Mutta kun se keltainen neste näytti olleen jo yli kaularajan.
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Sekin on huolestuttavaa, jos on alle otsakorkeuden
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Noilla jannuilla ei ollut siitä huolta, toinen vielä ikkuna auki ja kyynärpää ulkona...
sitten vasta kova jannu olisi jos tekisi tuon 30 asteen pakkasella ja tukka siinä keltaisessa nesteessä...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Liikenteestä
Ihan ajatusleikkinä, olisiko reaktiosi ollut erilainen jos liikenneympyrässä olisi driftannutJiitee kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 13:50Puoli tuntia sitten reippailukävelyllä Teamsien välillä kaksi reikäpää- peneristia luistattelee isoilla kierroksilla keskellä pientä kirkonkyläämme mm. liikenneympyrää driftaten niin että väljistä 90- 2000-luvun alun bensalenkkareista tulee välillä mustaa tai sinistä savua... en kerennyt lippalakkeja katsomaan.
a) Ferrari 812 Superspeed ja ratissa olisi ollut hyvin pukeutunut vanhempi herrasmies?
b) Saab 93 TTA ja ratissa olisi ollut pitkätukkainen blondi?
c) Alfa Stelvio ja ratissa pienikokoinen vaaleatukkainen miesoletettu?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^^Mukava kuulla että maakunnissa kulttuuriperimää vaalitaan ja museoikäisiä autoja pidetään samaan hengenvetoon pelikuntoisina!
Omilla kulmilla nuoriso on keskittynyt postaamaan juutuubiin ikätoverin tappamista. Ja mopedistitkin kadun toisella puolella ei päristele pyörillään vaan leikkaa irti päitä.
Ihan terveellä pohjalla mennään, jos rundelissa hiukan rundataan! Ja tuoreidenkin BMW merkkisten autojen luotettavuutta jos peilaa vanhempaan kalustoon, niin juniorit ovat taitavia ja teknisesti suuntautuneita.
Kunhan kukaan ei loukkaa ulkopuolisia. Itsensä jos tuossa teloo, niin se on sitten kyynel.
Omilla kulmilla nuoriso on keskittynyt postaamaan juutuubiin ikätoverin tappamista. Ja mopedistitkin kadun toisella puolella ei päristele pyörillään vaan leikkaa irti päitä.
Ihan terveellä pohjalla mennään, jos rundelissa hiukan rundataan! Ja tuoreidenkin BMW merkkisten autojen luotettavuutta jos peilaa vanhempaan kalustoon, niin juniorit ovat taitavia ja teknisesti suuntautuneita.
Kunhan kukaan ei loukkaa ulkopuolisia. Itsensä jos tuossa teloo, niin se on sitten kyynel.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Kuskin keltaisen nesteen taso kehossa ratkaisee reaktioni.FinPat kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 14:26Ihan ajatusleikkinä, olisiko reaktiosi ollut erilainen jos liikenneympyrässä olisi driftannutJiitee kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 13:50Puoli tuntia sitten reippailukävelyllä Teamsien välillä kaksi reikäpää- peneristia luistattelee isoilla kierroksilla keskellä pientä kirkonkyläämme mm. liikenneympyrää driftaten niin että väljistä 90- 2000-luvun alun bensalenkkareista tulee välillä mustaa tai sinistä savua... en kerennyt lippalakkeja katsomaan.
a) Ferrari 812 Superspeed ja ratissa olisi ollut hyvin pukeutunut vanhempi herrasmies?
b) Saab 93 TTA ja ratissa olisi ollut pitkätukkainen blondi?
c) Alfa Stelvio ja ratissa pienikokoinen vaaleatukkainen miesoletettu?
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Kyllä julkisella paikalla ja tieliikenteessä tehtynä tuo osoittaa kuskin typeryyden ja keltaisen nesteen määrän tason. Tokilerppu kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 14:28^^Mukava kuulla että maakunnissa kulttuuriperimää vaalitaan ja museoikäisiä autoja pidetään samaan hengenvetoon pelikuntoisina!
Omilla kulmilla nuoriso on keskittynyt postaamaan juutuubiin ikätoverin tappamista. Ja mopedistitkin kadun toisella puolella ei päristele pyörillään vaan leikkaa irti päitä.
Ihan terveellä pohjalla mennään, jos rundelissa hiukan rundataan! Ja tuoreidenkin BMW merkkisten autojen luotettavuutta jos peilaa vanhempaan kalustoon, niin juniorit ovat taitavia ja teknisesti suuntautuneita.
