Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Toki erikoisemman auton ylläpito maksaa. Ruiserin kanssa ongelma lieni siinä, että laite rapautui nopeammin kuin mekaanikko sitä ehti korjaamaan, laatu oli siis aivan alinta kastia.
Tuon ikäluokan kalustossa on varmasti laittamista, mutta olisihan se kai kiva ettei se olisi lähtökohtaisesti aina rikki Jaguar nyt ei liene se maailman huolettomin ja viattomin laite, mutta tuon ikäisessä toisaalta ei liene kovin eksoottista tekniikkaa hajoamassa.
Tuon ikäluokan kalustossa on varmasti laittamista, mutta olisihan se kai kiva ettei se olisi lähtökohtaisesti aina rikki Jaguar nyt ei liene se maailman huolettomin ja viattomin laite, mutta tuon ikäisessä toisaalta ei liene kovin eksoottista tekniikkaa hajoamassa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Sinällään X300 sukupolven XJ6 on jaggeharrastajien mukaan selkeästi laadukkaampi kuin edeltäjänsä XJ40. Fordin miljardi-investoinnit ilmeisesti tuottivat tulosta. Tosin jos kaverisi teettää kaikki huolto- korjaustyöt ulkopuolisilla niin X300 käy äkkiä kalliiksi. Ei autossa mitään rakettitiedettä ole mutta kyllä huoltotöihin saa tunteja menemään vaikka osat saisikin järkihintaan. Jaggen ylläpitoon tulee myös faktuaalisesti pieni taso korotus kun Brexit lopulta iskee. Osat kun pääsääntöisesti ovat tulleet sumujen saarelta.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Muiden merkkien murheita.
Hieman omia kokemuksia... Juu, ei vaadi rakettiteknikkoa. On monilta ratkaisuiltaan tietyllä tapaa vanhahtava, joten ei sinällään monimutkainen ole. Osien löytäminen sitten ei ole ihan yksinkertaista eivätkä ole halpoja.
Voi olla yksilökohtaistakin, mutta ei ainakaan itsellä tuo remmitetty kuutonen ole ihan siitä luotettavimmasta päästä ollut. Osaltaan saattaa johtua tarvikeosista, joita ei enää originaalina tehdä. Vesipumppu ei ollut vanha ostaessanikaan, uusi kesti parisen kuukautta ennen kuin rupesi vuotamaan uudestaan. Laturinhihnaa tuntuu olevan mahdoton saada pysymään oikeassa kireydessä. Öljytikku kuivui erittäin, siis todella mystisesti, kesken ajon. En tiedä miten monimutkaisia juttuja oikeasti ovat, koska nyt on resurssit ollu kiinni possun ylläpidossa...
Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Voi olla yksilökohtaistakin, mutta ei ainakaan itsellä tuo remmitetty kuutonen ole ihan siitä luotettavimmasta päästä ollut. Osaltaan saattaa johtua tarvikeosista, joita ei enää originaalina tehdä. Vesipumppu ei ollut vanha ostaessanikaan, uusi kesti parisen kuukautta ennen kuin rupesi vuotamaan uudestaan. Laturinhihnaa tuntuu olevan mahdoton saada pysymään oikeassa kireydessä. Öljytikku kuivui erittäin, siis todella mystisesti, kesken ajon. En tiedä miten monimutkaisia juttuja oikeasti ovat, koska nyt on resurssit ollu kiinni possun ylläpidossa...
Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Muiden merkkien murheita.
Kopion Fiat-forumin puolelta murheeni myös tänne:
Carlo Germanicus, syyskuussa '93 tehty Croma 2,5 TD'ni siis, ahdistaa kunnolla:
Vetoniveltä kaivataan, oen numeron osa ei sovi.
On liian ohut boorin päästä noin 27 kun 30 milliä
Ajattelin, että eperin mukaan tarvittavan 82466864n sijaan sinne menisi 94S moottorikoodin (mulla siis 94Y) mukainen 7688157. Moinenkin löytyi, mutta sama homma. Itse asiassa nuo näyttävät samoilta.
V6 bensa ja turbopatojen nivelet netistä katsellen näyttävät samanlaisilta kuin jo sovitetut
Mikäs nyt eteen? Mistä kannattaisi jatkaa? '30 millinen 82466864 ' siis tarvittaisiin. Ykköskoppaisen Ducaton niveltä katsoin, mutta se on ihan eri näköinen.
-Tazio
Carlo Germanicus, syyskuussa '93 tehty Croma 2,5 TD'ni siis, ahdistaa kunnolla:
Vetoniveltä kaivataan, oen numeron osa ei sovi.
On liian ohut boorin päästä noin 27 kun 30 milliä
Ajattelin, että eperin mukaan tarvittavan 82466864n sijaan sinne menisi 94S moottorikoodin (mulla siis 94Y) mukainen 7688157. Moinenkin löytyi, mutta sama homma. Itse asiassa nuo näyttävät samoilta.
