Voi itku. Syyläri vuotaa, ei vielä pahasti, noin 1/1000 km, mutta tuntuu pahenevan.
Eli eikun meikäläinen syylärikorjaamolle Malmille, missä korjaamon setä pyöritteli päätään; "ei me uskalleta tätä purkaa". Jasso tuumasin ja ilmoitin kyllä itse purkavani, jos vain korjaat kennon. "Eipä voida korjata, kun on noi muoviosatkin, eikä uutta (ns. piraatti)kennoakaan löydy edes tehtaalta".
No voi prkl. Eikun Konalan telta-autoon kyselemään. "Juu syyläri löytyy, hinta 580 e/kipale", tokaisi varaosamyyjä. Ei hyvää päivää! 580 e + asennus, eli "tarjous" oli 850 e!
Lähdin puolipökerryksissä takaisin duuniin.
Hyvät veljet (ja siskot tietty) Onko kellään kokemusta syylärin korjauksesta, so. missähän voisi tulla telta-rosvoja halvemmaksi???
Kysäiseppä tavallisesta varaosaliikkeestä syyläriä, varmaan noin kolmasosa deltan hinnasta. Asennushinnankin voit varmaan unohtaa, jos purat itse niin saat sen luultavasti myös kasaan Muovipäätyisen syylärin korjaus on yleisesti ottaen aika hankalaa
Juu hei taas. Niin tämä mun autoni on -98 156 2,5.
Kiitoksia vaan vastauksista ja vinkeistä. Varaosaliiterit vastaa kaikki ei- oota ja seiskavitosen jäähdytin ei taida mennä kärryyni (kiitokset vaan tarjouksesta).
Täytyy vielä soittaa muutama romuttamo läpi ja jos ei onnistu, niin sitten jäljelle jää vaihtoehdoksi alkuperäinen, argh..jää minä-paralta kinkut syömättä tänä jouluna
Mahtaako tuo olla samanlainen, koska kyseessä on V6:n. Niissä on varmaan vähän isompi jäähdytin. Oletko kysynyt Muukkoselta eli http://www.tmuukkonen.fi
osa-cd sanoo että neloskoneisten syyläri on AR60651920 ja V6 AR60651921 , sitten on vielä kolmas bensakoneisiin sopiva: AR 60651919 jolle ei ole merkitty, mihin malliin se kuuluu
GAMMA500 kirjoitti:osa-cd sanoo että neloskoneisten syyläri on AR60651920 ja V6 AR60651921 , sitten on vielä kolmas bensakoneisiin sopiva: AR 60651919 jolle ei ole merkitty, mihin malliin se kuuluu
Olisko sitten poweralfa vääntänyt "universaali" mallin mikä käy noihin kaikkiin. Toivotaan kuitenkin että osa löytyy jostain muualta kuin deltasta.
Voi fak. Ei todellakaan löydy jäähdytintä koko Härmän maasta, eivätkä tukkurit (eli varaosaliikkeiden toimittajat) osaa edes sanoa, milloin saavat ko. kapistuksen. Hinnan kyllä löysivät, noin 260 e, joten kyllä telta-auto osaa rahastaa..
Prkl. Pakko, siis pakko, mennä telta-autoon..
Täytyy siis säästää muussa ja asennella itse..ja jauhaa näkkileipää jouluna, taatana.
mikkilj kirjoitti:ps. Ei kellään olisi Giulietan hyväkuntoista jäähdytintä?
Oman varaosa-75:n jäähdytin taitaisi olla ehjä. Hylsy menee JKNracingille, kysypä jos myisi sulle syylärin. Siis tietysti edellyttäen, että 75:n jäähdytin käy Giuliettaan.
Miullakin on Giulietassa kuparijäähdytin, jossa on päädyt hyvät ja ehyet, mutta itse kennosto alkaa olla hapero. Paikallinen paja lupaili 100-150 euron hintaan uusia kennoston. Sama paja jo yritti tuota paikata, mutta kun alko vuotamaan uudestaan eri paikkauksen vierestä...
