Mitä tarkoittaa seuraava Airbagin vikailmoitus ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Mitä tarkoittaa seuraava Airbagin vikailmoitus ?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Dear palstalaiset,

Sain eilen Automilanon käynnilläni kuittautettua airbagin merkkivalon. Examiner antoi selitteeksi (jos nyt muistan kaikki sanat oikein):"Drivers squilb o.c. intermittent". Siis ajoittainen katkos yhteydessä mutta missä kohtaa ?

Autossa on kuljettajan turvatyyny ja turvavöiden kiristimet. Vaihtoehdot rajautuvat sanalla "driver", joko kuljettajan turvatyynyyn tai sitten turvavyön kiristimeen, siis oletan näin. Kumpi on kyseessä vai joku muu ? Auttakaa onnetonta.


EDIT 5 min myöhemmin: verkkosanakirjasta löytyy sana "squib", jonka eräs merkityksistä on suomenkielen sana "paukkupommi". Olisiko tässä tapauksessa kyseessä ohjauspyörän airbagin yhteys ????
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Erittäin suurella todennäköisyydellä...

Kato penkin/penkkien alla olevia johtoja...siellä on liitoksia, oranssi on airbagin/paukkuvyön liitin jossa tod näk on hetkellinen kontaktihäiriö... :wink:

liitos auki ja takas kiinni huolella, ei saa olla virrat päällä eikä heti sammutuksen jälkeen, varminta ois irrottaa vielä akunkenkä ja antaa olla n 0,5 tuntia rauhassa ennenkuin koskee.

Ja omalla vastuulla :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Veikkaisin kyllä sitä kuskin vyönkiristintä, sehän tosiaan toimii räjähdyspanoksella ja liitin pätkii herkästi jos jakkaraa siirrellään edestakaisin. Ainakin monessa GTV:ssä on ollut ongelmana nimenomaan vyönkiristimien liittimet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos vinkeistä. On sitä ennenkin räjäytelty :-D jopa vahingossa muttei airbagia vielä. Olisi se vaan melkoinen kokemus :wink: Tutkailenpa noita asioita kunhan vain ehdin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Dodiin, nyt on sitten puuhailtu. Annettujen vinkkien perusteella Irrotin akun navan ja viheltelin 15 min. Sitten asiaan. Ratin keskiö irti, jossa on kiinni airbag. Sen takana oli kellojouselle menevä piuha, joka on liittimellä kiinni airbagissa. Tämän liitos "hölskyi" selvästi. Oliko lopulta vika siinä - tarina ei kerro vaan aika näyttää. Tukevoitin sitä paketti teipillä, kuulostaa pielavetiseltä, mutta muita mahdollisuuksia ei ole. Sitten vaan kiinni. Kellojousen liittimiin en päässyt käsiksi, kun en äkkiseltään keksinyt miten tuon ratin oikein saa irti.

Toinen juttu: tuolla penkkien alla ei missään mene minkäänlaista keltaista johtoa (keltainen = airbag-järjestelmän johtojen väritys) - ei niin missään. Johtopäätökseni on se, että esikiristimet ovat kuin ovatkin sivutolppien verhoilujen alla ja sinne johdot menee jossakin reunaverhoilujen alla. Tähän hätään en ehtinyt niitä availla. Että sillei.

Jos tuo valopeijooni vielä tuosta syttyy loistoonsa niin ....
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ne sivutolppien muovit lähtee vetämällä irti, ensin pitää vetää irroittaa kynnyksen muovi. Liittimet näkyy heti siinä.
Liitos löytyy myös kojetaulun alta suht keskeltä :wink:
- Alfaholic -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hyvä juttu Jappe, kiitos vinkistä. Perehdyn asiaan viimeistään ensviikon alussa, jottei insinöörin alkumme (4v) näpit pääse jokapaikkaan. Vintiö on todellinen "Jack The Hand".
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Muisti vähän pätki...Viiatissa on usein oranssit airbag liittimet penkin alla erittäin arassa paikassa...Alfan liittimet tosiaan on vyön vieressä.. :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

No niin, löysin sen kuljettajan turvavyön esikiristimen sieltä sivupalkin verhoilun alta. Vähän hätäillen sen avasin, koska onnistuin rikkomaan verhoilukappaleen alimmaisista kiinnitys/ohjausnastoista toisen. Toistaiseksi pysyy kyllä paikallaan ihan hyvin. "Vahvistin" airbagjärjestelmän johtoliitosta ilmastointiteipin pätkällä. Tuntui kyllä olevan muuten ihan tukevasti paikallaan, mitä taasen ei voi sanoa tuosta kuljettajan airbagin johtoliitoksesta. Toistaiseksi "valtakunnassa rauhallista", vaikka autolla on ajaa rytyytetty vanhoja epätasaisia sorateitä pitkin. Jokohan nyt olisi probleemat ohi ? Lepää rauhassa rakas airbag.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

il cattivo
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 22:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il cattivo »

Vanha aihe, mutta ajankohtainen:

Airbag-valo palaa, ja testerillä on todettu että vika on kuskin turvavyön esikiristimessä. Ilmeisesti edellä olevassa tarinassa oli onnellinen loppu, eli samat toimenpiteet auttaisivat?

Jos muita ideoita, niin otetaan vastaan.

Vastaa Viestiin