V6 bensa ja turbopatojen nivelet netistä katsellen näyttävät samanlaisilta kuin jo sovitetut
Mikäs nyt eteen? Mistä kannattaisi jatkaa? '30 millinen 82466864 ' siis tarvittaisiin. Ykköskoppaisen Ducaton niveltä katsoin, mutta se on ihan eri näköinen.
-Tazio
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Muiden merkkien murheita.
Ostanut tarvikkeen?
Aina toisinaan nuo tarvikkeet kun on merkattu toimivaksi monelle osanumerolle, mutta eivät oikeasti.
Muistaakseni esimerkiksi 156 V6 on tällainen, johon tarjottiin vääränkokoista vetaria ~kaikilta tarvikemerkeiltä yhteensopivaksi OE-numeron kanssa...
Aina toisinaan nuo tarvikkeet kun on merkattu toimivaksi monelle osanumerolle, mutta eivät oikeasti.
Muistaakseni esimerkiksi 156 V6 on tällainen, johon tarjottiin vääränkokoista vetaria ~kaikilta tarvikemerkeiltä yhteensopivaksi OE-numeron kanssa...
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Mitsubishillä menee heikosti eikä edes uusia malleja kehitetä toistaiseksi Eurooppaan...
https://tekniikanmaailma.fi/mitsubishi- ... maattisia/
https://tekniikanmaailma.fi/mitsubishi- ... maattisia/
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tarvikeosat, perskuta . Ostin tyttären Poloon uuden takalyhdyn vasemmalle puolelle. Kylläpä oli vaikea saada istumaan edes jotenkin. Vielä on vähän silvottava, että saisi istumaan koriin niin kuin toisen puolen alkuperäinen lyhdyn tai edes jotenkin sinnepäin. Ostin myös uuden antennin ja tietty väärän kokoisella kierteellä. Katsoin jälkeenpäin katalogista, että siihen on tosiaan tarjolla just näillä kahdella eri kierrekoolla. Ei tullut tässä mielessä lottovoittoa. Ei, vaikka tsäänssit oli fifty-fifty. No, näistä turhautuneena en ryhtynyt enää etulyhdyn vaihtoon. Paremmalla ajalla sitten. Ei sekään varmaan mene kuin strömsössä
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Muiden merkkien murheita.
Jatketaan tarvikeosien mahdollisella kiroamisella: käyttis-Pösön (508 RXH) etupyöränlaakerijumpan yhteydessä on tarkoitus vaihtaa myös muuta samalla helposti vaihdettavaa osaa, jotka saattaisivat olla seuraavaksi tiensä päässä. Esim. alapallonivelet, koiranluut (ainakin toisella puolella olikin jo melko väljä) ja raidetangonpäät voisi vaihtaa samalla purkamisen vaivalla. Tarvittava osakasa saapuikin tänään ja aloin vertailemaan varmuudeksi uusia ja vanhoja osia. En olisi ehkä muuten kiinnittänyt suurempaa huomiota raidetangonpäihin, mutta koska alkuperäiset päät ovat suorat ja tarvikkeena tulleet SKF osat ovat "kierot", vertasin niitä hieman tarkemmin. Uudet osat ovat noin 5-7 mm pidemmät kierrepäästä pallonivelen keskelle mitattuna kuin paikallaan olevat vanhat. Tästähän nyt seuraa ainakin se, että jos uudet ruuvaa suoraan vanhojen tilalle, on aurauskulmat aivan päin helvettiä. En vielä ehtinyt irrottaa vanhaa osaa, jotta näkisi onko tuossa mahdollisuutta kompensoida tuo pituusero ruuvaamalla uusi pää syvemmälle raidetankoon. Lähinnä noin suuressa pituuserossa epäilyttää, että riittääkö säätövara vai pohjaako kierre ennen sitä. Tämä tietysti selviää vanhan osan irrottamalla, mutta lähinnä mietityttää onko tällainen kovin tyypillistä muissakin merkeissä vai sattuiko nyt oikeasti väärät osat käteen?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Raidepäitä vaihtaessa menee kulmat aina vituiksi. Matkaa säätöön voi mukavoittaa mittaamalla etäisyyden paikallaan pysyvästä kiintopisteestä eli esim sisäpään suojakumin ulkoreunasts nivelpisteen keskelle.
Tosiaan raidepään sisällä olevan mitan raidetankoa näet vasta kun otat raidepään irti. Uusi tai vanha osa voi olla väärä, ellei ole tehdasasenteinen. Ja vaikka olisi, on siihen voinut tulla päivitys.
Tosiaan raidepään sisällä olevan mitan raidetankoa näet vasta kun otat raidepään irti. Uusi tai vanha osa voi olla väärä, ellei ole tehdasasenteinen. Ja vaikka olisi, on siihen voinut tulla päivitys.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Kulmat täytyy toki säätää joka tapauksessa (onhan koko olkavarsikin ollut irti), mutta ilman tuon pituuseron kompensointia auto olisi todennäköisesti ajokelvoton ennen sitä. Täytyy nyppästä vanha irti ja katsoa onko riittävästi säätövaraa. Jos on niin täytyy tosiaan mitata vaikka tuolta suojakumin reunasta suunnilleen kohdalleen.
