Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Teslalla viides kannattava vuosineljännes putkeen.

https://www.ft.com/content/e782cac4-cbd ... 7b7971de1d

Ovat pääsemässä pikku hiljaa start-up tilanteesta ihan oikeaa liiketoimintaan. Nyt seuraavaksi pitäisi saada perusliiketoiminta kannattavaksi koska jossakin vaiheessa "carbon credits" kauppa käy kannattamattomaksi tai loppuu muuten.

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Olen hankkimassa Toyota Prius plug in solar autoa, vuosimalli 2019 , Alfa jää edelleen minulle. lähinnä kesäautoksi, jolla voin joskus nautiskella. Sähköautoilu sattuu hyvin minun ideologiaan, mutta tulen kuluttamaan, edelleen myös bensiiniä, joka on hivenen huono asia.
Olen laskenut taloyhtiön lämmitys ja lämpimän veden lämmitys energiaa 245 MWh/a-> 90 MWh/a. Tulevaisuudessa kehitän edelleen lämmitys/ energia teknologiaa.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rema kirjoitti:Olen laskenut taloyhtiön lämmitys ja lämpimän veden lämmitys energiaa 245 MWh/a-> 90 MWh/a. Tulevaisuudessa kehitän edelleen lämmitys/ energia teknologiaa.
Tuossahan on tullut henkilökohtaisia Carbon Credittejä hyvin. Motivan arvioiden mukaan kaukolämmön päästökerroin 154 kg CO2/MWh ja sähköllä 141 kg CO2/MWh. Alfa 159 2.2 JTS CO2 taitaa olla virallisesti 218g/km eli säästyneellä 155 MWh kaukolämpöä saisi ajaa noin 110tkm Alfalla.

artjojy
Viestit: 289
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

FinPat kirjoitti:Teslalla viides kannattava vuosineljännes putkeen.

https://www.ft.com/content/e782cac4-cbd ... 7b7971de1d

Ovat pääsemässä pikku hiljaa start-up tilanteesta ihan oikeaa liiketoimintaan. Nyt seuraavaksi pitäisi saada perusliiketoiminta kannattavaksi koska jossakin vaiheessa "carbon credits" kauppa käy kannattamattomaksi tai loppuu muuten.

FCA konserni käytännössä maksaa Teslan Berliinin tehtaan rakentamisen, kun ostaa Teslalta noita päästö kiintiötä. Elon Musk varmaan nauraa tätä eurooppalaiseten hölmöilyä, niin että mahaan sattuu :)

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

artjojy kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Teslalla viides kannattava vuosineljännes putkeen.

https://www.ft.com/content/e782cac4-cbd ... 7b7971de1d

Ovat pääsemässä pikku hiljaa start-up tilanteesta ihan oikeaa liiketoimintaan. Nyt seuraavaksi pitäisi saada perusliiketoiminta kannattavaksi koska jossakin vaiheessa "carbon credits" kauppa käy kannattamattomaksi tai loppuu muuten.

FCA konserni käytännössä maksaa Teslan Berliinin tehtaan rakentamisen, kun ostaa Teslalta noita päästö kiintiötä. Elon Musk varmaan nauraa tätä eurooppalaiseten hölmöilyä, niin että mahaan sattuu :)
Kyllä.

Pitää myös huomioida että Tesla myy Carbon Credittejä paljon halvemmalla kuin suomalainen autoilija saa niitä ostaa (autovero, ajoneuvovero, polttoainevero,...).

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

jkk kirjoitti:^kai siinä vertaillaan kokonaisuutta. Onhan karvalakki id3 suht edullinen. Vw:llä myös ollut e-golf tuota ennen, oliko 2013 vai 2014 alkaen.


vw id3 ei kovin mairitteleva juttu Moottorilehdessä, täysi raakile "prototyyppi" ja paljon vikoja.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

artjojy kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Teslalla viides kannattava vuosineljännes putkeen.



FCA konserni käytännössä maksaa Teslan Berliinin tehtaan rakentamisen, kun ostaa Teslalta noita päästö kiintiötä. Elon Musk varmaan nauraa tätä eurooppalaiseten hölmöilyä, niin että mahaan sattuu :)
toi voi olla ollut periaateessa halvempi FCAlle kuin tehdä tappiolla sähköautoja. Ilmeisesti alkaa nyt olemaan jo kannattavaa niitä valmistaa. Teslahan on pyörinyt tappiolla vajaa 10 vuotta...olisikohan vieläkään kannattava ilman näitä muiden päästöostoja.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

V6 kirjoitti:
jkk kirjoitti:^kai siinä vertaillaan kokonaisuutta. Onhan karvalakki id3 suht edullinen. Vw:llä myös ollut e-golf tuota ennen, oliko 2013 vai 2014 alkaen.


vw id3 ei kovin mairitteleva juttu Moottorilehdessä, täysi raakile "prototyyppi" ja paljon vikoja.
Hesarissa samat kokemukset.

Softapäivityksiä tulossa ilmeisesti läjäkaupalla. Oli vaan pakko tuoda autot kuluttajille tämän vuoden puolella, ettei tule valtavia sakkoja kun ei päästä päästötavoitteisiin.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei ehkä uskaltais ostaa tommosta, jos ne ei tulekaan kuntoon softalla...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

V6 kirjoitti:Teslahan on pyörinyt tappiolla vajaa 10 vuotta...olisikohan vieläkään kannattava ilman näitä muiden päästöostoja.
Ei.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Näissä on vähän sellaista ojasta allikkoon -meininkiä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kaveri - skodakuski muuten - ei oikein lämmennyt ID.3:lle:
Id.3. N.45 000e ja mm. Manuaaliset penkit, kaikki säätimet säästöversioita ja hankalia käyttää ilman tarkkaa keskittymistä. Digipuoli jumittaa ja kaatuilee jatkuvasti ja melkein kaikki toiminnot on piilotettu sen taakse. Kärryä ei tietenkään saa vetää.

Kukahan keksi, että tämä auto kannattaa nyt julkistaa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Joko ID.3 ollut TM:n VAG -fanipoikien testissä?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Gasket kirjoitti:Näissä on vähän sellaista ojasta allikkoon -meininkiä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paan ... be393f0f1c
Mutta Miraissa on ideaa, latauspiuhat historiaan , parin minuutin vetytankkaus ja menoksi. Jakelu tietysti vielä
auki, mutta pk-seutu, Tre ja Turku vahva aloitusveikkaus. Bmw ja Toyota tiiviissä Tki-yhteistyössä näissä.
Ja Mirai myyntiin Suomessa, kun jakelun päänavaus tulee. Takaveto ja yli 600 km:n range- vedysssä
On Ideaa.

Boschin visio https://news.cision.com/fi/robert-bosch ... a,c3169845
Totuus on , että energiatiheiden akkujen valmistus ( Li-Fe- tai vast. ) ei ole a( kovin halpaa ja hiilineutraalia ja b) mm. akkumateriaalien kierrätys saatava kuntoon-> sekin maksaa. Ja rekkoja ei pelkällä akkusähköllä ainakaan tämän hetken kennoilla saada kovin pitkiä matkoja rahtaamaan. Raskas kalusto ensin vetyyn toisi nuo tankkauspaikat ja sitten ha:t perässä.

Vrt. Teslan hyvänkokoinen 80 kWh:n akku --> maataloustraktori pellolla tankissa vastaava energiasisältö on ruhtinaalliset
10 litraa naftaa ... johan sillä reilun puoli tuntia tekisi töitäkin.

Omassa rc-lennokkiharrastuksessa saa akkuja olla lataamassa ihan urakalla, kun Lipot hyvä energialähde tällä hetkellä.
Wireless-latausta ja vetyä kulkuneuvoihin odotellessa... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vety henkilöauton polttoaineena on idea, jonka parasta ennen päiväys päättyi jo.

Vetyä soviteltiin autoihin innolla pari vuosikymmentä sitten, kun akuissa oli vielä paljon toivomisen varaa. Nyt vety+polttokenno -yhdistelmällä saadaan öbaut saman toimintasäde kuin täyssähkärillä tai biokaasu + polttomoottoriyhdistelmällä.

Jälkimmäiselläkin pikatankkaus onnistuu. Vedyllä tankkaukseen taitaa mennä useampi vuosi, kun pitää ensin odottaa, että joku rakentaa ensimmäisen tankkausaseman.

Polttokennon hyötysuhde on periaatteessa hyvä, mutta homma kaatuu vedyn pieneen tiheyteen. Kovasta (300 bar) paineesta huolimatta sitä saadaan kyytiin vain pari hassua kiloa. Metaani on tässä suhteessa vähän helpompi tapaus ja kelpaisi myös polttokennoille. Samoin nestemäiset polttoaineet (metanoli yms.) joilla energiatiheys huimasti kaasua suurempi. Joten ei ole tolkkua lähteä rinnakkaista jakeluverkkoa rakentamaan.

Raskaassa kalustossa, laivaliikenteessä yms. toiminee paremmin, etenkin, jos vety onkin nesteytettynä. Mutta sekin vaatii paljon energiaa.

Käytännössä vety taitaa lopulta päätyä nestemäisiin polttoaineisiin erilaisten power-to-X ratkaisuiden kautta. Polttoaineentuotannon saa laitettua nopeammin uusiksi kuin koko autokannan.
Jiitee kirjoitti:Vrt. Teslan hyvänkokoinen 80 kWh:n akku --> maataloustraktori pellolla tankissa vastaava energiasisältö on ruhtinaalliset 10 litraa naftaa ... johan sillä reilun puoli tuntia tekisi töitäkin.
Yli tunnin. Sähkömoottori kuitenkin muuttaa akun energiaa mekaaniseksi työksi noin 90 % hyötysuhteella, kun diesel pääsee ehkä vähän yli 40 %. Sähköllä pelaavat vehkeet eivät hukkaa polttomoottorien lailla energiaa tyhjäkäyntiin eikä niiden hyötysuhde heikkene (pikemminkin päinvastoin) kevyellä kuormituksella.

BTW eipä noissa autoissa oletettavasti käytettävät polymeeripolttokennot niin kauhean ihmeellisiä ole hyötysuhteeltaan. Jotain max. 40 % lukemia niissäkin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Yksi ideointihan on ollut, että laitettaisiin vedyn kaveriksi hiiltä,joka napattaisiin teollisuuden savukaasuista. Homman tarvittava energia otettaisiin tuulivoiman ylituotannosta. Eri asia kannattaako lähteä kehittämään, polttomoottorithan kielletään ihan just, jos johtavien poliitikkojen puheisiin on uskominen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ hah, tunnin äestysurakka tai lyhyempi kyntö onkin kova juttu...ei toimi
elävässä elämässä. Letku-sähkötraktorissa sitten jotakin ideaa mm. John Deerellä,
mutta ei toimi kuin isoilla lohkoilla lähellä tilakeskusta.

Jos German engineering on kiinnostunut edelleen ja lujasti vedystä
kahden globaalisti merkittävän autonvalmistajan kanssa niin
en usko keissin olevan menneen talven lumia.

Sen sijaan litiumpohjaiset ajoakut ovat menossa kierrätykseen
reilun 5 vuoden iässä,,otaksun. Ainakin meidän rc- porukoiden kokemuksesta Lipojen
kapasiteetti putoaa jo 3 vuodessa sinne 85 %:n tienoille. Ja kierrätettävää rojua
tulee joka vuosi paaljon.
Sähköautojen jälleenmyyntiarvo riippuu aika paljon patterin kestosta... :|
Valitettavasti
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:Yksi ideointihan on ollut, että laitettaisiin vedyn kaveriksi hiiltä,joka napattaisiin teollisuuden savukaasuista. Homman tarvittava energia otettaisiin tuulivoiman ylituotannosta. Eri asia kannattaako lähteä kehittämään, polttomoottorithan kielletään ihan just, jos johtavien poliitikkojen puheisiin on uskominen.
Kyllä. Hiilineutraaliustavoitteet ja parantunut polttokennotekniikka vety mukana
voivat olla seuraava ns. Game Changer. Ei pelkkä hyödysuhdepeli koko peliä ratkaise.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jiitee kirjoitti:hah, tunnin äestysurakka tai lyhyempi kyntö onkin kova juttu...ei toimi
elävässä elämässä. Letku-sähkötraktorissa sitten jotakin ideaa mm. John Deerellä,
mutta ei toimi kuin isoilla lohkoilla lähellä tilakeskusta.
Jep, ei varmaan toimi akut hommissa, missä täytyy painaa täydellä teholla 8 h putkeen, mutta esim rakennustyömaiden koneisiin olisi kuulemma tulollaan. Ja ihan äskettäin osui silmiin uutinen, että kaivostyökoneet ovat muuttumassa sähköisiksi. Mikä auttaa säästämään sähköä :shock:
...syystä että polttomoottorikoneita käyttävissä kaivoksissa kuluu paljon energiaa pakokaasut pihalle tuulettavaan ilmanvaihtoon.

Tosiaan tuo hyötysuhde ei ole se ainoa pointti. Huonommankin huotysuhteen kanssa voi elää, jos mukaan saa pakattua enemmän polttoainetta. Tässä lajissa nestemäiset polttoaineet ovat aivan ylivoimaisia verrattuna akkuun tai kaasuun. Polttokenno muuttaa vain vedyn energiaa sähköksi, mutta suuremman tiheyden vuoksi voi olla fiksumpaa ruokkia polttokennoa hiilivedyllä (metanoli tms.) puhtaan vedyn sijaan.

Hiilivedyllä ruokittu polttokenno tietenkin tupruttaa ilmoille vesihöyryn lisäksi hiilidioksidia, mutta se ei haittaa, jos CO2 ei ole peräisin fossiilisesta polttoaineesta (esim. maakaasu), vaan on vaikka jonkin teollisuusprosessin ylijäämää. Samalla (power-to-X) periaatteella loihditut litkut tietenkin käyvät perinteisten polttomoottorienkin ruokkimiseen, joten polttomoottorienkaan päivät eivät välttämättä ole luetut.

https://www.st1.fi/yrityksille/synteett ... -ottamalla

Pitäisi vain olla rohkeutta kaikenmaailman käyttö, omistus, kateus ja km verojen sijaan verottaa vain ja ainoastaan fossiilista CO2. Silloin em. tekniikoiden kehittäminen muuttuisi paremmin kannattavaksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tulipalo kaivoksessa on aina viheliäinen juttu. Akkupalon kaasujen kanssa ei varmaan ainakaan helpompaa. Ei nuo akkupalot autoissakaan ole ihan poikkeuksellisia olleet.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

mutt kirjoitti:Kaveri - skodakuski muuten - ei oikein lämmennyt ID.3:lle:
Id.3. N.45 000e ja mm. Manuaaliset penkit, kaikki säätimet säästöversioita ja hankalia käyttää ilman tarkkaa keskittymistä. Digipuoli jumittaa ja kaatuilee jatkuvasti ja melkein kaikki toiminnot on piilotettu sen taakse. Kärryä ei tietenkään saa vetää.

Kukahan keksi, että tämä auto kannattaa nyt julkistaa?
Kannattaa tuupata ulos vaikka keskeneräisenä ja tappiolla jos vaan jengi erehtyy ostamaan..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Vittorio Jano kirjoitti:Joko ID.3 ollut TM:n VAG -fanipoikien testissä?
Tänään ilmestyneessä digi-lehdessä oli.
Koeajossa siis kalliimman pään ID.3 1ST MAX / n. 50 keur.

