Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Valvoja: Moderators
Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Aikamoiset kalkatukset alkoivat kuulua omasta 159:stä kesken pitkän matkan, mutta ajelin kotiin kuitenkin. Mietin monenlaisia fataaleja vaihtoehtoja äänen aiheuttajaksi, mutta sitten kaveri huomasi moniurahihnaa katsellessaan elämää. Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Tässä vähän tylyjä ääninäytteitä. Alemmassa näkyy rullan heiluminen päältä päin:
https://youtu.be/jy6DdqcNQiI
https://youtu.be/BIsUCA98Ja4
Veikkaisin käsivaralla kuunneltuna, että yksi suuttimistakin olisi vaihtokunnossa. Remppaa teettää.
Tässä vähän tylyjä ääninäytteitä. Alemmassa näkyy rullan heiluminen päältä päin:
https://youtu.be/jy6DdqcNQiI
https://youtu.be/BIsUCA98Ja4
Veikkaisin käsivaralla kuunneltuna, että yksi suuttimistakin olisi vaihtokunnossa. Remppaa teettää.
Viimeksi muokannut urhoilija, 20 Heinä 2020, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Hupsista, taisi jäädä yksityisyysasetukset päälle. Nyt pitäisi näkyä.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Eipä tuon pyörän vaihtaminen kovin iso homma ole; oikea etupyörä pois, alamuovi ja oikea sivumuovi pyöräkotelosta pois, apulaitehihna pois ja sen jälkeen pääseekin jo ruuvaamaan hihnapyörän pultteja. Toki nämä joutuu myös tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä.urhoilija kirjoitti:Aikamoiset kalkatukset ...Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Tuossa jakohihnan vaihto-ohje, jota voi soveltaa: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939010461
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Mulla on nuo jakopään hilppeet valmiiksi hankittuna, eli varmaan aikaa/rahaa säästyy jos kaikki hoitaa kerralla. Jakopäällä elinikää 4 vuoden vaihtovälillä enää 7kk.arv kirjoitti:Eipä tuon pyörän vaihtaminen kovin iso homma ole; oikea etupyörä pois, alamuovi ja oikea sivumuovi pyöräkotelosta pois, apulaitehihna pois ja sen jälkeen pääseekin jo ruuvaamaan hihnapyörän pultteja. Toki nämä joutuu myös tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä.urhoilija kirjoitti:Aikamoiset kalkatukset ...Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Tuossa jakohihnan vaihto-ohje, jota voi soveltaa: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939010461
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Mulla on nuo jakopään hilppeet valmiiksi hankittuna, eli varmaan aikaa/rahaa säästyy jos kaikki hoitaa kerralla. Jakopäällä elinikää 4 vuoden vaihtovälillä enää 7kk.arv kirjoitti:Eipä tuon pyörän vaihtaminen kovin iso homma ole; oikea etupyörä pois, alamuovi ja oikea sivumuovi pyöräkotelosta pois, apulaitehihna pois ja sen jälkeen pääseekin jo ruuvaamaan hihnapyörän pultteja. Toki nämä joutuu myös tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä.urhoilija kirjoitti:Aikamoiset kalkatukset ...Onko tuo nyt kampiakselin hihnapyörä? Ilmeisesti "aika" ikävä vaihtaa, jakohihnajumppa on tulossa eteen puolen vuoden sisään, niin kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Tuossa jakohihnan vaihto-ohje, jota voi soveltaa: http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939010461
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
urhoilija kirjoitti:kannattaakohan tässä samaan syssyyn vaihtaa kaikki mahdollinen?
Varmaan näin on parasta.urhoilija kirjoitti:Mulla on nuo jakopään hilppeet valmiiksi hankittuna, eli varmaan aikaa/rahaa säästyy jos kaikki hoitaa kerralla. Jakopäällä elinikää 4 vuoden vaihtovälillä enää 7kk.
Tunti säästyy aikaa jos itse tekee.
Omassa autossa käyttänyt 5 vuotta/120 tkm vaihtoväliä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Tuo jakopää on niin halpa, helppo ja nopea tehdä, ettei kannata 7kk takia lykätä hihnapyörän vaihtoa eteenpäin.
Jos hihnapyörä alkaa tarpeeksi heittämään katkeaa moniurahihna ja luultavasti laturinkin hihna.
Tämä menee sitten jakopään hihnan ympärille ja sitten vaihdetaan ainakin venttiilien keinutkin.
Jos hihnapyörä alkaa tarpeeksi heittämään katkeaa moniurahihna ja luultavasti laturinkin hihna.
