Pyöränkulmista..
Valvoja: Moderators
Pyöränkulmista..
Käytin tänään autoa nelipyöräsuuntauksessa, ja kun tarkastelin nyt kotona tarkemmin tuota säätöraporttia niin nuo kulmat näyttäisivät olevan yhä ihan miten sattuu..
Auton manuaali kertoo moiset arvot pyöränkulmille:
Etupyörät
- Camber -0*42´ +-10´
- Caster 3*55´ +-30´
- Auraus -2.02 +-1.00
Takapyörät
- Camber -0*53´ +-20´
- Auraus 3.15 +-1.00
* siis asteen merkki.
Korjaamolta saamassani raportissa kulmat ovat taasen seuraavat:
Etupyörät vasen oikea
- Camber -0*23´ -0*56´
- Caster 2*39´ 2*43´
- Auraus -0*04´ -0*04´
Takapyörät vasen oikea
- Camber -0*38´ -1*34´
- Auraus 0*13´ 0*14´
Niin noita katsottaessa etupyörien caster- ja aurausarvot ovat aika kaukana manuaalin ohjearvoista. Sama homma takapyörien auraukselle ja ennenkaikkea vasemman ja oikean takapyörän todella suuri camber ero.
Pitäisikö nuo käydä säädättämässä uudelleen vai ovatko tuommoiset arvot ihan normaaleja? Rengaskokona 205/60R15.
Auton manuaali kertoo moiset arvot pyöränkulmille:
Etupyörät
- Camber -0*42´ +-10´
- Caster 3*55´ +-30´
- Auraus -2.02 +-1.00
Takapyörät
- Camber -0*53´ +-20´
- Auraus 3.15 +-1.00
* siis asteen merkki.
Korjaamolta saamassani raportissa kulmat ovat taasen seuraavat:
Etupyörät vasen oikea
- Camber -0*23´ -0*56´
- Caster 2*39´ 2*43´
- Auraus -0*04´ -0*04´
Takapyörät vasen oikea
- Camber -0*38´ -1*34´
- Auraus 0*13´ 0*14´
Niin noita katsottaessa etupyörien caster- ja aurausarvot ovat aika kaukana manuaalin ohjearvoista. Sama homma takapyörien auraukselle ja ennenkaikkea vasemman ja oikean takapyörän todella suuri camber ero.
Pitäisikö nuo käydä säädättämässä uudelleen vai ovatko tuommoiset arvot ihan normaaleja? Rengaskokona 205/60R15.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Vietin juuri tuntitolkulla säätöfirmassa noita arvoja ruuvaten. Siellä käytettiin muistaakseni 0.30-toleranssia joka säätöön. En perehtynyt täysin noihin sinun arvoihisi, mutta olisiko niissä käytetty tuota +-0.30-toleranssia joka paikassa (paitsi takapäässä, jossa arvot ovat ihan perseellään), vaikka ohjekirjassa lukee +-0.10. Tosin voihan esim. leveämmille kumeille olla ihan omat numerot.
Tuli todistettua, ettei se ohjelma, josta säätäjä arvonsa ottaa, edes kerro, mistä camberia säädetään (tai kertoo, mutta väärin). Meikäläinen veti kaksi samaan ketjuun kuuluvaa säätämöä läpi, ja molemmissa säädettiin cambereita, vaikka ei tiedetty, mistä niitä säädetään. Ensimmäisessä puljussa oltiin säädetty kaikki kohdat, mutta silti vain puolet säätöruuveista oli avattu. Sen huomasi mm. siitä, että raidetangon säätö piti lämmittää punaiseksi ja roikkua tangossa putkipihdeillä, jota sitä pystyi säätämän. Tanko oli sen jälkeen kuin majavan järsimä, joten toimenpidettä takuulla oltu tehty ennen. Jotenkin tuntuu, että niitä pikku muutoksia, joita noihin lappuihin laitetaan, saa aikaan hakkaamalla ripustuksia kumivasaralla ja vääntämällä niitä kangella. En tosin tiedä.
Suosittelen, että menet toiseen firmaan, ja kysyt mikä kone niillä on. Jos kone (ja ohjelmisto) on sama kuin edellisessä firmassa (lukee luultavsti lapussasi), etsi seuraava firma. Ja pyydä niitä selittämään nuo toleranssit jo ennen remonttia.
Tuli todistettua, ettei se ohjelma, josta säätäjä arvonsa ottaa, edes kerro, mistä camberia säädetään (tai kertoo, mutta väärin). Meikäläinen veti kaksi samaan ketjuun kuuluvaa säätämöä läpi, ja molemmissa säädettiin cambereita, vaikka ei tiedetty, mistä niitä säädetään. Ensimmäisessä puljussa oltiin säädetty kaikki kohdat, mutta silti vain puolet säätöruuveista oli avattu. Sen huomasi mm. siitä, että raidetangon säätö piti lämmittää punaiseksi ja roikkua tangossa putkipihdeillä, jota sitä pystyi säätämän. Tanko oli sen jälkeen kuin majavan järsimä, joten toimenpidettä takuulla oltu tehty ennen. Jotenkin tuntuu, että niitä pikku muutoksia, joita noihin lappuihin laitetaan, saa aikaan hakkaamalla ripustuksia kumivasaralla ja vääntämällä niitä kangella. En tosin tiedä.
Suosittelen, että menet toiseen firmaan, ja kysyt mikä kone niillä on. Jos kone (ja ohjelmisto) on sama kuin edellisessä firmassa (lukee luultavsti lapussasi), etsi seuraava firma. Ja pyydä niitä selittämään nuo toleranssit jo ennen remonttia.
Nah, soitan ja kysyn tuosta säätäjafirmasta, että mitä sanovat selitykseksi tuohon. Takapyörien camberit näyttävät olevan niin mutkallaan, että saavat kyllä säätää uudestaan.
Nuo kulmat nimittäin säädettiin takatukivarsien vaihdon yhteydessä, kun vanhat varret olivat vääntyneet. Vääntyneillä takavarsilla vasemman pyörän camber oli -0*30´ ja oikean -1*34´ kun vastaavat lukemat nyt noilla uusilla ja suorilla varsilla ovat -0*38 ja -1*38´.
Eli oikean takapyörän camberi on vain enemmän perseellään kuin lähtötilanteessa.
Nuo kulmat nimittäin säädettiin takatukivarsien vaihdon yhteydessä, kun vanhat varret olivat vääntyneet. Vääntyneillä takavarsilla vasemman pyörän camber oli -0*30´ ja oikean -1*34´ kun vastaavat lukemat nyt noilla uusilla ja suorilla varsilla ovat -0*38 ja -1*38´.
Eli oikean takapyörän camberi on vain enemmän perseellään kuin lähtötilanteessa.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Muistaakseni ei ole - poppaskonsteilla saattaa onnistua. Nykyautoissa ainoa helposti säädettävissä oleva suure on auraus.Have kirjoitti:Soitin säätöfirmaan, sanoivat ettei 156:ssa ole takapyörien camber-säätöä. Kuulostaa hivenen epäilyttävältä, onkohan kellään varmaa tietoa onko sitä säätömahdollisuutta camberille vaiko ei?
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Varmaa tietoa ei ole, mutta muistaaksi minulle sanottiin samoin kun maanantaina kävin kulmia omaan 156:ni säädättämässä.Have kirjoitti:Soitin säätöfirmaan, sanoivat ettei 156:ssa ole takapyörien camber-säätöä. Kuulostaa hivenen epäilyttävältä, onkohan kellään varmaa tietoa onko sitä säätömahdollisuutta camberille vaiko ei?
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Tuo etupään auraus näyttää minun mielestäni poikkeavan melkoisesti. Suositus 2 mm haritusta ja nyt on melkein nollilla. Se tuntuu varmasti jo tavallista suurempana aliohjauksena. Toisaalta tuo takapään auraus on lähes nolla, niin voi toimiakin. Takapään aurauskulmat eivät aina toimi loogisesti.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Nyt muuten pomppas!
156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
Omassa 156 oli takapää miten sattuu, nyt ohjearvoissa.
Ja vakio/sport säädöt eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Kannattaa katsoa mihin säätää.
156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
Omassa 156 oli takapää miten sattuu, nyt ohjearvoissa.
Ja vakio/sport säädöt eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Kannattaa katsoa mihin säätää.
Makaroonia jo vuodesta -98
Onko nämä vakio/sport säädöt kummatkin manuaalissa? Minkälainen ero ajossa?puuha kirjoitti:Nyt muuten pomppas!
156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
Omassa 156 oli takapää miten sattuu, nyt ohjearvoissa.
Ja vakio/sport säädöt eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Kannattaa katsoa mihin säätää.
Nimim: tänään säätämään menossa
Kävin tänään kulmat säädättämässä ja olin kanssa siinä luulossa että takapäästä voi säätää vain aurausta, mutta yllätyin kun shellin huoltojamppa sääti takapään caster kulmia niistä iskarien ylemmistä pulteista.BSTR kirjoitti:Takapään auraus on takatukivarsista säädettävissä. Camber kai ei ole jollei sinne värkkää säätöjä.
En tiedä onko bilsteinin iskari siihen syypää, että saako vakioiskareita säädettyä sieltä?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!