CDG on kyllä kenttänä helmi

Kiva siirtyä terminaalista toiseen, etenkin jos jatkaa Ranskan sisällä. Joskus tuli tuolla ravattua enemmänkin ja kerran oli yksi ensikertalainen kollega mukana. Vaikka ihan rutinoitunut matkustaja oli, niin oli ihan huuli pyöreänä tuolla. Kerran oli myös vähän tiukempi vaihto ja ranskalainen virkailija oli vastassa kun tuo oli ilmeisesti lentoyhtiöllä tiedossa. Muuten hyvä, mutta tuo virkailija ei vaan tiennyt mihin olisi pitänyt mennä. Uskoi sitten lopulta kun vähän kovemmalla äänellä tinkasin, että antaa nyt vaan mennä kun itse tiedän kyllä mihin menen. Sinne se jäi papereitansa viuhtomaan. Joskus kanssa olin jo valmiiksi mestoilla ja hain pakulla pari kollegaa kentältä. Noutoparkeissahan on näppärästi korkeus rajattu puomeilla ja bussipuomit aukeaa vain tunnistimilla. Onneksi oli ketteriä kavereita kiipeämään betoniaitojen yli että pääsivät autolle, hyvin soi torvet kun seisoi keskellä päätietä tukkona
Kerran vähän kylmäsi matkatavaroiden kanssa kun kaksi laukkua hukkui Siperiassa. Eivät tulleet edes Moskovaan asti. Kiva alkaa tehdä kentällä katoamisilmoitusta. Mentiin luukulta luukulle kun neuvostoaikaan ja oppaana oli varmaan yli 6-kymppinen matami. Sen hengitys vinkui siihen tahtiin kun mentiin portaita kerroksesta toiseen, että pelkäsin sen tuupertuvan ihan justiinsa. Ihmetyksekseni laukut pätkähti taksilla kotiovelle noin viikon päästä
Joskus Frankfurttiin mennessä jouduin tiukasti selvittämään matkakohdetta. Kuulemma kukaan ei jää Frankfurttiin vaan kaikki jatkaa eteenpäin. Olin siten epäilyttävä matkustaja. Uskoivat kuitenkin kun näytin että siellä juostaan maraton. Itse olin tosin vain huoltajana matkassa.
Ausseissa olin joskus aamuyöstä tappamassa aikaa kentällä ja oli melko hiljaista pl. partioivat viranomaiset. Ovat siellä aika tarkkoja muutenkin, niin notkuessani ja torkkuessani ympäriinsä olin pari kertaa huumetestissä ja kerran koiran haisteltavana. Joka kerta tietty samat kyselyt mistä tulen, onko omat laukut, onko muut koskeneet niihin, mihin menen, miten elän siellä, onko käteistä, onko luottokorttia, milloin palaan, onko joku vastassa, missä asun, jne. Hommaa ei parantanut kun matkakohde oli melko "puskassa" ja hotellin nimi oli sama mitä kaupungin nimi. Joku 30 h oli tuossa vaiheessa matkaa alla niin en kyllä ihan vimpan päälle fressi ilmestys varmastikaan ollut. Puhun kyllä mielestäni vallan sujuvaa englantia, mutta silti piti rautalangasta vääntää noita juttuja. Sikäli kyllä propsit, että touhu oli hyvin asiallista eikä sikäli mitään ongelmaa ollut kun vaan selitti asiat. Ainoa vähän oli, että töitähän tuolla ei saisi oikein tehdä ja olin tietty turistipapereilla matkassa. "Kontrollikäyntinä" kelpasi kuitenkin turisti-statuksellakin kun vakuutti vaan etten ole tosiaan mitään menossa missään nimessä tekemään. Tulipahan paluumatkalla ajettua Great Ocean Road läpi.
Venäjällähän on turvatarkastus myös kun tulee kentälle sisään. Itsellä oli tuolloin kaksi laukkua mukana ja toisessa vähän työkaluja ja mittalaitteita. Läpivalaisusta laukut peräkkäin läpi ja täti alkaa tökkiä toista laukkua hokien "metal metal". Katsoin, että väärä laukku. Pokkana totesin vaan että "njet metal". Laukku auki ja täti alkaa seuhtoa vaatteita. Oli aika kypsän näköinen kun ei rautaa löytynyt

Ymmärsin sitten käsimerkeistä että käski painua matkoihini. Ei ole muuten hyvä idea pakata käsimatkatavaroihin akkukäyttöistä pulttipyssyä kuten eräs kollega teki. Oltiin joka hemmetin turvassa jumissa esittelmässä tuota pyssyä. Lopulta meni sen verta tiukalle, että itse seisoin portilla jarruttamassa konetta kunnes kaveri pääsi turvista pyssyineen läpi.
Eräs kanadalainen kollega joskus pohti tuota terrorismihommaa. Se oli vähän kypsä kun taaskaan ei laukut olleet tulleet Suomeen asti. Kuulemma jos olisi terroristi, niin laittaisi pommin ruumaan ja kolmen vaihdon jälkeen olisi ihan varma ettei laukku ole enää samassa koneessa ja sen jälkeen sen voisikin hyvin räjäyttää..