Eihän sitä tosiaan tiedä ovatko nuo nykyisetkään tehdasasenteiset, autolla on kuitenkin rullattu jo 185 tkm. Alkaa vain aina epäilyttää, jos varaosa ei ole aivan identtinen paikallaan olevan kanssa.
Eihän sitä tosiaan tiedä ovatko nuo nykyisetkään tehdasasenteiset, autolla on kuitenkin rullattu jo 185 tkm. Alkaa vain aina epäilyttää, jos varaosa ei ole aivan identtinen paikallaan olevan kanssa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei olisi ensimmäinen ranskalainen, jossa samasta asiasta monta versiota. Vaikuttaisi väärältä versiolta ja kannattaa ylipäänsä tarkastaa, onko autoon saatavana kahta versiota. Toi RXH on aika monelta osin oma autonsa, joten pelkkä 508 ei välttämättä ohjaa oikeaan osaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Muiden merkkien murheita.
Tuo on kyllä totta, RXH tuntuu olevan aika lailla omansa monien osien suhteen. Sama koskee ilmeisesti myös GT-versiota. Esim. etuiskarit olisin melkeinpä vaihtanut nyt samalla, kun koko paketista vaihtui melkein kaikki muukin, mutta niitäpä ei ollut oikein missään helposti saatavilla. Enkä kyllä löytänyt sitäkään tietoa, että sattuisiko iskari olemaan sama kuin normi 508:ssa.. Yritin myös etsiä jotain paikkaa, mistä näkisi osanumeroita tms. samalla tavalla kuin vaikka E-learnista, mutta en ainakaan vielä löytynyt. Jos joku tietää Pösöille vastaavan systeemin, saa vinkata.
Osat tilasin muuten Autodocista, joka kyllä tunnistaa tuon RXH:n omana mallinaan, joten kuvittelin ainakin osien olevan siihen soveltuvat. Pitää vielä tarkistaa onko siellä eri osanumeroilla olevia vaihtoehtoja noille raidetangonpäille.
Osat tilasin muuten Autodocista, joka kyllä tunnistaa tuon RXH:n omana mallinaan, joten kuvittelin ainakin osien olevan siihen soveltuvat. Pitää vielä tarkistaa onko siellä eri osanumeroilla olevia vaihtoehtoja noille raidetangonpäille.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Näistä on löytynyt apuja moneen merkkiin:Smiik kirjoitti:Yritin myös etsiä jotain paikkaa, mistä näkisi osanumeroita tms. samalla tavalla kuin vaikka E-learnista, mutta en ainakaan vielä löytynyt. Jos joku tietää Pösöille vastaavan systeemin, saa vinkata.
https://7zap.com/en/catalog/cars/
https://www.ilcats.ru/?language=en
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos! Ainakin ensimmäisestä linkistä tuntui heti löytyvän apua. Tosin raidetangonpään osanumero näyttää olevan sama kuin Autodocissa listattu numero, joten periaatteessa osa on sitten oikea..arv kirjoitti:Näistä on löytynyt apuja moneen merkkiin:Smiik kirjoitti:Yritin myös etsiä jotain paikkaa, mistä näkisi osanumeroita tms. samalla tavalla kuin vaikka E-learnista, mutta en ainakaan vielä löytynyt. Jos joku tietää Pösöille vastaavan systeemin, saa vinkata.
https://7zap.com/en/catalog/cars/
https://www.ilcats.ru/?language=en
Re: Muiden merkkien murheita.
2013 rekisteröidyn Fiat 500 1.2 ilmanputsarikotelo tulee kumipuslilla ja M6 koneruuveilla kiinni venttiilikoppaan. Eikös vaan kumipuslat olleet väljistyneet siten että putsarikotelo pääsi vähän heilumaan. Lyhensin puslan sisälle painettavia holkkeja niin johan putsarikotelo kiristyi taas napakasti kiinni. Alkuperäisen takasulankin joutui jo vaihtamaan kun oli vähän päästään rispaantunut, etusulat on sentään vielä alkuperäiset eivätkä jätä edes raitoja. Näiden musertavien laatuongelmien lisäksi kuljettajan oveen on pitänyt vaihtaa ulkokahvaan uusi sarana tässä ekan 100tkm aikana.
On se hyvä että Fiat on strategiassaan päättänyt keskittyä jatkossa isoihin autoihin. Niin huonoja nämä edulliset pikkuautot tuntuvat olevan että ei kai kukaan semmoista edes halua.
On se hyvä että Fiat on strategiassaan päättänyt keskittyä jatkossa isoihin autoihin. Niin huonoja nämä edulliset pikkuautot tuntuvat olevan että ei kai kukaan semmoista edes halua.