Ihan positiivisen kuvan antoi, vaikka VW-maailman toimittajat moittivatkin ison koneen tuomaa nelipaikkaisuutta (tehottomat versiot viisipaikkaisia), ämpärimuovista ohjaamoa, kovaa jousitusta, laimeita penkkejä ja ohjelmiston kaatuilua.
Isot tilat, meluttomuus, suorituskyky ja toimintasäde saivat plussaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

...ts. tulevassa vertailussa pieksee kaikki maailman muut sähköautot.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://twitter.com/Tilastokeskus/statu ... 29218?s=20

Uusien autojen rekisteröinneissä sähköautojen (sis. plug in -hybridit) osuus alkaa olla jo jonninmoinen. Uudellamaalla jo lähes viidennes.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raimo Miettinen kirjoitti:https://twitter.com/Tilastokeskus/statu ... 29218?s=20

Uusien autojen rekisteröinneissä sähköautojen (sis. plug in -hybridit) osuus alkaa olla jo jonninmoinen. Uudellamaalla jo lähes viidennes.
Kun työn puolesta olen jutuissa välillä LVM:n ja Traficomin edustajien kanssa niin olen ihmetellyt heille miksi yhtä äkkiä sähköauton määritelmä sisältääkin plugarit. Toki tiedämme oikean vastauksen eli viralliset tavoitteet ja Radio Jerevenin raportoimat keinot saavuuttaa ne mutta eipä sitä taida kukan ääneen lausua.

EU tasollakin sentään käytetään termiä "Electrified Vehicles" erottamaan täyssähköautoista "Electric Vehicles".

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Toyota Prius plug in latauksella n. 26 km ja takaisin 26 km hybridinä 4,1 L/100 km eli keskikulutus 2,05 L/100 km. Pitäisi päästä 50 km latauksella, mutta akut ei ehkä olleet täysin ladattu ?

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rema kirjoitti:Toyota Prius plug in latauksella n. 26 km ja takaisin 26 km hybridinä 4,1 L/100 km eli keskikulutus 2,05 L/100 km. Pitäisi päästä 50 km latauksella, mutta akut ei ehkä olleet täysin ladattu ?
Perustuen tuttujen plug-in autoilijoiden tarinoihin aiheesta, sähköllä kuljettavan matkan vaihteluväli riippuen kuljettajan ajoatavasta, ajoreitistä, yms. yms. on paljon suurempi kuin polttomoottoriautoilla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Voin allekirjoittaa tuon.

Omalla kulkineella ilmoitettu sähköinen toimintasäde on 50 km. Tuon pääsee ajamalla hiljaisia nopeuksia tasaisella kuivalla tiellä, kun kaikki sähkönkuluttajat ovat poissa päältä. Moottoritienopeudella ajettaessa ja mukavuuslaitteita päällä (kuten esim. ilmastointi, äänentoisto) toimintasäde on noin puolet.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html

Lyhyesti: laturiin pitää jatkossa merkata uuden C-merkin värikoodilla, onko siinä johto valmiina vai ei.

Se johto ei vissiin sitten näy ihan silmällä, mutta C-merkki näkyy. Ei siinä, ei kai tuo C-merkki kauheasti haittaakaan, mutta edelleen: missä on hinnat? Bensapumpulle tai kaasutankille kurvatessa näkyy isossa tolpassa jo ennen pihaan ajoa selkeesti hinta, jota kalliimmaksi sillä pumpulla ei homma voi mennä. Ei juurkaan näy moista tietoa sähköstä...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

^ Joo ja miks pitää olla värikoodattu?
Tuntuu aika sekavalta, eiks selkee olis ollu, että ku on C niin piuha löytyy ja ku ei oo ollenkaan merkkiä nii ei oo piuhaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Ensimmäiset 1500km ja ensimmäinen puleeraus ID3:lla takana. Pääosin matkat taittuneet ongelmitta, tai ainakin ilman yllättäviä ongelmia. Autohan tuli oikeastaan juuri sopivaan aikaan tammikuun puolivälissä kovimpien lumimyräköiden sekä pakkasten kanssa ja tuo osoittautui oikeastaan loistavaksi talviautoksi. Lämpöpumppu lämmittää tehokkaasti, eteneminen on paksummassakin lumessa ja sohjossa kiitettävää, sekä toimintamatkan pudotus kylmimmillä keleillä vähemmän mitä ajattelin, n. 25%. Muuten pudotus näyttäisi tuollaisessa tavallisessa talvikelissä olevan n.10%. Kulutus on asettunut olosuhteista riippuen 17-22kWh/100km väliin. Kesällä sitten siihen luvattuun 15kWh/100km. Toimintamatkaan kylmällä vaikuttaa jonkin verran se, että onko auto esilämmitetty valmiiksi sisätilojen lämmityksellä ja akun latauksella.

Latausnopeus tavallisella type2 laturilla on miellyttävä ja CCS suurteholaturilla kiitettävä. Omilla ajoilla patterissa on helppo ylläpitää kokoajan virtaa tarpeeksi, vaikkei sitä lataisikaan päivittäin. Suorituskykyä tuossa riittää tosi hyvin rivakampaankin arkiajoon, mutta mikään raketti tämä Saksalainen tonnikeiju ei ole. Ajossa tämä on erittäin hiljainen kovemmassakin nopeudessa, eikä vielä ole kuulunut minkäänlaisia nitinöitä tai natinoita.

Ainoat ongelmat mitä on tullut vastaan on ajoavustimien toimintahäiriöt niiden antureiden ja kameroiden likaantuessa tai peittyessä, sekä yhden kerran syttyi hetkellisesti airbag-merkkivalo ja kerran latausluukku oli jäätynyt. Mitä tulee tuohon softaan, niin ilman kaatuiluja ollaan selvitty, mutta välillä tuo vähän hidastelee. Vielä puuttuvat ominaisuudet vähän ärsyttävät, päällimmäisenä puuttuva sisätilojen lämmityksen etäohjaus akkuvirralla, piuhan ollessa kiinni toimii kyllä. Nämä korjaantuvat Q1:sen aikana julkaistavalla ”isolla” päivityksellä.

Käytettävyyden osalta huomasin ilokseni, että nämä tottumista vaativat hipaisukytkimet, esimerkiksi ratissa, toimivat myös tavallisen napin tapaan. Lisäks ajamisen kannalta tärkeiden ominaisuuksien, kuten valot, tuuli -ja takalasilämmitys, max ac ym. ohjaamista varten on oma paneeli tavanomaisella paikallaan kojelaudan vasemmalla, eli kaikki toiminnot ei ole tuon näytön takana. Ärsyttävintä tuossa infotainment/ohjaussyystemissä on se, että laitteen alareunaan sijoitettua hipaisukytkinpalkkia, jossa pikavalikoita kuten p-menu, ilmastoinnin pikavalikko, lämpötilan ja volan säätimet, ei ole taustavalaistu. Eli pimeässä ei oikein nää mitä on aikeissa hiplata. Muuten tuo toimii ihan hyvin.

Sisätilat on tuossa avarat ja laatu on ihan ok, osittaisesta ämpärimuovisisustasta ja joidenkin makuun ehkä halvan oloisista piano-black elementeistä huolimatta. Niin, ja takaluukku on jonkinlaista muovia, järeämpää toki kuin ämpärimuovi.

Kokonaisuuteen olen hyvin tyytyväinen ja tätä autoa on ollut oikeasti kiva käyttää ja ajaa, lisäksi erittäin halpaa, 1500km/17€. Onhan kaikki uusi ja jännä kivaa, ainakin omasta mielestäni. Nähtäväksi jää, milloin taas tulee sellainen olotila, että voisi jälleen vaihtaa autoa, 1-2v sisään todennäköisesti.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ liisari vai oma auto ?
Hyvä raportti, kiitos. Pääosin vaimon käytössä olevaa Itselataavaa Toyotaa ihan akateemisesta
kiinnostuksesta mietin sen päivitystä i3 Rex- tyyppiseen ratkaisuun.
Vaimo kun inhoaa piuhojen laittoa, sentään lämmityspiuhat pistää pakkasella kiinni.

Prius Phev- ratkaisu rangena riittäisi työmatkaa hyvin, mutta mallin muotoilu
ei nappaa meitä kumpaakaan. I3 saanut muodon puolesta hyväksynnän.
Toki vaimo jo downsiftannut töistä lyhentämällä työviikkoa , ja hyvällä lykyllä muutama vuosi
aikaa molemmilla meillä eläkkeelle.

Joten ladattava Tonale peliin ja 3 autosta alas ehkä kahteen silloin.
Mutta tuo i3 - onko saittilaisilla kokemuksia?
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Jiitee kirjoitti:
31 Tammi 2021, 12:43
^ liisari vai oma auto ?
Hyvä raportti, kiitos. Pääosin vaimon käytössä olevaa Itselataavaa Toyotaa ihan akateemisesta
kiinnostuksesta mietin sen päivitystä i3 Rex- tyyppiseen ratkaisuun.
Vaimo kun inhoaa piuhojen laittoa, sentään lämmityspiuhat pistää pakkasella kiinni.

Prius Phev- ratkaisu rangena riittäisi työmatkaa hyvin, mutta mallin muotoilu
ei nappaa meitä kumpaakaan. I3 saanut muodon puolesta hyväksynnän.
Toki vaimo jo downsiftannut töistä lyhentämällä työviikkoa , ja hyvällä lykyllä muutama vuosi
aikaa molemmilla meillä eläkkeelle.

Joten ladattava Tonale peliin ja 3 autosta alas ehkä kahteen silloin.
Mutta tuo i3 - onko saittilaisilla kokemuksia?
Tämä on tavallisella autorahoituksella. Itselle tämä täyssähkö tuntuu luonnolliselta ja käytännölliselta valinnalta plugarin jälkeen. Töissä ladattavaa sähkökäyttöistä kalustoa on tullut jo muutaman vuoden käytettyä, ja sieltä oikeastaan kiinnostus näihin on lähtenyt.

Tuo i3 rex vaikuttaa ihan asialliselta laitteelta, niitäkin on tullut tutkiskeltua.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hyvältä kuulostaa @jkk. Noita ajoavustinongelmia on näillä keleillä varmaan kaikissa autoissa, joissa moisia vempeleitä on.

Mites @JiiTee Lexus UX? Sellainen oli itsellä harkinnassa ja varmaan olisi tullutkin (tai IS/Camry), jos käytetyn olisin hankkinut. Uutena liian kallis omaan kukkaroon.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vittorio Jano kirjoitti:
31 Tammi 2021, 13:16
Hyvältä kuulostaa @jkk. Noita ajoavustinongelmia on näillä keleillä varmaan kaikissa autoissa, joissa moisia vempeleitä on.

Mites @JiiTee Lexus UX? Sellainen oli itsellä harkinnassa ja varmaan olisi tullutkin (tai IS/Camry), jos käytetyn olisin hankkinut. Uutena liian kallis omaan kukkaroon.
Samoin , Lexus liian kallis kun Giulian/ Tonalen haluan kuitenkin pitää.
Jos ei yhtään Alfaa pitäisi niin tuo Lexus olisi järkivalinta. Mutta se ei anna Alfa- tunnetta.

Käytetty i3 Rex alla 20 k eur voisi jossakin vaiheessa napata ...
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Työkaveri osti joulukuussa uuden Tesla Model S -mallin. Sitä ennen oli joku Jaguarin sähkömaasturi. Ihan asiallisen näköinen peli tuo Model S, sisältäkin. Yksi työkaveri epäili, että lämpiääkö talvella. Kuulemma kännykästä saa 9 kW sähkölämmittimen päälle, niin ei montaa minuuttia mene kun on kabiini kuumana.

Muuten on tykännyt, mutta näin talvella on pari kertaa auton tietokone bootannut kesken ajon eli se iso näyttö yms. valot menee pimeäksi kesken ajon. Onneksi tuo ajamiseen liittyvä järjestelmä toimii erillisenä eikä sen toiminnassa ole ollut ongelmia.

Kuulin yhdeltä työpaikan bemaristilta, että minulla on tuon Teslan tulon jälkeen enää parkkipaikan toiseksi hienoin auto. :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vittorio Jano kirjoitti:
31 Tammi 2021, 13:16
Hyvältä kuulostaa @jkk. Noita ajoavustinongelmia on näillä keleillä varmaan kaikissa autoissa, joissa moisia vempeleitä on.
Näinhän se on, onneksi auto pääsee lähes päivittäin sulamaan, niin ei ihan igluna tarvitse ajella. Lumiharjaahan käytän vain äärimmäisissä hätätapauksissa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Jiitee kirjoitti:
31 Tammi 2021, 13:38
Vittorio Jano kirjoitti:
31 Tammi 2021, 13:16
Hyvältä kuulostaa @jkk. Noita ajoavustinongelmia on näillä keleillä varmaan kaikissa autoissa, joissa moisia vempeleitä on.

Mites @JiiTee Lexus UX? Sellainen oli itsellä harkinnassa ja varmaan olisi tullutkin (tai IS/Camry), jos käytetyn olisin hankkinut. Uutena liian kallis omaan kukkaroon.
Samoin , Lexus liian kallis kun Giulian/ Tonalen haluan kuitenkin pitää.
Jos ei yhtään Alfaa pitäisi niin tuo Lexus olisi järkivalinta. Mutta se ei anna Alfa- tunnetta.

Käytetty i3 Rex alla 20 k eur voisi jossakin vaiheessa napata ...
Tuon i3:sen kanssa kannattaa katsoa sellaista mallia, joka on 94ah rex, jossa on eurooppalaiset pikalataus liitännät. Kaikissa ei meinaan oo, kun jonkin verran tuotu euroopan ulkopuolelta.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

jkk kirjoitti:
31 Tammi 2021, 21:56
Lumiharjaahan käytän vain äärimmäisissä hätätapauksissa.
Tuohan nyt on sanomattakin selvää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Euroopan sähköverkko meinasi romahtaa 8.1

Ihan mielenkiintoinen ja perusteltu näkemys.

Toisinaan on kyllä itselläkin ollut mielessä generaattorin hommaaminen. Moisella saisi suht helposti kiertovesipumpun ja normi vesipumpun toimintaan, niin sitten ei hirmu hätää enää olisikaan. Pommisuojaa en kyllä ala toistaiseksi rakentamaan..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 09:38
Ihan mielenkiintoinen ja perusteltu näkemys.

Toisinaan on kyllä itselläkin ollut mielessä generaattorin hommaaminen. Moisella saisi suht helposti kiertovesipumpun ja normi vesipumpun toimintaan, niin sitten ei hirmu hätää enää olisikaan. Pommisuojaa en kyllä ala toistaiseksi rakentamaan..
Sitten kannattaa valmiiksi katsoa vesipumppujen kytkentä siten että ne saa helposti ja turvallisesti irti sähköverkosta ja kytkettyä generaattoriin. Ketjun aiheeseen liittyen jaksaisikohan lataushybridi syöttää ulos sähköä sen verran että nuo pyörisivät inventerin perässä?

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 09:38
Ihan mielenkiintoinen ja perusteltu näkemys.
Ei ole kumpaakaan.

Sähkönkulutus on huipussaan päivällä teollisuuden yms. sähköntarpeen vuoksi ja kylmällä säällä tulee myös rakennusten lämmitys. Etenkin niissä maissa, missä lämmöneristys on tuntematon käsite.

Jos kaikki liikenne muutetaan sähköiseksi, niin ei tästä tule kuin joku 10 % lisä vuotuiseen energiankulutukseen. Mutta piikkiteho ei välttämättä kasva yhtään, jos sähköautot ladataan pääosin öisin. Sähköautoja voisi käyttää myös verkon säätövoimana (kuten sähkölämmitteisiä OK taloja taannoin käytettiin - lämmitys poikki, jos verkko meinasi ylikuormittua). Kun kulutus uhkaa kasvaa liian suureksi, pistetään ensin lataus poikki ja seuraavassa vaiheessa puretaan autojen akuista energiaa sähköverkkoon - tämä tosin ei vielä nykyisillä autoilla ja latausasemilla toimi.

Se todellinen haaste sähköverkolle on uusiutuvien (tuulivoima yms.) tuotannon kasvu. Nämä kun eivät tee sähköä tilauksen mukaan. Kun uusiutuvat alkavat näytellä merkittävää osaa tuotantokapasiteetista, niin pitää oppia sopeuttamaan kulutus tuotannon mukaan. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan entistä enemmän ja kulutusmittaus ja laskutuskin pitää tehdä nykyistä tuntitasetta lyhyemmissä jaksoissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eihän tuossa sanottu sähköautojen kaatavan verkkoa, vaan puhuttiin niistä ongelmista, mitä tulee, kun verkko kaatuu vähänkin pidemmäksi aikaa ja kaikki liikkuminen tapahtuu sähköllä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^^ On nuo pumput helposti eristettävissä. Tuossa voisi hybridi olla ihan varteenotettava, sillä kuitenkin pääsisi kulkemaankin vaikka apuakku olisikin kuiva. Eikä toisaalta edes koko talo haukkaa älyttömiä jos ei tarvitse taloa sähköllä lämpimänä pitää. Sikäli tuossa olisi syrjemmille alueille hyvä markkinakikka.

^^ Kyllähän varttitase on ollut esillä silloin tällöin varmaan viimeiset liki 10 vuotta. Tosin taidettiin taas sitä lykätä. Johan nyt kyllä oli pakkasten aikaan juttua, että jos kylmä rintama olisi laajemmin Virossa ja Ruotsissa, niin alkaisi koko pohjoisen nurkan sähkövarat olla tiukilla. Ihan en usko tuota piikkitehon 10% kasvua jos kuitenkin miettii millainen määrä fossiilisista otetaan energiaa ulos joka päivä. Toki älylatureilla voi kuormitusta tasailla, mutta silloin voikin käydä niin että pakkasaamuna on auton akku edelleen tyhjä kun ei olekaan ollut kapasiteettia tarjolla. Puhumattakaan tosiaan tekniikan yleistymisestä. Aika moni kuitenkin tulee kotiin neljän maissa ja laittaa piuhan kiinni. Pitääkö sitten osata kertoa laturille meinaako illalla lähteä vielä harrastuksiin vai onko lähtö vasta aamulla :roll: Eikä tosiaan tuuli- ja sähkövoiman lisääntyminen tilannetta helpota kuten ei sekään että aika moni saattaa pakkaspäivänä napauttaa sähkösaunankin lämpimäksi etenkin kun puunpolttoakin demonisoidaan. Tosin mitä laajemmin vaikka tuulivoimaa on, niin aina jossain tuulee. Kuitenkin teollisuus pyörii pitkälti useammassa vuorossa, eli koneet ei pysähdy neljältä ja öisin tarvitaan vielä valaistustakin. Joka tapauksessa jos sähköautoja alkaa olla joku 10% luokkaa, niin silloin pitänee jo alkaa säädellä lataustehoja.

Jos haluaa sähköjä seurailla, niin Fingridillähän on liki reaaliaikainen seuranta: https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkoja ... -tila-169/

Tuosta voi myös katsella että tällä hetkellä sähköntuotannon päästöt on 133 gCO2/kWh. Pakkasessa sähköauto haukkannee noin 25 kWh/100 km. Noista tulee sellaiset 3,3 kg CO2/100 km eli noin 33 g/100 km. Toki puhtaampaa mitä polttiksella, mutta ei nyt ihan ekoilua ja toisaalta tuo laskelma ei huomioi latauksen ja purun hyötysuhteita. Jonkun kolmasosan voinee noista laskea lisää, eli jotain 45 g/100 km lie aika liki.

^ Juurikin huoltovarmuuteenhan tuossa viitattiin. En ihan äkkiä näe esimerkiksi tilannetta että vaikka armeija alkaa sähköistää kuljetuskalustoa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:29
Jos haluaa sähköjä seurailla, niin Fingridillähän on liki reaaliaikainen seuranta: https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkoja ... -tila-169/

Tuosta voi myös katsella että tällä hetkellä sähköntuotannon päästöt on 133 gCO2/kWh. Pakkasessa sähköauto haukkannee noin 25 kWh/100 km. Noista tulee sellaiset 3,3 kg CO2/100 km eli noin 33 g/100 km. Toki puhtaampaa mitä polttiksella, mutta ei nyt ihan ekoilua ja toisaalta tuo laskelma ei huomioi latauksen ja purun hyötysuhteita. Jonkun kolmasosan voinee noista laskea lisää, eli jotain 45 g/100 km lie aika liki.
Onkohan tuon CO2-lukeman määritykseen arvioitu tuontisähkön lukemia? Toki niistä ei tarvitse välittää, koska päästö tapahtuu Suomen ulkopuolella (viittaus: Helsingin kaupungin johdon näkemys Malmin jättimäisen paalutusurakan - 14000km betonipaaluja - aiheuttamista jättimäisistä päästöistä.) Ruotsista ja Norjasta saadaankin vesivoimalla tuotettua sähköä ainakin siihen asti, kunnes kaapeloinnit Keski-Eurooppaan valmistuvat ja alkavat saamaan siten sähköstään parempaa hintaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:29
Pitääkö sitten osata kertoa laturille meinaako illalla lähteä vielä harrastuksiin vai onko lähtö vasta aamulla
Käytäntöä miettiessä oon itte pohtinu että olisi melko ässävalinta sellanen laturi, joka oletusarvoisesti lataa hitaasti, mikä riittäisi itellä hienosti ns. normiarjessa, mutta olisi boooooost-nappi, josta tökkäämällä saisi teholatingin käyntiin. Boostinappi voisi vaikka infota sähkökeskukselle, että nyt voi vetää osan tilan lämmityksestä pimeeksi, tää on tietoinen valinta, niin saisi tehoakin ulos sähköliittymän puitteissa.

Paljon on jo sellasia latureita jotka mittaa kokonaisvirtaa erillisellä pulikalla ja lataa niin kovaa kuin sähköliittymästä irtoaa, mutta ite tykkäisin enempi siitä minimivirtaolettamasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:29
Toki älylatureilla voi kuormitusta tasailla, mutta silloin voikin käydä niin että pakkasaamuna on auton akku edelleen tyhjä kun ei olekaan ollut kapasiteettia tarjolla.
Sähkönkulutus on yöllä pienempää, joten ei kuormantasauksen tarvitse kuin viivyttää latauksen aloitusta kuin muutama tunti. Moinen voi olla tarpeen jo ihan siitä syystä, ettei kiinteistön pääsulakkeet pauku, kun tulee pihaan 20 sähköautoa akut puolityhjinä.

Jos sähköverkko kuukahtaa, niin nopeammin siinä ollaan ongelmissa mm. lämmityksen ja juomaveden kanssa kuin autojen "tankkauksen" suhteen. Ei toimi öljylämmitystaloissakaan kattilat, vesitorneissa ei vettä pitkään riitä (painetta ylläpidetään nykyään enempi pumpuilla kuin vesitorneilla) jne. Ja pahimpana kaikesta: tukiasemista loppuu parissa tunnissa akut, jolloin taannumme kutakuinkin kivikaudelle.

Kulutukseen on varmasti mahdollista löytää säätövaraa. Kaivetaan esim. naftaliinista varaava sähkölämmitys. Tai säädetään modernimmissa kotkotuksissa ilmavaihtoa vähän pienemmälle, valaistusta vähän alemmas, huonelämpötilan asetusarvosta 0,5 °C pois, kun sähkö on kallista. Tällaisista ratkaisusta voi löytyä vientituotteitakin, joten tämä pitää ottaa mahdollisuutena eikä pelkkänä uhkana.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:49
Onkohan tuon CO2-lukeman määritykseen arvioitu tuontisähkön lukemia?
Löytyy sekä kotimaisen tuotannon että kokonaiskulutuksen lukemat
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... aatio/co2/

Suomen sähköverkko on naimisissa Ruotsin, Norjan ja Tanskan itäosan kanssa. Tasavirtalinkit myös Viroon ja Venäjälle. Tästä näkyy, miten tehoa siirrellään rajojen yli
https://www.statnett.no/en/for-stakehol ... er-system/
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 15:10
Jos sähköverkko kuukahtaa, niin nopeammin siinä ollaan ongelmissa mm. lämmityksen ja juomaveden kanssa kuin autojen "tankkauksen" suhteen. Ei toimi öljylämmitystaloissakaan kattilat, vesitorneissa ei vettä pitkään riitä (painetta ylläpidetään nykyään enempi pumpuilla kuin vesitorneilla) jne. Ja pahimpana kaikesta: tukiasemista loppuu parissa tunnissa akut, jolloin taannumme kutakuinkin kivikaudelle.
Tällä hetkellä jonkunmoinen osa kaupunkien asukkaista voi polttomoottorien voimin siirtyä paikkaan, jossa lämmitys ja veden saanti on mahdollista ilman sähköä, mikä keventää kaupunkien painetta asukkaiden hengissä ja terveenä pitämisessä. Varastoituja polttonesteitä voidaan myös jakaa ilman toimivaa sähköverkkoa, vaikka säännöstelyyn joudutaankin. Maksuliikenne menee uusiin puihin, kun bitit ei liiku, mutta siihen löytynee ratkaisut. Onpahan sekin yksi esimerkki siitä, miksi käteisestä rahasta ei ehkä kannata luopua valtiotasolla, vaikka kännykällä maksaminen onkin niin pirun näppärää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin