flekti 33:ssa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Isosceles
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Kesä 2005, 14:00

flekti 33:ssa?

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Morjesta vaan kaikille..

Tuli tuossa alkukesästä hommattua 33nen alffa ja heti alkuun siitä hajosi vesipumppu joka meni vaihtoon :? Pumpun vaihdon jälkeen autoa katsastettaessa auto keitti katsastusasemalla.. syy: flekti ei pyörinyt. Tämä korjaantui helposti poistamalla hapettunut ja väljä liitin, mutta hieman kädetön kun olen auton kanssa niin rupesin miettimään että mihin suuntaan flektin pitää puhaltaa. Pois moottorista päin kohti syyläriä vai imeä ilmaa syylärin läpi moottoriin päin. Näin kesälämpimillä kun ei oo kiva ajella kaupungis jos lämmöt lähentelee 100 astetta :evil: Tuntuu että kun flekti lähtee pyörimään niin lämmöt eivät tunnu laskevan oikeen helposti, ja kun lämpömittari näyttää 100astetta niin silloin vasta alkaa ropelli pyörimään.. onko normaalia?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kyllä yleensä flekti siirtää kylmää ilmaa syylarin läpi, eli siis konetta kohti ulkoa. Ainakin 16v koneessa flekti on sisäpuolella, eli se on imevää mallia. Bemareissa näkee aika usein flektin ulkopuolella, jolloin ne puhaltavat.

Aika hassua muuten. Pari viikkoa sitten kaverin 33:sessa flekti sippasi kanssa, koskaan aikaisemmin ei ole sellaista käynyt. Liikuttelin johtoja, eikä näyttänyt alkavan toimimaan. Sitten lähettiin vaan ajoon siinä toivossa, että lämmöt putoaisivat ajoviimasta, kuten tekivätkin. Sitten huoltiksen pihassa huomattiin, että kyllä se flekti siellä pöhisi. On toiminut taas siitä asti. Eli ehkä kyseessä oli kuitenkin vaan kosketushäiriö.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: flekti 33:ssa?

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Moi,

ulkoa kylmää ilmaa syylarin läpi, eli "imeä" pikemminkin kuin "puhaltaa". Ne liittimet siinä syylarin termostaattikytkimessä saa puhdistaa joka kevät, muuten ei propeli pyöri. Itselläni on myös toinen liitin vähän kauempana toisessa johdossa (näyttää jälkikäteen viritellyltä), joka myös tuppaa hapettumaan.

Minunkin autossani on tuo 33:ssa ilmeisen yleinen ominaisuus, että flekti lähtee käymään vasta satasen korvilla, ja sen jälkeen ei tahdo lämpö laskea ainakaan ruuhkassa seistessä. Lämmityslaitteesta vain lämpö ja puhallus täysille jos meinaa kovasti yli satasen nousta :-D . Lähentää suhdetta autoon näin kesähelteillä ihan omalla tavallaan.

Eli normaalia vai ei, en tiedä, mutta ihan yleinen vaiva kuitenkin. On muistaakseni tälläkin palstalla joskus aiheesta tullut jauhettua. Paineistetussa järjestelmässähän ei neste vielä satasessa keitä, mutta ei se silti mukavalta tunnu mittarin nousua katsella. Itse ratkaisin asian laittamalla termostaattikytkimen rinnalle käsikäyttöisen kytkimen, jolla saa propelin päälle ENNEN kuin lämpö nousee liiaksi. Kaapelit vedin lohkolämmittimen sisähaaran kanssa samasta kolosta ohjaamon puolelle. On toiminut jo vuosia mieltä rauhoittavana kapineena.

Edit: jahas, markkul oli nopeampi :)

Edit2: ja tämähän on vain yksi ominaisuus muiden joukossa joka osoittaa, että Alfa on tehty ajettavaksi, ei ruuhkissa seisomaan :wink:

Isosceles
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Kesä 2005, 14:00

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Tuo flekti on syylärin ja moottorin välissä eli sisäpuolella. Ja minun mielestä se nyt taitaa puhaltaa ulospäin eikä ime sisään :) Tuota lämppäri ja tuuletus täysille metodia on täytynyt käyttää muutamaan kertaan valoissa seistessä :twisted: ... Jos ei lämmöt ala tippumaan tai pysymään jossai rajoissa niin tarvii varmaan alkaa kehittelee tollasta manuaalista kytkintä flektille.

ps. Alffa tuntuukin siltä että se on tehty ajettavaksi ei valoissa junnaamiseen :-D

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Jos flekti oikeasti puhaltaa ulospäin, niin siinä on jotain vikaa, siis johdot ovat väärin päin. Kyllä sen pitäisi imeä viileää ilmaa ulkoa.

Eli tarkistappa vielä. Varmitenhan tuo käy niin, että katsot mihin suutaan propellin pitäisi pyöriä, jotta se imisi ja sitten kun lähtee päälle, niin varmista, että tosiaan pyörii siihen suuntaan.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Pitäisi tosiaan imeä kylmää ilmaa konehuoneeseen. Virittelin joskus flektille katkaisijan yhteen autoon kun anturi ei toiminut ja onnistuin säheltämään johdot ristiin... ei muuten jäähdytä lainkaan sillai kun puhaltaa kuumaa ilmaa syylärin läpi sisältä ulos kuin kylmä ulkoa sisälle :crazyeyes:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

meikällä 75:ssa suora ohjaus flektille, on aika ehdoton ainakin tuossa kutosessa jos joutuu kaupungissa matelemaan/seisomaan liikennevaloissa jolloin annan pyöriä flektin koko ajan ja lämmöt pysyvät kolmenkympin helteessäkin alle 90C lisäksi myös alkuperäinen ratkaisu on myös käytössä jos vaikka unohtuu painaa katkaisijasta päälle niin on ainakin pieni hätävara.. :wink:

kyllä tuossa 75:kin flekti imee kylmäää ilmaa konehuoneeseen.

Isosceles
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Kesä 2005, 14:00

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Noniin flekti pyöri väärään suuntaan aivan kuten muistelinkin, nyt on asia korjattu ja lämmötkin pysyvät "kurissa" noin satasen kieppeillä valoissa seistessä. Jäähdytysteho oli aivan olematon flektin puskiessa ilmaa pois konehuoneesta.

Kiitoksia vastanneille 8)

Vastaa Viestiin