Kytkin pentele
Valvoja: Moderators
Kytkin pentele
164:n kytkin meni ihan hervottomaksi. Neuvokkaan poikana Motonettiin ja uusi pääsylinteri hakuun . Samalla uudet tulpat ja ilmanputsari.
Reppavana sanoin vaimolle, että pappa laittaa Alfan ajokuntoon in no time. No problemo, tää on tyyppivika nääs ja näitä laitellaan tosta vaan
Ja illan pakerruksen tulos. Kone käy kun vanha ompelukone ja kytkin on edelleen täysin holtiton kuin se hullun m...
Kun kytkinpoljinta painaa niin se jääpi lattiaan. Mitään tuntoa siinä ei ole ja nestettäkään ei säiliöstä näyttäisi siirtyvän minnekään. Tutkimukset osoittavat, että työsylinterin suojakumi on irti ja sylinterin alapuoli on kostea, ilmeisesti kytkinnesteestä. Onko tuttua? Lähdenkö huomenna hakemaan työsykinteriä vai voisiko motonetin pääsylinteri olla ns. paskana jo valmiiksi. Kaikki on tietysti mahdollista, vaan jos heti suoralta kädeltä joku osaa avittaa niin säästyisin turhilta reissuilta.
Reppavana sanoin vaimolle, että pappa laittaa Alfan ajokuntoon in no time. No problemo, tää on tyyppivika nääs ja näitä laitellaan tosta vaan
Ja illan pakerruksen tulos. Kone käy kun vanha ompelukone ja kytkin on edelleen täysin holtiton kuin se hullun m...
Kun kytkinpoljinta painaa niin se jääpi lattiaan. Mitään tuntoa siinä ei ole ja nestettäkään ei säiliöstä näyttäisi siirtyvän minnekään. Tutkimukset osoittavat, että työsylinterin suojakumi on irti ja sylinterin alapuoli on kostea, ilmeisesti kytkinnesteestä. Onko tuttua? Lähdenkö huomenna hakemaan työsykinteriä vai voisiko motonetin pääsylinteri olla ns. paskana jo valmiiksi. Kaikki on tietysti mahdollista, vaan jos heti suoralta kädeltä joku osaa avittaa niin säästyisin turhilta reissuilta.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kytkin pentele
Jos kosteutta tosiaan ilmenee, niin eikun työsylinteri tai ainakin sen kumit uusiksi vaan. Omat kokemukset nestekytkimen kanssa tappelemisesta rajoittuvat 155:seen, mutta kaipa niissä samankaltaisia rakenteita on. Lukaise nyt ainakin tämä viestiketju, siitä voit saada hyödyllisiä vinkkejä mm. kytkimen ilmaukseen, kun mehut alkavat pysyä järjestelmässä sisällä:
http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... php?t=5070
http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... php?t=5070
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
se kytkimen jousihan vetää polkimen lattiaan jos ei sylinterissä ole tuntoa, elikkä joko sylinteri on paskana tai sit siellä on vain ilmaa, kait ilmasit sen?
jos ilmasit niin sitten veikkaan joko rikkinäistä pää- tai työsylinteriä. Onhan säiliössä nestettä?
Tämän varmaan olet jo lukenut: http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... php?t=5526
jos ilmasit niin sitten veikkaan joko rikkinäistä pää- tai työsylinteriä. Onhan säiliössä nestettä?
Tämän varmaan olet jo lukenut: http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... php?t=5526
Ei muuta kuin motonetistä halpa uusi koko sylkkä, toimii ihan hyvin..noin 30 euroo ja kaveri apuun ilmaamaan...toinen ilmaruuvin päähän avaimen kans ja toinen polkemaan.Kun kytkinpoljinta painaa niin se jääpi lattiaan. Mitään tuntoa siinä ei ole ja nestettäkään ei säiliöstä näyttäisi siirtyvän minnekään. Tutkimukset osoittavat, että työsylinterin suojakumi on irti ja sylinterin alapuoli on kostea, ilmeisesti kytkinnesteestä. Onko tuttua? Lähdenkö huomenna hakemaan työsykinteriä vai voisiko motonetin pääsylinteri olla ns. paskana jo valmiiksi. Kaikki on tietysti mahdollista, vaan jos heti suoralta kädeltä joku osaa avittaa niin säästyisin turhilta reissuilta.
ilmautuu parhaiten kun ensin polkee mahdollisimman nopeasti ylös alas vaikka käsin..sen jälkeen lähtee hiljakseen painaan pohjaan, kaveri avaa samalla ruuvin ja ennenkuin on pohjassa niin vetää taas kiinni...tämä muutaman kerran niin pitäisi toimia ellei jotain muuta hajalla.
nimim 4 Alfan työsylinteriä vaihtanut...
Nyt on sitten viimein urakka ohi! Vaihdettu on kytkimen molemmat sylinterit. Kytkin toimii jotenkuten että ajamaan pääsee, mutta ilmattava on vielä lisää. Liike on tosi lyhyt ja äkäinen joten ilmeisesti ilma tekee temppujaan.
Pääsylinterin vaihto ei ollut mikään mukava homma semminkin kun menin rikkomaan uuden sylinterin liialla voiman käytöllä. Avitin vähän polkimella sylinteriä jotta olisi mennyt paremmin kannattimen aukkoon ja niinhän siinä kävi, että männän varren lukituslevy ja lukkorengas korkkasivat. On tota voimaa kertynyt sen verran... Aikani kun temppuilin ja askartelin niin johan se korjaantui. Totesin vain vertaillessani alkuperäiseen, ett´ä aikas himpulan oloista tavaraa tuo motonetin sylkkä alkuperäiseen verrattuna.
Työsylinterin vaihto olikin simppelimpi juttu. Ilmanputsarin kotelo irti ja suoraan käsiksi - eikä tarvitse avaimillakaan nylkyttää vaan mahtuu vääntämään ihan kunnolla. Samalla tuli vaihdettua se kuminen haitariputki ja putsattua huohotinputkia.
Nyt täytyy miettiä mistä alkaisi seuraavaksi laittamaan... Jos kuitenkin ajaisi välillä
Pääsylinterin vaihto ei ollut mikään mukava homma semminkin kun menin rikkomaan uuden sylinterin liialla voiman käytöllä. Avitin vähän polkimella sylinteriä jotta olisi mennyt paremmin kannattimen aukkoon ja niinhän siinä kävi, että männän varren lukituslevy ja lukkorengas korkkasivat. On tota voimaa kertynyt sen verran... Aikani kun temppuilin ja askartelin niin johan se korjaantui. Totesin vain vertaillessani alkuperäiseen, ett´ä aikas himpulan oloista tavaraa tuo motonetin sylkkä alkuperäiseen verrattuna.
Työsylinterin vaihto olikin simppelimpi juttu. Ilmanputsarin kotelo irti ja suoraan käsiksi - eikä tarvitse avaimillakaan nylkyttää vaan mahtuu vääntämään ihan kunnolla. Samalla tuli vaihdettua se kuminen haitariputki ja putsattua huohotinputkia.
Nyt täytyy miettiä mistä alkaisi seuraavaksi laittamaan... Jos kuitenkin ajaisi välillä
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Elmukelmua nestesäiliönkorkin väliin, niin ei saa korvausilmaa, eikä valu litkut ihan niin nopeasti pihalle .Epezi kirjoitti:Ajattelin tuossa illemmalla vaihtaa tuon työsylinterin. Tuleekos mieleen mitään niksejä? aika kiireellä täytyy meinaan vaihtaa. Esim. Kuinka estän nesteiden valumisen pihalle?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jospa olisin tuon ohjeen lukenut ennen kun alotin remppaan, enkös sitten vetässy lukkopihdit tuon kumiletkun väliin ja puristanu sen paskaks... siihen jäi alfa
Koko illan sitten väänsin tota letkua irti purkamalla koko hemmetin konehuoneen palasiks, ja loppujenlopuks vääntämään sen runkokiinnityksen poikki. Nyt sitten uutta letkua ettiin.
Koko illan sitten väänsin tota letkua irti purkamalla koko hemmetin konehuoneen palasiks, ja loppujenlopuks vääntämään sen runkokiinnityksen poikki. Nyt sitten uutta letkua ettiin.
Kytkimen ilmaus
Hei
Parhaiten kytkimen ilmaus kotona onnistuu kun asetat esim. sorkkaraudan tai muun sopivan työkalun kytkinkammen väliin, niin ettei kytkinkampi pääsi liikkumaan. Tämän jälkeen poljet kytkintä muutaman kerran että saat kytkimeen painetta, pidät paineen päällä ja kaveri avaa työsylinterin ilmausruuvin. Kun kytkinpoljin painuu pohjaan kaveri sulkee ilmausruuvin, jonka jälkeen poljetaan jälleen kytkimeen paine... tätä toistetaan niin kauan, että kytkinpoljin ei enää painu kun ilmausruuvi on kiinni.
Eli kytkinkampi lukittuna homma ei poikkea millään tavalla jarrujen ilmaamisesta. Ilman että lukitset kytkinkammen et ikinä saa kaikkea ilmaa pois järjestelmästä.
Parhaiten kytkimen ilmaus kotona onnistuu kun asetat esim. sorkkaraudan tai muun sopivan työkalun kytkinkammen väliin, niin ettei kytkinkampi pääsi liikkumaan. Tämän jälkeen poljet kytkintä muutaman kerran että saat kytkimeen painetta, pidät paineen päällä ja kaveri avaa työsylinterin ilmausruuvin. Kun kytkinpoljin painuu pohjaan kaveri sulkee ilmausruuvin, jonka jälkeen poljetaan jälleen kytkimeen paine... tätä toistetaan niin kauan, että kytkinpoljin ei enää painu kun ilmausruuvi on kiinni.
Eli kytkinkampi lukittuna homma ei poikkea millään tavalla jarrujen ilmaamisesta. Ilman että lukitset kytkinkammen et ikinä saa kaikkea ilmaa pois järjestelmästä.
TPP
Itse nostin tuon letkun ylös vaihdon ajaksi. Sopi aikas sujuvasti jonnekin paisuntasäiliön ja joidenkin johtojen väliin nalkkiin siksi aikaa, että sain uuden työsylinterin paketista ja paikoilleen. Eli ensin irrotin työsylinterin letkuineen ja sitten vasta lerku irti.
Tuo ilmausvinkki oli hyvä. Olen omaani ilmannut ties kuinka ja kanssa vaan tuntuu siltikin toimivan vähän jotenkin heikosti. Poljin pitää painaa ihan pohjaan ja kiinni ottaa melkein heti. Itse vielä pärjää kun temput tietää, mutta joku toinen sammuttaa auton heti kättelyssä.
Tuo ilmausvinkki oli hyvä. Olen omaani ilmannut ties kuinka ja kanssa vaan tuntuu siltikin toimivan vähän jotenkin heikosti. Poljin pitää painaa ihan pohjaan ja kiinni ottaa melkein heti. Itse vielä pärjää kun temput tietää, mutta joku toinen sammuttaa auton heti kättelyssä.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.