Kunhan kukaan ei loukkaa ulkopuolisia. Itsensä jos tuossa teloo, niin se on sitten kyynel.
itseäni on siunattu jopa 3 km:n pätkällä omaa yksityistä metsäautotietä, joten lienen etuoikeutettu. Mites olisi jäärataharjoitukset kerhojen puitteissa yms. penarinuorisollekin suljetulla alueella? Toki siinä ei voi tehdä vaikutusta toiseen sukupuoleen...
Itse haluan tehdä rattipelleilyä sitten kun haluan kunnolla. Tuota metsäautotien pätkää on muuten naapurin poijaan kanssa ajettu Fiat 600 ja 850-
kalustolla 70-luvulla jo ennen ajokorttia aina lähes puoli tankkia kerralla. Mutta isän oppi painui minulle todella hyvin päähän - ei liikenteessä.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Kieltämättä näin.
Mahtaako tuolla räppäilyllä saada nykyään haluttua huomiota vastakkaiselta sukupuolelta - jos koskaan on saanut?
Liikenne taitaa olla siihenkin puuhaan vähän huono paikka.
Mahtaako tuolla räppäilyllä saada nykyään haluttua huomiota vastakkaiselta sukupuolelta - jos koskaan on saanut?
Liikenne taitaa olla siihenkin puuhaan vähän huono paikka.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Vähän tähän malliin?
Kolmenkympin pakkasia ei saatu, pahoittelut siitä. Kylmin avoilukeli on ollut -28C, mutta se oli brittisportilla, ei penarilla. Enkä silloin ihan t-paitasillani ajanut.
(kuva on jääradalta, ei tieliikenteestä)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Eilen iltasella oli kolmostie ihan peili, mutta aika moni ei kokenut tarvetta juuri hidastella. Itse koin kyltin satasen vielä hyväksi, osa tyytyi kahdeksaankymppiin, mutta hyvää kyytiä meni autoa ohi minustakin. Ei ihme, että siellä oli peltiäkin jossain kohti kolissut radiosta kuultuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Liikenteestä
Muksis ja autojen toimitusaikoihin hieman logistiikkalisää?
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... jen+turmaa
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... jen+turmaa
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
^Vähän myöhäistetään toimitusaikaa, sitten saa tilaajat uudet autonsa hyvin kiillotettuna ja vielä lumiharjat kaupan päälle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Liikenteestä
Se vaati kolme kuollutta, että saatiin lupa aurata tie. Nyt tuo 800 on aurattu reunoja myöten ja ajettu alaterällä tasaiseksi.
https://www.kaleva.fi/henkiloauto-ja-ku ... -v/3309720
https://www.kaleva.fi/henkiloauto-ja-ku ... -v/3309720
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Autoilija maksaa myös pyöräilijän törmäilyn
Reilu peli. Ei taida kukaan uskaltaa ehdottaa liikennevakuutuspakkoa myös fillareille. Toisaalta tuo voisi jeesata myös varkausten kanssa.
Reilu peli. Ei taida kukaan uskaltaa ehdottaa liikennevakuutuspakkoa myös fillareille. Toisaalta tuo voisi jeesata myös varkausten kanssa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Liikenteestä
Vakuutuskuviot voivat olla erikoisia.
Viime keväänä kävi niin kurjasti, että perheen koira veti hihnansa poikki ampaisten rusakon perään korvat suljettuna - ja parivaljakko päätyi alle minuutissa moottoritielle arvattavin seurauksin. En sattuneesta syystä kovin montaa ajatusta antanut vastuukysymyksille kuollutta koiraa kantaessa ja annoin poliisille yhteystiedot.
Kävi ilmi, että en ollut ottanut vastuuvakuutusta koiralleni, mutta kuolema itsessään korvattiin. Koira rinnastetaan omaisuuteen lakijutuissa, joten korvaukset maksettiin sitten lopulta minun kotivakuutukseen kuuluvasta vastuuvakuutuksesta. Törmänneestä autosta oli puskuri rikki ja valutti tuulilasinpesunesteitä maahan, joten arvelin ettei summa voisi olla kummoinen vaikka itsekin joutuisi sen maksamaan, mutta totuus oli toinen: Korvatun korjaamolaskun loppusumma oli 4000+ euroa Ei riittänyt voimia selvittää millainen vedätys tämä oli, ehkä olisi pitänyt.
