Iskari probleemaa... 155
Valvoja: Moderators
Iskari probleemaa... 155
On etuiskarit paremmat päivänsä nähneet ja nyt olisi tarkoitus päivittää parempaan...
Kaksi merkkiä ovat rinta rinnan maali suoralla ja niiden välille on kehkeytymässä hirmuisa loppu kiri... Kumpi voitaa ja kumpi on toinen?
Koni kirii, mutta bilstein on aivan rinnalla....
Sport vs B6 Sport
Siinä probleema
Käyttökokemuksia kenelläkään tuosta bilsteinin iskarista?
Konien maine on taattu, mutta olisiko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kysymyksiä on paljon vain vastauksia on vähän...
Nyt saa esittää kaikki kokemukset, esson baarit sekä mutut.
Kaksi merkkiä ovat rinta rinnan maali suoralla ja niiden välille on kehkeytymässä hirmuisa loppu kiri... Kumpi voitaa ja kumpi on toinen?
Koni kirii, mutta bilstein on aivan rinnalla....
Sport vs B6 Sport
Siinä probleema
Käyttökokemuksia kenelläkään tuosta bilsteinin iskarista?
Konien maine on taattu, mutta olisiko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kysymyksiä on paljon vain vastauksia on vähän...
Nyt saa esittää kaikki kokemukset, esson baarit sekä mutut.
Re: Iskari probleemaa... 155
Laitoin 155:een viime syksynä Konit. Konit kun ostaa, ei ikinä tarvitse enää uusia hankkia, ne kun ovat purettavat (Motoral huoltaa). 5 vuotta sitten käytin 2gtv:n iskarit huollettavina n. 150tkm jälkeen. Öljyt vaihdettiin. Yhteen vaihdettiin lisäksi simmipakka. Huolto maksoi silloin noin 90€
Nuo 155:sen etuiskarit ovat jo päältä säädettävät, joten sekin onnistuu nyt helposti. Konin etuiskarit sisältävät itse iskarin sekä koko jousijalkasysteemin. Hyvin ovat toimineet, säädöt pitää olla aika tiukalla, koska autossa madallettu jousitus.
Nuo 155:sen etuiskarit ovat jo päältä säädettävät, joten sekin onnistuu nyt helposti. Konin etuiskarit sisältävät itse iskarin sekä koko jousijalkasysteemin. Hyvin ovat toimineet, säädöt pitää olla aika tiukalla, koska autossa madallettu jousitus.
155 iskarien vaihto
Moikka
Kertokaa kuinka vaihdetaan 155 takaiskarit purkamatta koko autoa? Minkälaisilla välineillä onnistuu?
TimoJ
Kertokaa kuinka vaihdetaan 155 takaiskarit purkamatta koko autoa? Minkälaisilla välineillä onnistuu?
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 155 iskarien vaihto
Ei siinä hylsysarjaa kummempia vehkeitä tarvita eikä purkamistakaan takapyörän irroitusta lukuunottamatta: iskarin alapään pultti on kokonaan näkyvissä eikä yläpääkään pahasti piilossa ole. Yläpään pultti löytyy takalokasuojan sisältä kumitulpan takaa palkin sisältä. Pultin pää on hyvin nähtävissä esim. taskulampulla reiästä kurkkiessa. Yläpään pultin avaamisessa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta pultin saamisessa palkin reiästä ulos voi olla tekemistä - sillä on kovasti taipumusta pudota sinne palkin sisälle. Putoamisen varalta kannattaa varata käsille taipuisavartinen magneettityökalu, jolla sen pultin (ja hylsyn ) saa ongittua palkin sisältä takaisin KUN se sinne putoaa.TimoJ kirjoitti:Kertokaa kuinka vaihdetaan 155 takaiskarit purkamatta koko autoa? Minkälaisilla välineillä onnistuu?
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Erillään on. Aivan sama taka-akselistorakenne kuin Tipossa, Temprassa ja Dedrassa ja näemmä uudemmissakin Fiateissa. Viime kesänä vaihdoin takatukivarren laakerisatsin 155:een ja Tempran/Tipon sarja sopi heittämällä paikalleen. Motonetin luettelo ei jostain syystä tunne ko. laakereita 155:een, mutta ihan sama se on. Motonetin luettelossa taitaa olla 155:sen takaiskaritkin samat kuin Temprassa tai Tipossa, ellen väärin muista.puuha kirjoitti:Onko 155 takaiskari siis todellakin erillään jousesta? Ei ole mcPherson?
Fiat Bravo/a/marea käyttää tota samaa systeemiä....
Ainakin Tipon takaiskareita vaihtaessa meni homma joskus magneetilla onkimiseksi, mutta kaipa sielläkin olisi pitänyt olla mainitsemasi muoviputkenpätkä. 155:stakin olen takaiskarit irrottanut ja siellä taisi olla muoviholkki. Joka tapauksessa kannattaa varoa ruuvin putoamista, jos holkki ei ole paikallaan.puuha kirjoitti:Ja se pultti ei putua sinne palkin sisään, siinä reiässä on muoviholkki estämässä. Se on tietty eri asia jos se on vuosien saatossa poistunut
155 iskarit
Moikka
En löydä kumitulppaa sisäkaaresta. Näyttää ja tuntuu aivan pelliltä ilman reikiä. Purin penkit pois ja menin tankin huoltoluukusta sisälle, ei tuntunut palkin ulkosyrjässä mitään tulppaa. Puhtoinen pelti vain.
Siksi vähän ihmettelin miten vaihdatte, itse en keksinyt kuin takakelkan irroituksen lääkkeeksi.
TimoJ
Oliskohan giancarlo unohtahut lyödä reiät peltiin..
En löydä kumitulppaa sisäkaaresta. Näyttää ja tuntuu aivan pelliltä ilman reikiä. Purin penkit pois ja menin tankin huoltoluukusta sisälle, ei tuntunut palkin ulkosyrjässä mitään tulppaa. Puhtoinen pelti vain.
Siksi vähän ihmettelin miten vaihdatte, itse en keksinyt kuin takakelkan irroituksen lääkkeeksi.
TimoJ
Oliskohan giancarlo unohtahut lyödä reiät peltiin..
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 155 iskarit
Sulla on väärä suunta sen tulpan haussa... Ei tarvitse penkkejä purkaa - ota takapyörä irti ja zoomaile tulppaa pyöränkotelosta, kyllä se siinä palkissa varmasti on ja varsin hyvin käsiteltävissä. Ota vaikka iskarin alapää ensin irti ja heiluttele iskaria - voit päätellä, missä suunnalla toinen pää lymyää. Pultti on auton kulkusuuntaan nähden poikittaissuuntainen, iskarissa on siis molemmissa päissä lenkit.TimoJ kirjoitti:Moikka
En löydä kumitulppaa sisäkaaresta. Näyttää ja tuntuu aivan pelliltä ilman reikiä. Purin penkit pois ja menin tankin huoltoluukusta sisälle, ei tuntunut palkin ulkosyrjässä mitään tulppaa. Puhtoinen pelti vain.
Siksi vähän ihmettelin miten vaihdatte, itse en keksinyt kuin takakelkan irroituksen lääkkeeksi.
TimoJ
Oliskohan giancarlo unohtahut lyödä reiät peltiin..
EDIT: Löytyipä kuvakin:
http://www.alfa155.com/155/Technical/Lo ... 99_IMG.htm
Se ruuvi on kuvan yläoikealla olevassa "mustassa aukossa".
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itse tuossa muutama vuosi takaperin vaihdoin Tempraan takaiskarit niin ei auttanut kuin tiputtaa koko akseli alas. Tuo yläpään pultinkanta kyllä näkyi kokonaan siitä palkissa olevasta reijästä, mutta hylsyä siihen ei saanut millään. Ajattelin sitten tulevaisuutta varten vaihtaa kuusiokolokannalla olevat pultit, mutta paikalliset pulttiliikkeet myivät vaan eioota... Pistin sitten vanhoilla pulteilla takaisin nippuun.
Näin jälkeenpäin kun ajattelee niin olisi varmaankin kannattanut vaihtaa puttien vastamutterit siitä akselista jotta olisi saanut vaihdettua sellaiset kuusiokolopultit. No, näin tulen tekemään tuon Alfan kanssa kunhan pääsen taka-akselin kimppuun.
Näin jälkeenpäin kun ajattelee niin olisi varmaankin kannattanut vaihtaa puttien vastamutterit siitä akselista jotta olisi saanut vaihdettua sellaiset kuusiokolopultit. No, näin tulen tekemään tuon Alfan kanssa kunhan pääsen taka-akselin kimppuun.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jeps, hyvin todennäköisesti tuollainen takapyörän sisäänpäinkallistus johtuu takatukivarren laakereista.miki kirjoitti:Tuo on ollut itselläkin mielessä, onkohan miten hankalaa, joutuuko irrottamaan jousta ym. Noista laakereista ilmeisesti johtuu kun pyörä on kallellaan sisään päin.
Vaihto ei teoriassa ole mitenkään erikoinen homma. Jarrut tietysti pitää purkaa pois tieltä ennen vars. tukivarren irroituspuuhiin ryhtymistä.
Iskarin alapää irti tukivarresta, kallistuksenvakain irti (jousen voi tässä välissä nykäistä pois, kun tukivarsi pääsee liikkumaan normaalia enemmän alaspäin) ja sitten vaan tukivarren akselipultti irti ja tukivarsi putoaa käsiin.
Ongelmia tulee todennäköisimmin tuon akselipultin kanssa; se on melkein koko matkan tukivarren sisällä rautametallisen putken sisällä ja hyvin todennäköisesti jämähtänyt huolella ruosteeseen ja kiinni tuohon putkeen. Lämmitykset eivät auttaneet eikä liukuvasaraakaan saanut niin hyvin pultin päähän hitsattua, että sillä olisi saanut pultin revittyä pois sijoiltaan. Ainut toimiva konsti on hioa/porata/räjäyttää pultin kanta pois tukivarren tasalle asti ja kammeta väkivalloin tukivarsi pois paikaltaan. Korvakkeet antavat kyllä sen verran periksi, että sen saa pois paikoiltaan, kun tarpeeksi pulttia on jyrsitty pois tieltä. Korvakkeen reikää ei sitten kannata hioa soikeaksi! Pulttia ei kannata sääliä; laakerisarjassa tulee mukana uusi pultti.
Jos nuo laakerit on jo joskus vaihdettu, niin pultti saattaa lähteä suosiolla pois paikoiltaan. Itse ainakin voitelin vaseliinilla koko pultin, ennen kuin asensin sen paikoilleen. Mahdollisella seuraavalla kerralla homman pitäisi olla aika paljon helpompaa.
--------------------------------
EDIT: Lisäsin albumiini kuvan takatukivarren laakerisarjasta, jonka toiseen 155:seeni viime kesänä vaihdoin:
http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... ic_id=3156
Viimeksi muokannut TeroV., 09 Heinä 2005, 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Iskari probleemaa... 155
Koni voitti....AutonaAlfa kirjoitti:...Koni kirii, mutta bilstein on aivan rinnalla....
kun kerta halvalla sai.... (Sulo Vilen )