taloudellinen?
Tuossa on pihassa 2 250+tkm ajettua 159 2.4:sta, joissa tiettävästi molemmissa on orggis-dpf paikoillaan ilman ongelmia. Ei siitä kannata huolta kantaa, kun vaan pitää auton muuten kunnossa että se pääsee polttamaan pönttöä puhtaaksi (=termari ja hehkut pitää olla kunnossa ja tulla tarpeeksi pitkää ajoa). DPF sinänsä parantaa takanatulijan maailmaa, ainakin motoristin keuhkoissa.petcast kirjoitti:Mutta vielä pari lisäkysymystä. Tuossa 2008 mallin Fiat Bravon 1,9 JTD koneessa ei ole hiukkassuodatinta. Mitenkäs vastaavan ikäisissä Alfan koneissa?
Ei kai viisysin varaosatarjonta mikään varsinainen ongelma ole, toki kaikkea ei löydy suoraan hyllystä.petcast kirjoitti:Fiatissa kun on varaosat olleet suht edullisia ja niitä on ollut hyvin saatavilla. Millaisia kokemuksia teillä on ollut Alfan kanssa?
Ei koosta, mutta sen viidennen pytyn huomaa aika selvästi .hjpp kirjoitti:Toki 2,4 on sitten jo hätäinen tähän verrattuna, mutta cruisella ajaessa eipä sitä koneen koosta mitään tiedä..
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Oma 159 2.4 jtdm + Aisin ainakin itselle toimii parhaiten ei tulisi mieleenkään manuaalia laittaa dieselin perään.
Ei se varmaan yhtä nopea ole kuin 8-vaihteinen ZF Giuliassa mutta ainakin saman aikakauden 6-vaihteinen Jaggessa on ihan saman oloinen.
Ohjelmointi ja dpf poisto tehty 2015 ja niillä oli iso vaikutus.
Ostaessa oli 140 tkm ja nyt 240 tkm, ajot vähentynyt..
Laturi menee 200 tuhannen välein,itsellä meni oikosulkuun.
Iskarit olivat hyvät +200 tkm mutta vaihdettiin kaikki.
Hammastangon vaihdoin 150 tkm kohdalla kunnostettuun kun tuntui jotenkin epämääräiseltä keski alueella (200 Euroa kunnostettu Italiasta)
Tehtaan aurausarvoilla menee eturenkaista sisäkulmat alkaen 18-tuumaisista.
Ikäähän näissä jo on ja monet eivät enää jaksa huoltoja tehdä kunnolla niin kaikkea voi löytyä ja myös ruostetta kannattaa muistaa.
Ei se varmaan yhtä nopea ole kuin 8-vaihteinen ZF Giuliassa mutta ainakin saman aikakauden 6-vaihteinen Jaggessa on ihan saman oloinen.
Ohjelmointi ja dpf poisto tehty 2015 ja niillä oli iso vaikutus.
Ostaessa oli 140 tkm ja nyt 240 tkm, ajot vähentynyt..
Laturi menee 200 tuhannen välein,itsellä meni oikosulkuun.
Iskarit olivat hyvät +200 tkm mutta vaihdettiin kaikki.
Hammastangon vaihdoin 150 tkm kohdalla kunnostettuun kun tuntui jotenkin epämääräiseltä keski alueella (200 Euroa kunnostettu Italiasta)
Tehtaan aurausarvoilla menee eturenkaista sisäkulmat alkaen 18-tuumaisista.
Ikäähän näissä jo on ja monet eivät enää jaksa huoltoja tehdä kunnolla niin kaikkea voi löytyä ja myös ruostetta kannattaa muistaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
Tosiaan hyvä muistutus nuo aurauskulmat.
Eli itselläni on *AURAUSTA* edessä (erittäin vähän, mutta on) tuon rengaskulumaongelman vuoksi. Ajoltaan hieman kiikkerä sen seurauksena, mutta myöskin hiton kiva vetää mutkapätkää.
Iskareista sen verran, että näissä on etenkin takana iskarin alalautasia pettänyt ~200tkm nurkilla, joissakin paljon aiemmin ja toisissa paljon myöhemmin. Eli ne kannattaa katsoa, ettei ole pahasti syöpyneet. Ruoste nuokin tappaa.
Se on vaan hyvin äkkiä rengas puhki, kun alalautanen pettää ja jousi kampeaa rengasta vasten.
Teetettynä Berlinaan (sedan) maksoi 550€ töineen molemmat takaiskarit ja jouset ~3v sitten, eikä ollut halvimmalla pajalla tehtynä. Taisi sisältää pyöränkulmien säädön.
Ruoste ei varsinaisesti ole ongelma, mutta jotkut yksilöt tykkää helmoista lahota. Kaikissa on ongelmia apurunkojen kanssa, eli alustapesu ei todellakaan ole turha asia näissä.
Eli itselläni on *AURAUSTA* edessä (erittäin vähän, mutta on) tuon rengaskulumaongelman vuoksi. Ajoltaan hieman kiikkerä sen seurauksena, mutta myöskin hiton kiva vetää mutkapätkää.
Iskareista sen verran, että näissä on etenkin takana iskarin alalautasia pettänyt ~200tkm nurkilla, joissakin paljon aiemmin ja toisissa paljon myöhemmin. Eli ne kannattaa katsoa, ettei ole pahasti syöpyneet. Ruoste nuokin tappaa.
Se on vaan hyvin äkkiä rengas puhki, kun alalautanen pettää ja jousi kampeaa rengasta vasten.
Teetettynä Berlinaan (sedan) maksoi 550€ töineen molemmat takaiskarit ja jouset ~3v sitten, eikä ollut halvimmalla pajalla tehtynä. Taisi sisältää pyöränkulmien säädön.
Ruoste ei varsinaisesti ole ongelma, mutta jotkut yksilöt tykkää helmoista lahota. Kaikissa on ongelmia apurunkojen kanssa, eli alustapesu ei todellakaan ole turha asia näissä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Vinkkejä diesel Alfan hankintaan?
^Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta noin yleisesti sanoisin että kevyt haritus tuo sitä herkkyyttä mutkiin käännettäessä ja pientä levottomuutta suoraan mennessä. Auraus taas juuri toisin päin. Ohjearvo 159 taitaa olla pienellä harituksella (etupää siis) syö myös sitten niitä sisäreunoja renkaista. Kompromissi herkällä ajettavuudella ja rengaskulumalla lienee lähellä nollakulmia.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta