Oktaanitarve
Valvoja: Moderators
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Oktaanitarve
Tervepäivää,
löytyykö JTS kuskeilta kokemusta josko 98 oktaanin käyttäminen 95:n sijasta toisi mahdollisesti "lisää voimaa" tahi jopa pienentää kulutusta. Duunikaveri väitti näin käyvän Ford Focuksen kanssa, että ainakin kulutus pienenee jopa 0,5 litraa/100 km.
T. Norppa
löytyykö JTS kuskeilta kokemusta josko 98 oktaanin käyttäminen 95:n sijasta toisi mahdollisesti "lisää voimaa" tahi jopa pienentää kulutusta. Duunikaveri väitti näin käyvän Ford Focuksen kanssa, että ainakin kulutus pienenee jopa 0,5 litraa/100 km.
T. Norppa
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33
Itte tunnustan tankkaavani aina 98:a kun perstuntuma kertoo että potkua olisi muka enemmän
.
Kumma juttu kun eikös kouluviisaus kerro että ylimääräisestä nakutuskestävyydestä on yhtä paljon hyötyä kuin karvanopista. Toisaalta, jos tuo ECU on niin viisas että se säätää ajoitusta benzinan mukaan niin miksei siitä kerrota ohjekirjassa tyyliin max power@95oct: 250hp, @98oct:252.5hp
Edelleen järki kertoisi että jos tehoeroa on niin paljon että sen herkällä perstuntumalla huomaa, niin eron täytyisi olla ainakin luokkaa 5%. Siis silkkaa kuvittelua... ja seuraavaksikin tankaan silti taas 98:a!

Kumma juttu kun eikös kouluviisaus kerro että ylimääräisestä nakutuskestävyydestä on yhtä paljon hyötyä kuin karvanopista. Toisaalta, jos tuo ECU on niin viisas että se säätää ajoitusta benzinan mukaan niin miksei siitä kerrota ohjekirjassa tyyliin max power@95oct: 250hp, @98oct:252.5hp

Edelleen järki kertoisi että jos tehoeroa on niin paljon että sen herkällä perstuntumalla huomaa, niin eron täytyisi olla ainakin luokkaa 5%. Siis silkkaa kuvittelua... ja seuraavaksikin tankaan silti taas 98:a!

- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Aiheesta taisi olla jo ketju, itse kyselin joskus samaa asiaa. Silloin forumistit suosittelivat, enkä ole ekan 98-tankillisen jälkeen halpatavaraa enää tankannut. Lisäpotkusta en tiedä, mutta jotenkin tasaisemmalta ja puhtaammalta veto tuntuu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Jotenkin tuntuu että 98:lla toimis vähän jouheammin, mutta en varmaan huomais sokkotestissä eroa. Kulutusta en ole seurannut Alfassa, mutta aikoinaan Polo kulutti 92:ta noin litran enemmän kuin 96:tta. Tämä siis silloin ammoisina (lyijyllisinä) aikoina kun moottorin kuntoa arvioitiin katsomalla onko pakoputkenpään sisäpuoli musta vai vaalea 

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Jakke kirjoitti:Jotenkin tuntuu että 98:lla toimis vähän jouheammin, mutta en varmaan huomais sokkotestissä eroa. Kulutusta en ole seurannut Alfassa, mutta aikoinaan Polo kulutti 92:ta noin litran enemmän kuin 96:tta. Tämä siis silloin ammoisina (lyijyllisinä) aikoina kun moottorin kuntoa arvioitiin katsomalla onko pakoputkenpään sisäpuoli musta vai vaalea
Ainakin meidän 164TS kulkee aivan eri tavalla kun on tankissa 98:a ja "oktaanirele" irti
Se "oktaanirele" on itseasiassa vain relekoteloon laitettu oikosulkulanka (jumpperi),joka säätää paikoillaan ollessa sytytystä myöhäisemmälle ja siis kun se on paikallaan autossa voi käyttää 95 oktaanista.Jakke kirjoitti:Zenery kirjoitti:
Ainakin meidän 164TS kulkee aivan eri tavalla kun on tankissa 98:a ja "oktaanirele" irti
Siitä "oktaanireleestä" on pitänytkin kysyä. Eli missä se tarkkaan ottaen sijaitsee ja onkohan sitä edes -89 mallissa?
Mutta kun se ei ole paikallaan sytytys on aikaisemmalla ja autossa tulee käyttää silloin 98 oktaanista bensaa.
Se "oktaanirele" löytyy hanskakotelon alapuolelta maton reunan alta.
Siellä on ainakin kaksi relettä ja se oktaanirele on se punainen punaisessa relekannassa (saattaa olla myös oranssi)
Releen kannat roikkuvat suoraan piuhojen päissä.
Enpäs muuten sattunut näkemään kesällä Kuopiossa yhtään 164:sta ,vaikka taitaa siellä ainakin pari olla ja pyörin siellä useaankin otteeseen sekä 164:lla,että 156:lla
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
No ei näitä täällä monta ole. Varmoja kuopiolaisia tiedän omani lisäksi vain kaksi. Täällä päin ei vissin paljon Alfoja arvosteta (tai sitten täällä ollaan tylsän järkeviä). Ja sehän sopii tällaiselle vastarannan kiiskelleZenery kirjoitti: Enpäs muuten sattunut näkemään kesällä Kuopiossa yhtään 164:sta ,vaikka taitaa siellä ainakin pari olla ja pyörin siellä useaankin otteeseen sekä 164:lla,että 156:lla

Pitääpäs kohta lähteä repimään ylimääräiset relekset pois ja pistää ysikasia tankkiin. Halpa viritys!

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO