Kumimönjän poisto auton kyljestä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Kumimönjän poisto auton kyljestä
Revin eilen irti repsottavat helmat ja auton kylkiin jäi paksu viiva kumimönjää joka ei tunnu lähtevän kirveelläkään irti.
Kokeiltu on kuumailmapuhallinta (löystyttää mönjää), tinneriä (syövyttää mönjää mutta hitaasti), luottokortilla hinkkaamista (puree mutta hitaasti) ja ihan vaan repimistä (irtoaa jättäen maalipintaan kuitenkin kerroksen).
Maalausliikkeissä sanovat että saattaa mennä helma uudelleenmaalattavaksi ennenkuin tuo lähtee irti, voisi kuulemma kokeilla jotain naulalaikkaa (kuulin varmaan väärin) ja sillä saattaisi lähteä.
Muita ideoita miten tuon voisi saada irti?
Kokeiltu on kuumailmapuhallinta (löystyttää mönjää), tinneriä (syövyttää mönjää mutta hitaasti), luottokortilla hinkkaamista (puree mutta hitaasti) ja ihan vaan repimistä (irtoaa jättäen maalipintaan kuitenkin kerroksen).
Maalausliikkeissä sanovat että saattaa mennä helma uudelleenmaalattavaksi ennenkuin tuo lähtee irti, voisi kuulemma kokeilla jotain naulalaikkaa (kuulin varmaan väärin) ja sillä saattaisi lähteä.
Muita ideoita miten tuon voisi saada irti?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ovat muuten menneet poistamaan noista wurthin autokemikaalipulloista olevasta 164:sta keulakolmion (Tai siis photoshopattu)
no joo.. asiaan! Hiova vaha (voi ollu työlästä) tai sitten mieleen tulee ksyleeni (esim. kuivuneiden liimajäänteiden poistoon) tai sitten asetoni. Mitä nuo tekee maalille niin siitä en lupaa mitään.
no joo.. asiaan! Hiova vaha (voi ollu työlästä) tai sitten mieleen tulee ksyleeni (esim. kuivuneiden liimajäänteiden poistoon) tai sitten asetoni. Mitä nuo tekee maalille niin siitä en lupaa mitään.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Noilla myrkyillä tulee maalaushommia..ainakin asetonia käytetään(tiin) maalin ohenteena spraypurkeissaEpezi kirjoitti:Ovat muuten menneet poistamaan noista wurthin autokemikaalipulloista olevasta 164:sta keulakolmion (Tai siis photoshopattu)
no joo.. asiaan! Hiova vaha (voi ollu työlästä) tai sitten mieleen tulee ksyleeni (esim. kuivuneiden liimajäänteiden poistoon) tai sitten asetoni. Mitä nuo tekee maalille niin siitä en lupaa mitään.
O Tempora O Mores
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Tällainen kiekkoko? Virallinen nimi on 3M:n mukaan koristeraidanpoistokiekko (koodi 07498) ja maksaa noin 35€. Kai tuota silti voisi kokeilla vielä ennenkuin luovuttaa. Kiitoksia vinkistä
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Ei lähtenyt 3M:n kiekolla, minuutin jurnuttamisen jälkeen pellissä oli hieman levinnyttä sikaflexiä mutta niin pieniä määriä että tuota menoa hommassa kestää viikko ja syö kymmenen laikkaa (30€ kipale).
Tärpättiä kokeilin toistamiseen levittää rätillä pienelle alueelle, minuutin päästä laitoin hieman lisää ja taas minuutin päästä vähän. Tulos: rätti vähän mustui mutta sikaflex pysyy pinnassa.
On kyllä perkeleellistä ainetta tuo, elastista kun mikä mutta ei ole moksiskaan mistään mun yrityksistä.
No jääköön paska pintaan. Maalautan helmat uudelleen ja laitan takaisin. Sikaflex - 6, Jere - 0.
Tärpättiä kokeilin toistamiseen levittää rätillä pienelle alueelle, minuutin päästä laitoin hieman lisää ja taas minuutin päästä vähän. Tulos: rätti vähän mustui mutta sikaflex pysyy pinnassa.
On kyllä perkeleellistä ainetta tuo, elastista kun mikä mutta ei ole moksiskaan mistään mun yrityksistä.
No jääköön paska pintaan. Maalautan helmat uudelleen ja laitan takaisin. Sikaflex - 6, Jere - 0.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kun noista 3M:n kuvista ei oikein saa selvää niin oliko se laikka sellainen kumimainen varsin kovaa ainetta? Voi olla että sillä "toffee" laikalla ei tuo liima irtoa mutta ihmetyttää sen laikan kuluminen, korjaamossa pyöri sama laikka ainakin 3 vuotta ja sillä kuitenkin ajettiin kaikki teipit, listojen liimat yms pois.
Miten se liima muuten toimii kuumennettuna?
Miten se liima muuten toimii kuumennettuna?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Johonkin vähän kovempaan pyyhekumiin voisi tuota kiekkoa verrata, ei se kauhean nopeasti tuntunut kuluvan mutta kaveri liikkeessä väitti ettei se kovin kauaa kestä. Kuumennettaessa mönjä muuttuu siis joustavammaksi ja silloin siitä saa pihdeillä vetämällä irti. Silti se ei tunnu irtoavan itse pellistä. Tietty jos vielä kokeilisi lämmittää sitä ja sitten vetää tuolla kiekolla... ...
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Nimenomaan.Jarno kirjoitti:Eikös noiden muovien pitänyt suojata tuollaiselta rappiolta? Jos taas muovien alla on muhinut kura, niin mielestäni on parempi poistaa kurankerääjät.
Tuskin monikaan on muoveja kurien päälle vetänyt. Omassa (metalliharmaa) 156:ssa, alkuperäisillä roiskeläpillä, helmat olivat hävettävässä kunnossa ensimmäisen vuoden jälkeen, vaikka sorateillä ei ajettu.
Nyt kun tuoreempienkin 156:n hinnat pyörivät muutamissa tonneissa, on mielenkiinto ollut suuri Micran päivittämiseksi kunnon autoon, mutta eihän noita muutamaan kertaan puoleen kylkeen asti spreyllä maalattuja katiskoja voi vaihtoehdoiksi laskea.
Ei sillä, että muoviläpyskät pelastaisivat kokonaisuudessaan surkean maalipinnan, mutta helmathan ne ensimmäisenä kärsii...
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
Keväällä iskin helmalevikkeet kiinni autoon, helmojen mukana tulleilla pikkuisilla Sistan silikonituubeilla. Silikonia ei ollut tarpeeksi, eikä se ollut kovinkaan liimaavaa. Helmat tulivat vähän huonosti kiinni ja nyt ne tuli nykäistyä irti, laittaakseni ne uudelleen paremmin kiinni.
Kyseessä oli siis silikoni, ei sikaflex, joten helmat irtosivat todella kiltisti auton kyljestä. Silikoni muutenkin irtoaa varsin hyvin vaikka sormen päälle hinkuttamalla. Jos sormella kuitenkin meinaisi hinkuttaa kummatkin kyljet puhtaaksi, niin kyllä siinä menee ikä ja terveys ja sormet palaisi. Millä tuo silikoni irtoaisi helpommin?
Millä nuo helmat muuten kannattaisi seuraavan kerran liimata kylkeen? Aineen pitäisi olla läpinäkyvää, sillä sitä tulee myös näkyvälle kohtaa?
Kyseessä oli siis silikoni, ei sikaflex, joten helmat irtosivat todella kiltisti auton kyljestä. Silikoni muutenkin irtoaa varsin hyvin vaikka sormen päälle hinkuttamalla. Jos sormella kuitenkin meinaisi hinkuttaa kummatkin kyljet puhtaaksi, niin kyllä siinä menee ikä ja terveys ja sormet palaisi. Millä tuo silikoni irtoaisi helpommin?
Millä nuo helmat muuten kannattaisi seuraavan kerran liimata kylkeen? Aineen pitäisi olla läpinäkyvää, sillä sitä tulee myös näkyvälle kohtaa?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
Sitähän on olemassa ihan silikonin poistoainetta, tiedä sit käykö tuolle tuubimönjälle, vai ainoastaan aerosolisilikonille. Voisko vetää ihan sillä sikamassalla, ja sit maalaat väriin siitä mistä tarvii?