Sitä kun vain on matti kukkarossa, niin tuota on sitten vain yrittäny venyttää...
mikkilj kirjoitti:Miullakin on Giulietassa kuparijäähdytin, jossa on päädyt hyvät ja ehyet, mutta itse kennosto alkaa olla hapero. Paikallinen paja lupaili 100-150 euron hintaan uusia kennoston. Sama paja jo yritti tuota paikata, mutta kun alko vuotamaan uudestaan eri paikkauksen vierestä...
Sitä kun vain on matti kukkarossa, niin tuota on sitten vain yrittäny venyttää...
- J
kyllä se 1.6:n syyläri käy ainakin jäähdytyskyvyn suhteen omassavähän aikaa sitten myydyssä 75:ssa kun oli 2.0 kone mutta 1.6:n syyläri...eri asia on tietenkin että onko kiinnitys samanlainen giulietassa..
vuotaako vai lämpöjen nousua? englannin puolella tuntuu porukka vaihtelevan noita syyläreitä aika usein lämpöjen nousun takia, meinasin vaa kun tuntuu kone käyvän hiukan lämpösempänä kuin aikaisempina vuosina, josko alkais olee ehtoopuolella toi oma syyläri.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Itse ostin alkukesästä omaa 156 v6 syylärin lahdesta syyläri liikkeestä makso 140e ja ihan oikea ja hyvin toimii.. tilasin edellisenä päiväni niin sain sen seuraavaks aamuks.. etupuskuri pois ja ilman suodatin pönttöä vähän ku siirtää niin sen soppii siit vaihtamaa.. ihmettelen kovasti ku ihmeset ostaa hirmu kalliita alkuperäis osia, ku paljon halvemmal saa muualta ku vähän viittii nähä vaivaa..
Mulla vuotaa kanssa jäähdytin ja lämmöt nousee vähän turhan korkealle. Uusi odottaa jo varastossa vaihtamista. A-tarvikkeesta sai hintaan 175€.
Kuinkahan monen tunnin homma tuo vaihtaminen on?
Pari vuotta sitten suomalaisessa Retro-lehdessä oli hyvä juttu jäähdyttimien kunnostamisesta, jonka vinkkejä on tullut kokeiltua. Mallin mukaisesti marssin lvi-liikkeeseen ja ostin kilon lipeää kidemuodossa, olisikohan ollut jotain 6 euroa pullo. Sitten halkaisin tynnyrin, jonka puolikkaan asetin keittolevyn päälle ulkona ja vettä täyteen, loraus lipeää fiiliksellä joukkoon ja eikun keittämään Giulian kuparijäähdyttimiä ja kaikenlaisia peltiosia puhtaaksi ruosteesta ja hapettumista.
Asetettuasi syylarin kasariin keitä noin kahdeksan minuuttia ja huuhtele hyvin! Muistathan, että lipeä syövyttää hiekkapuhalluksen tavoin eikä sovi alumiiniseoksille, kuten "magnesium"-vanteille.
Ainoa ongelma kokatessa oli yhteen jäähdyttimeen sikaflexillä korjattu juotossauma, jonka takia ritilät pääsivät vähän nauramaan, eli hieman juotoshommia tuli. Kymmenen minuutin kiehuvassa vedessä käsittelyn jälkeen kuparikennot ovat kiiltävän puhtaita ja ne kannattaa maalata heti, ennen kuin luonnollinen syöpyminen alkaa uudelleen.
Varsinkin vanhat lämmityslaitteiden kennot kannattaa puhdistaa seuraavien kymmenen vuoden talville!
Toinen vaihtoehto on hakea autotarvikeliikkeestä Holt'sin tai Wynn'sin purkki jäähdyttimenkorjausainetta, joka toimii erinomaisesti, tosin itse kyllä Wynn'sin ohjeiden vastaisesti en jättänyt niitä kokkareisia litkuja käyvään koneeseen vaan huuhtelin koko jäähdyttimen käsittelyn jälkeen, tiedä sitten menikö jotain hukkaan, mutta vähän epäilytti moisen ihmellisen hiekkalillun kierto moottorissa.
Lipeästä vielä, suojalasit, kemikaaleja kestävät kumihanskat ja suojaavat vaatteet ovat hyvin tärkeitä lipeää käsitellessä. Jo viisiprosenttinen Kodin putkimies syövyttää esim. ikiwanhat ikkunahaat maalista ja ruosteesta puhtaaksi kymmenessä minuutissa, eli kyseessä on hyvin jytyä tavaraa.
Jos tuntuu, että puhdistettava metalliesine on liian hauras tai työllä ei ole kiire, niin kannattaa kokeilla apteekista saatavan jauhomaisen sitruunahapon (noin 20 euroa kilo) ja perunajauhon sekoittamista veteen niin, että keitoksesta syntyy lilluvaa, paksua kiisseliä, jota sivellään puhdistettaviin pintoihin. Käsittely vie noin viikon, mutta sitruunahappo ei syö kuin epäpuhtauksia, eli kaikki terve rauta jää pintaan, toisin kuin hioessa ja muissa käsittelyissä.
Niin ja kaikkein tärkeimpänä, älä koskaan kaada ensin happoja astiaan ja sitten vettä päälle, aineet voivat reagoida tai roiskua päällesi vaarallisesti!
Tota just tarkoitin, silloin ei saanut mistään ko. jäähdytintä ja tarve oli HETI. Minä kun tarvitsen autoa lähes joka päivä.
Jep, puskurin jouduin irrottamaan, jotta mahtui tekemään.
Niin, ja aikaa mulla meni lähes koko yö..jälkikäteen ajatellen paljon helpommalla olisi päässyt, jos olisi ollut kaveri apuna + olisin hiukan enemmän miettinyt asiaa, heh.
Terv. CC.
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 19 Heinä 2005, 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
no se jäähdytin piti tilata viimeistään torstaina jos halusi saada sen seuraavaan tiistaihin mennessä. Jostain ulkomailta se kuulemma tuli, että ihan heti sitä ei saanut.
Ei se syyläri edes näytä vuotavan mistään! Onko normaalia että nestettä haihtuukin vähän? 30tkm aikana oli hävinny 1.5 litraa ja nyt saatan jo skitsofreenisesti kuvitella että sitä kuluu koko ajan.
Kylmänä ei Alfani jäähdyttimessä ollut mitään nestevuotoa, ja ihmettelinkin vuotaako tämä sittenkään. Mutta kuumana vuosi "iloisesti" aivan alhaalta. Ja lämmöt nousivat nopeasti sataseen ja ylikin (ja flekti huusi täysillä..).
kyllä mulla joutuu silloin tällöin lisäilemään hiukan oliskohan ollu viimeks kuukaus sitte muutama desi ja nyt taas. Kai sitä haihtuu/tihkuu jostain.
Tarkistelin syylärin kuntoa flektien puolelta peilin kanssa ja olihan ne lamellit jo jonkin verran kasassa alareunasta.
lämmöt näyttää tältä nurkissa pyöriessä ja hiukan ylikin. Moottoritiellä tasan 90 120-140 vauhdissa.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Mulla pysyy lämmöt moottoritienopeuksissa 80-90 ja kaupungissa karvan yli 90. Huomenna pyöritän noita puhdistuslitkuja jonkun aikaa kun näyttää vedenseassa jotain kanahkaa lilluvan.
Joku joka on jo vaihtanu syylärin vois tehä vaikka projekti-osastolle ohjeet missä järjestyksessä kamat kannattaa purkaa ja kasata. Monella kuitenkin tuo syylärin vaihto on varmuudella ennenpitkää edessä.
Soundplace tilasi mulle jostain tukkuliikkeestä. Sama käy johkiin fiattiin. Siinä oli pari ylimäärästä korvaketta jotka leikattiin pois. Hintaa en muista mutta ei ollut kallis...
-Tomi- kirjoitti:Mistäs porukka nyt sit on ostannut syylärinsä edullisimmin ?
Käykö tuo motonetin syyläri ?
Kopion tähän oman vastaukseni ketjusta "jäähdytinnesteen lisääminen":
Vinkkinä voi todeta että V6:n syylaria (Alfa osanro: AR60651921) saa mm. Hessumobiilista päivän toimitusajalla hintaan 167,- (Hessumobiilin osanro: 60041).
Taitaa olla mullakin keväällä edessä tuon vaihto varmuuden vuoksi (vaikka nesteiden taso paisuntasäiliössä onkin taasen jämähtänyt normaaliksi)...
Eilen huomasin, että minullakin syyläri höyryää pitkän ajon jälkeen. Lienee tehnyt tuota jo pitkään.
Lämmöt pysyy maantiellä ja kaupungissa mielestäni ihanteellisesti samoissa lukemissa. Kaupungissa tietty vähän korkeampana. Flekti kun lähtee pyöriin niin lämmöt laskee kuten pitää.
Vajausta paisarissa on noin 1-1½dl/kk. Onko paha?
Kannentiiviste tuosta ei ole ainakaan mennyt
Kannattaisiko siis kokeilla jotain tuollasta STP radiator sealeria?
Onko näistä vieläkään kellään mitään kokemuksia?
"STP Jäähdyttimen paikkausaine
korjaa kaikki vuotokohdat nopeasti ja tehokkaasti muodostaen kestävän paikan vuotokohtien päälle. STP paikkausaineen sisältämä lisäaine estää korroosion ja epäpuhtauksien syntymistä."
Mun mielestä ei kannata laittaa näitä ihmeaineita syyläriin, tuosta mömmöstä tukkeutuu kaikki muutkin paikat kuin se reikä syylärissä. Sitäpaitsi hetken päästä alkaa vuotaa uudelleen kuitenkin. Uusi kenno vaan kehiin.
Gasolina kirjoitti:Mun mielestä ei kannata laittaa näitä ihmeaineita syyläriin. Uusi kenno vaan kehiin.
Juu tätä oon itsekin miettinyt. Toisaalta tuo hävikki on niin pientä ja osa voi vuotaa letkulämppärin klemmarin kohiltakin. Tuo höyry vaan toi mieleen vuodon. Tuoksu muistutti glykolia. Jospa tuolla pärjäis kesään saakka ja sitte vaihtais syylärin jos tilanne pahenee. Tilanne pitää jokatapauksessa tarkkailla suht tiheään ettei satu vahinkoa.
On tuossa tullut muutaman kerran huomattua, että silloin tällöin maskikolmion aukosta nousee höyryä koneen lämmetessä.
Hävettää vain odotella liikennevaloissa, kun viereinen kyylää että leviääkö tuo moottori pian.
Ilmeisesti syylärissä jossain kohdin vuoto, kun nestettäkin saa jatkuvalla syötöllä olla lisäämässä.
Ajattelin ehkäpä kokeilla ensin lorauttaa sitä paikkausnestettä sinne paisintasäiliöön ja katsoa josko saisi vähän enemmän aikaa uuden syylärin hommaamiseen.
Joku on varmasti kokeillut sitä, mutta onko saanut siitä mitään apua?
Mistäspäin kannattais lähteä metsästämään halvinta V6 syyläriä?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
dimmu kirjoitti:
Joku on varmasti kokeillut sitä, mutta onko saanut siitä mitään apua?
Kyllä se syylärin paikkaa, että kotiin pääsee. Aine voi myös jumia termarin, tukkia lämmityslaitteen kennon jne. Vaihda hajonnut osa ehjään niin selviät halvemmalla.
No niin. Mun syyläri tuhoutui Jurvassa pellolle ajon seurauksena. Ja Deltaan ei edes viitsinyt alkaa kyselemään uutta, joten:
Puhelin käteen ja soitto Raision Jäähdyttimeen. Siellä tehdään sellainen kun tahdot. Ja jos ei ole tietoa mitä tahtoo, niin lähetä sinne alkuperäinen niin tekee samanlaisen. Mulle tuli hieman alkuperäistä paksumpi ja kuparisella kennolla. Kaikki lähdöt ja paluu niille paikolle kun haluaa. Koko lysti kustanti 400€ eli tulee maksamaan vähemmän kuin alkuperäinen ja saa vielä paremman. Ei paha. Aikaa meni neljä päivää, mut jos on hätä niin saa kuulemma päivässäkin. Hemmo tekee välijäähdyttimiäkin.