Tämä menee sitten jakopään hihnan ympärille ja sitten vaihdetaan ainakin venttiilien keinutkin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Jep, missään nimessä en tuota hihnapyörän vaihtoa lykkää, juuri ja juuri uskalsin kotiin ajaa loput 100km Lähinnä tuota jakohihnasarjan vaihdon aikaistamista mietin. Löydäpä nyt sitten Oulun seudulta joku, joka on näitä joskus jumpannut niin se on sitten vaikeampaa.Maunu kirjoitti:Tuo jakopää on niin halpa, helppo ja nopea tehdä, ettei kannata 7kk takia lykätä hihnapyörän vaihtoa eteenpäin.
Jos hihnapyörä alkaa tarpeeksi heittämään katkeaa moniurahihna ja luultavasti laturinkin hihna.
Tämä menee sitten jakopään hihnan ympärille ja sitten vaihdetaan ainakin venttiilien keinutkin.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Eipä siellä mitään ihmeellistä ole, etteikö sitä joku normipaja tekisi. Moottorin tuessa yksi pultti vähän ahdas, mutta sen jälkeen on tilaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Lähinnä nuo hintatarjoukset ovat olleet toistaiseksi järjettömiä. "2 päivää, 2000€" yms.Alfissimo kirjoitti:Eipä siellä mitään ihmeellistä ole, etteikö sitä joku normipaja tekisi. Moottorin tuessa yksi pultti vähän ahdas, mutta sen jälkeen on tilaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Mitä helvettiä...
Siinä on pakko olla jakopään lisäksi kaikki apulaitehilutkin kirraa ja rullaa myöten ja ihan helvetisti työtunteja. Mikähän Alfa-lisä tohon on taas lyöty päälle
Edit: pikavakoilu netistä antaa jakopään ja apulaiteremmin osille alahihnapyörää myöten hintaa ~300€ Saksasta/Virosta tilattuna. Eikä Suomi-lisät mitään ihan mahdottomia ole, vaikka paikallisesta Motonetista tai AD:sta hakisi.
Siinä on pakko olla jakopään lisäksi kaikki apulaitehilutkin kirraa ja rullaa myöten ja ihan helvetisti työtunteja. Mikähän Alfa-lisä tohon on taas lyöty päälle
Edit: pikavakoilu netistä antaa jakopään ja apulaiteremmin osille alahihnapyörää myöten hintaa ~300€ Saksasta/Virosta tilattuna. Eikä Suomi-lisät mitään ihan mahdottomia ole, vaikka paikallisesta Motonetista tai AD:sta hakisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Siinä on se lisä, että tiettävästi tosiaan firmojen saatavilla oleva (valmistajalta? autodatasta?) ohje sanoo "irroita moottori" ja siinähän niitä tunteja kertyy. Jos ei automalli ole pajalle tuttu ja tiedossa, miten homma tehdään helpommin ja nopeammin, tulee tarjoukset taatusti tuon ohjeen pohjalta.
No, noilla hinnoilla alkaa olla taloudellisesti kannattavaa kelkkoa se auto vaikka kuitillisella kyydillä vähän etäämmällekin hoitoon. Tampereella ET-Autotechin hinnastossa lukee 590e, siitä voi ottaa vertailukohtaa.
No, noilla hinnoilla alkaa olla taloudellisesti kannattavaa kelkkoa se auto vaikka kuitillisella kyydillä vähän etäämmällekin hoitoon. Tampereella ET-Autotechin hinnastossa lukee 590e, siitä voi ottaa vertailukohtaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
Niin, mitähän siinä ohjeessa muutes oikeasti lukee, kun ohjeen pohjalta tuollaisia tarjoillaan. ”Irrota moottori” on kovin jyrkkä sanamuoto, kuin todellinen ”irrota moottorin tuki” ja tue kone alta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tuomiopäivän äänet 2.4 JTDm (kampiakselin hihnapyörä?)
^
Siellä tosiaan kirjaimellisesti lukee, että "irroita moottori." - näillä sanoin tai niiden variaatiolla "poista moottori".
Kuvaohje myös viittaa tähän, minkä yksi korjaamo vilautti mulle - siinä moottori nostettu kuvan mukaan hittoihin kopasta ja moottoripukilla tehty työ.
Sanoin nille, että oikea eturengas helvettihin ja lokarin kautta tekemään - olivat ihan että "O_o, voiko muka niinkin tehdä?" ja totesin, että helposti.
Eivät silti halunneet tehdä.
Siellä tosiaan kirjaimellisesti lukee, että "irroita moottori." - näillä sanoin tai niiden variaatiolla "poista moottori".
Kuvaohje myös viittaa tähän, minkä yksi korjaamo vilautti mulle - siinä moottori nostettu kuvan mukaan hittoihin kopasta ja moottoripukilla tehty työ.
Sanoin nille, että oikea eturengas helvettihin ja lokarin kautta tekemään - olivat ihan että "O_o, voiko muka niinkin tehdä?" ja totesin, että helposti.
Eivät silti halunneet tehdä.