Thema turboon pelkkä turboruuvi?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Thema turboon pelkkä turboruuvi?
Elikkäs laitoin tänään uuteen kärryyni, sitikkä XM:n vastusvastavenan eli turboruuvin korvikkeen, kustannus yht. 22e vs. turboruuvin 53e. Se vaikuttaa pelittävän kuten pitääkin eli kyssäni kuuluu saako myös Thema turboon 22 eurolla säädettyä ahtopainetta haluamakseen? (johon asennus muuten on monin verroin helpompaa turbon sijainnin vuoksi)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ohivuotoventtiili on tarkoitettu ns. dumpin tilalle jonka uudempi versio on tuo bypass eli ohivuotoventtiili, se ei normaalisti tuo lisää tehoa yhtään vaan estää ahtimen siipipyörien sakkaamisen päästämällä ylimääräiset paineet pois, eli on siis ahtimen turva-varuste, kai tuon saa myös iskettyä antamaan tehoa mutta niin saa myöskin jumittamalla turbon kalvon miltei kiinni joka ei taasen kustanna mitään ja kyllä potkii
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Edellinen kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut ohivuotoventtiilillä by-passia vaan ohivuoto venttiiiliä Eli juurikin yksinkertaista "turbo-ruuvia". Myydään myös nimellä kolmitieventtiili : Yhteen haaraan tulee ahtopaine, toinen haara menee hukkaportin kellolle, kolmannesta tulee osa paineesta ulos ohi hukkaportin kellon(riippuen miten on säädetty) jolloin hukkaportin kello "näkee" pienemmän paineen ja avaa hukkaportin vasta isommalla ahtopaineella.gYdEbUh kirjoitti:Ohivuotoventtiili on tarkoitettu ns. dumpin tilalle jonka uudempi versio on tuo bypass eli ohivuotoventtiili
Vastaavan voi rakennella LVI liikeen osista 5 - 15 eurolla, viritys-putkat myy noita hintaan 25 - 30 euroa. Onkos lanssissa ihan "mekaanin" ahtopaineen säätö vai onko siellä joku elektroninen säädin niinkuin 9000 turboissa käsittääkseni on?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Mekaaninen on, sähköisellä "overboost" toiminnolla tosin. Kun laitat jatkuvan virran siihen overboostin ohjausvenaan tai korvaat sen koko kikkulan suoralla putkenpätkällä niin saa painetta n. 0,8-0,9 bar. croma kehitti tuolla systeemillä ja nostetun bensanpaineen kanssa 198hv. halpa viritys. Seoksia kannattaa seurailla paineen noston kanssa melko tarkkaan tai ei ole enää niin halpaa.eltsu kirjoitti:Onkos lanssissa ihan "mekaanin" ahtopaineen säätö vai onko siellä joku elektroninen säädin niinkuin 9000 turboissa käsittääkseni on?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tämä vastusvastavena on juurikin tuon turboruuvin halvempi versio jonka kasaus maksoi mulle sen 22 egee, venttiili 14,7e ja t-haara plus 3 liitintä 7egee ; Näitä on varmaan moneksi, pelkkä reijän tekeminen ja pikkuläpän laittaminen kyseiseen letkuun ajaisi ilmeisesti joksikin saman asian
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
imusarjan alla on anturi mikä viheltää pelin poikki n. 1.2 Barissa. ja liekki putkesta on komeaeltsu kirjoitti:Aika monissa turbo-kaaroissa ECU pistää bensansyötön poikki jos paineet nousee liikaa... kuis lanssissa? Jos tuo rajoitus on, ei auton särkeminen ole ihan niin helpooaRolle kirjoitti:Laitetaanko veikkauksia kauanko pysyy kasassa?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Nyt sitten iskin kyseisen vipstaakin, kyseiseen peliin. Semmosta että antaako ruisku automaattisesti lisää bensaa huomatessaan (jos huomaa) että ilmaa tulee enenevissä määrin? jos noup. Niin onnistuuko ruiskun rikastus kotikonstein ja... tiedon jakoa asian tiimoilta? kiitos. Ja tohon gfj:n alkuperäiseen kommenttiin että siihen vain yleisesti keskustelin asian tiimoilta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Okei, ei kiinnosta ei muista miten tuo aikoinaan mahtoi mennä muttas, juuri vilkaisin asian uudestaan niin itseasiassa noteerasin että kysyin tätä samaa jo alunperinkin mutta siitä kehteytyi vääntö siitä että montako pennosta on suotavaa kyseisestä palikasta pulittaa, sekä mitä nimikkeitä sille kekataan (tätä osiota johti ilmeisesti meikä)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER