Joo eli mitenköhän tän kanssa kannattais edetä. Aattelin tossa eilen vaihtaa palat edestä ja kun vihdoin sain vanhat palat pois huomasin että toinen mäntä on ihan jumissa. Pitääkö samantien ostaa uus mäntä vai voiko tota vielä käyttää jos sen saa irti ja miten kannattaa yrittää irrottaa?
Nyt meen purkamaan toista puolta, toivottavasti ei ois se jumissa
Viimeksi muokannut Midi, 05 Heinä 2005, 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kokeile irrotusta esim kahdella ruuvimeisselillä kampeamalla, jos ei niillä irtoa kokeile paineilmaa ilmausruuvin kautta.
Kyllä vanhasta sylinteristä ja männästä saa yleensä ihan hyvän kun putsaa hienolla teräsvillalla ruosteolan männästa.
Uudet tiivisteet ja jarrurasvaa niin tulee uudenveroiset.
No hyvä tietää et sen saa kunnostettua, pitää vaikka huomenna siihen paneutua.
Toisen satulan ilmausnippa on niin p*rkeleen jumissa ja ihan pyöreä, ei ees lukkopihdeillä aukea(tosin mulla on vaan tommoset pienet pihdit).
Ainiin, kuuluukos tuolla olla palojen ja satulan välissä semmoset metalli liuskat(jousilevyt?)?. Kun ainakin muitten autojen jarruissa mitä oon avannu oli semmoset.
Jumittanut mäntä irtoaa yleensä helpoimmin irrottamalla satula paikaltaan ja pumppaamalla polkimella mäntä liikenteeseen. 75:ssa vaan tulee ongelmaksi sinänsä yllättävän hienot alumiiniset kaksimäntäsatulat, joista satulan irrotus ja pumppaus aiheuttaa sen, että se helpommin liikkuva mäntä pullahtaa pihalle. Jos saat sen jollain lukituksella pysymään sisällä niin pumppaaminen voisi olla muuten hyvä konsti.
Nyt se mäntä ainakin liikku kun painoin puristimella sitä sisäänpäin, nyt sitten vaan tuli tenkkapoo et miten saan sen ulos, ehkäpä pitää huomenna töissä kokeilla paineilmalla.
kalle kirjoitti:jos paineilmalla kokeilet niin kannattaa varoa.. saattaa lähteä melko
äkäisesti pois se mäntä..
no ei kannata kyllä ainakaan sormea jättää väliin...
juu kaikissa malleisssa ei satulat ole alumiinia, mielestäni ainoastaan 75/TS/V6/turbo - malleissa käytetyt Brembot alumiinivalua..
miten lienee sitten noiden Aten satuloiden suhteen?
Herkistelyllä todennäköisesti lähtee toimimaan. Vähän aikaa sitten itellä ihan sama juttu. Herkistely työkaluna toimii isosorkkarauta joidenka päihin laitettu jesaria. Herkistelystä niin väännät sen männän sisään ja (toimivalla puolella pala ettei levy taivu liikaa) senjälkeen ohut j.pala paikoilleen ja painelet jarrua mäntä tulee ulos, jonka jälkeen toistat saman jutun n. 5-10 kertaa. Kummatkin puolet kannattaa herkistellä. Männät pitäis tulla niin herkäksi "toivottavasti" että kun toista mäntää työntää sisään niin toinenkin liikkuu, näin siis ATE satuloissa. Materiaalista ei ole tietoa vaik niiden kanssa on tullut fiksailtua. Pieni varoituksen sananen ilmausruuvista niin itse en lähtisi koskemaan siihen jos jarrut on toiminut ok muuten! Voi nimittäin aika helposti poiketa!
Taidan nyt tyytyä sittenkin ihan vaan herkistelyyn koska rahat on todella tiukalla. Mutta pitää vissiin jostain ostaa ne jousilevyt sinne kun kummaltakin puolelta puuttuu.
Minkä paksuista tuo alumiinivalu on tuossa etusatulassa? Etenkin vanteen kiinnityslaipan vieressä olevan kulman paksuus kiinnostaa, sitä kun on tullut vähän hiottua että mahtuu isot vanteet eteen. 5mm spasereillä saa kyllä mahtumaan hiomalla vähän vanteen laippaa, mikä on siis liian leveä 75:n. Sitten pitää vielä päättää että tilatakko uudet kumit vähän matalemmalla profiililla eli 225/40 -16 vaiko leikata sisältä noita Evoluzionen helmoja Kumit tietysti maksaa eikä tuolta sisältä leikkaamisella ole käytännön merkitystä vaikka onkin harmi raiskata harvinaisia muovin kappaleita.