Niin ku noin tekniseltä kannalta... avaanko ilmausruuvit joka jarrusta ja annan vanhojen nesteiden valua ulos, vai mitä kautta ne kuuluu valuttaa?
Entäs ilmaus?
Onko se jarru kerrallaan kunnes ilmaa ei tule ulos?
ja riittääkö 1,5L jarrunestettä täyttämään koko järjestelmän niin että on varaa vähän ilmaillakkin?
Ja siis auto on sellainen hulppea 156 1.6 koneella vuodelta 1998
Sopiva kumiletku ilmausruuvin päähän ja purkki alle niin ei valu pitkin autoa/lattioita. Nestesäiliön kansi auki ja jarrua pumppaamalla voi vielä koittaa saada ripeyttä tyhjenemiseen. Kun oot saanut vanhat ulos, ruuvit kiinni ja säiliö piripintaan. Joku joskus on sanonut mulle että ensin lähempien eli etujarrujen ilmaus, en tiedä että onko oikeasti mitään merkitystä.
Muista vähän väliä käydä katsomassa että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjenemään kesken ilmauksen(tyhjiin putkiin hupenee yllättävän paljon tavaraa), saat pian aloittaa alusta jos näin pääsee käymään
En tiedä että paljonko alfa vetää nestettä, mutta muistelisin itse pärjänneeni 2*500ml pullolla Primeran kanssa viime kesänä kun uusin takajarrusatulat ja vaihdon kaikki nesteet siinä sivussa...
Olen kuullut että kauimpana olevista aloitetaan ilmaus, elikkä takaa
Kuusnepaan meni alle litra, vaihdettaessa kaikki. En tiedä 156:sta, mutta luulisin että satulaan tuleva jarruletku olisi helppo irroittaa josta myös nesteiden valutus onnistuu, miksipä ei ilmausruuvistakin, mutta saako sitä kautta kaikki pois? Tai oikeestaan voisin kysyä että pystyykö jarrupolkimella pumppaan ilmaa järjestelmään joka painaisi nesteet pois mennessään?
Epezi kirjoitti:Olen kuullut että kauimpana olevista aloitetaan ilmaus, elikkä takaa
Kuusnepaan meni alle litra, vaihdettaessa kaikki. En tiedä 156:sta, mutta luulisin että satulaan tuleva jarruletku olisi helppo irroittaa josta myös nesteiden valutus onnistuu, miksipä ei ilmausruuvistakin, mutta saako sitä kautta kaikki pois? Tai oikeestaan voisin kysyä että pystyykö jarrupolkimella pumppaan ilmaa järjestelmään joka painaisi nesteet pois mennessään?
Voi olla että muistin väärinkin... siitä on jo taas yli vuosi aikaa. Vanhuus ei tuu yksin Joka tapauksessa jouduin meneen auton ympäri pari kierrosta jotta sain kaiken ilman pois.
Ei välttämättä pumppaa jarrut ilmaa kovin hyvin, mutta sitten kun ei tuu enää mitään ja alkaa ilmaamaan systeemiä, polkee sen verran reilusti että putkissa ja satuloissa olleet loput vanhat nesteet tulee varmasti pois. Uusi jarruneste painaa vanhat tieltään. Väristä kyllä erottaa mikä on muutaman vuoden vanhaa ja mikä on uutta ja kirkasta. Sen verran halpaa ainetta että raaskii hieman haaskatakkin
Jeps, kyllähän se noinkin käy, ja on varmasti paljo helpompaa kun ei tartte letkuja irrotella.
Tosiaan muutama kierros täytyy tehdä, ittellä meni kolme.
Ja jarruneste on erittäin oiva maalinpoistoaine
Pasi kirjoitti:
Onko kenelläkään mitään muuta lisättävää (kuten että kumpi pää ilmataan oikeasti ensin? )
Ilmaus tehdään piiri kerrallaan, nykyisissä ABS vehkeissä taitaa piirit mennä ristiin, eli ilmaus ensin oikea taka, vasen etu ja sitten vasen taka ja oikea etu. (Tässä järjestyksessä ilmasin omani ja vauhti hidastuu edelleen jarrua painamalla )
Jos lasket pääsylinterin tyhjäksi, kannattaa se ilmata löysyttämällä jarruputken ja pääsylinterin liitosta. Eli nestesäiliö täyteen, jarruputkiavaimella liitosta auki, kaveri painaa hitaasti jarrupolkimen pohjaan. Sitten kun poljin on pohjassa, kiristetään liitos jonka jälkeen polkimen voi päästää ylös. Tämä tehdään kunnes liitoksesta tulee nestettä. Kuiturätti tms on hyvä liitoksen ympärillä, siitä näkee selkeästi kun nestettä alkaa tulla, eikä neste roisku ympäriinsä.
Sanoivat tuola eräässä toisessa foorumissa että ilmaus olisi hyvä suorittaa niin että ilmaa jarrut aloittaen kauimaisesta kappaleesta säiliöön nähden ja etenemällä säiliötä kohti...
näistä sekalaisista vinkeistä voin päätellä että sillä ei taida olla mitään väliä missä järjestyksessä ne ilmaa
Kyllä ne ilmaantuu missä tahansa järjestyksessä, voi tosin vaatia useamman kierroksen joku eri järjestys kuin se optimaalinen? josta tuntuu olevan monta eri mielipidettä
Jaahas... taas uutta tietoa ilmaantui... kytkin käyttää samaa nestettä kuin jarrut... ja ne on kuulema hyvä "vaihtaa" samalla kertaa... kytkimeen jää vanhat likaset nesteet vaikka valuttaisi ne ulos jarruista....
Pasi kirjoitti:Jaahas... taas uutta tietoa ilmaantui... kytkin käyttää samaa nestettä kuin jarrut... ja ne on kuulema hyvä "vaihtaa" samalla kertaa... kytkimeen jää vanhat likaset nesteet vaikka valuttaisi ne ulos jarruista....
Mä ignoroin kytkimen täysin, meillä bemarin nestekytkin toimi ihan OK vaikkei jarrunestesäiliötä ollut lainkaan
Kytkimen nesteet saa vaihdettua / ilmattua kun irroittaa akun ja sen alta irrottaa jonkun levyn / vast. Tämä siis korjausoppaasta hatarasti muisteltua. Oletin, että kytkimen olisi alakautta saanut ilmattua mutta turha toivo, joten jätin homman siltä osin tekemättä.
164:ssa menee ainakin niin lyhkäset letkut kytkimelle, että eipä sinne paljoo nestettä uppoo, sylinterit tietysti ottaa omansa. Eipä tuo pahitteeksi ole jos tyhjää molemmat järjestelmät, mutta sanoisin kuitenkin ettei ole tarpeellista.
Muukkoselta tilattu keskiviikkona jarrunesteet, levyt ja palat taakse JA uusi startti moottori... Hain ne juuri matkahuollosta... Todella nopeat toimitukset
Pasi kirjoitti:Pääsee hommiin varmaan jo tänään...
Muukkoselta tilattu keskiviikkona jarrunesteet, levyt ja palat taakse JA uusi startti moottori... Hain ne juuri matkahuollosta... Todella nopeat toimitukset
Jaahas...
pakkauksesta uupuu korjaussarja... ja levyissä on jotain hämärää...
Pakkauksessa olleet jarrulevyt ovat "jäähdytetyt", eli siis jarrupintojen välissä keskellä levyä on halkio... nykyisissä autossa kiinni olevissa ei ole... ja muutenkin tuo jarrulevyn "syvyys" näyttää olevan isompi...
ja tuli kuultua huhua että takalevyt ei ole koskaan alfassa olleet vakiona tuollaiset "jäähdytetyt" ... eli siis kysymys kuuluu....
Ilmeisesti sinulla on tuommoiset uritetut levyt? Luulisin ettei uritettuja vakiona ole, mutta jos olet semmoset saanut/tilannut niin hyvähän se vaan on, levyt jäähtyy paremmin jolloin jarruttaa paremmin, radalla todellinen hyöty näkyy varmasti.
Niin toi levyn paksuus, siinä tuskinpa on eroja, vanhat ovat olleet vain kuluneet jolloin ovat ohkasemmat... tajusinko nyt oikein mitä tarkoitit?
Epezi kirjoitti:Ilmeisesti sinulla on tuommoiset uritetut levyt? Luulisin ettei uritettuja vakiona ole, mutta jos olet semmoset saanut/tilannut niin hyvähän se vaan on, levyt jäähtyy paremmin jolloin jarruttaa paremmin, radalla todellinen hyöty näkyy varmasti.
Niin toi levyn paksuus, siinä tuskinpa on eroja, vanhat ovat olleet vain kuluneet jolloin ovat ohkasemmat... tajusinko nyt oikein mitä tarkoitit?
Tutkin asiaa... taka levyt autossani ovat noin 10mm paksut... uudet levyt ovat 24mm... samoin myös levyjen halkaisija on PALJON suurempi kuin alkuperäisten... ei ole mitään mahdollisuutta että nuo uudet levyt edes mahtuisi siihen satulaan
Joo takana ei kyllä missään 156:sissa ole jäähdytettyjä (vai onko GTA:ssa) ja mielestäni etulevytkin on jäähdyttämättömät 1.6 ja 1.8 koneisissa. Tuo 10 mm kuulostaa noin äkkiseltään oikealta paksuudelta takalevyyn.