Tässä samalla oli menossa selvittely hihnan valmistajan kanssa katkeamisen syystä, sillä hiha katkesi molemmista päistä tikkauksen kohdalta huomattavan vähäisellä voimalla. Suunnitteluvikahan se oli, sillä kun testasivat uuden vastaavaan, katkesi se samalla tapaa molemmista päistä tikkauksesta ja saivat katkaisuvoimaksi 118kg(!), joka on aivan mitätön tuohon käyttötarkoitukseen. Vakuutusyhtiö tarjosi mahdollisuutta yrittää periä auton korjauskulut hihnavalmistajalta, mutta maksoin mieluummin 150€ omavastuun, ettei asiaan täytyisi enää palata.
Jotta tähän tulee vähän lisää liikennekulmaakin: en halua tietää millainen lopputulos olisi ollut, jos hihna olisi katkennut neljän ruuhkan aikoihin. Nyt selvittiin "vain" koiran kuolemalla. Rusakkohan jatkoi menoaan.
Viime keväänä kävi niin kurjasti, että perheen koira veti hihnansa poikki ampaisten rusakon perään korvat suljettuna - ja parivaljakko päätyi alle minuutissa moottoritielle arvattavin seurauksin. En sattuneesta syystä kovin montaa ajatusta antanut vastuukysymyksille kuollutta koiraa kantaessa ja annoin poliisille yhteystiedot.
Kävi ilmi, että en ollut ottanut vastuuvakuutusta koiralleni, mutta kuolema itsessään korvattiin. Koira rinnastetaan omaisuuteen lakijutuissa, joten korvaukset maksettiin sitten lopulta minun kotivakuutukseen kuuluvasta vastuuvakuutuksesta. Törmänneestä autosta oli puskuri rikki ja valutti tuulilasinpesunesteitä maahan, joten arvelin ettei summa voisi olla kummoinen vaikka itsekin joutuisi sen maksamaan, mutta totuus oli toinen: Korvatun korjaamolaskun loppusumma oli 4000+ euroa Ei riittänyt voimia selvittää millainen vedätys tämä oli, ehkä olisi pitänyt.
Tässä samalla oli menossa selvittely hihnan valmistajan kanssa katkeamisen syystä, sillä hiha katkesi molemmista päistä tikkauksen kohdalta huomattavan vähäisellä voimalla. Suunnitteluvikahan se oli, sillä kun testasivat uuden vastaavaan, katkesi se samalla tapaa molemmista päistä tikkauksesta ja saivat katkaisuvoimaksi 118kg(!), joka on aivan mitätön tuohon käyttötarkoitukseen. Vakuutusyhtiö tarjosi mahdollisuutta yrittää periä auton korjauskulut hihnavalmistajalta, mutta maksoin mieluummin 150€ omavastuun, ettei asiaan täytyisi enää palata.
Jotta tähän tulee vähän lisää liikennekulmaakin: en halua tietää millainen lopputulos olisi ollut, jos hihna olisi katkennut neljän ruuhkan aikoihin. Nyt selvittiin "vain" koiran kuolemalla. Rusakkohan jatkoi menoaan.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Liikenteestä
^ Jos käy vakuutusyhtiön valtuuttamalla korjaamolla tekemässä korjausarvion, niin hinnat on ihan poskettomia. Mulla kävi Giuliettan kanssa pieni vahinko ja etukilpi meni rullalle ja etupuskuriin tuli pieni naarmu kilven taakse. Korjausarvio oli 950 €. Tilasin sitten uuden rekisterikilven ja muutamalla eurolla uuden kilventaustan, niin ei tarvinnut enempää vakuutuksen kanssa ihmetellä.
Re: Liikenteestä
Olipa muuten liukasta tänään Varsinais-Suomessa. Yllättävän moni kanssa-autoilija oli käynyt testaamassa ojien syvyttää ja penkkojen pitävyyttä 8-tiellä. Onneksi Stelvio päätti kuitenkin pysyä tiellä.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Liikenteestä
Joo, talven eka päivä, kun mieleen tuli että nastarenkaat olisivat itseasiassa talvessa kätevämmät kuin kitkarenkaat. Mutta tiellä ja ehjänä pysyttiin, kun piti reilumpia etäisyyksiä myös ulkotiloissa.
Cotzy
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Itse tökkäsin vakkariin etäisyyden maksimiin, mutta perässä tultiin kyllä varsin pienellä välillä. Sitten vielä nämä, kun arempi kuski ajeli kuuttakymppiä niin seuraavat hiillostaa parin kolmen autonmitan päässä. Mietin, että jos tuollainen törmää persuksiin niin kuinka paljon tötöilijän takapenkille saa heittää lunta?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Olen monesti ihmetellyt mikä saa perskärpäsen roikkumaan takaluukkua ihailemassa lasiin loskaa saaden.