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
Goo gone niminen aine"jenkki." Semmosta paskaa ei ole mitä tuo ei irrota. Lähtee smoothisti, ei vahingoita maalia. Toin itse Dubaista mutta kyllä tuo osu jossain kotimaassakin silmään. Ihme aine, suihkutuksen jälkeen liimat/mönjät ikäänkuin sulaa pois.
googone.com
googone.com
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
Itse noita vaikeampia on tullut putsattua claybarilla, en sitten tiedä tehoaisiko sikaan mutta miksipä ei. Ainakin asfaltti jäämät lähtee nätisti, lieneekö se sitten bitumia mitä käyttävät railojen täyttöön? Aika pienellä työllä lähtee enkä itse ole vielä maalipintaa onnistunut tuolla naarmuttamaan
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... o_MucQvXp8
Jos ei tehoa ollenkaan niin sitten varmaan tosiaan mekaanisesti, itse poistin prätkän tankista jotain roiskunutta maali.tjsp ainesta ihan hioma-aineella ja tyynyllä tosin sika on huomattavasti kiukkusempaa kamaa istumaan pinnassa. http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... ductId=359
Jos ei tehoa ollenkaan niin sitten varmaan tosiaan mekaanisesti, itse poistin prätkän tankista jotain roiskunutta maali.tjsp ainesta ihan hioma-aineella ja tyynyllä tosin sika on huomattavasti kiukkusempaa kamaa istumaan pinnassa. http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... ductId=359
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
Kysehän oli tässä tuoreimmassa ongelmassa siis vain silikonista, mikä lähtee melko kivuttomasti.
Tuo Goo Gone vaikuttaa fiksulta. Ebaysta sitä näyttäisi saavan briteistä.
Onko merkittävää eroa Autoglym Intensive Tar Removeriin kanssa, koska sitä olisi huomattavasti helpommin tyrkyllä?
Tuo Goo Gone vaikuttaa fiksulta. Ebaysta sitä näyttäisi saavan briteistä.
Onko merkittävää eroa Autoglym Intensive Tar Removeriin kanssa, koska sitä olisi huomattavasti helpommin tyrkyllä?
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä
En ole AG:tä testannut. Tolla on irronnut tähän asti todella hankalatkin shaisset. Vaikutuin taannoin tehosta , kun asennutin joku vuosi takaperin ikkunakalvotukset juuri Saksasta tuotuun Volvoon .Tossa oli oikeassa tuulilasin etualakulmassa liimattu parkkikiekko. Pyysin tota autofixaamon tyyppiä irrottamaan sen mikäli aikaa jää. Illalla jäljellä oli kuoret mutta kova liima istui, kun tauti ja kaveri totes ton vaativan aikaa ja vaivaa irrotakseen. Kokeilin sitten tuohon vaikka ja mitä. Systeri oli lomilla emiraateista ja mainitsi, että toi mukanaan tota googonen ihmeainetta. Olin todella skeptinen mutta siinä vaiheessa, kun liimatöhnä ei lähtenyt edes partaterällä, päätin antaa aineelle mahdollisuuden. Pari suihkausta ja liima lähti "sulamaan" irti. Pyyhkäisy talouspaperilla perään ja pinta oli täysin liimaton. Tohon päälle vielä freesi sitruunan tuoksu ja avot, olin vaikuttunut. Toiminu tähän asti kaikkiin kokeilemiini materiaaleihin. Varmaan tuossa jotain isotooppia on....-Tomi- kirjoitti:Kysehän oli tässä tuoreimmassa ongelmassa siis vain silikonista, mikä lähtee melko kivuttomasti.
Tuo Goo Gone vaikuttaa fiksulta. Ebaysta sitä näyttäisi saavan briteistä.
Onko merkittävää eroa Autoglym Intensive Tar Removeriin kanssa, koska sitä olisi huomattavasti helpommin tyrkyllä?