Tein itse - säästin
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Muiden merkkien murheita.
Näinhän se on. Fiatia kannattaa välttää... (Linkin takana YouTube -video: Who makes the LEAST and MOST reliable cars? All the major car firms ranked for reliability / CarWow)Oleino kirjoitti: Niin huonoja nämä edulliset pikkuautot tuntuvat olevan että ei kai kukaan semmoista edes halua.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Muiden merkkien murheita.
^ Ongelma olisi pikaisesti korjattavissa siten, että yhtymän laatuautot nimetään uudelleen Fiat Stelvioksi ja Fiat Giuliaksi.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Alfan kohdalla tuossa otannassa ei ollut vielä noita malleja, vain Mito , Giulietta ja 159-versiot...alum kirjoitti:^ Ongelma olisi pikaisesti korjattavissa siten, että yhtymän laatuautot nimetään uudelleen Fiat Stelvioksi ja Fiat Giuliaksi.
Oman vaunun kokemusten ja tuntemuksen perusteella G ja S ovat selvästi paremmin suunniteltuja ja tehtyjä kuin aiemmat Alfat noin 60-luvulle asti... kiitos yhden Marchionnen RIP
Top 3 ei yllätä ... Honda, Lexus ja Toyota. Hyvä Fiat !
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ahah! Vika saattoi löytyä, oikealla puolen on meinaan sisemmässä raidepäässä alkavaa välystä. Pitänee pistää tilaten palikkaa.Polforea kirjoitti:Ökybemarissa alkaa vähitellen olla havaittavissa kevyttä tärrää kevyellä jarrulla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Nykyisin ei autojen pakoputken päästä näe maantieliikenteessä juurikaan pöllähdyksiä mutta kun olen ajanut muutaman kerran Volvo T8 tai BMW 530e perässä moottoritien rampilla niin näistä plug-in hybrideistä näyttää lähtevän oikein kunnon savupilvi kun polttomoottori tulee mukaan vauhdilla.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Eihän se putki lämpiä kun sähköllä ajelee, joten sinne kondensoituu hyvä kosteuspommi. Sitte ku ryykäsee polttomoottorilla sinne ilmanvaihdon päälle niin sehän tulee pilvenä pihalle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Pilven väristä päätellen kyseessä ei ole 100% vesihöyry vaan mukana on muutakin. Ehkä edelllisten kierrosten polttojätteitä.Polforea kirjoitti:^Eihän se putki lämpiä kun sähköllä ajelee, joten sinne kondensoituu hyvä kosteuspommi. Sitte ku ryykäsee polttomoottorilla sinne ilmanvaihdon päälle niin sehän tulee pilvenä pihalle.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^Sama ilmiö bongattu työkaverin 40e merkinnällä varustetun X5:n perässä ajellessa.
Melko mustat höyryt tuli pakoputkesta kun vähänkin reippaammin kiihdytteli.
Melko mustat höyryt tuli pakoputkesta kun vähänkin reippaammin kiihdytteli.
Re: Muiden merkkien murheita.
S80 voortissa on näköjään kumitiiviste vetonivelen ja pyöränlaakerin välissä. Ei sinänsä hullumpi idea, mutta siinä on keskiönä muovikiekko, joka jää puristuksiin siihen vetarin ja laakerin väliin ja tietystikään se keskiö ei ole tasapaksu, vaan reunoilta vahvempi ja SKF:n laakeri eroaa orkkiksesta siten, ettei muovirimpula istu oikein ja menee todnäk paskaks kiristäessä. Että repiskö sen keskiön hitoille ja laittais pelkän gummin... Miten se on noitten Volvojen, niin aitojen kuin vähemmän aitojen, kanssa tuo rassuu jotenkin nihkeetä. Aina jottain ilimanaikasta paskoo.
Operating at the speed of dark
Re: Muiden merkkien murheita.
Johtanee lopulta tuohon toi, että sähköllä ajellaan aina motarin rampille saakka ja sitten lämätään lappu lattiaan kylmällä koneella.Vainio kirjoitti:^Sama ilmiö bongattu työkaverin 40e merkinnällä varustetun X5:n perässä ajellessa.
Melko mustat höyryt tuli pakoputkesta kun vähänkin reippaammin kiihdytteli.
https://huutokaupat.com/2077633
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllä niitä hiplaajia löytyy myös muiden merkkien harrastajista, hauska kaveri.
https://www.youtube.com/channel/UCrh55X ... ts6BgoCM4g
Toki hitsipilli ei aina kuulu peruskamaan.
https://www.youtube.com/channel/UCrh55X ... ts6BgoCM4g
Toki hitsipilli ei aina kuulu peruskamaan.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Ja tuota yhtälöä tuhoon auttaa vielä penarin rapiat 30 tkm:n öljynvaihtovälitDfin kirjoitti:Johtanee lopulta tuohon toi, että sähköllä ajellaan aina motarin rampille saakka ja sitten lämätään lappu lattiaan kylmällä koneella.Vainio kirjoitti:^Sama ilmiö bongattu työkaverin 40e merkinnällä varustetun X5:n perässä ajellessa.
Melko mustat höyryt tuli pakoputkesta kun vähänkin reippaammin kiihdytteli.
https://huutokaupat.com/2077633
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei muuten auta, kun CBS (Condition-Based Service) eli dynaaminen huolto-ohjelma lyhentää huoltovälejä jos polttomoottori käy liian pätkittäisesti. Pisimmilläänkin taitaa aikarajoitus olla yksi vuosi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Muiden merkkien murheita.
Oikein säikäytti toi BMW:n kohtalo. Onkohan noissa latinkihybrideissä laajemminkin tuota ongelmaa, siis että polttis leikkaa kiinni, tai toimii muuten täysin vajaasti (=mustaa savua)? Huomaan aina BMW X5-hybridin nähdessäni mielenkiintoa kulkinetta kohtaan - mutten enää tiedä uskaltaisiko moiseen kajota ollenkaan.
Re: Muiden merkkien murheita.
Kuumana päivänä ja myös kovilla pakkasilla ajoneuvoni hyppyyttelee alussa kuten retu kivisen kivipyörät.
Hyppyyttely tasaantuu n. 1024 metrin jälkeen. Ilmeisesti renkaat ovat hiukka kantikkaita ja sitten pyöristyvät, tiedä tätä.
Eihän tämä mitään kivaa ole, toki naapurustoa naarattaa. Toisaalta totaalinen avautuminen näin mitättömästä asiasta
ja uhkaus että torilla tavataan, äääh.
Hyppyyttely tasaantuu n. 1024 metrin jälkeen. Ilmeisesti renkaat ovat hiukka kantikkaita ja sitten pyöristyvät, tiedä tätä.
Eihän tämä mitään kivaa ole, toki naapurustoa naarattaa. Toisaalta totaalinen avautuminen näin mitättömästä asiasta
ja uhkaus että torilla tavataan, äääh.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei tietenkään mennyt Puoli on oikea, lyhdyn malli on habitukseltaan ihan oikea, paketissa lukee selkeästi "mit motor" ja tuotenumero viittaa vain valojen tasonsäätömoottorilla olevaan. Mutta mitä on paketissa? Paketissa on manuaalisäätöinen lyhty, jonka mukana on ohje, jossa mainitaan miten se originaali sähkömoottori siihen liitetään. Just sen viallisen moottorin takiahan tämän ostin. Tietenkin huomasin tämän vasta kun puskuri yms...oli jo otettu pois. Eihän tuossa muu auttanut, kun laittaa tyttären auto vanhoilla osilla kasaan ja reklamaatiota Autodoc:lle peliin. Oli ensimmäinen kerta, kun saan postissa yleensäkään mistään verkkokaupasta väärän osan minusta riippumattomista syistä. Eilinen ilta meni siis selkeästi kokemuksen kartuttamiseen .JiiPee kirjoitti: ...No, näistä turhautuneena en ryhtynyt enää etulyhdyn vaihtoon. Paremmalla ajalla sitten. Ei sekään varmaan mene kuin strömsössä
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Muiden merkkien murheita.
No niin. Jatkoa tähän tarinaan: oheisen linkin mukainen 420i Gran Coupe löydettiin ja tutkittin tarkkaan sekä koeajettiin pariin kertaan. "Ankarien" neuvottelujen päätteeksi myyjä tuli mukavasti vastaan hinnassa ja parissa muussakin yksityiskohdassa, joten sälli sitten teki eilen kaupat. Luovutus on parin päivän kuluttua, kunhan saavat liikkeessä tehtyä sovitut fiksaukset kuntoon. Kone on b48-sarja ja vuosimalli on oikeasti -17.Ciancarlo kirjoitti:Kiitän kaikkia vielä kerran hyvistä ja nopeista ja viihdyttävistäkin vastauksista ja vielä ylimääräinen virtuaalihatunnosto menee jäsen Polforealle.
Makuasiat ovat makuasioita ja niistä saa kiistellä, eiksjeh
https://www.nettiauto.com/bmw/420/11484729
Hieno peli MSport-varustuksella, eiköhän tuolla ajele pitkään.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
^onnittelut pojalle! Sitten kun softaa viritetään, hyvä muistaa että 420 ei ole sisuksiltaan sama kuin 430, joten maltillista karttaa sisään.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Ompas muuten matalaviritteinen 2 litranen penarissa. Kielii kestävyyttä ja mennee myös pienellä. Piti oikein kattoa, että minne kierrokset menee ja penari onkin pienellä vääntömomentilla saanut loihdittua sentään yli 6000rpm
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Muiden merkkien murheita.
Juu, jossain vaiheessa tuohon varmaan jokin lievä ohjelmistomuutos tulee, mutta ei ihan vielä.
Mukava peli ajaa, ja tosiaan tuntuu menevän aika vähällä, sen mitä ajotietokoneelta kulutusta seurailimme koeajolenkeillä. Maantiellä pääsee varmasti helposti kuutosella alkaviin lukemiin.
Mukava peli ajaa, ja tosiaan tuntuu menevän aika vähällä, sen mitä ajotietokoneelta kulutusta seurailimme koeajolenkeillä. Maantiellä pääsee varmasti helposti kuutosella alkaviin lukemiin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: Muiden merkkien murheita.
Onko se noin? Eikö B48 420i ja 430i ole about samat mutta Mx35i versiot taas sitten rajummalla raudalla? Nyt joku oikea BMW tuntija paikalle.lerppu kirjoitti:^onnittelut pojalle! Sitten kun softaa viritetään, hyvä muistaa että 420 ei ole sisuksiltaan sama kuin 430, joten maltillista karttaa sisään.
N20 sarjassa x20i ja x28i olivat sisuskaluiltaan erilaisia mutta B48 sukupolven kohdalla lukemani pohjalta HW muutokset tulevat vasta x30i -> x35i kohdalla. Tämä siis täysin akateemista omalta osaltani.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
BMW velhoja odotellessa, tämä lienee suht totta:
Most of the parts are identical between 20i & 30i including flywheel, gearbox, brakes, all pumps, injectors & rail, radiator, intercooler as well. The difference is output shafts (rear ones only) and pistons due to the compression difference - 11 ratio for B48B20A (20i) vs 10.2 ratio for B48B20B (30i).
Tuossa puristussuhteessa suurin hirmusoftauksen este, mutta sellaisen +40hp sietänee iisisti. En tosin oo softaa upannut.
Most of the parts are identical between 20i & 30i including flywheel, gearbox, brakes, all pumps, injectors & rail, radiator, intercooler as well. The difference is output shafts (rear ones only) and pistons due to the compression difference - 11 ratio for B48B20A (20i) vs 10.2 ratio for B48B20B (30i).
Tuossa puristussuhteessa suurin hirmusoftauksen este, mutta sellaisen +40hp sietänee iisisti. En tosin oo softaa upannut.
Re: Muiden merkkien murheita.
OK. Onhan tuo puristusten ero ihan oikeasti merkitsevä. I stand corrected.lerppu kirjoitti:BMW velhoja odotellessa, tämä lienee suht totta:
Most of the parts are identical between 20i & 30i including flywheel, gearbox, brakes, all pumps, injectors & rail, radiator, intercooler as well. The difference is output shafts (rear ones only) and pistons due to the compression difference - 11 ratio for B48B20A (20i) vs 10.2 ratio for B48B20B (30i).
Tuossa puristussuhteessa suurin hirmusoftauksen este, mutta sellaisen +40hp sietänee iisisti. En tosin oo softaa upannut.
Niin ne ajat muuttuvat, joskus vanhaan vapariaikaan korkeampi staattinen puristussuhde oli merkki korkeammasta viritysasteesta.
Celtic uhoaa B48 20i koneelle 184HP -> 252HP korotusta eli +68HP Stage 1 virisoftalla ja 30i koneelle 251HP -> 304HP eli +53HP. Eli eroa on.
B48 35i koneessa sitten vielä matalampi 9.5:1 puristussuhde ja erilainen kampiakseli isommilla laakereilla. Ja nämä muutokset siksi että kone kestäisi 301HP tehon valmistajan mielestä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Valmistajan mielestä sen pitää kestää 200tkm kaasu pohjassa autobahnalla täyttäen kaikki päästömääräykset, Celticin ja useimpien käyttäjien mielestä ei tarvi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Minun autossa, bmw e90, ilmastointikikotin ääntelee hiukan, 16 kk sitten tehtiin "huolto".
Onko palamassa loppuun, vaiko teen uuden huollon. Saisiko sinne liukuaineen sekaan rvs kamaa.
Onko palamassa loppuun, vaiko teen uuden huollon. Saisiko sinne liukuaineen sekaan rvs kamaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Siriseekö/pulputtaako se itse ilmastointi vai vislaako sisäpöhöttimen laakeri?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Jassoo. Ei ainkaan pulputa. "Jurisee", kova ilmaus, mutta pikkusen kovempaa ääntä pitää.Polforea kirjoitti:Siriseekö/pulputtaako se itse ilmastointi vai vislaako sisäpöhöttimen laakeri?
Kun ilmastoinnin kytkee pois, ääni katoaa.
E: Kylmää se kyllä pukkaa ja varsin nopeasti startin jälkeen
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Jurina suattuapi tulla jostain kompuran seutuvilta. Semmonen pieni sirinä/pulputus (enemmän sirinää, mutta kuulostaa nestemäiseltä) kuuluu jossain määrin asiaan, mutta jurina ei.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos vastauksestasi!Polforea kirjoitti:Jurina suattuapi tulla jostain kompuran seutuvilta. Semmonen pieni sirinä/pulputus (enemmän sirinää, mutta kuulostaa nestemäiseltä) kuuluu jossain määrin asiaan, mutta jurina ei.
Vien auton imastointi/kompurahuoltoon jahka sitten asia luonnistuu.
PS
Kyllä tälläkin pärjää, mutta
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Tutun 10tkm ajettu sportage on ollu yli kuukauden telakalla. Tehdaskaavion mukasta vianetsintää tekevät kait, mutta koreasta kestää hetken tulla osasia. Nyt on sitten siinä mallissa, että tekevät vaihtokauppaa optimasta. Ei olis sitten niin kiiru korjata
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Muiden merkkien murheita.
Jatkoa taas tähän; Viikon verran auto ehti olla ajossa, kun sälli alkoi kyselemään softan muutostaFinPat kirjoitti:OK. Onhan tuo puristusten ero ihan oikeasti merkitsevä. I stand corrected.lerppu kirjoitti:BMW velhoja odotellessa, tämä lienee suht totta:
Most of the parts are identical between 20i & 30i including flywheel, gearbox, brakes, all pumps, injectors & rail, radiator, intercooler as well. The difference is output shafts (rear ones only) and pistons due to the compression difference - 11 ratio for B48B20A (20i) vs 10.2 ratio for B48B20B (30i).
Tuossa puristussuhteessa suurin hirmusoftauksen este, mutta sellaisen +40hp sietänee iisisti. En tosin oo softaa upannut.
Niin ne ajat muuttuvat, joskus vanhaan vapariaikaan korkeampi staattinen puristussuhde oli merkki korkeammasta viritysasteesta.
Celtic uhoaa B48 20i koneelle 184HP -> 252HP korotusta eli +68HP Stage 1 virisoftalla ja 30i koneelle 251HP -> 304HP eli +53HP. Eli eroa on.
B48 35i koneessa sitten vielä matalampi 9.5:1 puristussuhde ja erilainen kampiakseli isommilla laakereilla. Ja nämä muutokset siksi että kone kestäisi 301HP tehon valmistajan mielestä.
Motorbit:n kaverit vastasivat sällille tällä tavoin:
"Odotettavissa n. 260 hv ja vääntö rajoitetaan 400 Nm paikkeille. Vakiona mitattua tehoa tyypillisesti n. 200 hv ja 290 Nm. Yksilöeroja näissäkin on, sen lisäksi käytössä oleva bensalaatu vaikuttaa lopputulokseen."
Motorbit siis mittaa tehon ennen ja jälkeen ohjelmoinnin, niin kuin kuuluukin tehdä.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
^Kokemuksia mooottorikartan vaihdon jälkeen mieluusti lukisin! B48 softaamisella rouvaa koitin alkuvuodesta houkutella, mutta vastaus oli (and I quote) "mun Bemariin et koske!". Nyttemmin olemme pystyneet aiheeseen vähän palaamaan, kun takuu kuun alussa kulkineesta loppui...
Ja siitä miten ajomoodien valinta softaamisen jälkeen pelittää? (Optimitapaus olisi että koko softan voisi piilottaa sport-moodin taakse, jolloin vaimo ei ikinä edes hiffaisi että autoon on koskettu!)
Toinen kiintoisa BMW henkinen kysymys on että miten kolmepyttyinen versio moduulimoottorista vastaa softaamiseen. F22:sta voisi kuulemma harkita Suitsan tilalle, mutta hinnat on hiukan jyrkät ellei suostu B38 moottoriin... Se taas on aika hengetön laitos, moista on F20 kuorissa tullut kokeiltua. Pikagoogle kertoo mainoslauseita 134 -> 170 bhp ja vääntö 220 -> 271 Nm, mutta minkälainen tämä on tosielämässä moisen toimenpiteen jälkeen?
(Jeesjees, jos laittaa fyrkkaa peliin, niin voi ostaa vaikka maanmainion M2:sen - mutta juuri nyt ei ole siihen pelimerkkejä, joten siksi B38 F22 kyselen.)
Ja siitä miten ajomoodien valinta softaamisen jälkeen pelittää? (Optimitapaus olisi että koko softan voisi piilottaa sport-moodin taakse, jolloin vaimo ei ikinä edes hiffaisi että autoon on koskettu!)
Toinen kiintoisa BMW henkinen kysymys on että miten kolmepyttyinen versio moduulimoottorista vastaa softaamiseen. F22:sta voisi kuulemma harkita Suitsan tilalle, mutta hinnat on hiukan jyrkät ellei suostu B38 moottoriin... Se taas on aika hengetön laitos, moista on F20 kuorissa tullut kokeiltua. Pikagoogle kertoo mainoslauseita 134 -> 170 bhp ja vääntö 220 -> 271 Nm, mutta minkälainen tämä on tosielämässä moisen toimenpiteen jälkeen?
(Jeesjees, jos laittaa fyrkkaa peliin, niin voi ostaa vaikka maanmainion M2:sen - mutta juuri nyt ei ole siihen pelimerkkejä, joten siksi B38 F22 kyselen.)
Re: Muiden merkkien murheita.
Huoh.Polforea kirjoitti:Jurina suattuapi tulla jostain kompuran seutuvilta. Semmonen pieni sirinä/pulputus (enemmän sirinää, mutta kuulostaa nestemäiseltä) kuuluu jossain määrin asiaan, mutta jurina ei.
Olen viime aikoina läntrännyt rvs litkujen kanssa ja auto tuntuis menneen niin hiljaiseksi, että nyt kaikki muu iäntely korostuu.
Nyt kun kuulostelin oikein kuulostelemalla, paskat se kompura kauhiaa ääntä pidä, pikkusen kompuroi tietysti.
No, huoltoon menee kuitenkin kun halvalla sai, päärykäinen...
Re: Muiden merkkien murheita.
N55?lerppu kirjoitti:F22:sta voisi kuulemma harkita Suitsan tilalle, mutta hinnat on hiukan jyrkät ellei suostu B38 moottoriin...
Tai haet Saksasta alle 20k€ B48 koneella.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 431b07d0c2
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
^Voihan kilin v***tu kun tuota linkkiä katsottuani alkoi korpeamaan kotimainen verokohtelu.
Joten soitin vaimolle, joka on sopuisasti kotosalla ja lupasi hän ottaa laivalta tuotuja oluita varastosta kylmään ja lämmittää saunan, jotta pääsee suoraan duunin jälkeen salilta lämpimään ja palautusjuomia nauttimaan. Illaksi vielä samaiselta Latvianlaivalta ostettua viiniä tapasten kera ja sitten ei harmita niin tuo Suitsan omistaminen.
Pitäkööt Bilar99 kolmepyttyisen PNV coupensa https://www.nettiauto.com/bmw/218/11497688 , en viitsi edes aloittaa heidän kanssaan keskustelua siitä miten vähän Suitsasta voi hyvittää...
Kunhan tässä jonkin aikaa malttaa niin voi xx vuoden kuluttua ostaa vaikka tämän ketjun otsikkoon kuulumattoman yksilön, joka ei tunnu tästä liikkeestä hievahtavan mihinkään suuntaan (otin alkukesällä tarjouksen sekä biimeriin että suitsaan, muttemme löytäneet yhteistä säveltä): https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/11266284
Ja tästä yksilöstä olen ollut vuosien varrella useammin yhteydessä, joka kerta väliraha on kasvanut kun vaihtokauppaa ehdotellut: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/11532702 (tätä en siis ole tyypannut, ei olla päästy myyjän kanssa niin juttuihin, että olisi koeajolle tehnyt mieli)
Ei siis vaihdella autoja vaan nostellaan rautoja, saunotaan ja otetaan kevyt kenttähumala.
OT out. (Paitsi että jäsen Ciancarlon rapskaa pojan nelossarjalaisen päivityksestä odottelen kyllä - ja sehän putoaa ketjun aiheeseenkin paremmin kuin autoilla spekulointi!)
Joten soitin vaimolle, joka on sopuisasti kotosalla ja lupasi hän ottaa laivalta tuotuja oluita varastosta kylmään ja lämmittää saunan, jotta pääsee suoraan duunin jälkeen salilta lämpimään ja palautusjuomia nauttimaan. Illaksi vielä samaiselta Latvianlaivalta ostettua viiniä tapasten kera ja sitten ei harmita niin tuo Suitsan omistaminen.
Pitäkööt Bilar99 kolmepyttyisen PNV coupensa https://www.nettiauto.com/bmw/218/11497688 , en viitsi edes aloittaa heidän kanssaan keskustelua siitä miten vähän Suitsasta voi hyvittää...
Kunhan tässä jonkin aikaa malttaa niin voi xx vuoden kuluttua ostaa vaikka tämän ketjun otsikkoon kuulumattoman yksilön, joka ei tunnu tästä liikkeestä hievahtavan mihinkään suuntaan (otin alkukesällä tarjouksen sekä biimeriin että suitsaan, muttemme löytäneet yhteistä säveltä): https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/11266284
Ja tästä yksilöstä olen ollut vuosien varrella useammin yhteydessä, joka kerta väliraha on kasvanut kun vaihtokauppaa ehdotellut: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/11532702 (tätä en siis ole tyypannut, ei olla päästy myyjän kanssa niin juttuihin, että olisi koeajolle tehnyt mieli)
Ei siis vaihdella autoja vaan nostellaan rautoja, saunotaan ja otetaan kevyt kenttähumala.
OT out. (Paitsi että jäsen Ciancarlon rapskaa pojan nelossarjalaisen päivityksestä odottelen kyllä - ja sehän putoaa ketjun aiheeseenkin paremmin kuin autoilla spekulointi!)