Ja mielelläni sitä heille suon. Ääliövolkkaristi ymmärsi jättäytyä kauemmaksi kun rapaa pientareelta tuulilasille tarjoilin.
Ja mielelläni sitä heille suon. Ääliövolkkaristi ymmärsi jättäytyä kauemmaksi kun rapaa pientareelta tuulilasille tarjoilin.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
Sinällään lähes uuden näköiset ja syvällä kuviolla olevat mutta jo kolmannella ajokaudellaan olevat nastat liukastelivat tänään siinä kuin kitkatkin. Jolleivat enemmän. Nopeasti kuluvat nastat pyöreiksi.
Pitäisi varmaan joka talveksi ostaa uudet rinkulat.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Ei taida pito-ongelmat olla nastoista kiinni. Enemmän kovettunut kumi. Tarkasta paistopäivä renkaista.
Rouva päivitti talvikumit Puntoon kun lumet saapuivat. Edellisillä olikin ikää 10 vuotta.
Rouva päivitti talvikumit Puntoon kun lumet saapuivat. Edellisillä olikin ikää 10 vuotta.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Liikenteestä
2017 näyttäisivät tulleen uunista ulos. Pito-onglemien juurisyynä näkisin nopeasti lähelle nollaa pudoneen lämpötilan yhdessä kevyen lumisateen kanssa eli tienpinta oli eilen oikeasti liukas.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Niin oli joo! Asvaltti periaatteessa paljas, mutta pinta kuurassa tms. Kaupunkialueella paras pito löytyi urien vierestä pakkaslumelta.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Siis mustaa jäätä. Sehän ei TM & co testiohjelmistoon kuulu. Samoin vältellään visusti testaamasta ikääntyneitä nastarenkaita, jolle em. on myrkkyä. Näin ei tule enempää vääriä mittaustuloksia, jotka pitäisi jättää arvostelussa huomioimatta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
Kuinka paljon kilometrejä ja ikää moderni nastarengas kestää niin että suorituskyky säilyy?insinörtti kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 08:36Siis mustaa jäätä. Sehän ei TM & co testiohjelmistoon kuulu. Samoin vältellään visusti testaamasta ikääntyneitä nastarenkaita, jolle em. on myrkkyä. Näin ei tule enempää vääriä mittaustuloksia, jotka pitäisi jättää arvostelussa huomioimatta.
Stelviossa olevat 2017 paistetut noin 40-50tkm ajetut Ultragrp Ice Artic renkaat näyttävät todellakin hyviltä, kaikki nastat tallessa, urasyvyys visuaalisesti arvioiden varmasti riittävä ja niin edelleen. Ainoastaan nastojen kärjet näyttävät kuluneen pyöreimmiksi ja jos uusi rengas olisi vieressä niin ehkä hienosyisessä lamellirakenteessa näkyisi eroja mutta ilman verrokkia ei osaa sanoa. Ja liukasta oli.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Ainakin 2013 paistettu Nokian 8 nastat oli kovin pidottomat jo talvella -16/-17, vaikka renkaissa oli vielä 6 näkyvissä. Pitkään kesti uskoa, että vika ja syy oli oikeasti niissä renkaissa. Tuota ensimmäisten millien ”pitopehmeää” tosin veikkailen ihan vain nokialaisten ominaisuudeksi.
Eilen meinasin todistaa aitiopaikalta mersun ruttaantumista. Lähti edessä liikennevaloista kaiketi täysiä ja jossain 60 vauhdissa se alkoi kirjoittamaan ja sitten olikin leveitä luisuja, kun kuski yritti pitää sitä erossa toisen puolen kivetyksestä ja toisen puolen kaiteesta. Korjaukset vahvasti myöhässä ja vaikka alkuun saattoi olla hauskaakin, niin myöhässä olevien ohjausten jälkeen suunta olikin jo muualle kuin suoraan eteenpäin.
Eilen meinasin todistaa aitiopaikalta mersun ruttaantumista. Lähti edessä liikennevaloista kaiketi täysiä ja jossain 60 vauhdissa se alkoi kirjoittamaan ja sitten olikin leveitä luisuja, kun kuski yritti pitää sitä erossa toisen puolen kivetyksestä ja toisen puolen kaiteesta. Korjaukset vahvasti myöhässä ja vaikka alkuun saattoi olla hauskaakin, niin myöhässä olevien ohjausten jälkeen suunta olikin jo muualle kuin suoraan eteenpäin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tämä onkin paha kysymys. Piintyneenä kyynikkona ajattelen, ettei kovin hyvin, koska kotimaista Nokiaa mielellään suosivat lehdet visusti välttävät tämän tutkimista.
Se ainakin tiedetään, että ikääntynyt nastarengas voi olla todella liukas, vaikka olisi päällisin puolin lähes priima. Moottorilehti testasi taannoin olikosenyt 12 vuoden ikäistä Hakkapeliittaa, jossa oli pintaa 8 mm ja nastat tallella. Siis päällepäin kuin uusi, mutta jarrutusmatka +70 % tjsp uuteen verrattuna.
Myöhemmin toistivat testin 3 ja 5 vuoden ikäisillä kitkarenkailla. 3-vuotias lähes uuden veroinen, mutta 5 vuotias ja 4 millimetriin kulunut selvästi heikompi. Ilmeisesti kitkarenkaassa on pehmeää kumia vain ohut kerros pinnassa ja sen kuluttua pois paljastuu kovempi runko, joka sitten on liukas. Täsmäisi omiin kokemuksiini Giuluettan kanssa. 5 talvea ihan OK, mutta viimeisenä keväänä renkaat muuttuivat todella liukkaiksi. Pelkkä kostea asvaltti oli jo haaste, vaikka lämpötila tukevasti plussan pulella. Piti käytellä kaasua varovasti, etten jäänyt sutimaan suojatiemaalausten päälle...
Varmasti nämä pehmeät pintakumit ovat nastarenkaissakin käytössä, joten pito häviää, kun kulutuspinnasta on kulunut puolet pois tai ikä tehnyt tehtävänsä. Lisäksi tulee nastojen pyöristyminen. Viime "talven" kelit varmaan tehneet tuhoa tämän suhteen.
Edit: Tätä "pitopehmeää" ovat varmaan muutkin harrastaneet. Stilon (vm 2003) nastarenkaat ihan luistimet jo 4-5 vuoden iässä, vähistä kilometreistä huolimatta, ja hämärä muistikuva on, että merkki olisi voinut olla Conti. Samoin Contin kesärenkaat sulivat 2008 Bravon alla alkuun sellaista vauhtia, etten uskonut niiden riittävän syksyä pidemmälle. Lopulta ajoin niillä kuitenkin 4 vuotta. Conti ottikin jossain vaiheessa tavoitteekseen keskittyä renkaan käyttöiän pidentämiseen. Olisiko palautetta tullut?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Jos oli taitava luisuttelija niin saattoi vetää tahallaan 'kenossa'. Tuo oma Diudi menee niin mehukkaasti kaasulla luisussa että se on addiktoivaa. Ei nyt juuri koskaan tosin mainitsemassasi tilanteessa. Mulla on tässä laitteessa muuten -13 Nordman nastat, ja tuntuu olevan Quattrolle vielä ihan kelvolliset. Vähän vähemmän saisi puskea välillä. Mutta perä tulee yleensä sivulle käännöksessä kaasulla.Alfissimo kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 09:38Eilen meinasin todistaa aitiopaikalta mersun ruttaantumista. Lähti edessä liikennevaloista kaiketi täysiä ja jossain 60 vauhdissa se alkoi kirjoittamaan ja sitten olikin leveitä luisuja, kun kuski yritti pitää sitä erossa toisen puolen kivetyksestä ja toisen puolen kaiteesta. Korjaukset vahvasti myöhässä ja vaikka alkuun saattoi olla hauskaakin, niin myöhässä olevien ohjausten jälkeen suunta olikin jo muualle kuin suoraan eteenpäin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Ehkä mulla alkaa jo ikä painaa, mutta suoralla tiellä se ei ollut edes näyttävää ja kuten todettua, parin ensimmäisen myöhässä olleen korjauksen jälkeen oli jo sen verran leveää, että kyllä se taaksepäin ainakin näytti enemmän pelastusyritykseltä, kuin tahalliselta hauskalta
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Liikenteestä
Hakkapeliitta 7,8,9 renkaista voisi sanoa että yksi talvi / 15000km on se mitä ne enintään toimii hyvin. Sen jälkeen pito on selvästi huonompi uuteen verrattuna. Toki niillä ajaa senkin jälkeen pitkään, mutta täytyy hieman ennakoida tilanteita. Ja pakko mainita, että onhan nuo luokattoman huonot renkaat jos lämpötila nousee muutaman asteen plussan puolelle.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Renkaiden kulumisesta ja nastat vs kitkat tilanteesta omat pari senttiä. X1 alla on 250 km ajetut Continentalin kitkat. Niiden pito nyt, kun lauhtuminen on liukastuttanut paikat, jatkuu vakuuttavana. Erittäin pystyvä vetopito, sivuttaispito on hämmentävä ja auto pysähtyykin kiitettävästi. Samaan aikaan Vitarassa on 2016 paistoleimalla Nokian nastat, autolla ajettu 66tkm, nastoilla tästä varmaankin alle puolet. Hyväkuntoiset silmämääräisesti. Liukkaat ajossa. Vetopitoa on suht hyvin, mutta kaarrepitoa aika heikosti ja pysähtyminen uhkaa mennä pitkäksi. Noh, en valita, koska autolla pystyy hassuttelemaan sivuttain, mutta renkaat ovat selvästi kuluneet eikä ole pienintä kysymystäkään vaativissa oloissa kummat renkaat toimivat paremmin, uuden kitkat vai keski-ikäiset nastat. Aion silti (jos Vitara on vielä) ensi talvena ajaa näillä renkailla, ei ne missään nimessä vaaralliset ole.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Muutamista edellisistä rengaskierroksista jäänyt sellainen fiilis, että ensimmäisen talven ovat oikeinkin hyvät. Toinen talvi vielä menee, mutta sitten on alamäki nopeaa vaikka miten olisi pintaa ja nastoja jäljellä. Kitkoilla tuo vielä korostuu. Viimeksi Contin kitkat meni vaihtoon kolmannen talven jälkeen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Sama, neljäs talvi on tyypillisesti jo ankeeta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Elämä oli helppoo kun hinkkas 50-60tkm/v ja budjetoi ajamisen sen mukaan.
Joka kesä uudet eturenkaat, joka toinen kesä uudet takarenkaat ja joka toinen talvi uus talvirengaskierto. Koskaan ei tarvinnu ajaa varsinaisesti huonoilla renkailla, muttei myöskään heittää oikeesti hyviä kumeja jonkaan. Järkevästi ajoittaen ei koskaan osunut kaupoille sesonkiaikaan ja hinnatkin oli järkeviä.
En silti yhtään harmittele nykyistä 20tkm/v -rytmiä ja siitä seuraavaa renkaiden kulumattomuutta, säästyy paljon valuuttaa.
Joka kesä uudet eturenkaat, joka toinen kesä uudet takarenkaat ja joka toinen talvi uus talvirengaskierto. Koskaan ei tarvinnu ajaa varsinaisesti huonoilla renkailla, muttei myöskään heittää oikeesti hyviä kumeja jonkaan. Järkevästi ajoittaen ei koskaan osunut kaupoille sesonkiaikaan ja hinnatkin oli järkeviä.
En silti yhtään harmittele nykyistä 20tkm/v -rytmiä ja siitä seuraavaa renkaiden kulumattomuutta, säästyy paljon valuuttaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Kertokaas montako kuukautta teillä on käyttöautossa talvirenkaat vuodessa? Raumalla asun eli varsin lauhalla ilmastovyöhykkeellä ja silti tulee yli viisi kuukautta helposti jopa lähemmäs puolivuotta! Jotenkin mieltää, että talvirengaskausi olisi selvästi lyhyempi.
Yli 20tkm ajoa talvikauteen eli parin talven välein vaihdan uudet alle.
Yli 20tkm ajoa talvikauteen eli parin talven välein vaihdan uudet alle.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Liikenteestä
Laajennan vielä aiempaa vakuutuspohdintaani:
Jos aiheutan toimillani ketjukolarin tai "omaisuuteni" sellaisen aiheuttaa, niin maksetaan vain ensimmäisen osuman kulut minun vakuutuksestani, vaiko koko tapahtumaketjusta koituvat?
Voisin kuvitella, että jos vaikkapa aiemmin ketjussa esiintynyt autokuljetus kellahtaa seurauksena ojaan, alkaa kulut olla pian melko vallattomat?
Auton kohdalla liikennevakuutus on pakollinen, mutta mitä jos aiheutat tapahtumaketjun jalankulkijana tahi pöyräilijänä - tahi sen aiheuttaa omistamasi eläin. Missään näissä tapauksissa ei ole velvoitetta sille, että olisi olemassa vastuuvakuutus.
Jos aiheutan toimillani ketjukolarin tai "omaisuuteni" sellaisen aiheuttaa, niin maksetaan vain ensimmäisen osuman kulut minun vakuutuksestani, vaiko koko tapahtumaketjusta koituvat?
Voisin kuvitella, että jos vaikkapa aiemmin ketjussa esiintynyt autokuljetus kellahtaa seurauksena ojaan, alkaa kulut olla pian melko vallattomat?
Auton kohdalla liikennevakuutus on pakollinen, mutta mitä jos aiheutat tapahtumaketjun jalankulkijana tahi pöyräilijänä - tahi sen aiheuttaa omistamasi eläin. Missään näissä tapauksissa ei ole velvoitetta sille, että olisi olemassa vastuuvakuutus.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Mulla vähän talvesta riippuen n. 4kk.Raimo Miettinen kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 16:34Kertokaas montako kuukautta teillä on käyttöautossa talvirenkaat vuodessa? Raumalla asun eli varsin lauhalla ilmastovyöhykkeellä ja silti tulee yli viisi kuukautta helposti jopa lähemmäs puolivuotta! Jotenkin mieltää, että talvirengaskausi olisi selvästi lyhyempi.
Yli 20tkm ajoa talvikauteen eli parin talven välein vaihdan uudet alle.
Re: Liikenteestä
Eikö tuolla jo aiemmin todettu että törttöileväkin pyöräilijän aiheuttamat tuhot maksaa autoilijan vakuutus?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Liikenteestä
Marraskuun alkuviikkoina menevät talvirenkaat alle vähän kelien mukaan ja poistuvat viimeisen, yleensä pääsiäiseen ajoittuvan, Lapin matkan jälkeen.Raimo Miettinen kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 16:34Kertokaas montako kuukautta teillä on käyttöautossa talvirenkaat vuodessa? Raumalla asun eli varsin lauhalla ilmastovyöhykkeellä ja silti tulee yli viisi kuukautta helposti jopa lähemmäs puolivuotta! Jotenkin mieltää, että talvirengaskausi olisi selvästi lyhyempi.
Yli 20tkm ajoa talvikauteen eli parin talven välein vaihdan uudet alle.
Jollakin tapaa vaalimisen arvoinen perinne vaihtaa renkaat räntäsateessa sekä kiireessä. Ennakointi pilaisi tuon.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Liikenteestä
Luin nyt jutun tarkemmin ja niinhän siellä sanottiin - jotenkin jäin nopealla vilkaisulla käsitykseen että oli yksittäisestä erimielisyydestä kyse:
"– Niin sanotun ankaran vastuun perusteella autoilijan liikennevakuutuksesta korvataan lähtökohtaisesti kaikki vahingot, joissa toisena osapuolena on ollut pyöräilijä tai jalankulkija." - se jatkotörmäysten kohtalo jää tässäkin tosin auki?
Edellä mainittu kuitenkaan ei ole asianlaita, jos lemmikkisi aiheuttaa auto-onnettomuuden, kuten itse sain oppia. Pohdin että kuinkahan moni tuon tietää, sillä kulut voivat nousta aika hurjiksi. Sitä en tiedä miten tilanne olisi edennyt, jos minulla ei olisi ollut vahinkovastuuvakuutusta ja sen jälkeen olisi käynyt ilmi ettei autoilijalla ole kaskoa - tai jos törmänneitä autoilijoita olisi ollut useita. Tai jos olisi ollut henkilövahinkoja. Mitä jos olisin tahallisesti pitänyt koiraani irti ja rikkonut siten lakia? Muuttaisiko asiaa?
Mitenhän tämä toimii hevosharrastajilla? Niitä kuitenkin liikkuu maanteilläkin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Lonkalta sanoisin että jostain marraskuulta maaliskuulle yleensä, toki vähän kelejä kattellen. Pääsiäistä kannattaa huomioida, vanha nastakieltajoitus ei ollut ihan tuulesta temmattu.Raimo Miettinen kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 16:34Kertokaas montako kuukautta teillä on käyttöautossa talvirenkaat vuodessa? Raumalla asun eli varsin lauhalla ilmastovyöhykkeellä ja silti tulee yli viisi kuukautta helposti jopa lähemmäs puolivuotta! Jotenkin mieltää, että talvirengaskausi olisi selvästi lyhyempi.
Ensimmäisen, sitä seuraava osuma menee mitä todennäköisimmin "kyetä pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla" -lauseen piikkiin.
Kerran sämpylän keskellä olleena täyttelin itse vahinkoilmoituksen omasta (no, firman) keulasta ja edellämenneen Accordin takapuskurista, mun (no, firman) takapuskuri meni takana tulleen autokouluopen vakuutuksiin. Tasapuolista, kaikkihan me reagoitiin myöhässä ja/tai ajettiin liian lähellä.
Kyl. Tuo nyt ei sinänsä ketjukolarista mene kun siinä on vain yksi osuma, vaikkakin kallis sellainen, mutta kyllä se korpeisi itte kaivaa kuvetta korvaamiseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Tapahtui itselle aika pian kortin saamisen jälkeen, että kissa päätti juosta pellon reunasta autoni alle ja oli opetettu, että jos selkeä lemmikki, niin soitettava poliisi. Poliisi kysyi ensimmäisenä, hajosiko autosta jotain, ei mitään, pääsin jatkamaan.
Jälkipäin työkaveri totesi, että auton vahingot olisi mennyt kissan omistajan piikkiin.
Ei ole onneksi sen jälkeen ollut tilannetta, että olisi tarvinnut lemmikin takia miettiä korjausten maksajaa.
Jälkipäin työkaveri totesi, että auton vahingot olisi mennyt kissan omistajan piikkiin.
Ei ole onneksi sen jälkeen ollut tilannetta, että olisi tarvinnut lemmikin takia miettiä korjausten maksajaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Liikenteestä
Noin 6kk + vähän päälle talvesta riippuen. Kun käsivarteen sataa ensilumi, niin se on suunnilleen 2vko päästä täällä. Yleensä lokakuun puoliväli on vaihtoaika. Keväällä vaihto kesärenkaisiin menee lähemmäs vappua, koska pienemmillä teillä on edelleen polannetta.Raimo Miettinen kirjoitti: ↑02 Helmi 2021, 16:34Kertokaas montako kuukautta teillä on käyttöautossa talvirenkaat vuodessa? Raumalla asun eli varsin lauhalla ilmastovyöhykkeellä ja silti tulee yli viisi kuukautta helposti jopa lähemmäs puolivuotta! Jotenkin mieltää, että talvirengaskausi olisi selvästi lyhyempi.
Yli 20tkm ajoa talvikauteen eli parin talven välein vaihdan uudet alle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Itsellä nyt nuo Michelin X-ice snow:t alla. Näiden ideologiahan on se, että uutena häviää muiden valmistajien renkaille. Mutta jo yhden talven jälkeen tasoittuu, jonka jälkeen väitetysti toisesta talvesta eteenpäin selkeästi parempi pito, kuin muissa. Nähtäväksi jää - uutena pito häviää jonkin verran Continentalin CVC6:lle samnalaisen auton alla, mutta jos ensi talvena on about sama pito kuin nyt, niin etu on jo Misukoiden puolella.
Ei huonot renkaat, mutta ei myöskään äänettömät - jäällä ja polanteella jopa kovaääniset; toisaalta mulla on ainakin yks pyöränlaakeri menossa tai mennyt, että voi olla sitäkin...
Ja yleensä loka-marraskuussa menee talvirenkaat alle, pois ne lähtee maalia-huhtikuussa. Kelien mukaan
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Vaimo jäi auton alle ehkä 1992. Vakuutusyhtiön mukaan oli hänen vikansa, joten fillari, kypärä ja muut rensselit maksettiin meidän kotivakuutuksesta, saattoi mennä myös autolijan damaget, tai ainakin korvauspäätökseen ne oli listattu.
Poliisiahan ei paikalle kukaan kutsunut, mutta kuskin duunikaverin mukaan sen henki haiskahteli usein maanantaiaamuisin, jolloin siis turmakin tapahtui. Lisäksi siinä Ullanmäentien suoralla näki silloin huikeita ohituksia ja ylinopeuksia.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Muistaakseni liikennevakuutuksen maksimikorvaus on kolme miljoonaa euroa. Sitä en kyllä osaa sanoa mitä tapahtuu, jos kulut on kovemmat, meneekö ne sitten syyttömän osapuolen omasta vakuutuksesta, vai karhultaanko syylliseltä ylimennyttä kulunkia?
Muutama vuosi sitten traktori tai kuorma auto, en muista kumpi, ajoi tasoristeyksessä Pendolinon alle. Pendolinon vaunu lähetettiin Italiaan tehtaalle rakennettavaksi uudelleen ja juna oli vuoden pois liikenteestä. Kolme miljoonaa tuskin riitti kuluihin...